ŽIVICA vo svojich vzdelávacích projektoch SADOVO, ZELENÁ ŠKOLA, MESTSKÉ VČELY, ZÁHRADA, KTORÁ UČÍ, VZDELÁVACIE CENTRUM ZAJEŽOVÁ a ZAJEŽOVSKÁ ŠKOLA, inšpiruje učiteľov aj rodičov ako sa zmysluplne učiť vonku. Tu je niekoľko dôvodov, prečo.
Načrtnime mapu neznámeho ostrova podľa podrobného opisu TÉMA: mapa ostrova CIEĽ: Vytvoriť mapu ostrova na základe opisu, pracovať v kolektíve. VEK: 5. ročník ZŠ DOBA TRVANIA: 45 minút ROČNÉ OBDOBIE: jar – jeseň POMÔCKY: písacie a rysovacie potreby,
Overme svoje teoretické vedomosti z fyziky na praktických príkladoch TÉMA: fyzikálne zákony a javy a ich praktické využitie CIEĽ: Vyskúšať a overiť funkčnosť vybraných fyzikálnych zákonov v prírodnom prostredí. VEK: 7. – 9. ročník ZŠ, 1. – 2. ročník gy
Pomocou prírodnín vytvoríme model bunky a pomenujeme organely. TÉMA: rastlinná bunka vs živočíšna bunka (eukaryotická vs prokaryotická) CIEĽ: Porovnať a odvodiť prítomnosť, respektíve neprítomnosť jednotlivých organel v daných bunkách. VEK: príma, 1. roč
Vyberme sa na prechádzku a bádajme po Ludolfovom čísle TÉMA: obvod kruhu, číslo π CIEĽ: Objaviť a experimentálne overiť vzťah medzi obvodom kruhu a polomerom, zopakovať pojmy obvod, priemer, polomer. Precvičiť meranie dĺžok a obvodu kruhu. VEK: 6. – 8. ro
Zoznámime sa s liečivými bylinami a ochutnáme chuť prírody TÉMA: liečivé rastliny, byliny CIEĽ: Spoznať liečivé rastliny v okolí, identifikovať ich, zistiť ich liečivé vlastnosti a vyrobiť si vlastný macerát (elixír). VEK: 2. 5. ročník ZŠ DOBA TRVANI
Zistime rozdiel medzi transpiračnou a gutačnou vodou. TÉMA: transpiračná a gutačná voda CIEĽ: Navrhnúť spôsob, akým možno dokázať rozdiel medzi transpiračnou a gutačnou vodou. VEK: 2. ročník SŠ, 4. ročník SŠ (maturanti z biológie) DOBA TRVANIA: 25 minút R
Vyskúšajme si vlastnými rukami vytvoriť ťažiskovú vežu TÉMA: ťažisko telesa CIEĽ: Pochopiť význam ťažiska. VEK: 8. ročník ZŠ DOBA TRVANIA: 45 minút ROČNÉ OBDOBIE: celoročne POMÔCKY: rôzne prírodniny (kamene, konáre, samorasty…), dosky, špagát POPIS:
Pozbierajme prírodniny na školskom dvore a vytvorme z nich mapu Slovenska. TÉMA: orientácia v teréne a na mape Slovenska CIEĽ: Precvičiť určovanie svetových strán priamo v teréne, pomocou prírodnín vytvoriť mapy Slovenska so znázornením prírodných celko
Oboznámime sa s pravekými metódami maľovania a vyskúšame si to aj vlastnoručne TÉMA: miešanie farieb a určovanie tvarov CIEĽ: Zistiť, ako zo základných farieb vytvoriť sekundárne. Naučiť sa vnímať rôznorodosť tvarov v prírode. Spoznať, ako sa vytvárali fa
Uvedomíme si chemické procesy v bežnom živote a všímajme si ich v každodenných situáciach TÉMA: chemické a biologické procesy, organická chémia CIEĽ: Zopakovať si chemické a biologické procesy bežné v kuchyni. VEK: 1. a 2. ročník SŠ DOBA TRVANIA: 45
Vytvoríme si krátke príbehy z prírodných predmetov na školskom dvore TÉMA: tvorba viet a príbehov CIEĽ: Rozšíriť si slovnú zásobu. VEK: 4. – 5. ročník ZŠ DOBA TRVANIA: 45 minút ROČNÉ OBDOBIE: celoročne POMÔCKY: prírodniny, špagát, štipce, podložka, pero,
Objavujme zlatý rez ukrytý v prírode okolo nás. TÉMA: pomer, kvadratická rovnica, zlatý rez CIEĽ: Precvičiť meranie dĺžok a prevod jednotiek, zopakovať percentá. VEK: 5. ročník ZŠ − 1. ročník SŠ DOBA TRVANIA: 45 minút ROČNÉ OBDOBIE: celoročne POMÔCKY: mer
Zašpiníme sa zeminou a pozorujeme hľuzkovité baktérie TÉMA: symbióza, koreň CIEĽ: Pozorovať symbiotické hľúzkovité baktérie na koreňoch ďateliny. VEK: 7. ročník ZŠ, 1. ročník SŠ DOBA TRVANIA: 15 minút ROČNÉ OBDOBIE: celoročne POMÔCKY: lupa, lopatka, rast
Znázorníme kolmosť a rovnobežnosť ľudského tela pomocou prírodných materiálov. TÉMA: kolmice a rovnobežky CIEĽ: Pochopiť pojmy kolmica a rovnobežka pomocou vlastného tela a okolitých prírodnín. VEK: 5. ročník ZŠ DOBA TRVANIA: 35 minút ROČNÉ OBDOBIE: celo
Učíte matematiku, dejepis, chémiu, biológiu či fyziku? Inšpirujte sa našimi novými metodickými listami na učenie vonku a preneste časť výučby na školský dvor, do parku alebo do lesa. Po niekoľkomesačnej spolupráci s tímom skúsených pedagógov a lektorov s