Rozmohl se nám tady takový nešvar

Poslednú dobu sú veľmi populárne rekonštrukcie komunikácií, čo je, pochopiteľne, výborná správa. Tieto rekonštrukcie však v budúcnosti významným spôsobom ovplyvnia kvalitu života všetkých obyvateľov mesta, a preto si už nemôžeme dovoliť pri deklarovaní „rozsiahlej rekonštrukcie“ LEN vyliatie nového asfaltu od obrubníka po obrubník a nakreslenie čiar. Bez komplexného a moderného riešenia celého uličného priestoru. „Nemôžeme na tejto širokánskej 4-prúdovej ceste spraviť cyklotrasu, stredový ostrovček či zelené pásy, pretože je to zložité a príprava by trvala dlho.“ Takto by sa dali parafrázovať slová väčšiny kompetentných, ktorí o výslednej podobe zrekonštruovaných komunikácií v Bystrici môžu rozhodovať. Mená si zatiaľ necháme pre seba. Prečo sa trápiť prípravou moderného verejného priestoru nevyhnutného pre 21. storočie, keď obyvatelia budú nadšene a vďačne capkať labkami aj za jednoduché vyliatie asfaltu? Efektívne získať lajčíky na sociálnych sieťach sa dá pri jednom aj pri druhom tak načo vytvárať niečo, čo by bolo uznania a obdivu SKUTOČNE hodné? „Cyklopruh na ceste neprichádza do úvahy, pretože cyklisti veľakrát nemajú vodičské preukazy, a preto ich nemôžeme dávať do jedného priestoru s autami!“ Približne takýto tragikomický argument „človeka s pečiatkou“ vraj zaznel pri plánovaní rekonštrukcie Sládkovičovej ulice, ktorú pripravuje Banskobystrický samosprávny kraj. Človek sa niekedy až desí, akí obmedzení ľudia denno-denne rozhodujú o podobe nášho mesta. Sládkovičova ulica, obrovská rekonštrukcia komunikácie plánovaná samosprávnym krajom na budúci rok, neprináša nič nové. Širokánske 4-prúdové „letisko“, ktoré je v niektorých úsekoch veľkú časť dňa poloprázdne, nezíska obnovou nič, čo by Bystricu posunulo k moderným mestám. Asfalt. Od obrubníka po obrubník. A nové čiary, pochopiteľne, spolu s opravou kanalizácie, aby po každom daždi nevznikal na ceste malý bazén. Liatie asfaltu na Partizánskej ceste, ktorú opravovalo Mesto Banská Bystrica, sme zachytiť nestihli. Pri Sládkovičovej ulici sme si to však všimli ešte pred realizáciou. Času na zmenu projektu je preto stále dosť – rekonštrukcia sa totiž kvôli poveternostným podmienkam posunula až na jar 2022. Oslovili sme preto Banskobystrický samosprávny kraj a veríme, že po našej „pripomienke“ pristúpia k úprave projektu. Pretože v súčasnej podobe by bol tento projekt premárnenou šancou na najbližších 15 až 20 rokov. Výzva smerom k BBSK v plnom znení: Vážený pán podpredseda, obraciame sa na Vás vo veci rekonštrukcie Sládkovičovej ulice v Banskej Bystrici, ktorá sa aktuálne pripravuje na základe zmluvy uzatvorenej dňa 20.5.2020 medzi Banskobystrickým samosprávnym krajom (objednávateľ) a VIAKORP, s.r.o. (zhotoviteľ). Podľa našich informácií sa pri rekonštrukcii vôbec neuvažuje s vyčlenením priestoru pre cyklistickú dopravu. Považujeme to za veľmi závažný nedostatok, nielen z hľadiska dnešnej, ale najmä budúcej, neustále rastúcej potreby znižovania emisií skleníkových plynov a prachových častíc, ktorých je individuálna automobilová dopravy významným zdrojom. Dovoľujeme si Vás preto touto cestou požiadať o vytvorenie priestoru pre cyklistickú dopravu na Sládkovičovej ulici. Táto ulica je už dnes významným cyklodopravným koridorom, ako ukazujú tvrdé dáta z kampane Do práce na bicykli (obr. 1) a aplikácie Strava (obr. 2), pričom ide o súčasnú intenzitu cyklodopravy. Niet pochýb, že vytvorenie bezpečného priestoru pre cyklistov bude generovať ešte vyššie intenzity. Sládkovičova ulica je prirodzenou spojnicou centra mesta s priemyselnou časťou popri Zvolenskej ceste, s miestnou časťou Kremnička, a v budúcnosti aj s ďalšími obcami západne od diaľnice R1. Vytváranie prvkov pre bezpečnosť cyklistov pri rekonštrukcii komunikácií odporúča aj dokument Kostrová sieť cyklistických komunikácií Banskobystrického kraja (2021) a nebolo by dobrým vysvedčením, keby kraj ignoroval svoje vlastné odporúčania len pár mesiacov po ich prijatí.  Šírkové pomery pre vytvorenie bezpečného priestoru sú viac než postačujúce, a to bez akéhokoľvek obmedzenia priestoru určeného autám. Podľa našich informácií sa plánuje iba rekonštrukcia povrchu „od obrubníka po obrubník“, ale aj v tomto priestore je možné vytvoriť buď úplne separované cyklistické komunikácie v oboch smeroch, alebo aspoň fyzicky separované vyhradené pruhy pre bicykle v jednom dopravnom priestore s autami, pričom na to existuje niekoľko možností. Nech už sa pristúpi k hociktorej variante, bude predstavovať iba malú časť rozpočtu rekonštrukcie. Zásadne však zvýši jej hodnotu za peniaze. Sú nám známe predbežné neoficiálne námietky Okresného dopravného inšpektorátu, ale dovoľujeme si ich považovať za neodpodstatnené. Veľmi radi Vám alebo zodpovedným pracovníkom a projektantom ukážeme dostupné možnosti, aj keď predpokladáme, že o nich vedia, avšak nedostali takéto zadanie od zadávateľa, teda od Banskobystrického samosprávneho kraja. Vážený pán podpredseda, veríme, že ako predstaviteľ kraja, ktorý sa hlási k princípom trvalo udržateľného rozvoja, bez ďalšieho vysvetľovania rozumiete našej požiadavke. Symbolicky ju podávame počas konania Klimatického summitu COP26 v Glasgowe, aby sme ako občania kraja zdôraznili, že Banskobystrický samosprávny kraj nemôže ignorovať celosvetovú snahu o znižovanie emisií, chránenie ovzdušia a potlačenie klimatických zmien, ako aj snahu o zvyšovanie bezpečnosti cestnej premávky. To by sa totiž nevytvorením priestoru pre cyklistickú dopravu na Sládkovičovej ulici jednoznačne stalo. Dovoľte, aby sme Vás ubezpečili, že sme pripravení poskytnúť Vám odbornú súčinnosť pri hľadaní vhodného riešenia. S pozdravom, Andrea Štulajterová, štatutárna zástupkyňa Občianskej cykloiniciatívy Banská Bystrica The post Rozmohl se nám tady takový nešvar appeared first on Plány mobility.

prejsť na článok

Krále určuje zákon

Před korunou nemůžeš prchnout stejně, jako nemůže odejít strážný z hlídky. V tomto týdnu proběhla – již bez většího zájmu médií – druhá korunovace krále Karla III., tentokrát ve skotském Edinburghu. V knize Kůň a jeho chlapec princ Kor, který nechc

prejsť na článok

Jak mentorka Adéla Sen rozběhla své podnikání z 0 na mega za 9 měsíců

On-line podnikání Adély Sen odstartoval jeden obří fuck-up a pár klasických začátečnických chyb. Přestože její znalosti marketingu převyšovaly většinu v té době dostupného know-how pro on-line podnikatele, neušetřila si hned několik přehmatů. Na začátku v

prejsť na článok

Intuitivní vs. strategický marketing

Co je nejlepší pro tvůj byznys? Pokud nás už chvíli sleduješ, jistě sis všimla, že se v LA Schole nebojíme ani kontroverzních témat. Jedním z nich je souboj intuitivního vs. strategického marketingu. Jsou pro tebe pojmy „marketing“ a „strategie“ strašáci

prejsť na článok

Kam mizí skuteční lídři?

Vypadá to, jako by časy, kdy jsme měli jako lidstvo silné inspirativní vůdce, lídry moudré a respektované rádce, jsou v nenávratnu. Místo toho jsme ve vleku neustálého tlaku na vyšší zisky i výkony a z aktuálních lídrů vnímáme spíše strach a snahu využít

prejsť na článok

Dámy na kole: Rozsviť den se Cycology, přichází FRIDA

Autorka recenzie Kája Polívková sa od roku 1991 venuje profesionálne športu (horské bicykle, cyklokros, kros triatlon a quadratlon). Po ukončení kariéry profesionálnej pretekárky založila a riadila 14 rokov vlastné fitness spinningové centrum. V súčasn

prejsť na článok