Milovníci lietadiel, poznáte týchto 5 zaujímavostí zo sveta letectva?

Ak vás zaujímajú lietadlá, určite ste si už na nich všimli detaily, ktoré vás zaujali. Lietadlá patria k najpôsobivejším dielam techniky a nič v nich nie je ponechané na náhodu. V tomto článku sa pozrieme na pár zaujímavostí zo sveta letectva. Čo spôsobuje zvuk „štekania psa“? Už ste niekedy pri spúšťaní alebo vypínaní motorov lietadla počuli zvuk, ktorý pripomína štekanie psa? Tento zaujímavý zvuk je typický pre model 320 – najobľúbenejší model Airbusu na stredné trate, no začujete ho aj u ďalších variantov z tej istej rodiny (A318, A319 a A321). Čo však spôsobuje tento zvuk? Prečo je ho počuť len pri štarte motorov? Tento zvuk má „na svedomí“ jednotka PTU (Power Transfer Unit), čo je typ reverzibilného hydraulického čerpadla. Hydraulické systémy na výrobu energie využívajú kvapaliny, aby mohli vykonávať rôzne činnosti, ktoré si vyžadujú vysokú hustotu energie, napríklad pohyb povrchov lietadla (ako sú podvozok, klapky). Rodina lietadiel A320 má tri nezávislé hydraulické systémy, ktoré sú navrhnuté tak, aby boli redundantné, čiže v prípade zlyhania jedného zo systémov môžu začať pracovať záložné systémy. Tieto tri hydraulické systémy sú: Zelený systém, natlakovaný čerpadlom poháňaným jedným z motorov lietadla; Žltý systém, natlakovaný čerpadlom poháňaným druhým motorom lietadla; Modrý systém, natlakovaný elektrickými čerpadlami. PTU je umiestnená medzi zeleným a žltým systémom a využíva hydraulickú kvapalinu z jedného systému na pohon čerpadla a v prípade rozdielu tlaku tlakuje druhý systém (hydraulické kvapaliny sa medzi systémami neprevádzajú). Hydraulické systémy lietadla A320 pracujú pod tlakom 3000 PSI a musia byť vyvážené, aby boli v prípade poruchy systému pripravené na okamžitú prevádzku. Keď je rozdiel medzi zeleným a žltým systémom väčší než 500 PSI, vstúpi do akcie PTU. Ak zelený systém pracuje pri správnom tlaku, ale tlak v žltom systéme je nižší ako stanovené minimum, lietadlo aktivuje PTU, ktorá použije hydraulickú kvapalinu zo zeleného systému na aktiváciu čerpadla žltého systému a zvyšuje v ňom tlak, až kým rozdiel nie je menší než 500 PSI. Keďže motory lietadla sa nespúšťajú naraz, vzniká pri aktivácii druhého motora tlaková nerovnováha, lebo systém poháňaný prvým motorom je už natlakovaný a systém poháňaný druhým motorom je ešte vo fáze tlakovania – táto kombinácia vytvára podmienky pre dočasné uvedenie PTU do činnosti a vydávanie známeho zvuku „štekania psa“. Rovnaký efekt môže nastať aj vtedy, ak sa jeden motor vypne skôr ako druhý, keďže dôjde k nerovnováhe tlaku. Na čo je ten „hrb“ na zadnej strane trupu? Pozorovanie lietadiel počas štartu a pristátia alebo aj počas státia na letisku je veľmi obľúbené. Skúsení cestovatelia aj občasní cestujúci či pozorovatelia lietadiel si určite všimnú malý „hrb“ v zadnej časti trupu niektorých lietadiel. Aká je funkcia tohto zariadenia? Prečo to majú len niektoré lietadlá? Samotný fakt, že toto zariadenie majú len niektoré z lietadiel naznačuje, že nejde o systém, ktorý by bol pre lietadlo nevyhnutný. Toto zariadenie je bežnejšie v novších lietadlách a v lietadlách na dlhé trate, hoci sa čoraz častejšie vyskytuje aj v lietadlách na stredné trate, a súvisí so službou, ktorá sa stala dostupnou v poslednom desaťročí. Už asi tušíte, o čo ide. Áno, toto zariadenie je WiFi anténa v lietadle. Čoraz viac leteckých spoločností ponúka svojim zákazníkom WiFi, hoci táto služba je často platená alebo obmedzená. Rýchlosť internetu ešte zďaleka nedosahuje stratosférické rýchlosti a v mnohých prípadoch je cena za internet naozaj v oblakoch. Napríklad spoločnosť Austrian Airlines ponúka túto službu cestujúcim registrovaným v programe Miles & More vo formáte „Free Messaging“, ktorý umožňuje posielať správy zadarmo (napríklad prostredníctvom aplikácie WhatsApp). Dá sa teda komunikovať s priateľmi alebo rodinou, ale nie je možné sledovať streamované filmy, pristupovať k obľúbeným online kasínam alebo iným formám zábavy. Prečo majú lietadlá na krídlach toľko antén? Každý, kto už mal v lietadle miesto pri krídle, si určite všimol malé „antény“, ktoré sú rozmiestnené na zadnej strane krídel a na iných plochách lietadla. Na čo slúžia tieto „antény“? Tieto zariadenia sa nazývajú statické knôty a ako už názov napovedá, slúžia na vybitie statickej elektriny z lietadla. Počas letu sa v dôsledku trenia vzduchu pohybujúceho sa vysokou rýchlosťou cez trup lietadla tvorí záporný náboj, ktorý sa hromadí v trupe lietadla. Podľa zákonov fyziky sa lietadlo bude snažiť vyrovnať svoj náboj s nábojom okolitého prostredia, čiže sa bude snažiť zbaviť nahromadeného záporného náboja. Náboj má tendenciu „opúšťať“ trup lietadla cez ostré predmety. Statické knôty teda svojím tvarom pomáhajú náboju uvoľniť sa z trupu. Ak by lietadlo tieto statické knôty nemalo, náboj by sa uvoľňoval z iných ostrých predmetov vrátane rádiokomunikačných antén, čo by spôsobovalo šum v komunikácii alebo by to mohlo rušiť navigačné systémy. Prečo sú všetky „chvosty“ lietadiel zarovnané na tú istú stranu? Všimli ste si, že keď na letisku paralelne stojí niekoľko lietadiel, ich zvislé stabilizátory, ktoré sa nachádzajú na konci chvosta, majú všetky rovnaký sklon? Niektorí laici by si mohli pomyslieť, že poloha chvosta súvisí s parkovacím manévrom lietadla – podobne ako keď sa otáčajú kolesá auta pri parkovaní. No je to tým, že stabilizátor je schopný manévrovať s lietadlom len pri vysokej rýchlosti, takže pohyb vertikálneho stabilizátora na zemi neovplyvňuje pohyb lietadla (okrem vzletu). Vysvetlenie je veľmi jednoduché: keď lietadlo stojí na letisku s vypnutými motormi, v jeho hydraulických systémoch nie je žiadny tlak. Preto nie je možné kontrolovať pohyblivé plochy lietadla a tie reagujú na vonkajšie faktory. Vertikálne stabilizátory sa obracajú podľa smeru vetra na letisku, takže všetky paralelne zaparkované lietadlá majú „chvost“ zarovnaný na tú istú stranu. A to je len niekoľko detailov, ktoré zaujali mnohých leteckých nadšencov alebo laikov. Nič v lietadle neexistuje náhodou, nech sa to zdá akokoľvek náhodné!

prejsť na článok

Najlepšie letisko má Singapur, najhoršie je na Filipínach a najštedrejší stopover ponúka Istanbul

Letiská na celom svete sa predbiehajú v tom, aby cestujúcim počas ich presunu za oddychom, zážitkami či prácou vytvárali príjemnú a priateľskú atmosféru. Viaceré z nich sú známe svojím vysokým štandardom služieb a prístupu k cestujúcim, iné, naopak, „trpi

prejsť na článok

AKTUÁLNE: Veľký TV operátor vám dá za 0,10€ na jeden mesiac až 8 filmových televíznych staníc

Určite to poznáte, prídete večer domov a chcete si oddýchnuť pred televízorom pri dobrom filme alebo seriály. Zväčša siahneme po obsahu z rôznych platforiem, ako sú napríklad Netflix či SkyShowTime. No druhým dychom treba povedať, že niekedy sa môžeme zac

prejsť na článok

VOJNA na Ukrajine Deň šesťsto prvý (15. októbra 2023)

MOSKVA - Rusko v noci na dnes zničilo 27 bezpilotných lietadiel, ktorými sa na neho pokúsila zaútočiť Ukrajina. Informuje o tom agentúra TASS s odvolaním sa na ruské ministerstvo obrany. Situáciu sledujeme online.

prejsť na článok

Ryanair plánuje v zimnom období zrušiť viacero letov: Aký je dôvod?

Obľúbená nízkonákladová spoločnosť Ryanair len nedávno oznámila, že v blížiacom sa zimnom období je nútená zrušiť množstvo letov. Čo však za tým stojí? Na to sme sa pozreli bližšie práve v tomto článku. Ryanair oznámil, že v nadchádzajúcom zimnom obdob

prejsť na článok

Žraločia plutva a krabie klepeto sa priradili do zbierky marťanských kuriozít: Pozrite, čo zas našiel rover Perseverance

Hoci sme na planéte Mars zatiaľ život nenašli, rovery Curiosity a Perseverance našli na povrchu červenej planéty množstvo kuriozít. Niektoré v nás podnietili predstavivosť, iné zas dali priestor konšpiráciám.   Americká NASA nedávno zverejnila zábery, kto

prejsť na článok