S dopravnou agresiou sa už pravdepodobne stretol každý z nás, tu vám ponúkame pohľad dopravného psychológa na agresívne správanie šoférov. na prvom mieste príčin nehodovosti je agresivita a rýchla jazda najhoršie štatistiky má Rusko, potom SR, vo Švédsku majú nulovú víziu dopravných nehôd dopravné násilie by malo byť odlíšené od chýb a omylov v doprave dopravné násilie = úmyselné deviantné správanie za účelom ublížiť iným alebo ich obmedziť násilie a nie chyby a omyly sú príčinou nehôd vodiči, ktorí dbajú na bezpečnosť a majú realistický pohľad na vlastné jazdné schopnosti, nebývajú frustrovaní a jazdia menej agresívne vodiči orientovaní na bezpečnosť, aj keď boli frustrovaní, sa nenechali hnevom ovplyvniť a sú menej iritovaní správaním iných Všeobecne panuje názor, že agresívne správanie je spôsobené väčšou hustotou dopravy. Vodiči sú blokovaní v dosahovaní jazdných cieľov, preto sú frustrovaní a jazdia agresívne. Ale hoci prehustenie môže byť stresujúce, nie je v priamom vzťahu k vodičskej agresii. Prehustenie môže frustrovať, ale nemusí viesť k agresii, dôležitejším prediktorom hnevu sú práve očakávania vodičov zdôrazňuje dopravný psychológ. Preto sa treba sústrediť na zmenu subjektívneho vnímania situácií zo strany vodičov a na zvládanie správania sa v nich. Treba zlepšovať toleranciu vodičov k frustrácii a trénovať ich kompetentnosť v riadení svojich pocitov (výchovné programy) vyššia hladina všeobecnej agresivity jedinca zvyšuje pravdepodobnosť agresívnej reakcie vo frustrujúcich dopravných situáciách verbálna agresivita sa viac spája s hnevom, fyzická agresivita s agresivitou ako osobnostnou črtou Typy násilníkov: Afektívny: iritabilita, ľahko vzplanie, provokujú ho aj drobnosti v správaní iných vodičov Agonálny: agresiu uplatňuje ako prostriedok uspokojenia svojej cieľovej zameranosti náchylnosť k emocionálnym reakciám ako tendencia zažívať pocity diskomfortu, bezmocnosti a zraniteľnosti je v tesnejšom vzťahu so senzitivitou a emocionálnou labilitou – na to pozor pri VTS vyšetrení zdrojom agresívnych reakcií sú podnety, ktoré človek vníma ako ohrozujúce a škodlivé Druhy: 1. obťažovanie a útok: agresia vodiča je podnecovaná nepríjemným správaním iných účastníkov dopravy, ak mu upierajú komfort a práva alebo ho priamo atakujú a ohrozujú. 2. reakcia: únik alebo protiútok, čo závisí od mnohých okolností, ktoré súvisia s osobnostným založením aj situačnými premennými s agresívnym správaním súvisí zvýšená úroveň aktivácie (arrousal) – nabudený človek je pohotovejší reagovať agresívne ako šofér unavený z dlhej jazdy ľudia majú sklon kompenzovať deficit vyhľadávaním vzrušenia, napríklad aj riskantnejšou jazdou – tiež pozor pri dg VTS intenzita aj frekvencia agresie sú vo vzťahu so statusom útočníka – vodič vytláčaný sinejším autom sa vyvŕši na slabších vodičoch viac sa vodiči nechávajú vyprovokovať za volantom ako v iných životných podmienkach, lebo status tých, ktorí ich obťažujú nie je tak evidentný, resp. vonkajšie znaky (drahé auto) nie všetci ochotne akceptujú a vynucujú si spravodlivosť KATARZIA – niekto berie jazdu ako odreagovanie, lebo riadenie auta je dostatočne intenzívna aktivita a ponúka možnosti odreagovania aj prejavenia neškodných foriem agresie (razantnejšia jazda) ak ale okolnosti neumožňujú abreakciu, je pravdepodobný prejav agresie ventilácia hnevu môže napomáhať eskalácii vnútornej agresie ak vodič znižuje pravidelne svoju tenziu tým, že sa správa na ceste agresívne, môže ho to pozitívne posilňovať v agresivite do budúcnosti INHIBÍTORY – neadekvátny spôsob jazdy a nežiaduce správanie musia byť reálne a intenzívne postihované – ide o princíp negatívneho posilňovania. Výskumy zistili, že s čím väčšou pravdepodobnosťou je očakávaný trest, a čím väčší trest je anticipovaný za agresiu, tým menej pravdepodobné je že sa navodí agresívne správanie a tým sa menšia agresia vykoná. Nemusí byť trestami odstránená, ale dôležitá je intenzita trestu (prísny, ale primeraný – lebo ak je nadmieru silný, vedie k ďalšej agresii). Sankčný proces aby bol efektívny by mal: Byť rovnocenne aplikovaný pre všetkých Byť primeraný Operatívny Ekonomicky aplikovateľný = oplatí sa Efektívny = javí sa lepší konzistentnejší účinok istoty potetania ako jeho prísnosť POCITY VINY – Podľa Dopravného psychológa má hanba viac sociálnu povahu, ak sa hanbíme vieme, že sme sa dopustili porušenia hodnoty, ale nemusíme sa cítiť vinný. V záujme dobrého sebahodnotenia sa prispôsobujeme väčšinovým sociálnym postojom. Záleží od toho, ktoré správanie je v spoločnosti odsudzované a ktoré odmeňované, oficiálnej aj neoficiálne, verejnou mienkou a zvyklosťami. V premávke sú vodiči vnímaní aj hodnotení podľa iných parametrov, ako v bežnom interpersonálnom styku. Iným prisudzujeme vlastnosti na základe technických vlastností ich auta. V staršom menej výkonnom aute sme v pozícii slabšieho, očakáva sa že ustúpime výkonnejším. Nedá sa spoliehať na morálne ohľady. Ľudia v doprave majú pocit, že neútočia na ľudí, ale na stroje. Zákon nemôže nahradiť morálku, ale nie všetko čo zákon nezakazuje je etické. Správanie na cestách súvisí s celkovou kultúrou vzťahov v krajine. Identifikácia s morálnymi hodnotami je dôležitou súčasťou auto-regulácie vodiča. Ak je morálne rozvinutý, koná menej pod tlakom vonkajších odmien a sankcií. Dopravné správanie sa začína formovať už v detstve – dieťa ako spolujazdec varuje dopravný psychológ. Práve preto by sme sa mali správať ohľaduplne a rozvážne. Príspevok Dopravný psychológ a jeho pohľad na agresivitu zobrazený najskôr Grian s.r.o..
- dosahovanie krátkodobých a dlhodobých cieľov, v oblastí financií - budgety, forecasting - vedenie 15 členného tímu - optimalizácia nákladov - dohľad nad kľúčovými projektami spoločnosti Príspevok Výkonný riaditeľ (dopravný segment) zobrazený najskôr Neu
Koho vyhľadať, keď duša bolí PSYCHOLÓG, PSYCHOTERAPEUT, či PSYCHIATER? Naše ľudské životy tvoria rôzne momenty – momenty neprekonateľnej radosti, ale i neúnosného trápenia. Často sa snažíme tieto ťaživé situácie zvládať sami, no stáva sa, že sa človek oci
prejsť na článoka[data-mtli~="mtli_filesize56,70kB"]:after {content:" (56,70 kB)"}a[data-mtli~="mtli_filesize83,24kB"]:after {content:" (83,24 kB)"}a[data-mtli~="mtli_filesize58,70kB"]:after {content:" (58,70 kB)"}Výberové konanie 142024 psychológ Výberové konanie 152024
prejsť na článokPonúkame prácu pre psychológa do nášho kolektívu v ambulantnej starostlivosti nášho Centra. Svoje žiadosti zasielajte a ohľadne podmienok a ostatných informácií : Kontaktná osoba: Mgr. Jaroslav Szabó , tel. č. 0905 314 165, e-mail:
prejsť na článokZnačí lásku a oddanosť, vyjadruje čistotu, miernosť no aj opatrnosť. Symbolizuje šťastie a sľubuje dobrodružstvo. Tak je levanduľa opisovaná vo význame kvetov. Táto upokojujúca a na pohľad nádherná rastlinka nám poskytuje viac, ako sa na prvý pohľad zdá.
prejsť na článok