Test elektrického mopedu HECHT BETIS

František Herzáň, Tomáš Krajčí Motto: Práve ste našli jednoduché, dostupné, skladné „presúvadlo“ na dvoch kolesách;  Hecht Betis ponúka jej elektrickú alternatívu a naviac reálne skúsenosti vodiča! Malý moped za cenu priemerného e biku? To znie ako dobrá ponuka. Šliapať do pedálov nemusíte (aj keď vám v tom nič nebráni), maximálna rýchlosť je na úrovni 40 km.h-1, v cene sú kompletne odpružené kolesá, kotúčová brzda vpredu aj vzadu, LED osvetlenie aj s diaľkovým svetlom, smerovky, odkladacie priestory. Pohodlné odpruženie je jednoznačnou devízou malého elektrického vozidla. Napriek úzkym pneumatikám z vás ozaj nevytrasie dušu. Ak bývate niekde na dedine a potrebujete dopravný prostriedok na jednoduché a rýchle dochádzanie niekam do blízkosti, predstavuje Hecht Betis skvelý a lacný spôsob osobnej prepravy. No a ako popisuje jazdné vlastnosti autor zdroja J. Hrivnak? Nech sa páči, čítajte ďalej „na prístrojoch vyššiu rýchlosť ako 50 km.h-1 neuvidíte, aj to iba dole kopcom. Ale to vôbec neprekáža. Horšie je na tom ukazovateľ stavu batérie. Je tu však pár podmienok vyplývajúcich z výkonu, dojazdu a rýchlosti nabíjania tohto vozidla. Výkon elektromotora umiestneného v zadnom kolese dosahuje hodnotu 800 W, ktorý si môžete dodatočne dávkovať prepínačom na pravom riadidle. Tri úrovne ponúkajú maximálnu rýchlosť okolo 20, 30 a 40 km/h. Viac len dolu kopcom. A hore kopcom menej. Pri ľahších vodičoch aj pri plne nabitej batérii a maximálnom výkon na Kramáre vozidlo spomalilo pod 19 km.h-1. Čiže spolujazdca na Kramáre nevezte , i keď stúpačky sú k dispozícii. Ochrana pred živlami taktiež neexistuje a skrz veľmi štíhle telo vozidla pripomína jazda z hľadiska aerodynamiky skôr bicykel. Takže v zime sa buď dobre oblečte, alebo jazdite v teple, keď svieti slniečko. Aj keď na palube je aj istý systém kúrenia pozostávajúci z pedálov. Môžete do nich šliapať hoc aj naprázdno (nad 18 km.h-1 už nebudete s nohami stíhať) a garantujem vám, že vás to zohreje. Povinná výbava má svoje miesto v šikovnej schránke pod predným svetlom. Na opačnej strane nájdete háčik na nákupnú tašku A dojazd? Výrobca udáva 40 km, čo ale úprimne nedokážem posúdiť. Ukazovateľ stavu batérie totiž ukazuje, čo chce. Batéria, ktorá ukazuje pri naštartovaní úroveň nabitia 100 %, ukazuje pri jazde úroveň 50 % a hore kopcom hoc aj 12 %. No a teraz buďte múdri! Aj ma lákalo ísť až do vybitia, lenže potom čo? Moped je príliš ťažký na jazdu čisto na pedále a pozícia voči pedálom na toto tiež vonkoncom nie je stavaná. Batériu treba na nabitie vybrať a samotné nabíjanie potom trvá 4 až 6 hodín. Takže som nič neriskoval a na jedno nabitie som spravil v zime 20 kilometrov. Nastrašený chaotickým ukazovaním stavu batérie, ktorá v miernom kopci vykazovala 11 %, som potom dal radšej batériu na nabíjačku. Treba však povedať, že na rovinke je výkon skutočne dostatočný a zo semafora sa pohnete svižne. Ovládanie mopedu je veľmi jednoduché a skutočne pripomína bicykel. Manévruje sa s ním mimoriadne ľahučko a dvaja chlapi ho bez väčších problémov zdvihnú zo zeme. Maximálna rýchlosť 40 km/h (ale iba na rovinke) však znamená, že ak nechcete byť prekážkou pre ostatných účastníkov v hustej premávke, budete musieť vymetať krajnice. Preto toto vozidlo odporúčam na dedinu, niekam, kde nie je veľká premávka a najmä niekomu, kto ozaj denne spraví do 40 kilometrov. Samotná obsluha mopedu je veľmi jednoduchá. Pred krádežou ho čiastočne chráni alarm, ktorý musíte pred štartom deaktivovať, inak sa nerozbehnete (aj tak by som si však rozmyslel, kde ho zaparkujem nezamknutý o nejaký nehybný objekt). Potom je to už len vecou zasunutia kľúča do spínacej skrinky, jeho otočenia a môžete ísť! Potichu, bez emisií. Nabíjačka je relatívne kompaktná, takže ak chcete nabíjať pred cestou tam aj späť, môžete ju vziať so sebou do batoha. Li-ion batéria s napätím 48 V a kapacitou 12 Ah je ukrytá pod sedadlom a chránená zámkom, hneď vedľa nej je poistka. Batéria je prekvapivo ľahká, má vlastnú rúčku a z mopedu ju vyberiete ako nič. Stačí odpojiť kábel a vytiahnuť. Li-ion batéria je ľahká a nie je problém vybrať ju z mopedu a nabiť v kancelárii. Akurát nabíjačka je dosť hlučná a celý proces bude trvať niekoľko hodín Nabíjať môžete pomocou adaptéra kdekoľvek, kde je 230 V zásuvka, akurát myslite na to, že nabíjačka má vstavané chladenie a dosť ho počuť. Ak to neprekáža nikomu v miestnosti, tak sa nič nedeje. Nabíjačka vám tiež neprezradí nič o aktuálnom nabití batérie, iba to, že červená dióda znamená, že sa ešte nabíja a zelená znamená, že už je nabitá. Moped Hecht Betis je super, ale musíte vedieť, čo ponúka a čo si od vozidla sľubujete. Je to skvelé vozenie na vidieku, rovine a keď je slnko, teplučko, keď nepotrebujete jazdiť vyslovene veľa a keď na ceste nie sú žiadne kopce.“ A na záver technické parametre Hecht Betis: Motor elektromotor Výkon 0,8 kW (1 k) Krútiaci moment výrobca neudáva Pohon zadného kolesa reťaz Pneumatiky predná; zadná 2,25 × 14; 2,25 × 14 Kapacita akumulátora 0,72 kWh Pohotovostná hmotnosť 65 kg Cena od 1 249 € Zdroj: Hrivnak, J., autoviny.sk

prejsť na článok

Stroopov test

Stroopov test Povedzte farbu napísaných slov! Je to ťažšie? Človek je pri vykonávaní nejakej úlohy ľahko ovplyvnený svojimi automatickými reakciami The post Stroopov test appeared first on Dom ilúzií.

prejsť na článok

Rekonštrukciu elektrického vedenia na Hanáckej ulici

V bytovom dome na Hanáckej ulici č. 9 – 15 v Bratislave sme v týchto dňoch ukončili rekonštrukciu elektrického vedenia v spoločných priestoroch.

prejsť na článok

“OTRS 8 is by far the biggest modernization release in OTRS history”

The new release will be on the market soon. We talked to Manuel Hecht, VP Global Software Development, to take a look behind the scenes of OTRS 8.

prejsť na článok

Veľký test zimných pneumatík 2015/2016

Víťaz testuGoodyearUltraGrip 9 Test zimných pneumatík robila popredná Švajčiarska spoločnosť TCS. Pre väčšinu dopadol test zimných pneumatík dobre. Dá sa povedať že výrobcovia sa správajú k nám vodičom zodpovedne. Víťazom zimného testu pneumatík je firm

prejsť na článok

Aim Robotics test opakovatelnosti dávkování FD dávkovače

Test opakovatelnosti dávkovacího ventilu FD400 od výrobce Aim Robotics. Použité technologie: spolupracující robot (Collaborative Robots) UR5 dávkovač FD400

prejsť na článok