Metodika: CHEM 1. 2. ročník SŠ Chémia v kuchyni

Uvedomíme si chemické procesy v bežnom živote a všímajme si ich v každodenných situáciach  TÉMA: chemické a biologické procesy, organická chémia CIEĽ: Zopakovať si chemické a biologické procesy bežné v kuchyni. VEK: 1. a 2. ročník SŠ DOBA TRVANIA: 45 90 minút ROČNÉ OBDOBIE:  jar, jeseň POMÔCKY: voda, zelenina, ovocný čaj, citrón, vajíčka, kuchynské nádoby, soľ, sóda bikarbóna, ocot, balón POPIS:  Postavíme vodu na oheň. Počas čakania na jej zovretie sa žiakov pýtame, pri akej teplote voda vrie, čo ovplyvňuje teplotu varu, aký je rozdiel medzi kvapalinou a plynom atď. Vo vode vylúhujeme ovocný čaj, ktorý poslúži ako indikátor kyslého prostredia. Do ovocného čaju pridáme citrón a pozorujeme. Žiakov sa pýtame, čo je kyselina, pH, indikátor… Zisťujeme, či aj iné čaje budú fungovať ako indikátor. Do vriacej vody vložíme na 4 minúty vajíčka. Počas prípravy vajíčok na mäkko diskutujeme na tému bielkoviny, zrážanie bielkovín, ich výskyt a funkcia. V ďalšej časti hodiny nakrájame zeleninu, jemne ju posolíme a pozorujeme. Zopakujeme si tak tému osmotický tlak. Pripravované občerstvenie doplníme o pečivo (sacharidy), šalát a ovsené vločky (vláknina), orechy a maslo (tuky) a iné jedlá, ktoré nám poslúžia ako východisko pre zopakovanie si učiva o zložení potravín, ich biologickej funkcii, spôsobe konzervovania atď. Na záver poupratujeme. Pozn.: Žiakov vopred oboznámime s témou vyučovacej hodiny a spoločne si vytvoríme zoznam pomôcok (potravín), ktoré budeme potrebovať. Dohodneme sa, kto čo prinesie. VARIÁCIE: Do balóna pridáme sódu bikarbónu a ocot na demonštráciu, ako reaguje sóda bikarbóna s kyselinou v ľudskom žalúdku.  Túto metodiku môžeme využiť na školskom výlete pri spoločných raňajkách, opekačkách  alebo varení guláša na zopakovanie prírodných procesov v bežnom živote. Autor: Tomáš Harhovský, CEEV Živica Pracovný list v PDF na stiahnutie: CHEM Chémia v kuchyniThe post Metodika: CHEM 1. 2. ročník SŠ Chémia v kuchyni appeared first on Hurá von.

prejsť na článok

Metodika: CHEM 7. ročník ZŠ Učíme sa orientovať v periodickej tabuľke

Zopakujme si chemické prvky a ich značky TÉMA:  chemické značky a periodická tabuľka CIEĽ: Naučiť sa orientovať v periodickej tabuľke chemických prvkov. VEK: 7. ročník ZŠ DOBA TRVANIA: 35 minút ROČNÉ OBDOBIE: celoročne POMÔCKY: periodická tabuľka prvkov p

prejsť na článok

Metodika: CHEM 9. ročník ZŠ Štruktúrne vzorce zo snehu

Vymodelujeme vzorce organických zlúčenín pomocou snehu, paličiek  a farbiva. TÉMA: Názvoslovie uhľovodíkov a ich derivátov CIEĽ: prostredníctvom využitia prírodného materiálu sa žiaci naučia vytvárať štruktúrne vzorce organických zlúčenín. VEK: 9.ročník

prejsť na článok

Metodika: CHEM 9. ročník ZŠ Štruktúrne vzorce z kvetov

Vymodelujeme vzorce organických zlúčenín pomocou kvetov a iných prírodných materialov TÉMA: Názvoslovie uhľovodíkov a ich derivátov CIEĽ: prostredníctvom využitia prírodného materiálu sa žiaci naučia vytvárať štruktúrne vzorce organických zlúčenín. VEK:

prejsť na článok

Metodika: CHEM 1. ročník SŠ Chemická väzba a elektrónová konfigurácia

Pomocou prírodných materiálov vytvoríme elektrónovú konfiguráciu prvkov a ich zlúčenín. TÉMA: chemická väzba a elektrónová konfigurácia prvkov CIEĽ:Umiestniť elektróny do orbitálov pomocou rámčekového diagramu. Znázorniť vznik chemickej väzby v molekulách

prejsť na článok

Metodika: CHEM 8. roč. ZŠ Atómy pod lupou

Pomocou prírodných materiálov vytvoríme modely atómov a zoznámime sa s Bohrovým modelom atómu. TÉMA: Bohrov model atómu CIEĽ: Rozlíšiť jednotlivé elementárne častice a ich usporiadanie v atóme. VEK: 8. ročník ZŠ DOBA TRVANIA: 20 minút ROČNÉ OBDOBIE: Celo

prejsť na článok