Google tag manager. Čo to je a ako ho nainštalovať?

Radovan Hýbl - 16.04.2023 Google Tag Manager. Čo to je a na čo slúži. Doba ide veľmi rýchlo dopredu a pravidlá v online svete sa menia skokovito. To, čo platilo včera, dnes už neplatí. Bez relevantných informácií je veľmi ťažké efektívne sa rozhodovať o potrebe implementácie dôležitých zmien. Analytické nástroje Ako teda udržať krok s vašimi návštevníkmi na webe? Odpoveďou na túto otázku sú kvantitatívne (Google Analytics, Meta Pixel) a kvalitatívne (Hotjar, Microsoft Clarity) analytické nástroje. Z web analytiky dokážete získať cenné informácie nielen o návštevnosti, ale aj o správaní vašich zákazníkov a o ich interakcii s vašou webovou stránkou. Implementácia analytiky Implementovať analytický nástroj na váš web je v podstate možné dvoma spôsobmi. Prvým je pridanie tracking kódu do header.php súboru, prípadne do prednastaveného poľa vašej témy. Čo ale robiť, ak nie ste fanúšikom programovania? Stále máte druhú možnosť. Je ňou využitie nástroja s názvom Google Tag Manager. Čo to je? Ide o systém na správu značiek (útržkov kódu), ktorý vám bez potreby programovania pomôže zabezpečiť prepojenie analytických nástrojov s vašim webom. Značky (tagy) sa používajú na samotné sledovanie užívateľského správania a konkrétnych udalostí (eventov), ako napríklad kliknutí na tlačidlo. Google Tag Manager Google Tag Manager je neoceniteľný pomocník, ktorý vám prináša efektívne riešenia v príjemnom dizajnovom prostredí. Práca so správcom je veľmi intuitívna a uživateľsky prívetivá. Nástroj je navyše k dispozícii zadarmo. Inštalácia Google Tag Managera Postup pre inštaláciu Google Tag Managera je nasledovný: V prvom kroku si vytvorte nový účet. Keď ho vytvoríte, nasledujte jednotlivé kroky na nastavenie nového kontajnera: V Správcovi značiek kliknite na kartu Účty > Vytvoriť účet (Create Account). Zadajte názov účtu a vyberte krajinu. Zadajte popisný názov kontajnera a vyberte typ kontajnera. Ak chcete vytvoriť kontajner, kliknite na Vytvoriť a vyjadrite súhlas so zmluvnými podmienkami. Pri prvom načítaní nového kontajnera sa vám zobrazí iné dialógové okno v závislosti od typu kontajnera. Dostanete útržok inštalačného kódu pre váš web. Dostanete odkaz na dokumentáciu pre vývojárov. Môžete si vybrať z poskytovania servera automaticky alebo manuálne. Kontajner môžete nainštalovať hneď alebo môžete dialógové okno vymazať kliknutím na tlačidlo OK a pokračovať v inštalácii neskôr. Ak chcete zhromažďovať metriky z viacerých zdrojov, napríklad z webu a aplikácie, musíte pre každú platformu vytvoriť samostatné kontajnery. V druhom kroku nastavte kontajner na sledovanie značiek na webových stránkach. V Správcovi značiek kliknite na položku Pracovný priestor (Workspace). V hornej časti okna nájdite svoje ID kontajnera vo formáte „GTM-XXXXXX“. Kliknutím na svoje ID kontajnera spustíte pole Inštalácia Správcu značiek (Install Tag Manager). Skopírujte a prilepte útržky kódu na svoj web podľa pokynov. Umiestnite útržok kódu <script> do <head> výstupu HTML svojej webovej stránky, pokiaľ možno čo najbližšie k úvodnej značke <head>, ale pod deklarácie dataLayer. Následne umiestnite útržok kódu <noscript> hneď za značku <body> vo svojom výstupe HTML. Ak už značky na svojom webe používate, migrujte ich do kontajnera Správcu značiek. Odstránením všetkých napevno zakódovaných značiek z kódu, čím zabránite tomu, aby sa značky nespúšťali dvakrát. V treťom kroku pridajte značky podľa nasledovného postupu: Vo svojom pracovnom priestore kliknite na položku Značky (Tags). Na pridanie značky, kliknite na položku Nová (New). Pomenujte svoju značku a nakonfigurujte ju. Vyberte typ značky, ktorý chcete spravovať. Správca značiek Google podporuje nielen značky produktov Google, ale aj značky tretích strán. Ak v ponuke nenájdete typ značky, ktorý potrebujete, môžete si vytvoriť vlastnú html alebo obrázkovú značku. Spúšťače (Triggers) určujú, či sa konkrétna značka spustí alebo nie. Kliknite na položku Uložiť. Podľa potreby si môžete vytvoriť ďalšie značky. Vo štvrtom kroku je potrebné overiť, či pridané značky fungujú správne. Urobíte to nasledovne: Kliknite na tlačidlo Náhľad (Preview). Google Tag Assistant sa spustí na novej karte. Zadajte webovú adresu, na ktorú ste nainštalovali kontajner Správcu značiek. Prípadné chyby vyriešte pomocou rozšírenia Tag Assistant. Ak chcete značku upraviť, kliknite na názov značky a zmeňte jej nastavenia. Uložte svoje zmeny a overte, či bol problém vyriešený opätovným spustením režimu ukážky. Ak vaše značky fungujú tak ako majú, v poslednom kroku ich zverejnite. Postup je nasledovný: Kliknite na Odoslať (Submit) v pravej hornej časti obrazovky. Zobrazí sa obrazovka Odoslať zmeny s možnosťami zverejnenia kontajnera a uloženia verzie kontajnera. Vyberte možnosť Publikovať a vytvoriť verziu, ak ešte nie je vybratá. Pozrite si časť Zmeny pracovného priestoru (Workspace Changes) a zistite, či sa vaša konfigurácia korektne zobrazuje. Zadajte Názov verzie a Popis verzie. Kliknite na položku Publikovať (Publish). Pokiaľ vám angličtina nerobí problém, pozrite si priložené video, ktoré stručne vysvetľuje problematiku súvisiacu s inštaláciou a administráciou správcu značiek. Záver Google Tag Manager umožňuje konfiguráciu a okamžité nasadenie značiek nielen na webe, ale aj v mobilných aplikáciách. Ďalšou obrovskou výhodou je, že neponúka len podporu organizácie značiek v portfóliu Google, ale jeho podpora sa vzťahuje aj na značky vyvinuté tretími stranami a komunitou. Google Tag Manager pomáha optimalizovať nasadzovanie značiek a znižovať chyby v ich konfigurácii. Aj preto ho často využívam. A čo vy? Dajte mi vedieť v komentároch.  Môj tip Všetky podrobnosti ohľadom inštalácie Google Tag Managera na váš web (vrátanie video návodov) nájdete v tomto odkaze. Pokiaľ si s implementáciou analytických nástrojov na web neviete poradiť, neváhajte ma kontaktovať. Rád vám pomôžem. Ak vás článok zaujal, pokojne ho zdieľajte na sociálnych sieťach. Môžete tak urobiť jediným kliknutím na ikonu vašej siete. Neváhajte sa podeliť v komentároch o váš názor, prípadne položiť otázky súvisiace s predmetom článku. Prípadné návrhy na spracovanie ďalších tém mi môžete poslať na môj e-mail. Prajem vám všetko dobré.

prejsť na článok

Creative Manager balík programov pre firmy nového veku

Kreatívny manažér relaxácia, vizualizácia, kontrola mysle a manažérske zručnosti balík programov pre firmy nového veku. Program Kreatívny manažér vás naučí nielen manažérske zručnosti, ale aj uvoľniť, koncentrovať, vizualizovať a zamerať energiu mysle n

prejsť na článok

Ako udeliť prístup do Google Analytics 4?

Zber dát o návštevnosti stránky je základom pri vyhodnocovaní efektivity reklamných kampaní. Čo nemeriame nevieme vyhodnotiť. Na meranie návštevnosti stránky, počtu odoslaných formulárov, údajov o nákupoch a ďalších udalosti nám poslúži Google Analytics.

prejsť na článok

Čo môžu obsahovať produktové obrázky v Google Nákupoch

Každá reklamná platforma má svoje pravidlá pre produktové fotografie. To, čo je povolené na jednej, môže byť v druhej zakázané. Viete, v akej podobe posielať obrázky na Google Nákupy? 

prejsť na článok

História Google Ads

Google reklamy, alebo Google Ads, sú dnes jedným z najefektívnejších a najpopulárnejších spôsobov online reklamy. Ale ako sa to všetko začalo? V tomto článku sa pozrieme na históriu Google Ads. Google Ads bol prvýkrát spustená v roku 2000 pod názvom Go

prejsť na článok

Ako udeliť prístup do Google Ads

Ak sa rozhodnete s nami spolupracovať a chcete aby sme spravovali váš google ads účet, je potrebné udeliť nám prístupy k vášmu účtu. Len tak budeme môcť vytvárať a optimalizovať kampane s cieľom splniť spoločné ciele. V tomto jednoduchom návode sa dozv

prejsť na článok