SKRÁŠĽUJÚ ŽIVOTY ĽUDÍ SVIEŽIM MINIMALIZMOM

Ďakujeme STARTITUP za tento skvelý článok. Dnes už ne­platí, že po krás­nej ar­chi­tek­túre a in­te­ri­é­ro­vom di­zajne sa mu­síš ob­ze­rať len v za­hra­ničí. Jed­nou z vy­chá­dza­jú­cich hviezd slo­ven­skej ar­chi­tek­túry je štú­dio LE­ar­chi­tects, ktoré tvorí mladý pár v zlo­žení Le­ona Iva­nová a Erik Vaj­gel. Ne­boja sa ori­gi­na­lity a oso­bi­tého prí­stupu a z tvojho bytu ako máv­nu­tím prú­tika vy­ča­rujú bý­va­nie snov. AHOJTE, LE­AR­CHI­TECTS UŽ NIE­KTORÍ SLO­VÁCI PO­ZNAJÚ, NO MOHLI BY STE SA KRÁTKO PRED­STA­VIŤ PRE TÝCH, KTORÍ EŠTE NE­MALI TÚ ČESŤ? ? Ahojte, LE­ar­chi­tects je mladý ar­chi­tek­to­nický ate­liér, ktorý sa ve­nuje kom­plex­ným služ­bám v ob­las­tiach ar­chi­tek­túry a in­te­ri­é­rov, od pr­vot­ných ná­vrhov až po sa­motnú re­a­li­zá­ciu. NIE JE TA­JOM­STVOM, ŽE STE PÁR. AKO VÁM NA­PADLO, ŽE BY STE MOHLI ZA­ČAŤ POD­NI­KAŤ V TOMTO OD­VETVÍ POD JED­NOU ZNAČ­KOU? Spoz­nali sme sa po­čas vy­so­kej školy, no myš­lienka na spo­ločné pod­ni­ka­nie prišla oveľa ne­skôr. Po nie­koľ­kých ro­koch zbie­ra­nia skú­se­ností v rôz­nych spo­loč­nos­tiach sme prišli na to, že ni­kde nie sme úplne vo svo­jej koži a chceme ro­biť veci tak, ako nás ba­via a tak, ako chceme. Nie­kde v tomto mo­mente sa nám zro­dila myš­lienka, že na to máme, a že v tom ne­bu­deme sami. Máme je­den dru­hého, a to nás po­háňa stále vpred. AKO TO MÁTE PO­DE­LENÉ? KTO SA VO FIRME VE­NUJE ČOMU? Sa­moz­rejme, sme je­den tým, je­den pár, jedno telo a jedna duša (smiech) a všetko rie­šime a pre­be­ráme spo­ločne, ale aby biz­nis mo­hol úspešne fun­go­vať, treba mať na­sta­vené ur­čité hra­nice, kto má v čom po­sledné slovo a sa­moz­rejme aj zod­po­ved­nosť. L : Ja sa ve­nu­jem ná­vrhom in­te­ri­é­rov a cel­kovo di­zajnu. Tieto dve od­vet­via sa na­vzá­jom pekne pre­pá­jajú. Mo­men­tálne sa ve­nu­jem té­mam v ob­las­tiach zdra­vého bý­va­nia a feng shui. Mo­jím cie­ľom je to, aby sa člo­vek v mnou na­vr­hnu­tom in­te­ri­éri cí­til dobre, a to sa dá ovplyv­niť aj sa­mot­ným kon­ci­po­va­ním pries­toru. Keď sa nad tým za­mys­líme, tak 80% svojho ži­vota trá­vime v uzav­re­tom pries­tore, či už v práci alebo doma. Je preto veľmi dô­le­žité ako na nás sa­motný pries­tor pô­sobí. E : Väč­šinu svojho času trá­vim na­vrho­va­ním ar­chi­tek­túry, v pro­jek­cii a pri ma­naž­mente re­a­li­zá­cií na­šich ná­vrhov. Je pre nás veľmi dô­le­žité, aby naše ná­vrhy vy­ze­rali rov­nako dobre na vi­zu­ali­zá­cii ako aj v re­a­lite. Keďže mám „stav­bár­ske„ zá­ze­mie, v týchto čin­nos­tiach som sa po­hy­bo­val od det­stva a štú­dium ar­chi­tek­túry im do­dalo iný roz­mer a uhol po­hľadu. VAŠA ZNAČKA AJ DO­TE­RAJ­ŠIA PRÁCA PÔ­SOBÍ VEĽMI SVIEŽO A MO­DERNE. AKO BY STE CHA­RAK­TE­RI­ZO­VALI SVOJ PRÍ­STUP K AR­CHI­TEK­TÚRE? AKÝ ŠTÝL, FI­LO­ZO­FIU, MA­TE­RIÁLY (…) PRE­FE­RU­JETE? Obaja máme veľmi radi mo­derný di­zajn a sna­žíme sa, aby naše ná­vrhy pô­so­bili útulne, nad­ča­sovo a udr­ža­teľne. Jed­no­du­cho po­ve­dané, aby člo­vek ne­bol ot­ro­kom svo­jej vlast­nej do­mác­nosti. Po­u­ží­vame pre­važne čisté lí­nie, prí­rodné ma­te­riály a radi upria­mime po­zor­nosť na zau­jí­mavý pr­vok vý­raz­ným fa­reb­ným kon­tras­tom, pop­rí­pade vý­raz­nou tex­tú­rou. Pri za­lo­žení na­šej vlast­nej značky sme si uve­do­mo­vali, že ide o tvo­rivú prácu, ktorá sa ťažko robí od 8:00 do 16:00, a tak sme si dali zá­vä­zok, že v pia­tok a cez ví­kend pra­co­vať ne­bu­deme a bu­deme tak mať čas na od­dych. Akí sme len boli na­ivní. (smiech) DO AKEJ MIERY ZÁ­VISÍ VÝ­SLEDNÝ NÁ­VRH OD PRED­STAVY KLI­ENTA A OD VÁŠHO IN­PUTU A VLAST­NEJ KRE­A­TÍVY? STÁVA SA, ŽE VÁM DÔ­VE­RUJÚ NA­TOĽKO, ŽE VÁM DAJÚ “VOĽNÚ RUKU”? Dať ar­chi­tek­tovi „voľnú ruku“ je na jed­nej strane úžasné, ale na dru­hej strane veľmi ná­ročné. Z vý­sledku na­šej nie­koľ­ko­týž­dňo­vej práce musí byť kli­ent ohro­mený. Bez in­dí­cií alebo bez toho, aby ste ho dobre po­znali, to však býva ris­kantné. Pred­stava kli­enta nám ur­čuje smer, akým sa treba vy­dať, ale nie cestu, po kto­rej treba ísť. Vždy sa sna­žíme vlo­žiť do na­šich ná­vrhov niečo z nás, a možno to je to, čo robí našu prácu inou. AKO VLASTNE PRE­BIEHA CELÝ PRO­CES NA­VRHO­VA­NIA A RE­A­LI­ZÁ­CIE? VE­DELI BY STE NÁM TO TRO­CHU PRI­BLÍ­ŽIŤ? Pre nás je veľmi dô­le­žitý osobný kon­takt. Ná­vrhom zvy­čajne pred­chá­dza sé­ria stret­nutí, po­čas kto­rých si upres­níme spo­ločné pred­stavy, ako by daný ná­vrh mal vy­ze­rať, a ná­sledne sa púš­ťame do sa­mot­ného na­vrho­va­nia a re­a­li­zač­nej do­ku­men­tá­cie. K tomu patrí uzav­re­tie ce­no­vých po­núk a vý­ber do­dá­va­te­ľov. Celý tento pro­ces trvá nie­koľko me­sia­cov, a v mno­hých prí­pa­doch za­čí­name spo­lu­pra­co­vať s kli­entmi a ukon­ču­jeme spo­lu­prácu s pria­teľmi. NE­DÁVNO STE OSLÁ­VILI ROK FUN­GO­VA­NIA. ČO VÁM PRI­NIE­SOL? KTORÉ PRO­JEKTY BY STE VY­PICHLI AKO NAJ­ZAU­JÍ­MA­VEJ­ŠIE ČI NA­JÚS­PEŠ­NEJ­ŠIE A PREČO? Za rok fun­go­va­nia sme spoz­nali množ­stvo skve­lých ľudí a na­do­budli sme veľa no­vých skú­se­ností a po­znat­kov. Radi by sme vy­pichli všetky naše pro­jekty, veľké aj men­šie, av­šak v mno­hých pro­jek­toch sme bo­hu­žiaľ za­via­zaný ml­čan­li­vos­ťou, a o nie­kto­rých, ktoré fi­ni­šu­jeme, sa ur­čite do­čí­tate v na­sle­du­jú­cich me­sia­coch, keďže ide aj pre sa­motné mesto o zau­jí­mavé pro­jekty. Naj­viac nás te­šia spo­kojní kli­enti, ktorí nám ro­bia tú naj­lep­šiu re­klamu, do­stá­vajú nás do po­ve­do­mia a od­po­rú­čajú ďa­lej. VRAVÍ SA, ŽE VO VA­ŠOM OD­VETVÍ VLÁDNE VEĽKÁ KON­KU­REN­CIA. JE TO PRAVDA? Je pravda, že kon­ku­ren­cia je v na­šom obore na­ozaj veľká. My osobne ju ale ne­jako ne­po­ci­ťu­jeme, skôr na­opak. Stále sa sna­žíme na väč­ších pro­jek­toch s nie­kým skôr par­ti­ci­po­vať, ako sú­pe­riť. Chceme roz­ví­jať seba aj dru­hých a zís­ka­vať tak čo možno naj­viac in­for­má­cií a po­sú­vať sa vpred. JE ŤAŽ­ŠIE SA DO­STAŤ DO PO­VE­DO­MIA A PRE­SA­DIŤ SA AKO NOVÁ FIRMA ? Každý, kto má vlastnú firmu, dobre vie, že za­čiatky nie sú ľahké. Vždy sme ale ve­deli, že skú­se­nosti, ktoré zís­kame v praxi, nám v žiad­nej škole ne­dajú. Popri štú­diu sme tak často mali aj 2 za­mest­na­nia. Jedno, ktoré nás roz­ví­jalo, a druhé, ktoré nás ži­vilo. Možno práve vtedy sme zís­kali ná­skok, z kto­rého te­raz pro­fi­tu­jeme. Re­lax je sa­moz­rejme dô­le­ži­tou sú­čas­ťou tvo­ri­vej čin­nosti. Ve­nu­jeme sa najmä pria­te­ľom, ro­dine a nášmu psí­kovi. Pra­cu­jeme 2-3 me­siace nons­top každý deň, a po­tom týž­deň, dva ces­tu­jeme, vy­čis­tíme si hlavu, prí­deme na nové myš­lienky a na­čer­páme nové in­špi­rá­cie. Sa­moz­rejme u nás ne­smú chý­bať spo­ločné ro­man­tické chvíle pri vraž­dení zom­bí­kov, či iných vi­deo­h­rách. (smiech) NA ZÁ­VER, ČO BY STE OD­KÁ­ZALI MLA­DÝM ĽU­ĎOM ČI ŠTU­DEN­TOM AR­CHI­TEK­TÚRY? Chceli by sme od­ká­zať mla­dým ľu­dom aby sa ne­báli ro­biť to, čo ich baví, a aby si išli tvrdo za svo­jim snom. Aj my sme prí­kla­dom toho, že práca môže byť va­ším ko­níč­kom.

prejsť na článok

Luciana Sabariz kolekcia

Smutný, nervózny, nahnevaný alebo šťastný? Emócie vytvárajú energiu, ktorá určuje naše životy a zanecháva svoju značku na našich mysliach a telách. Naše životy sa menia deň za dňom, rovnako ako naše emócie, a preto luciana sabariz venovala svoju kolekciu

prejsť na článok

Stolička Duff Ideal Black

Stolička Duff Ideal Black je ideálnou ponukou pre ľudí, ktorí hľadajú funkčný a očarujúci nábytok do svojej jedálne. Táto kombinácia, inšpirovaná minimalizmom, dokonale zapadne do každého aranžmánu, bez ohľadu na preferovaný štýl. Stoličku Duff Ideal Blac

prejsť na článok

Dom plný svetla dýcha minimalizmom

Ak premýšľaš nad tým, že by si si postavil rodinný dom, tento návrh ťa môže inšpirovať Má jednoduchý dizajn je bezbariérový a architekti v ňom ponechali, čo najviac svetla A čo je najdôležitejšie, majiteľom ponúka súkromie   Ak sa chystáš v budúcnosti po

prejsť na článok

Prečo ísť na školu v prírode či lyžiarsky kurz aj v tomto období

Už viac než 2 roky bojujeme s krízou, ktorá ničí životy, kvôli ktorej ľudia trpia a sú obmedzovaní. Avšak táto kríza je viac, než len krízou zdravia. Dotýka sa nielen zdravotných, ale aj ekonomických a sociálnych sfér našich životov. Nielen životy nás, do

prejsť na článok

Detská kolekcia

Dnes marketingový inšpirátor Filip Kuna, ktorého príspevky občas čítam, písal o tom, že nápad na skvelý biznis môžeme nájsť aj v trápnych situáciách. Ako príklad uviedol prípad šéfa pôžičkovej firmy v 50-tých rokoch. Raz pozval na večeru svojich kolegov a

prejsť na článok