Ja to nedokážem – čas na doučovanie?

Učil som sa na jednotku, vedel látku na dvojku, odpovedal na trojku, vyzeral na štvorku a on mi dal pätorku. Jozef Pavlovič: Bola raz škola, bol raz žiak (2000) Iste mi dáte za pravdu, že hodnotiť druhého je omnoho jednoduchšie ako kritický pohľad na seba. Ako však hodnotiť vlastný výkon bez toho, aby tí podvedomí pochybovači, ktorých do nás najčastejšie zasieva okolie, z nášho sebavedomia nevyhrýzli ementál? Jožko dostáva pravidelne zlé známky z písomiek, neverí si. Podľa neho nie je dosť múdry na to, aby dostal lepšiu známku ako trojku. Utvrdzuje ho v tom aj pani učiteľka, ktorá dopredu presne vie, ako to celé zase dopadne, a to často skôr než Jožko stihne otvoriť ústa. „Veď ja už mám presne v oku, kto je aký žiak! Dvadsaťročnú prax neoklameš. Z neho nič nebude, diagnóza ,nepoužiteľnýʻ.“ A tak Jožko ide v pondelok do školy s kŕčom a vedomím, že dnes to opäť nevyjde. Aj keď poučky o gramatických kategóriách podstatných mien recitoval celý víkend mame, otcovi, svojej čivave, škrečkovi, dokonca aj pavúkovi, ležérne tkajúcemu pavučinku nad WC. Písomka zo slovenčiny dopadne ako vždy. Zle. „Jožko, potrebuješ doučovanie,“ rozhodnú rodičia. Ale nie kvôli tomu, aby mal ich syn lepšie známky. Pre doučovanie sa rozhodli iba preto, aby sa Jožkovi vrátila viera vo vlastné schopnosti. To však Jožko nedokáže pochopiť, a tak so stiahnutým žalúdkom stepuje pred novou pani učiteľkou, ktorá mu už vo dverách s úsmevom podáva ruku. Pomocnú ruku na ceste za odhalením talentu. Jožko totiž už dávno zabudol, že ho v sebe nesie. Rovnako ako každý jeden z nás.    Šikovnosť a inteligencia žiakov na slovenských školách sa meria najmä známkami. Známka však nie vždy odzrkadľuje skutočné vedomosti, schopnosti dieťaťa či jeho talent. Doučovanie nemá byť o drilovaní poučiek, ktoré sa potom overujú písomkami. Je to cesta k rozvoju celého balíka zručností potrebných pre zdravý, vyrovnaný a úspešný život. Efektívne vzdelávanie je možné aj bez strachu z neúspechu, aj bez žiackej knižky. Zaujímavosťou zostáva, že podľa prieskumu organizácie MESA10 a agentúry FOCUS si takmer polovica opýtaných Slovákov myslí, že tresty a zlé známky sú potrebné na to, aby sa žiaci dobre učili. Problémom známkovania je, že žiaci vnímajú chybu ako príčinu zlej známky. Ich cieľom je známka, nie poznatok. CHYBA JE JEDNÝM ZO ZÁKLADNÝCH PROSTRIEDKOV UČENIA SA. Aj vaše dieťa chodí do školy so stiahnutým žalúdkom a vy neviete, ako mu pomôcť? Poraďte sa s nami, spoločne nájdeme riešenie. KONTAKT Príspevok Ja to nedokážem – čas na doučovanie? je zobrazený ako prvý na VZDELÁVACIE CENTRUM.

prejsť na článok

O čom je Be Able

Be able. Dve slová a hovoria tak veľa. Tieto anglické slová v sebe nesú obrovskú silu a mnohoraké významy. Zachytiť ich plný význam v slovenčine asi nedokážem. Vyjadrujú to, čo spája rôzne témy, o ktorých píšem - silu v nás. The post O čom je Be Able appe

prejsť na článok

Prečo potrebujem učiteľa nemeckého jazyka? Jazykové doučovanie a jeho výhody

V dnešnej dobe sa môžeme sami učiť takmer čokoľvek od remeselných zručností, cez programovanie až po cudzie jazyky. Internet je plný zdrojov a nástrojov, ktoré nám umožňujú učiť sa samostatne. Ale aj napriek tomu je výučba jazykov s učiteľom stále neocen

prejsť na článok

Moja milovaná Weleda

Weleda produkty, na ktoré nedám dopustiť: Weleda produkty sú pre mňa neodmysliteľnou súčasťou každodenného bytia. Ba dokonca si Weleda produkty beriem i do Číny. Dôvodom je, že nie sú testované na zvieratách, sú prírodné a taktiež majú veľmi peknú vôňu. N

prejsť na článok

Nie sme našimi presvedčeniami

Americká doktorka Lissi Rankinová vo svojej knihe „Myseľ nad medicínou“ (Mind over Medicine) uvádza štúdiu, ktorá prebehla v San Diegu, ktorej cieľom bolo preskúmať záznamy o smrti u takmer 30.000 Američanov čínskeho pôvodu v porovnaní s náhodne vybranými

prejsť na článok

Nie si svojimi presvedčeniami

Americká doktorka Lissi Rankinová vo svojej knihe „Myseľ nad medicínou“ (Mind over Medicine) uvádza štúdiu, ktorá prebehla v San Diegu, ktorej cieľom bolo preskúmať záznamy o smrti u takmer 30.000 američanov čínskeho pôvodu v porovnaní s náhodne vybranými

prejsť na článok