Kategórie prevádzky

Rozdelenie prevádzky UAS na tri kategórie V zmysle vykonávacieho nariadenia komisie EÚ 2019/947 sa prevádzka bezpilotných lietadiel rozdeľuje do troch kategórií, pričom prvou a zároveň najmenej reštriktívnou je otvorená kategória označovaná ako Open. Ďalej je to osobitná kategória označovaná ako Specific a poslednou, najviac špecifickou, je osvedčená kategória označovaná ako Certified. Podľa toho, akú prevádzku zamýšľate s dronom vykonávať, budete patriť do jednej z týchto kategórií a budú sa na Vás vzťahovať pravidlá danej kategórie. Otvorená kategória - Open Otvorená kategória je určená pre UAS bezpilotné lietadlá s nízkym rizikom prevádzky. Nakoľko je zameraná na jednoduché a bezpečné operácie, má svoje špecifické podmienky a obmedzenia, ktoré sa musia dodržiavať. Delí sa na tri podkategórie A1, A2 a A3, na základe prevádzkových obmedzení, požiadaviek na pilota na diaľku a technických požiadaviek na UAS. Základné všeobecné požiadavky Bezpilotné lietadlo má maximálnu vzletovú hmotnosť menej ako 25 kg.Pilot na diaľku zabezpečí, aby sa bezpilotné lietadlo udržiavalo v bezpečnej vzdialenosti od ľudí a aby nelietalo nad zhromaždeniami ľudí.Pilot na diaľku vždy udržiava bezpilotné lietadlo v podmienkach VLOS (Visual Line of Sight let, pri ktorom je dron neustále na dohľad) s výnimkou letu v režime navádzania alebo s výnimkou využitia pozorovateľa bezpilotného lietadla.Bezpilotné lietadlo sa počas letu nevzdiali viac ako 120 metrov od najbližšieho bodu zemského povrchu, okrem prípadov preletu nad prekážkou, kde platí, že v horizontálnej vzdialenosti do 50 metrov od umelej prekážky vyššej ako 105 metrov sa maximálna výška prevádzky UAS môže na požiadanie subjektu zodpovedného za prekážku zvýšiť až o 15 metrov nad výšku prekážky.Bezpilotné lietadlo počas letu neprepravuje nebezpečný náklad a nezhadzuje žiadne predmety. Podkategórie otvorenej kategórie Vo všetkých typoch prevádzky platí minimálny vek 16 rokov, okrem jednej výnimky, a to v prípade UAS s maximálnou vzletovou hmotnosťou < 250 g, ktorý nie je vybavený snímačom schopným zachytiť osobné údaje teda kamerou. Tam nie je stanovený minimálny vek pilota, avšak platia pre neho prevádzkové obmedzenia popísané v tabuľke nižšie. Maximálna vzletová hmotnosťPodkategóriaPrevádzkové obmedzeniaRegistrácia prevádzkovateľa UASSpôsobilosť pilota< 250gA1*Neprelietavať nad zhromaždeniami ľudí a nezúčastnenými osobamiPovinná, ak je UAS vybavené kamerou/senzoromNevyžaduje sa žiaden výcvik< 500gA1*Neprelietavať nad zhromaždeniami ľudí a nezúčastnenými osobamiPovinnáPrečítať používateľskú príručku od výrobcu a absolvovať výcvik so skúškou pre podkategóriu A1/A3< 2kgA2*Neprelietavať nad  nezúčastnenými osobami a horizontálna vzdialenosť je minimálne 50 m od nezúčastnených osôbPovinnáPrečítať používateľskú príručku od výrobcu a absolvovať výcvik so skúškou pre podkategóriu A2< 25kgA3Neprelietavať nad ľuďmi alebo blízko nich a lietať s minimálnym odstupom 150 m od obývaných, komerčných alebo priemyselných oblastíPovinnáPrečítať používateľskú príručku od výrobcu a absolvovať výcvik so skúškou pre podkategóriu A1/A3 *let sa môže vykonať aj v podkategórii A3 Drony bez označenia śtítkom Od 1.1.2024 môžete lietať iba s dronom, ktorý má označenie štítkom C. Ak tento štítok nemáte, vzťahujú sa na Vás prísne obmedzenia popísané nižšie. Všetky bezpilotné lietadlá UAS, ktoré sú komerčne vyrábané (nie súkromne vyrobené) a nemajú označenie triedy v zmysle vykonávacieho nariadenia komisie EÚ 2019/947, teda nemajú štítok s označením C0 C6, môžu od 1.1.2024 lietať iba v zmysle týchto limitovaných podkategórií. Maximálna vzletová hmotnosťPodkategóriaPrevádzkové obmedzeniaRegistrácia prevádzkovateľa UASSpôsobilosť pilota< 250gA1Neprelietavať nad zhromaždeniami ľudí a nezúčastnenými osobamiPovinná, ak je UAS vybavené kamerou/senzoromNevyžaduje sa žiaden výcvik< 25kgA3Neprelietavať nad ľuďmi alebo blízko nich a lietať s minimálnym odstupom 150 m od obývaných, komerčných alebo priemyselných oblastíPovinnáPrečítať používateľskú príručku od výrobcu a absolvovať výcvik so skúškou pre podkategóriu A1/A3 Ak sa má prevádzka UAS vykonať za iných podmienok, ako je stanované pre túto otvorenú kategóriu, tak sa táto prevádzka musí vykonať v zmysle osobitnej kategórie označovanej ako Specific . Zhrnutie otvorenej kategórie Z vyššie uvedeného teda vyplýva, že prelietavanie ponad ľudí (či už ide o dav alebo nezúčastnené osoby) je zakázané v každom prípade. V podkategórii A1 a A2 je možné vykonať prevádzku UAS aj v urbanistickej oblasti. Pre podkategóriu A3 je určená minimálna vzdialenosť od týchto oblastí, čo znamená, že sa v mestách lietať nesmie. V prípade, že Váš dron má kameru, automaticky sa musíte registrovať ako prevádzkovateľ UAS, kde budete musieť svoj dron najskôr komerčne poistiť (viac o registrácii prevádzkovateľov UAS). Ak zamýšľate prevádzkovať UAS ťažšie ako 250 g, nevyhnete sa základnej certifikácii pilota A1/A3 a v prípade, že máte ťažší dron ako 500 g a zároveň chcete lietať aj v urbanistickej oblasti, spadáte do kategórie A2 s dodatočnou certifikáciou pilota na A2 (viac o skúškach pilotov). Nakoniec je potrebné rozlišovať, či už je Vaše bezpilotné lietadlo UAS označované štítkami triedy C0 C6 a v prípade, že tomu tak nie je, vzťahujú sa na Vás od 1.1.2024 iba dve podkategórie. Je to pre vás komplikované?Tak to nechajte na nás... Služby Osobitná kategória - Specific Osobitná kategória je určená pre UAS bezpilotné lietadlá, ktoré vykonávajú operácie s vyšším rizikom alebo v špecifických scenároch. Prevádzkovateľ musí v osobitnej kategórii dodržiavať podrobnejšie a prísnejšie podmienky, aby zabezpečil bezpečnosť a integritu prevádzky. Povolenie na prevádzku v osobitnej kategórii potrebuje prevádzkovateľ, ktorý plánuje vykonať let, ktorý nespĺňa niektorú z požiadaviek otvorenej kategórie. V rámci tejto kategórie je možné získať povolenie na prevádzku troma spôsobmi:prevádzkovým vyhlásením o súlade so štandardným scenárom,žiadosťou o prevádzkové povolenie,žiadosťou o vydanie osvedčenie prevádzkovateľa ľahkých UAS. Prevádzkové vyhlásenie Spomedzi troch možných spôsobov získania povolenia je tento tým najjednoduchším. Ako už napovedá aj názov, ide o vyhlásenie, ktoré vypracuje prevádzkovateľ UAS a v ktorom deklaruje, že zamýšľanú činnosť, resp. prevádzku vykoná podľa štandardného scenára. Tieto scenáre sa označujú skratkou STS (Standard scenario) a vypracúva ich Európska agentúra pre bezpečnosť letectva, známa častejšie pod skratkou EASA. V zmysle poslednej platnej úpravy vykonávacieho nariadenia komisie EÚ 2019/947 zo dňa 04.04.2022 sú platné tieto scenáre:STS-01 – VLOS nad riadenou pozemnou oblasťou v osídlenej oblastiSTS-02 – BVLOS s pozorovateľmi vzdušného priestoru nad riadenou pozemnou oblasťou v riedko osídlenej oblasti Výhodou tohto vyhlásenia je, že Dopravný úrad v tomto prípade nič neschvaľuje, iba Vám potvrdí, že vyhlásenie prijal a zobral na vedomie. Splniť tieto scenáre ale nie je jednoduché, podmienky sú špecifikované detailne a nevyhnete sa ani vykonaniu výcviku pilota na diaľku, ktorý sa zameriava na prevádzku podľa vyhlásenia, ktorá sa vykoná v súlade s opatreniami na zmiernenie rizika vymedzenými v štandardnom scenári alebo takému vedeniu aktualizovaného záznamu o všetkých príslušných kvalifikáciách a výcvikových kurzoch absolvovaných pilotom na diaľku, činnostiach údržby vykonaných na UAS alebo aj informáciách o prevádzke UAS, vrátane akýchkoľvek neobvyklých technických alebo prevádzkových udalostí.  Prevádzkové povolenie Tento typ povolenia bol kedysi u nás známy ako Súhlas s vykonaním letu bezpilotným lietadlom v kategórii prevádzky B. V súčasnosti je nahradený prevádzkovým povolením a podľa nášho názoru nie je určený na pravidelnú prevádzku v tejto kategórii, skôr sa využíva na jednorazové činnosti. Popisujete v ňom jeden konkrétny zamýšľaný let a podklady, ktoré musíte mať vypracované sú tak rozsiahle, že väčšinou si rovno zažiadate o Osvedčenie prevádzkovateľa ľahkých UAS, než o toto prevádzkové povolenie.  Dopravný úrad od Vás bude požadovať nasledujúce dokumenty:Žiadosť o prevádzkové povolenie v osobitnej kategóriiPotvrdenie o uzatvorenom poistení UASPrevádzkovú príručkuOpis prevádzky „ConOps“ (ako súčasť prevádzkovej príručky)Posúdenie prevádzkového rizika podľa článku 11 (Risk analysis) Po tom, ako od Vás Dopravný úrad obdrží žiadosť spolu s prílohami, posúdi ju a ak vyhodnotí, že prevádzkové riziká sú primerane zmiernené, vydá prevádzkové povolenie.  Osvedčenie prevádzkovateľa ľahkých UAS Toto osvedčenie je univerzálnym riešením pre prevádzkovateľov UAS, ktorí pravidelne vykonávajú letové činnosti mimo podmienok otvorenej kategórie a pred každým letom by museli zaslať prevádzkové vyhlásenie, ak by let vedeli vykonať v zmysle platných scenárov alebo by museli žiadať o prevádzkové povolenie. Ak máte vydané toto osvedčenie, ste zodpovedný za vykonávanie analýzy rizík, vrátane posudzovania zmierňujúcich opatrení každého zamýšľaného letu. Zároveň sa už ale neobraciate s týmto posúdením na Dopravný úrad. Toto osvedčenie prevádzkovateľa ľahkých UAS v skratke LUC, sa najviac podobá Povoleniu vykonávať letecké práce, skrátene PVLP, ktoré mali doposiaľ prevádzkovatelia UAS vydané a na základe ktorého legálne vykonávali letecké práce.  Osvedčená kategória - Certified Osvedčená kategória je určená pre UAS bezpilotné lietadlá vykonávajúce špeciálne operácie alebo v zložitých scenároch, ktoré vyžadujú najvyššiu mieru bezpečnosti, spoľahlivosti a technickej zrelosti. Predpokladá sa tu prevádzka s cestujúcimi na palube bezpilotného lietadla, zo začiatku ako diaľkovo riadené lietadlo, neskôr plne autonómne. Vyžadovaná bude minimálne certifikácia UAS podľa delegovaného nariadenia (EÚ) 2019/945, osvedčovanie prevádzkovateľa a prípadne aj udelenie preukazu spôsobilosti pilotovi na diaľku Dopravným úradom, aby bola zaistená zodpovedajúca úroveň bezpečnosti. The post Kategórie prevádzky appeared first on Lety Dronom.

prejsť na článok

Triedy dronov

Drony so štítkami V zmysle delegovaného nariadenia komisie EÚ 2019/945 sa bezpilotné lietadlá UAS rozdeľujú na triedy C0 až C6 podľa viacerých parametrov. V súčasnosti sa vo vzdušnom priestore vysky

prejsť na článok

Uspořádání blogu pomocí kategorií

Kategorie jsou skvělý způsob jak zorganizovat příspěvky. Pomáhají také návštěvníkům prozkoumat více obsahu, který je zajímá. Pokaždé, když napíšete příspěvek, můžete jej přidat až do 3 kategorií. Tyto kategorie se poté objeví v navigačním menu blogu. Vybe

prejsť na článok

Prerušenie prevádzky MŠ

Príspevok Prerušenie prevádzky MŠ je zobrazený ako prvý na Materská škola Vláčik.

prejsť na článok

Prerušenie prevádzky

na základe prijatých opatrení Ústredného krízového štábu SR v súvislosti so šírením respiračného ochorenia vyvolaného Koronavírusom - COVID19   The post Prerušenie prevádzky appeared first on Letecká Škola ATO SK.11.

prejsť na článok

Ukončenie prevádzky Mobilného odberového miesta

Ukončenie prevádzky Mobilného odberového miesta 22. júna 2021 Príspevok pridal: PZSSRO Kategória: Novinky Nekomentované Mobilné odberové miesto (MOM) zriadené v rámci prevencie

prejsť na článok