Prezentácia MASTERINGU : ako na ukážky v rovnakej hlasitosti?

Pri chystaní masteringového kurzu som sa nevyhol otázke Loudness matchingu.Ako nastaviť hlasitosti tak, aby to bolo čo najviac spravodlivé?Tejto otázke som venoval obrovskú porciu môjho času. A s mojimi závermi sa podelím v tomto článku. Najprv si povedzme, čo je CIEĽOM:A aby ani jedna z ukážok nezískala nefér nevýhodu vyššej hlasitosti. - Platí to o mojom mastri- Ale aj o original mixeMožno si povieš "veď to je jednoduché : použi LUFS".Áno, o LUFS viem.A zrovnať nahrávky podľa LUFS je otázka sekúnd.No vydal by si svoju tvrdú X ročnú prácu na pospas jednému algoritmu?Ja teda nie.A ako som zistil, rovnako ani špičkové mená masteringovej scény.Preštudoval som stránky legiend ako Streaky, Chris Graham a prvé vypočutie A/B ma šokovalo!Veď ich ukážky mastrov sú podstatne hlasnejšie ako original mixy! Riešili nejaký level matching vôbec??Nedávalo mi to zmysel.Ukážky som teda vypočul ešte raz.Tentokrát so zvýšenou hlasitosťou.A znova prišiel šok.Tentokrát už rozdiel v hlasitosti nebol tak veľký! Dokonca tie nahrávky zneli hlasitosťou porovnateľne! Ako je možné, že sa dá vnímať hlasitosť AŽ TAK odlišne???Začal som bádať a postupne prichádzať na odpovede, s ktorými sa s tebou podelím ODPOVEĎ 1: Fletcher Munsonova krivkačlánok na tomto linku ODPOVEĎ 2: Vymastrovaná nahrávka má vždy viac kompresie na výškach a spodkoch než original mix. Inými slovami, vyťahuje tiché miesta na svetlo. Stabilizuje ich. A drží ich "hore".Hádaj, v ktorých pásmach Fletcher Munsonovej krivky má naše ucho najväčší úpadok?Áno správne.Výšky a spodky.Čiže master, ktorý ich vytiahne hore, sa ZDÁ byť o dosť hlasnejší, keď ho počúvaš potichu. No akonáhle zvýšiš hlasitosť dostatočne na to, aby padlé výšky prekročili prah Fletcher Munsonovej krivky, budeš prekvapený : Mix znie odrazu porovnateľne nahlas!Vidíš.Práve si na vlastnej koži odhalil jeden z benefitov masteringu.Odkryje detaily tvojej hudby aj pri nízkych hlasitostiach.Možno si si všimol, že píšem, že hrajú "porovnateľne nahlas" a nie rovnako nahlas.To, aby hrali rovnako nahlas prakticky nie je ani možné. A to kvôli dvom variabilitám. Jednu z nich sa snaží LUFS riešiť a v rámci možností mu to ide historicky najlepšie zo všetkých algoritmov. Ide o čas. - Momentary, - Short term - Integrated. V praxi to znamená, že LUFS robí priemer za určitý čas : a vyššie menované pojmy vyberajú, aký dlhý je ten čas. Najčastejšie stretneme s Integrated, ktorý má byť najbližšie vnímaniu ľudského ucha. No tu je problém. Stále to nie je ľudské ucho. Stále je to algoritmus, ktorý robí priemer. V mixoch sa často stretneme s divoko vyskakujúcimi tranzientmi, ktoré budia dojem vysokej hlasitosti či dravosti. Pre LUFS je to len číslo, priemer. Osobný dojem, emócia sa môže líšiť. ODPOVEĎ 3 : Celková Dynamika original mixu viac "lieta".Čo znamená, že je nemožné trafiť jednotnú hlasitosť, 100% rovnaká počas trvania celej skladby. Vždy budú nejaké miesta, kde bude hlasnejší mix a kde bude hlasnejší master. A je tu ešte niečo, s čím ani LUFS neráta. Zásadná vec, pre ktorú ho nemožno použiť na Loudness matching vymastrovaných skladieb LUFS napodobňuje frekvenčné nerovnosti uší. Ale nenapodobňuje frekvenčné nerovnosti monitorov. A tá vie veľmi zásadne zamávať s vnímanou hlasitosťou skladby. Toto sú krivky, s ktorými sa úplne bežne stretneš v štúdiách (ktoré si objednávajú Mastering). Výkyvy okolo 8dB až 10dB!! Kvôli tomuto nikdy nevieš predvídať, kto si tvoj master pustí a na čom. Nahrávky preto v tomto prípade nesmú byť vyrovnávané algoritmami ako LUFS, ktoré rátajú s FLAT odozvou monitoringu! Iba že by si chcel svoj master účelovo znevýhodniť. V tomto bode mi to celé docvaklo.Prečo veľké mená ako Streaky prezentujú pred/po, tak, ako prezentujú.Vedia o týchto variabilitách. Vedia, kto si objednáva ich služby, vedia na akých monitoroch sú robené rozhodnutia ich klientov.A v konečnom dôsledku robia skvelú prácu a preto sú tam, kde sú. Čo si z toho môžeme odniesť? Je vporiadku vážiť si svoju prácu A nedávať ju do tieňa len pre to, že niekomu by sa mohlo zdať, že žiari až PRÍLIŠ. Ďakujem, že si sa dočítal až sem a verím, že ti tento článok niečo nové priniesol The post Prezentácia MASTERINGU : ako na ukážky v rovnakej hlasitosti? appeared first on .

prejsť na článok

Prezentácia môjho programu na stretnutiach s občanmi

Uplynulý víkend som sa stretla s občanmi obce Štrba a jej miestnych častí Tatranská Štrba a Štrbské Pleso, aby som osobne  odprezentovala môj program. Ďakujem všetkým za účasť a diskusiu. Moju prezentáciu si môžete pozrieť aj na zaznamenanom videu. Prísp

prejsť na článok

Robíš master? POZOR: Táto vec možno tajne sabotuje tvoj zvuk!

Stala sa ti už nasledovná skúsenosť?Pustil si si referenčnú skladbu. Bola super sýta a hlasná. Pokúsil si sa príbližiť jej hlasitosti... no prišiel problém:Výšky odišli... Limiter sa začal dusiť...A na hlasitosť referenčky si sa ani zďaleka nedostal.Nehov

prejsť na článok

Prípadová štúdia: BIOquant modré svetlo, Tinnitus

Pacient nástup účinkov stimulácie pociťoval už v priebehu 6 minút s tým, že mu odoznela bolesť hlavy a subjektívne došlo vždy ku zníženiu tlaku v hlave, ktorý štandardne predtým pociťoval. Došlo i ku zníženiu úzkosti a k zníženiu hlasitosti vnútorného šum

prejsť na článok

Hľadáš ten najlepší Mastering Limiter?

Poviem Ti tajomstvo.Ja som kedysi tiež hľadal "ten najlepší" Limiter Priam obsesívne.Skúsil som ich desiatky.Rôzne, supermoderné AI so stovkou multiband pásiem. Dúfal som, že tam nájdem odpoveď na hlboké, čisté, hlasné mastre.No po každom adrenalíne nadše

prejsť na článok

Deň otvorených dverí

Milí psíčkári, pozývame vás na Deň otvorených dverí na Cvičáku Stupava , vstup je voľný. Naši výcvikári vám predvedú ukážky práce so psami a budú sa vám a vášmu psovi venovať pri praktických cvičeniach. Môžete so psom prísť na určenú hodinu v programe ale

prejsť na článok