Farbenie prírodnými farbivami

vzorkovník vlnených priadzí farbených prírodními látkami Tento článok je reflexiou z workshopu farbenia textílii prírodnými farbivami, na ktorom som bola v auguste v Prahe v Umeleckoprůmyslovém muzeu. Nie je to komplexný návod, presné postupy a receptúry sa dajú nájsť v rôznych knihách alebo online workshopoch (pridávam linky na konci článku). Každopádne, farbenie pomocou prírodných materiálov je pre mňa fascinujúce, je to skutočná alchýmia a skrýva s sebe množstvo inšpirácie. Workshop viedla pani Ing. Alena Samohýlová, ktorá sa výskumu organických farbív a historických postupov farbenia venuje dlhodobo a pôsobí ako reštaurátorka textílii na UPM. Tu je súhrn mojich poznámok z kurzu: Materiál, ktorý chceme farbiť, treba najskôr namoriť, aby farebné pigmenty lepšie naviazali na vlákna a fixovali pred blednutím. Farbivá, ktoré sme na kurze používali sú relatívne svetlostále, pokusy sa ale dajú robiť so všeličím.Živočíšne vlákna (vlna, hodváb) moríme v roztoku kamenca alebo vínneho kameňa a celulózové vlákna (ľan, bavlna) zase v taníne. Pred alebo počas farbenia možeme pridať aj iné doplnkové moridlá, ktoré posúvajú farebný tón buď do žiarivejších alebo tmavších odieňov napríklad modrá skalica, zelená skalica alebo chlorid cínatý. Väčšinou sa ale aj tak najlepšie vyfarbujú vlna a hodváb tj. dosahujú najžiarivejšie odtiene.Prírodnými farbivami ako šafrán, kurkuma, svetlicová červeň môžeme farbiť aj priamo, nepotrebujú morenie na naviazanie pigmentov.Veľmi dôležitá pri farbení je voda a alkatita. Moríme a farbíme v destilovanej vode (alebo dažďovej), ktorá neobsahuje stopy chlóru alebo železa, ktorý môže celé farbenie pokaziť, resp zmeniť odtieň. Alkalita vody tiež enormne ovplyvňuje výslednú farbu (videá o zmene farby pri pridaní octu alebo sódy do farbiacej zmesy sú všade po youtube).Dôležitá je tiež teplota pri morení a farbení. Pri morení by roztok kamenca nemal zovreť, čiže ohrievame na max 90°C a potom necháme pomaly vychladnúť živočíšne vlákna sú citlivé na zmenu teploty. Takisto indigo nesmieme prevárať, pretože pri varení sa stráca modrý pigment; za studena sa tiež farbí svetlicová červeň.materiál sa do farbiaceho roztoku vkladá mokrý Marena farbiarska / Madder / Rubia tinctorum Koreň mareny farbiarskej je zdrojom jedného z najstarších farebných pigmentov. Stopy mareny sa našli v Tutanchamónovej hrobke, v Pomejách S marenou sa dá dosianuť až žiarivá tehlovočervená farba, záleží na množstve, prípadne na pridanom moridle. Na kurze nám vyšli odtiene ružovkasto-oranžovej, po pridaní iných moridiel (modrá skalica, zelená skalica) sa odtiene menili do sivých tónov. Požlt farbiarsky / Saflor / Carthamus tinctorius Požlt (svetlica farbiarska) sa označuje aj ako nepravý šafrán farbí sa okvetnými lístkami, ktoré sa v suchom stave veľmi podobajú šafránu. Lístky sa niekoľkokrát lúhujú vo vode na získanie roztoku pre farbenie na žlto. Po vyčerpaní (vyfarbení) výluhu sa zvýši ph roztoku sódou na 10 až 11, roztok sa nechá cez noc odstáť a následne sa stabilizuje octom na ph okolo 6,5. Za studena sa potom dá v roztohu farbiť hodváb a bavlna na jasnú ružovú. Pre mňa je toto úplný zázrak! Breza / Birch / Betula pendula O tom, že brezové listy farbia na žlto, som netušila. Pigment sa ale lepšie viaže na živočíšne vlákna viď obrázok a je potreba naozaj veľa listov na dosiahnutie sýtejšej žltej. Cibuľa / Onion / Allium cepa Asi si všetci pamätáme farbenie veľkonočných vajíčok pomocou cibuľových šupiek, takže toto žiadna novinka nie je. Výluh z cibuľových šupiek dáva krásnu žiarivo žltú na všetkých mateiáloch. Vlašský orech / Walnut / Junglans regia Orechové listy, šupky z orechov sa používali bežne na dosiahnutie rôznych hnedých odtieňov. My sme mali naozaj silný výluh z nasekaných listov, takže odtieňe sú tmavšie hnedé, ale dá sa dosiahnuť bledšia farba. Zvlášť hodváb môže mať krásnu zlatohnedú farbu. Opäť na bavlnu toto farbenie až tak neplatí. Košenila / Cochineal / Dactylopius cossus Košenila karmínové farbivo sa získava zo suchého chrobáčika červca nopálového, parazita živiaceho sa na sukulentoch Opuncie. Farbivo pochádza zo strednej Ameriky, používali ho vo veľkom Aztékovia a Inkovia a do Európy ho doniesli Španieli, pričom popri zlate a striebre predstavovalo obrovský zdroj bohatstva. Žiarivo červená, ktorá sa dá farbením získať, je tiež extrémne svetlostála. Okrem farbenia látok ( červené rúcha kardinálov, červené kabáty britskej armády atď) sa používalo aj ako farbivo do make-upu a dodnes sa používa aj v potravinárstve ako E120. Na kurze sme používali na morenie kamenec, takže farba nám vyšla fialová, ale na dosiahnutie žiarivo červenej sa používa napr. vínny kameň. Indigo / Indigofera tinctoria Indigo pozná snáď každý. Denne sa s ním stretávame na denime, aj keď v súčasnosti sa používa syntetické indigo. Pravé indigo sa získava z listov indigovníka pravého, pričom je to náročný a smradľavý proces. Túto rastlinu pôvodne pestovali v Afrike, na Strednom východe a pigment sa do Európy dostával po hodvábnej ceste. Pravé indigo je najsvetlostálejšia farba vôbec a dobre sa viaže na všetky druhy materiálu ako na vlnu, tak aj na bavlnu. V minulosti ale kvôli náročnosti získavania pigmentu a tiež ďalekej ceste, ktorú muselo prekonať, bolo drahé a ako lacnejšia alternatíva sa od stredoveku v Európe používal napríklad Boryt farbiarsky (woad) stopy po boryte boli nájdené aj u Vikingov. Listy borytu ale obsahujú menej pigmentu. Miešaním s inými farbivami sa dá dosiahnuť svieža zelená (so žltými) alebo tmavá hnedá, ba až čierna. Postup farbenia je zložitý pripravuje sa tzv kypa farbiaci roztok pretože indigo sa nerozpúšťa vo vode. Existuje viacero spôsobou ako donútiť indigo prejsť na látku my sme používali hydrosulfitovú. Toľko sme stihli na kurze. Existuje ale oveľa viac možností prírodného farbenia a odtieňov, ktoré sa dajú získať a časom sa chystám doplniť si vzorkovník: avokádové šupky, šupky z granátového jablka, kurkuma, kampeška, drišťál, bobkový list, šafrán a tiež experimentovať s moridlami. Existuje veľa literatúry a rôznych receptúr na internete, instagrame, stačí len gúgliť. Pripájam pár tipov: online kurz na domestika.org Textile dying with natural pigmentsDesnos R. Botanical colour at your fingertips.Lambert E., Kendall T. The complete guide to natural dyeing.Logan J. Make Ink.Liles J.N. Art Craft Natural Dyeing: Traditional Recipes Modern Use Referencie: pracovný list UPM farbenie textiluSt. Clair, Kassia: The Secret Lives of Colour. John Murray 2016, Great Britain.

prejsť na článok

Terapia prírodnými priadzami, etno móda, klbká bláznivo farebné aj decentne farebné

Milépletiarky, háčkarky a zberateľky farebných klbiek, pletenie s prírodnými materiálmi je úžasnou terapiou na nervy. Klbká aj úplet voňajú prírodou, pohládzajú prsty aj dlane, v hlave sa roja predstavy pasúcich sa ovečiek, belasých ľanových kvietkov a je

prejsť na článok

Náramky so Swarovski kryštálmi

Náramky s minerálmi a Swarovski kryštálmi sú krásnym a nápaditým doplnkom pre každého, kto miluje šperky s prírodnými kameňmi a niečím navyše. Tento typ šperku spája dva svety svet prírody a svet luxusu a výsledkom je nádherný a jedinečný náramok, ktorý

prejsť na článok

Motivačné obrazy na plátne

Motivačné obrazy na plátne sú dnes veľmi obľúbeným prvkom dekorácie interiéru. Sú obvykle farebné a majú nápisy alebo motivačné citáty, ktoré majú povzbudiť a inšpirovať ľudí. Ak sa rozhodnete investovať do motivačných obrazov na plátne, môže to mať veľký

prejsť na článok

Aké šperky sa nosia?

Milé dámy, dnes vám prinášame článok inšpirovaný Vami, aby okrem krásnych šperkov sme vám do vašich šperkovničiek priniesli štipku inšpirácie, ako a aké šperky sú trendy.Ako aj posolstvom väčšiny našich šperkov, tak aj pravidlom nosenia šperkov všeobecnej

prejsť na článok

Hennovanie moje prvé skúsenosti s farbením vlasov bez chémie

Hennovanie vlasov je mojim ďalším pokračovaním používania prírodnej kozmetiky.  Moja prirodzená hnedá farba vlasov je už popretkávaná šedinami a tak som pred niekoľkými rokmi rozšírila rady žien, používajúcich farbu na vlasy. Začala som farbami Garnier, p

prejsť na článok