Metodika: FYZ  7. – 9. ročník ZŠ, 1. – 2. ročník gymnázia Fyzikálne zákony a javy v prírode

Overme svoje teoretické vedomosti z fyziky na praktických príkladoch TÉMA: fyzikálne zákony a javy a ich praktické využitie  CIEĽ:  Vyskúšať a overiť funkčnosť vybraných fyzikálnych zákonov v prírodnom prostredí. VEK:  7. – 9. ročník ZŠ, 1. – 2. ročník gymnázia DOBA TRVANIA: 30 minút ROČNÉ OBDOBIE:  celoročne  POMÔCKY: kartičky s názvami fyzikálnych zákonov, prírodné materiály v okolí školy (kamene, pne, konáriky), vedro s vodou, hladina školského jazierka POPIS:    Žiakov rozdelíme do 3 alebo viacerých skupín podľa toho, koľko rôznych fyzikálnych zákonov chceme demonštrovať. Vybrať si môžeme napr. Archimedov zákon, Newtonove pohybové zákony (1. Newtonov zákon – zákon zotrvačnosti, 2. Newtonov zákon – zákon sily, 3. Newtonov zákon – zákon akcie a reakcie), Newtonov gravitačný zákon alebo Dopplerov jav. Je možné vybrať si len 1 zákon alebo jav a nápady na jeho demonštrovanie potom porovnať medzi skupinami žiakov.   Každá skupina si vylosuje 1 zákon (presné znenie zákona/javu môže byť vytlačené na 2. strane vylosovaného lístka), ktorého funkčnosť bude mať za úlohu demonštrovať s použitím pomôcok a prírodných prvkov.   Následne si žiaci nazbierajú potrebné pomôcky a prírodniny, pripravia terén a odskúšajú fungovanie daného zákona či javu v praxi (v prípade Archimedovho zákona môžu použiť vedro s vodou a kameňmi, v prípade Newtonových zákonov opäť kamene alebo aj vlastné telá v pohybe, v prípade Dopplerovho javu zase zvlnenú hladinu školského jazierka vplyvom plávajúceho predmetu alebo živočícha).   Počas prípravnej fázy konzultujeme so skupinami žiakov ich nápady na demonštráciu zákonov a usmerňujeme ich.   Na záver každá skupina samostatne demonštruje a vysvetľuje funkčnosť prideleného zákona či javu ostatným. Žiakov vedieme k tomu, aby rozmýšľali aj nad praktickým využitím zákonov, napr. využitie princípov Archimedovho zákona pri konštrukcii lodí alebo ponoriek,  pôsobenie Newtonovho zákona zotrvačnosti pri brzdnej dráhe malých a veľkých áut (väčšie a ťažšie majú brzdnú dráhu dlhšiu), využitie Newtonovho zákona akcie a reakcie pri veslovaní, praktické využitie Dopplerovho javu pri meraní rýchlosti áut policajnými radarmi, na detekciu prúdenia krvi v rôznych cievach v medicíne, na meranie rýchlosti pohybu hviezd vzhľadom na slnečnú sústavu v astronómii atď. VARIÁCIE: Počas diskusie o preukázateľnej funkčnosti fyzikálnych zákonov a javov môžeme so žiakmi otvoriť tému kritického myslenia a spôsobu overovania informácií v bežnej praxi. Môžeme diskutovať aj o hodnovernosti vedecky nepodložených alebo v praxi nefunkčných riešení, ktoré sa na nás každodenne hrnú z rôznych médií, a navrhnúť riešenia, ako ich rozpoznať a overiť.   Autorka:  Ivana Poláčková, CEEV Živica Pracovný list v PDF na stiahnutie: FYZ Fyzikálne zákony a javy v prírodeThe post Metodika: FYZ  7. – 9. ročník ZŠ, 1. – 2. ročník gymnázia Fyzikálne zákony a javy v prírode appeared first on Hurá von.

prejsť na článok

Metodika: BIO 7. ročník ZŠ, 1. ročník SŠ  Pozorovanie hľúzkovitých baktérií na koreňoch ďateliny

Zašpiníme sa zeminou a pozorujeme hľuzkovité baktérie TÉMA: symbióza, koreň CIEĽ: Pozorovať symbiotické hľúzkovité baktérie na koreňoch ďateliny. VEK: 7. ročník ZŠ, 1. ročník SŠ  DOBA TRVANIA: 15 minút ROČNÉ OBDOBIE: celoročne POMÔCKY: lupa, lopatka, rast

prejsť na článok

Metodika: FYZ 8. ročník ZŠ Ako vzniká dúha ?

Vyrobíme si vlastnú dúhu a diskutujeme ako vznikla. TÉMA: rozklad svetla, lom svetla    CIEĽ:  Vysvetliť vznik a princíp dúhy. VEK: 8.ročník ZŠ DOBA TRVANIA: 45 90 minút ROČNÉ OBDOBIE: celoročne (počas slnečného dňa) POMÔCKY: sklenený pohár, guľová bank

prejsť na článok

Metodika: VV 2. − 5. ročník ZŠ, Sprejovanie v prírode

Oboznámime sa s pravekými metódami maľovania a vyskúšame si to aj vlastnoručne TÉMA: miešanie farieb a určovanie tvarov CIEĽ: Zistiť, ako zo základných farieb vytvoriť sekundárne. Naučiť sa vnímať rôznorodosť tvarov v prírode. Spoznať, ako sa vytvárali fa

prejsť na článok

Metodika: MAT 5. ročník ZŠ − 1. ročník SŠ Pomerajme sa

Objavujme zlatý rez ukrytý v prírode okolo nás. TÉMA: pomer, kvadratická rovnica, zlatý rez CIEĽ: Precvičiť meranie dĺžok a prevod jednotiek, zopakovať percentá. VEK: 5. ročník ZŠ − 1. ročník SŠ DOBA TRVANIA: 45 minút ROČNÉ OBDOBIE: celoročne POMÔCKY: mer

prejsť na článok

Metodika: FYZ 8. ročník ZŠ Ako zapáliť oheň bez zápaliek ?

Demonštrujeme silu slnka a s jeho pomocou založíme oheň. TÉMA: šošovky a ich využitie CIEĽ: Naučiť sa založiť v prírode oheň pomocou šošoviek. VEK: 8.ročník ZŠ DOBA TRVANIA: 45 90 minút ROČNÉ OBDOBIE: celoročne (počas slnečného dňa) POMÔCKY: sklenený

prejsť na článok