lt;img src="https://64.media.tumblr.com/89777d085f28e5cd11ebfbb6398d823e/0a1aec4fdc563189-ec/s500x750/e7de2400a756d657e2899b167cbf8e2e01295d14.jpg"/> DIPTYCHMartin BízikVeda a umenie bývajú často dávané do protikladov. Zdá sa, že veda je poháňaná údajmi, zatiaľ čo umenie je poháňané výrazom a tvorbou. Avšak v skutočnosti sú si viac podobné ako si v bežnom živote môžeme pripúšťať. Obe však zdieľajú spoločnú niť prostredníctvom pátrania a spochybňovania. Vo svojej podstate umelci a vedci vymýšľajú, skúmajú, objavujú a prinášajú nové pohľady na nám tak dobre známe veci. V tomto prípade sa v diele od Martina Bízika prepájajú obe. Ako veda, tak aj umenie. Už v minulosti sa umenie často kládlo na úroveň vedy. Aj dnes sa totiž využívajú poznatky z geometrie pri tvorbe kompozície či vedecké teórie pri práci s farbou. V súčasnosti sa však hranica odlíšenia umenia od technologických vymožeností stiera, presakuje a hybridne modifikuje. Dielo Diptych je jedným z týchto príkladov. Martin sa vo svojich dielach často venuje zbieraniu dát, ktoré zabezpečuje svojpomocne (estetikou DIY) vytvorených snímačov. Tieto snímače zachytávajú rôzne typy vnemov, ktoré si pri každodennom hluku a rýchlych pohyboch v meste možno ani len nevšimneme. Otázka ako sa dá zachytiť mesto znie na prvý pohľad možno jednoducho. Je tomu však v skutočnosti tak? Ako by sme ho mohli zhmotniť alebo zobraziť? Pomocou trajektórií každodenných pohybov chodcov, podľa autobusových zastávok či podľa koncentrácie zvuku? Či podľa obyvateľov na meter štvorcový? Je mesto a samotný priestor, v ktorom sa pohybujeme a žijeme zaznamenateľné? To sú otázky, ktoré si môžeme klásť aj pri inštalácii Diptych. Samotné dielo sa skladá z dvoch monitorov a reproduktorov. Do nich prúdia zbierané dáta z vonkajšieho prostredia. Senzory alebo matrice, ako už bolo spomínané, sú vytvorené svojpomocne a slúžia tak na zachytávanie jednotlivých vstupov. Samotné dáta však bez spracovania pomocou softvérov slúžia viac menej k ničomu, a tak sú následne spracované a transformujú sa do audiovizuálnej podoby. Reálnym a nám zaznamenateľným spôsobom sa vizuálne pretvárajú do obrazu na monitore, čo pripomína akési zrnenie. Druhým rovnako reálnym výstupom je zvuk. V tomto prípade možno hovoriť o akomsi mapovaní mesta. Bízik nám prináša nový spôsob nahliadnutia na mesto v intenciách zvukového prostredia, priestor nám tak dôverne známy. Samotné spracovanie projektu sa odvoláva na hnutie ART and SCIENCE a podnecuje tak interdisciplinárnemu skúmaniu okolia. Martin Bízik (1996), je absolventom Fakulty výtvarných umení Akadémie umení v Banskej Bystrici, kde študoval v ateliéri digitálnych médií u prof. MgA. Ing. Michala Murina, ArtD. Prezentáciu jeho diel mohla verejnosť vnímať na mnohých skupinových výstavách nielen na Slovensku.Lívia Gazdíková / kurátorka výstavyProjekt a chod galérie na rok 2022 z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.
Chvíľková inšpirácia mi vnukla myšlienku. Skôr otázku. Prečo je umenie dôležité? V hlave mi víria myšlienky s odpoveďami. Lebo je krásne. Lebo je inšpirujúce. Poskytuje nám iný pohľad na vec, situáciu, krajinu, dej, ľudí. Zamýšľam sa, či existuje definíci
prejsť na článokAUTOR: PLUM Plum sa snaží vo svojej tvorbe čo najúčelnejšie prepojiť esteticko-umeleckú ale aj funkčno-dizajnovú stránku, kladiacu dôraz na aktuálne svetové trendy v dizajne. Na základe tvorby ktorú vytváram a ponúkam sa snažím hlavne poukázať na asp
prejsť na článokUMENIE V INTERIÉRI (ČASŤ 1.) : AKO SI SPRÁVNE VYBRAŤ? Náš pohľad na umenie a interiérový dizajn Umenie v interiéri je viac ako len dekorácia. Umenie dodáva interiéru originálnu osobnosť a preto je neodmysliteľnou súčasťou komplexného riešenia inte
prejsť na článokCukrárstvo študovala v Paríži. Sladké umenie priniesla aj do Bratislavy
prejsť na článokAUTOR: PLUM V nasledovných riadkoch chcem poukázať na silné a nápadité postavenie umenia v luxusných interiéroch svetových metropol, kde si umenie našlo svoje uznávané postavenie na čele svetového dizajnu. Uvedené fotografie sú dôkazom, že umelecké di
prejsť na článok