Akadémia veľkých diel je voľnočasový program pre stredoškolákov, kde diskutujú o diele z oblasti literatúry, hudby, filmu a výtvarného umenia.
MÁRIA WALLENFELSOVÁ Mária Wallenfelsová bola študentkou Kolégia Antona Neuwirtha, je priateľkou Akadémie veľkých diel a momentálne študuje medicínu na Univerzite Komenského v Bratislave. Vďaka programu Erasmus strávila polrok v Paríži, počas ktorého okús
Magdaléna Borková Prinášame príbeh Bibiány Bonkovej, ktorá absolvovala program Akadémie. Hovorí, že na seminároch zažila hlboké diskusie s dielom, pri ktorých lepšie spoznala samu seba. Ustavičné pýtanie sa prečo ju priviedlo k filozofii, ktorú pôjde štu
(podľa amerického inštitútu CiRCE) JOSHUA GIBBS Joshua Gibbs je veľmi populárny autor amerického vzdelávacieho inštitútu Circe. Vo svojom článku nám ponúka zriedkavý názor, čo podľa neho naozaj znamená zápasiť s textom. Pretože podľa neho to nie je to,
(podľa amerického inštitútu CiRCE) LINDSEY RALLS Keď som si sadala k napísaniu tohto článku, moja dcéra sa ma spýtala, o čom píšem. Primerané vysvetlenie cnosti deväťročnému dieťaťu sa zdalo časovo náročnejšie, než som tomu mohla venovať, a tak som jedn
Magdaléna Borková Za dverami vlastnej izby kadekto uverí, že je priam svätý. Prvý človek, ktorý na ne zaklope, ho však vyvedie z omylu. Mať rád je ľahké len z diaľky. Každý má totiž svoje idiosynkrázie, ktoré nás skôr či neskôr začnú vytáčať a kvôli kto
(podľa amerického inštitútu CiRCE) Circe Institute je pre nás v Akadémii veľkým vzorom a inšpiráciou. Aj preto prekladáme niektoré ich články a ponúkame ich našim čitateľom. Dnes to je opäť anketa, ktorú robili s uznávanými odborníkmi na klasické a chara
MIROSLAVA DURANKOVÁ Slavomír Zrebný je absolventom Filmovej a televíznej réžie na Vysokej škole múzických umení v Bratislave a tiež absolventom Kolégia Antona Neuwirtha. Momentálne pracuje ako režisér na viacerých televíznych reláciách RTVS. Je tvorcom c
MIROSLAV KAFKA Bystrík Repka je absolventom vysokoškolskej Akadémie veľkých diel. Študuje psychológiu na Komenského univerzite a okrem toho je aj druhákom v Kolégiu Antona Neuwirtha. Rozprávali sme sa o tom ako ho práve Akadémia motivovala prihlásiť sa d
(podľa amerického inštitútu CiRCE) Joshua Gibbs, už tradične provokatívny, opäť poukazuje na dôležitý rozmer vzdelávania. Nestačí sa len pýtať ťažké otázky, ale treba byť schopný aj odpovedať na ne, i keď sa odpoveď študentom nemusí páčiť. Neviditeľný uč
Miroslav Kafka Volám sa Miro a chcel by som ti predstaviť jedného z mojich obľúbených spevákov – Jeffa Buckleyho. A povedať ti, prečo sa mi jeho hudba páči a v čom ma inšpiruje. V tomto článku sa budem v istej podobe zamýšľať aj nad starým filozofickým p
Jakub Neščivera Edvard Munch sa raz vyslovil: „Pri maľovaní nikdy nemyslím na predaj obrazu. Ľudia nedokážu pochopiť, že maľujeme, pretože chceme experimentovať a rozvíjať sa pri snahe dosahovať umelecké výšky.” Rozvíjať sa prostredníctvom zážitku z umen
Jakub Neščivera Možno počas školského roka premýšľaš nad tým, aké skvelé by bolo, ak by sme sa dokázali rovnako intenzívne sústrediť na povinnosti v škole tak, ako sa vieme sústrediť na športový výkon, hru na hudobnom nástroji či inú obľúbenú činnosť, pr
(podľa amerického inštitútu CiRCE) Rachel Woodham je autorkou Circe Inštitútu a vo svojom texte sa zaoberá tým, ako správne nesúhlasiť s dielom. Pozýva nás k interpretačným otázkam, ktoré nám majú pomôcť pochopiť autora. K tomu treba pripojiť aj láskavý
MIROSLAV KAFKA Nina Fabiánová chodila na Piaristické gymnázium v Nitre. Absolvovala už všetky 3 sylaby Akadémie veľkých diel. To znamená, že počas troch rokov mala možnosť spoznať 75 veľkých diel. Hovorí, že ju vždy veľmi zaujímalo umenie a aj preto sa p
Jakub Neščivera V októbri 1884 Vincent van Gogh napísal list svojmu bratovi Theovi, ktorý obsahoval citát: „radšej zomriem z vášne ako od nudy”. Tieto slová boli súčasťou väčšieho úryvku z románu Émila Zolu. Vyhnúť sa nude a získať inšpiráciu na umeleck