Spolupráca výtvarníka s umeleckým fotografom

Mária Švarbová patrí medzi najznámejšie súčasné slovenské fotografky. Vo svojej tvorbe odhaľuje fascináciu socialistickým verejným priestorom a kombinovaním s modernými prvkami vytvára na fotkách špecifickú atmosféru a jasne rozpoznateľný rukopis. O tom, ako vzniká táto atmosféra som sa rozprávala so scénografkami a kostýmovými výtvarníčkami Laurou Madjiah Štorcelovou a Zuzanou Hudákovou, ktoré s Máriou Švarbovou pravidelne spolupracujú. Swimming pool Swimming pool Ako ste sa dostali k spolupráci s MŠ? ZH: Ako slepé kura k zrnu Bola to úplná náhoda, zoznámila som sa s ňou cez spoločných kamarátov, Mária vtedy ešte len začínala s fotením. Bolo tak pred 7-8 rokmi. Prvé fotenia sme si robili sami, na kolene, za vlastné peniaze, veci zháňali zo sekáčov Teraz už mávame aj bugety LMŠ: Naša spolupráca začala tesne po skočení vysokej školy. V tej dobe sme boli dlhoročné priateľky, ja som dokončila štúdium scénografie a Mária sa venovala fotografii, hľadala niekoho na scénografickú spoluprácu a keďže sme sa dobre poznali a poznali sme tiež svoju tvorbu navzájom, tak táto spolupráca prišla veľmi prirodzene. Ako prebieha vaša tvorba, vaša spolupráca? ZH: Mária má svoje jasné vízie, predstavy a rozmýšľa v témach. Vždy teda príde s víziou a konktrétnou lokáciou, a spolu sa ju snažíme vizuálne naplniť. Čo sa týka priamo kostýmov, rekvizít – to necháva všetko na kostýmového výtvarníka. Návrhy dopredu nerobím, občas len moodboardy, skôr tým, že je to retro téma a socializmus, bavíme sa o konkrétnych kusoch, ktoré nájdem v sekáči alebo inde. Mária je typ fotografa, ktorý si nechá poradiť a zoberie odo mňa aj pripomienky. Vždy dopredu vieme, čo ideme robiť, Mária to má dopredu premyslené. LMŠ: Mária Švarbová má svoj špecifický rukopis a art direction, ktorú sa ja pri tejto spolupráci snažím napĺňať po scénogarfickej stránke. Osloví ma teda s konkrétnym konceptom, zadefinujeme si, čo je pre daný projekt dôležité z ideového aj realizačného hľadiska, preberieme moodboard a potom už prichádza samotná tvorba. Projekty sú vždy veľmi dobre predpripravené a tak na samotnom fotení idú produkčné veci hladko a zostáva priestor na tvorbu. ZH: Príprava je základ. Už po tých rokoch sa veľmi dobre poznáme a aj bez slov vieme, čo je treba. Je to sranda Vytváraš pre fotenie len kostýmy alebo aj scénu? ZH: Závisí od projektu. Niekedy, keď sa jedná pre mňa o jednoduchú tému ako bola Swimming pool, tak riešim len plavky. Keď sme robili Mäsiarstvo/Butcher, vtedy to bolo dosť náročné, lebo Mária vybrala na lokáciu holobyt, takže všetko sme si museli doniesť a zariadiť v štýle starého mäsiarstva. Bol to asi pre mňa najnáročnejší projekt, bolo treba zohnať veci ako starú chladničku, kopec mäsa a po fotení zase priestor vypratať. Bol to aj produkčne náročný projekt, ale zvládli sme to v podstate iba vo dvojici. Keď sme fotili taiwanskú speváčku Hebe Tien, tak tam bol potrebný väčší tím ľudí. LMŠ: Záleží od konkrétneho projektu, posledné fotenia boli pre mňa najmä o stylingu a rekvizitách. Nakoľko väčšinou sa fotí na reálnych lokáciách ide skôr o stylovanie lokácie (jej preusporiadanie, vyčistenie od vizuálne nežiadaných prvkov alebo naopak dotvorenie žiadúcej atmosféry cez rekvizity). Ale v portfóliu našej spolupáce mám aj vyslovene scénické realizácie, napr. fotenie bookletu pre Taiwanskú speváčku Hebe Tien. Nosná fotografia z tohoto fotenia bola v obrovských rozmeroch prezentovaná aj na známom taipeiskom mrakodrape Taipei 101. Museum of Ice Cream The Butcher Ako zháňaš samotné kostýmy a rekvizity? ZH Je to rôzne, závisí to od projektu a podmienok. Na projekt spartakiády som originálne spartakiádne dresy našla a požičala z Barrandova. Snažím sa nachádzať veci, ktoré majú socíkovský feeling alebo sú to originál veci. Kedže výsledné médium je fotografia, dá sa tam veľa vecí zakamuflovať. LMŠ: Kostýmy na dané fotenie hľadám vo fundusoch, archívoch, secondhandoch, vintage shopoch atď. Niektoré boli do osobného archívu venované fanúšikmi Márie alebo mojej tvorby, časť kostýmov pochádza teda z našeho archívu. Pri rekvizitách spolupracujem s rôznymi inštitúciami za všetky spomeniem RTVS alebo Múzeum Dizajnu. Laura, aké bolo pracovať v New Yorku na fotení? Aké si tam mala podmienky? LMŠ: New York samotný bol pridaná hodnota k foteniu. Teda v New Yorku skvele, pretože -New York; a ísť tam pracovne je určite jedna z vecí, ktoré som mala na wish liste. Čo sa týka fotenia samotného, to prebiehalo veľmi podobne ako profesionálne fotenia kdekoľvek inde na svete: medzinárodní tím, profesionáli s rôznych odborov, atmosféra plná energie, v tomto prípade tej špecificky newyorskej. Čo ti dala spolupráca s MŠ? Naučila si sa niečo nové alebo ťa to niekam posunulo? ZH: Myslím si, že spolu sme sa učili navzájom. Nebolo u nás zvykom, že by fotografi oslovovali na spoluprácu scénografov a myslím si, že Mária mala v tomto výborný feeling a vyplatilo sa jej to. Scénograf sa vie pri tvorbe komplexne pozrieť na priestor aj kostýmy, vie zohnať rekvizity, má teoretické znalosti o dobe. LMŠ: Práca s Máriu Švarbovou pre mňa znamená ideláne skĺbenie kreativity, poctivej práce a priateľstva. Vďaka medzinárodným projektom, ktorých som bola súčasťou som cestovala na fotenia do Taipey, New Yorku, Marseille a ďalších európskych miest a spoznala skvelých kreatívcov, zo slovenskej scény spomeniem Barboru Kubi, s ktorou Mária spolupracuje a samozrejme našu dlhoročnú priateľku Zuzku Hudákovú, vďaka Máriiným projektom sme sa stretli aj na foteniach mimo divadla. Ďakujem Zuzke a Laure za ich čas a poskytnutie rozhovori a Márii za veľkorysé zvolenie dieľať jej fotky v článku. Zuzana Hudáková viac o Zuzaninej práci Laura Madjiah Štorcelová viac o Laurinej práci Mária Švarbová viac o Máriinej práci

prejsť na článok

Spolupráca so stranou SMER-SSD v komunálnych a krajských voľbách

V rámci spolupráce so stranou SMER-SSD sme vytvorili grafické materiály (pozvánky a plagáty) súvisiace s komunálnymi a župnými voľbami. Ďalej sme vytvorili interaktívnu prezentáciu, ktorá bola odprezentovaná na podujatí zameranom na predstavenie kandidáto

prejsť na článok

20-ročný šéfuje svetlu a tieňu

Patrik Kubizna Máme radi umenie, kultúru a radi pomáhame umeleckým projektom. Keď nás oslovil na spoluprácu Patrik Kubizna, riaditeľ Festivalu svetla a tieňa, naše áno bolo rýchle. Popri marketingovom kolotoči komunikácie s médiami, influencermi a postova

prejsť na článok

Manažérske zručnosti v praxi

Osvojte si zručnosti z oblasti komunikácie Dosiahnite vyššiu efektivitu v práci Spoznajte zásady jednania s ľuďmi Seminár je určený majiteľom podnikov, riaditeľom a manažérom na všetkých úrovniach. Rozvíja manažérske zručnosti Ako komunikovať  s rôznym

prejsť na článok

Kampaň pre kandidáta zo strany HLAS-SD na starostu obce

Spolupráca s kandidátom zo strany HLAS-SD na starostu obce. Kampaň spočívala v tvorbe billboardu, facebook stránky, plagátov či grafických materiálov pre reklamné putače. Príspevok Kampaň pre kandidáta zo strany HLAS-SD na starostu obce je zobrazený ako

prejsť na článok

New Chicago a Karloff – spolupráca od našich začiatkov až dodnes

Polica s farebnými TATRATEA fľašami, vianočný stromček, jedinečný slogan a vynikajúce drinky s Tatranským čajom. To všetko môžeš poznať z našich prevádzok. Kedy vznikla spolupráca s Karloff a ako sa nám páčilo na exkurzii vo výrobe? Prečítaj si článok a d

prejsť na článok