Leštičky laku / strojové leštenie

Leštičky laku rady, tipy, triky Pokiaľ si dôkladne potrpíte na vzhľade vozidla, do neodmysliteľnej súčasti patria leštičky na auto, resp. leštičky karosérie. Nie len detailingové centrá ponúkajú bezchybné vyleštenie vozidla, ale v súčasnosti vonkajšiemu vzhľadu svojmu autu môžete dopomôcť aj doma práve za pomoci leštičiek. Výkon auto-leštičiek sa meria vo wattoch (w). Platí tu priama úmera, čím vyšší výkon, tým vyšší počet otáčok. Otáčky leštičiek sa hodnotia v pomere otáčky za minútu (ot./min.). Vysoké otáčky pri nesprávnej manipulácií môžu spôsobiť poškodenie laku auta. Preto treba byť opatrní pri práci. Priemer kotúčov na leštičky sa zvykne udávať v milimetroch. Všeobecne platí, čím vyšší priemer kotúča, tým väčšiu plochu možno leštiť naraz. Menšie formáty kotúčov umožňujú užívateľom vykonať detailnejšiu prácu na karosérií. Priemery sa pohybujú od 50 mm – 240 mm. Ale ako si vybrať správnu leštičku laku? Nech sa páči, ponúkame vám krátky prehľad. Orbitálne inak aj excentrické leštičky laku sú kombináciou dvoch druhov pohybu. Sú špecifické rotačným a elipsovým pohybom. Obvykle je rýchlosť orbitálnej leštičky nižšia ako u rotačnej. Uvádza sa tu parameter- kmitočet. Kmitočet orbitálnej leštičky sa pohybuje od 8-22 milimetrov. Nemožno však s presnosťou určiť, najlepší kmitočet, pretože každému vyhovuje niečo iné. Pokiaľ ste začiatočníkom v leštení, odporúča sa excentrický druh leštičky, ktorá má priemer kotúča 125 mm- zaradzujeme ho k najuniverzálnejším. Pokiaľ potrebujete vyleštiť menšie plochy svojho vozidla, odporúča sa dokúpiť si 75 mm kotúč, tzv. unášací tanier. Na veľké plochy exteriéru auta, myslíme tým napríklad strechu, je najlepšie využiť leštičku väčšieho rozmeru s priemerom unášača 150 mm. Výhody orbitálnej (excentrickej) leštičky laku: nižšou rýchlosťou nehrozí poškodenie laku vozidla šetrné leštenie krúživý pohyb pri leštení Nevýhody orbitálnej (excentrickej) leštičky laku : vyššia cena časovo náročnejšia práca Rotačné leštičky laku majú rotačný druh pohybu, čo vyplýva aj z jej názvu. Jej nadstavec je rotujúci stále po rovnakej kruhovej dráhe. Tento druh leštičky sa neodporúča pre začiatočníkoch nakoľko ide o vysokorýchlostné otáčanie. Ich cenová dostupnosť je výhodnejšia ako pri orbitálnom druhu leštičiek. Treba však byť opatrný pri voľbe rotačnej leštičky. Nesprávna manipulácia môže spôsobiť poškodenie laku. Rotačné leštičky sú správnou voľbou pri rezaní laku. Avšak pri práci sa môžu objaviť tzv. hologramy a preto sa odporúča leštenie dokončiť excentrickou leštičkou. Výhody rotačnej leštičky: vyššie otáčky nižšia cena rýchle leštenie Nevýhody rotačnej leštičky: pri nesprávnom zaobchádzaní hrozí poškodenie laku Leštiace kotúče (pady) Pre užívateľov leštičiek je najvhodnejšie mať kúpených viacero druhov penových, mikrovlnných či ovčích kotúčov. Aby sme vysvetlili prečo je tomu tak, dôvodom je delenie lakov auta na tvrdé a mäkké. Preto je najlepšou voľbou určiť najvýhodnejšiu kombináciu pasty a kotúča na korekciu laku. Penové pady sa pripevňujú suchým zipsom o unášač. Kategorizujeme ich do rôznych stupňov tvrdosti. Čím sú tvrdšie, tým viac režú do laku auta. Naopak mäkšie pady nemajú až taký vplyv na rezanie do laku a najmäkšie sa využívajú na doleštenie, prípadne na voskovanie laku auta. Kotúče nebývajú spravidla len ploché a okrúhle. Môžu mať 6-uholníkovitý tvar- tzv. hex štruktúra, tvar diamantu, vlnkovitý či krížikovitý tvar a mnoho ďalších. Pri práci s kotúčom sa stáva, že vznikom tepla sa kotúč pri svojom strede poškodí či dokonca roztrhne. Preto sa pri korekcií laku odporúča mať v zásobe viacero kotúčov. Na ktoré pomôcky by ste pri leštení nemali zabudnúť? Maskovacie pásky sa používajú na prekrytie, resp. prelepenie častí auta, ktorým sa chceme pri leštení vyhnúť (gumové tesnenia, svetlomety, chrómové lišty a pod.). Maskovacie pásky majú odolnosť voči vysokým teplotám, ktoré vznikajú pri leštení. Ľahko priľnú k lepenému povrchu a výborne držia. Jeden z najpodstatnejších krokov pri leštení auta je odmastenie laku. Väčšina ľudí pracujúcich v detailingových centrách na to využíva izopropylalkohol (IPA). V prípade, že zanedbáte odmastenie, môže sa stať, že zvyšky pasty vám na čas vyplnia škrabance a po krátkej dobe by ich bolo opäť vidieť. Mikrovlákna slúžia na odstránenie zvyškov leštiacej pasty z laku. Pár mikrovláknových utierok dodajú vášmu autu takmer finálny výsledok. Na záver sa odporúča lak poriadne ochrániť a práve na to slúžia sealanty, vosky a keramické ochrany. Viditeľný rozdiel po korekcií laku ZDROJ: Zdenka Poništová

prejsť na článok

Strojové sypanie krajníc

Firma BEFI sa od roku 2015 špecializuje na strojové sypanie spevnených krajníc, ktoré realizujeme prídavným zariadením spojeným so strojom CAT303CR. Krajnice vieme zhotoviť od šírky od 30cm do 150cm v hrúbke do cca 10cm. Každé strojové sypanie krajníc

prejsť na článok

Ako strojové učenie mení svet

Strojové učenie (Machine Learning) je jednou z najrýchlejšie sa rozvíjajúcich technológií dneška. Je to počítačový proces, ktorý umožňuje počítačom učiť sa z dát a používať túto znalosť na riešenie úloh bez explicitného programovania. Jedným z najzaují

prejsť na článok

Ako dokonale navoskovať auto?

Voskovanie je najobľúbenejšia a bezpochýb najjednoduhšia ochrana laku vášho auta. Stačí investovať trošku času a energie a vaše auto je ochránené pred poveternostnými vplyvmi, UV, kyslími dažďami, lak bude ochránený pred nećistotami ktoré naňho číhajú na

prejsť na článok

Odstraňovanie laku laserom

Laserové odstraňovanie laku je jednou z najmodernejších a najúčinnejších metód, ako sa zbaviť starého laku na aute alebo iných povrchoch. Tento spôsob odstraňovania laku je veľmi presný a efektívny, a navyše jeho výsledky sú výrazne lepšie ako pri iných m

prejsť na článok

Strojové čistenie nadzemných a podzemných garáži, parkovacích plôch

Súčasťou našej práce je aj strojové čistenie nadzemných a podzemných garáži, či parkovacích miest. Na čistenie používame adekvátnu chémiu a profesionálne stroje. Parkovacie plochy sú dôležitou súčasťou objektov, ktoré pôsobia veľmi pozitívne keď sú čisté

prejsť na článok