Podniky chcú digitalizovať, ale nevedia ako. Brzdí ich nedostatok znalostí a globálne krízy

Priemyselný klaster Združenie inteligentného priemyslu – Industry4UM v spolupráci so spoločnosťou Trexima Bratislava priniesli výsledky prieskumu, ktorý mapuje úroveň digitalizácie a implementácie atribútov Industry 4.0 do slovenských podnikov. Podľa zistení dnes digitalizuje necelá štvrtina podnikov. Pretrvávajú problémy s budovaním aplikačných tímov a prípravou implementačných stratégií. Transformačné tempo brzdí nedostatok znalostí o digitalizácii v priemysle a globálne krízy. Napriek negatívnym okolnostiam, ktoré ovplyvňujú ich zámery, veľká časť podnikov naďalej prejavuje odhodlanie digitalizovať. Digitalizuje necelá štvrtina podnikov Prieskum odhalil, že digitálnou transformáciou dnes prechádza 23% podnikov. V trojročnom pohľade na podiel digitalizujúcich firiem zaznamenávame kontinuálny pokles (2020 35%, 2021 26%). „Za dôvod priebežného poklesu môžeme označiť postupné zistenie, že digitálna transformácia je zásadná zmena riadenia, nastavenia a fungovania podniku. Podniky si začali uvedomovať, že na túto cestu ešte nenastúpili. Pojem digitálnej transformácie v ich ponímaní nebol stotožnený s reálnym obsahom,“ konštatuje Martin Morháč z Industry4UM a dodáva: “Neprimerane veľký optimizmus sa tak postupným hlbším spoznávaním princípov digitalizácie, a uvedomením si jej aplikačného rozsahu, priblížil k realite.“ Ako ukazujú výsledky prieskumu, stratégiu implementácie dnes pripravuje len 8% podnikov. Tretina firiem zatiaľ len zhromažďuje informácie o digitalizácii, a snaží sa v problematike zorientovať (35%). Napriek stále nízkemu podielu digitalizujúcich firiem ju za dôležitú pre svoju budúcnosť považuje 58% z celkového počtu oslovených podnikov. Z tých, ktoré ešte nezačali s aplikáciou Industry 4.0, vidí potrebu digitalizovať až 86% podnikov. V rámci vnútorných procesov firmy plánujú digitalizovať primárne výrobu (66%) a logistiku (46%). Pri externých procesoch vidia ako najnaliehavejšiu digitalizáciu komunikáciu so zákazníkmi (68%) a komunikáciu s dodávateľským reťazcom (52%). Priority ovplyvňujú krízy a stav firemnej kultúry Pod stagnáciu digitalizácie sa v podnikoch podpisuje rastúca inflácia, zvyšovanie cien materiálov, energií a palív, či vojnový konflikt na Ukrajine. Pod vplyvnom kríz podniky posúvajú svoje rozvojové zámery v rebríčku priorít až na ich koniec. Napriek zložitej situácii takmer dve tretiny už digitalizujúcich podnikov v nej pokračuje, 11% podnikov dokonca v tomto roku svoje aplikačné aktivity zintenzívnilo. Naopak, transformačné zmeny z dôvodov nepriaznivých globálnych okolností zastavilo 14% podnikov. Takmer polovica všetkých opýtaných respondentov (49%) tvrdí, že by im digitalizácia v aktuálnej situácii spojenej s krízami pomohla. Jedným zo zásadných problémov, ktoré prieskum opakovane pomenúva, je budovanie firemnej kultúry podporujúcej digitálnu transformáciu podnikov. Chýbajú im strategické a aplikačné tímy, nebudujú si prostredie pre rozvoj inovácií, nechápu správne rolu manažmentu v súvislosti s prípravou a riadením digitálnej stratégie. Prieskum ukázal, že len 10% podnikov má zriadené samostatné oddelenie, či špeciálny tím poverený tvorbou stratégie a zaoberajúci sa aplikáciou Industry 4.0. Systém inovačného riadenia má dnes len 15% firiem. „Hodnoty v týchto parametroch sú dlhodobo veľmi nízke. Podniky si stále neuvedomujú, že práve inovácie poháňajú priemyselnú výrobu a posilňujú ich voči konkurencii. Pre budúce obdobie je nevyhnutné pomôcť podnikom v budovaní inovačného prostredia a odborných tímov aplikujúcich v podnikoch digitalizačné projekty,“ dopĺňa Martin Morháč. Dôvodom spomalenia je aj nedostatok znalostí Základnou  prekážkou pre rozvoj digitalizácie je nedostatok znalostí o digitalizácii v priemysle. Podniky chcú digitalizovať, ale nevedia ako. Napriek tomu vedenie zamestnancov k rozvíjaniu zručností v oblasti digitalizácie potvrdila takmer polovica firiem (43%). Táto skutočnosť môže byť prísľubom pre riešenie pretrvávajúceho nedostatku odborníkov so zručnosťami zodpovedajúcimi nárokom aktuálnych digitalizačných trendov. Európski zamestnávatelia upozorňujú, že vysoký podiel pracovníkov nie je pripravených reagovať na rastúci dopyt po digitálnych zručnostiach. Už takmer 90 % zamestnaní v súčasnosti vyžaduje základnú mieru digitálnych zručností. V budúcnosti sa očakáva, že bude nevyhnutná minimálne stredná úroveň digitálnych zručností na väčšine Naliehavou zostáva potreba neustáleho prílivu informácií spojených s digitalizáciou. Viac ako polovici podnikov (55%) chýbajú informácie potrebné k aplikácii digitálnych riešení, nevedia kde ich majú čerpať, nemajú názor na ich dostupnosť, alebo sa k problematike nevedia vyjadriť. Potrebné informácie pre svoj rozvoj má len viac ako štvrtina podnikov (28%).  Slovensko v poslednom zisťovaní indexu digitálnej ekonomiky a spoločnosti (DESI) obsadilo 23. miesto spomedzi 27 členských štátov EÚ. Nachádzame sa pod priemerom EÚ v rámci ukazovateľov v oblasti ľudského kapitálu. Preto je pozitívne, že až 51% respondentov vidí potrebu posilniť vedomosti a zručnosti svojich zamestnancov vo všeobecnom prehľade o možnostiach digitalizácie, v zlepšovaní všeobecných zručností pri práci s digitálnymi technológiami (47%), a v zlepšovaní špecifických zručností na aplikácie, s ktorými pracujú denne (40%).  Do budúcna je dôležitý aj prílev kvalifikovaných absolventov na trh práce. Problémom však je, že ani digitalizácia vzdelávania nedosahuje svoj potenciál, pretože školám, učiteľom a žiakom chýbajú zručnosti a nástroje. Musí sa zlepšiť pokrytie rýchlym širokopásmovým pripojením a sieťou s veľmi vysokou kapacitou, pretože ide o prekážku širšieho využívania digitálnych technológií a služieb. Aj prieskum potvrdil, že až 45% respondentov registruje nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily v systémových riešeniach digitalizácie (vyhľadávanie príležitostí, návrh koncepcií, architektúry riešení a rozvoja podniku), 35% v robotike a 27% v analytike a vyhodnocovaní dát. Príspevok Podniky chcú digitalizovať, ale nevedia ako. Brzdí ich nedostatok znalostí a globálne krízy je zobrazený ako prvý na EXPANDI 4.0.

prejsť na článok

STRÁCAME PLANÉTU? Občianska participácia v dobe klimatickej krízy

Pozývame Vás na diskusiu o klimatickej kríze, klimatickej úzkosti, toxickom priemysle, greenwashingu a zmysle občianskej angažovanosti. Článok STRÁCAME PLANÉTU? Občianska participácia v dobe klimatickej krízy zverejnilo Národné osvetové centrum - Kultúrno

prejsť na článok

Medzinárodná konferencia: Zabezpečenie kvality v čase krízy (8. december 2022)

Súčasťou konferencie bude aj OTVORENIE PRVÉHO ROČNÍKA OCENENÍ: Krízový manažér 2022, Manažér kvality junior 2022, Manažér kvality senior 2022, Inovatívny poskytovateľ sociálnych služieb 2022. The post Medzinárodná konferencia: Zabezpečenie kvality v čase

prejsť na článok

Z krízy vás vyvedie vopred pripravený plán

Kríza, ktorá nie je dobre zvládnutá, môže v priebehu niekoľkých hodín zničiť aj desaťročia tvrdej práce a hodnoty spoločnosti. Dobre zvládnutá kríza potvrdzuje, že vaša spoločnosť má zavedené procesy a postupy na riešenie takmer všetkých problémov, ktoré

prejsť na článok

Rodinné firmy sú zdravšie.

80% hrubého domáceho produktu v Európe generujú rodinné firmy. Rodinné firmy tvoria najzdravšie jadro slovenskej ekonomiky. Sú to podniky, ktoré v sebe ukrývajú kapitál a hlavne potenciál do budúcnosti. V drvivej väčšine vnímajú svoju súčasnosť i budúcnos

prejsť na článok

Zaraďovací test

Neviete, ktorý kurz bude pre Vás ten pravý? Náš test vám umožní posúdiť svoje znalosti nemeckého jazyka. Jeho vyplnenie trvá približne 20 minút. Po obdržaní Vášho písomného testu Vás pozveme na ústny pohovor, kde posúdime i Vaše hovorové znalosti ne

prejsť na článok