VIVA FUCHSIANadežda KvasňovskáAk by ste stretli autorku výstavy prechádzať ulicou, sedieť v kaviarni, či by ste ju zahliadli pri návšteve koncertu alebo divadla, isto vás na nej upúta jedna vec. Zvykne podporiť svoj vzhľad výraznými, až neónovými farbami. Často je to vhodne zvolený doplnok (nezriedka jej vlastnej výroby), občas iba detail, ktorý však zaručene neprehliadnete. Svoju fascináciu týmito farbami s istou dávkou frenetizmu vyjadrila v aktuálnej výstave VIVA FUCHSIA!, kde dominantnú úlohu bude hrať fuksiová farba. Nadežda Kvasňovská (1996) sa vo svojich dvoch predchádzajúcich výstavách, ktoré realizovala spoločne s Matúšom Jurčíkom v Hlohovci a v Nitre, výtvarne identifikuje s výrazne krikľavými a neónovými farbami, ktoré vkladá do kontrastných čierno-bielych kompozícií. Často využíva najmä fixu, čo jej umožňuje variabilné narábanie s hrúbkou a intenzitou línií či šírkou a rozmiestnením farebných plôch a taktiež ju mimoriadne zaujíma práca s farebnými sprejmi. Dnes chce vzdať hold a zvolať na slávu fuksiovej farbe – je to farba, ktorá v sebe sústredí viaceré významy a vládne ňou kvet rovnomenného botanického názvu. Je farbou duchovna, originality, kreativity, predstavivosti, ale aj svojrázu, vášne, taktu. Je trochu magická, veselá, vzrušuje, ukrýva tajomstvá a občas znepokojuje. Je to farba, ktorá má blízko k snom a napĺňaniu túžob. Autorku zaujme aj banálna vec, keď je pokrytá touto farbou a výstavou chce vyvolať u divákov aspoň aktuálnu/dočasnú „explóziu“ jej používania. Vo výkladoch sú umiestnené dva objekty, ktoré spolu súvisia, dokonca je medzi nimi naznačené prepojenie, a aj napriek zdanlivému rozdeleniu stenou, tvoria jeden celok. Ľavému výkladu dominuje plátno, na ktorom je umiestnená textilná inštalácia pozostávajúca z rôznych fragmentov látok farebným spektrom korešpondujúcich s tónmi centrálnej témy, teda fuksiovej farby. Jednotlivé časti látky sú zošívane akoby „horúcou ihlou“, pričom autorka používa stehy rôznej veľkosti, smeru či kvality, čím zdôrazňuje dynamickosť a neremeselnú procesuálnosť tejto aktivity. Stehmi spojené kusy textilu vytvárajú po obvode svojich okrajov prekrytia a vrstvenia, čo je tvorivý motív sprevádzajúci autorkinu produkciu aj v oblasti kresby a maľby. Nakoniec sa celá textilná hmota spája do jednej kompozície predstavujúcej stekanie farebnej masy, pod ktorou sa odhaľuje biele plátno. Evokácia pohybu stekania je napohľad spomalená/zastavená tým, že látka pôsobí ťažko, akoby sa z plátna valila postupne chladnúca láva. Táto hmota naznačuje pozvoľné opúšťanie priestoru jedného výkladu a smerovanie do výkladu susedného. Tam dominuje zväčšenina spreja. Jeho preexponované rozmery, zdôrazňujúce najmä vertikálnu líniu, pripomínajú výšku oltára, čím autorka naznačuje osobnú pripútanosť k tomuto prostriedku vlastnej umeleckej sebarealizácie, ktorý ju dlhodobo výtvarne fascinuje niekedy priam nábožensky. (Dokladá to aj autorkina recyklačná aktivita, keď vyrába z rozprašovacích ventilov starých sprejov krikľavými farbami pokryté talizmany v podobe odznakov). V spreji a jeho používaní aj s odkazom na subkultúrne aktivity sprejerov, sa zhmotňuje efekt rýchlosti farebného pokrytia nejakého priestoru či moment neobmedzenej aplikovateľnosti takpovediac na akýkoľvek povrch, prípadne možnosť jeho použitím zasiahnuť okolie s čo najväčším rozptylom. V istom momente nám môže nádoba spreja pripomínať bombu, teda kovový obal naplnený výbušninou, v tomto prípade fuksiovou farbou. A ak sa práve nedávkuje v podobe rozprašovača, tak predstava jej explózie a silného vymrštenia, rozptýlenia farby do priestoru, vlastne urýchli všetky predošlé vlastnosti nanášania farby sprejom. Týmto ťahom vytvára autorka obraz nasiaknutia okolia energiou fuksiovej farby. Autorka prepojením oboch výkladov naznačuje akýsi „kolobeh“ farby, ktorú obdivuje, ktorá ju fascinuje, je vládkyňou jej krikľavo-neónového kráľovstva. Rozptyľovanie farby sprejom do priestoru, ktorý za krátky čas pokryje veľkú plochu, je v tomto podaní aj obrazom, ako sa nanášaním rôznych farebných mimikier maskujeme, alebo zviditeľňujeme pred svetom. Až v súkromí našich domovov snímame zo seba tieto farebné vrstvy. Odstraňujeme, odkladáme ich, stekajú z nás ako z plátna v prvom výklade, ale vždy sa k nim s dôverou vraciame, aby nám vytvorili priestor útočiska a nanovo pokrývali každodenné plátna našich životov. Krikľavý efekt fuksiovej farby je uchopený aj v polohe diskotékovej zábavy, ktorý hraničí s „posh fancy gýčom“. Čiže autorka kladie dôraz aj na vizuálny efekt zhodnocujúci priestorové danosti výstavnej plochy, kde sa využíva svetlo, umocňujúce účinok samotnej fuksiovej farby i trblietok podporujúcich záblesky vznikajúcej hry svetelných odrazov. Naďa nabáda svojou inštaláciou, aby sme sa nebáli používať neónové farby, ozdobujúce zabávajúci sa svet a človeka v ňom, ktorý tak možno dokáže v sebe prebudiť nebojácnosť, otvorenosť voči druhým a spôsob, ako si užívať tieto „karnevalové“ momenty, a tým potvrdzovať osobnosť samého seba.kurátor výstavy /PhDr. Marián Kamenčík, PhD.Foto: Erik Knotek
Ďakujeme všetkým návštevníkom výstavy EKO-LAS v Poľsku. Poďakovanie patrí aj nášmu obchodnému partnerovi Fortech Serwis.
prejsť na článokVýstavy - Výstavy - Výstavy Dátum: 25.11.2023 (SOBOTA) Čas: 13:45 Miesto: Kaštieľ Modra, Horná 20, Modra Stretneme sa: Kaštieľ Modra, Horná 20, Modra Téma:
Srdečne Vás pozývame na slávnostné otvorenie exteriérovej výstavy: Promenade – Sétatér – Hviezdko , ktorá sa uskutoční dňa 15. júna 2023 (vo štvrtok) o 17.00 hod. na Námestí Eugena Suchoňa. Promenade – Sétatér – Hviezdko je exteriérová panelová výstava
Výstavy - súťaže - súťaže Dátum: 04.11.2023 (SOBOTA) Čas: 14:00 Miesto: Bratislava Stretneme sa: Bratislava - Heydukova 16 14:00 pred vchodom Téma: a
V našej fotogalérii Vám prinášame zopár fotiek z vernisáže tejto krásnej výstavy, ako aj pohľady na vystavené sochy. Slávnosť svojim príhovorom otvorila majiteľka galérie Marta Ferjová, ktorá bola aj so svojou rodinou hostiteľkou a hlavnou organizátorkou
prejsť na článok