Cyklistika

V blízkosti Golden Beach Apartment sa nachádza Dunajská cyklistická cesta (nem. Donauradweg, maď. Duna menti kerékpárút), ktorá je jednou z najznámejších a najnavštevovanejších cyklotrás nielen na Slovensku, ale aj v Európe. Nížinatá oblasť okolia Dunaja tomu len prospieva a cyklovýlet si môže dovoliť aj človek, ktorý sa nepovažuje práve za cyklistického profesionála. Dunajská cyklocesta je veľmi nenáročná a oddychová aj pre úplného začiatočníka, alebo pre človeka, ktorý si na bicykel sadne akurát tak počas dovolenky. V tejto oblasti prechádza cyklotrasa už od Komárna smerom na Štúrovo, cez dedinky Iža, Patince, Moča, Kravany nad Dunajom a Mužla. Dunajská cyklistická trasa, ktorá tvorí časť trasy Eurovelo 6, nevedie len cez Slovensko, ale začína už v Nemecku, konkrétne v meste Donaueschingen, pokračuje cez rakúske územie, ďalej cez slovenské územie a končí až v Maďarsku, konkrétne v Budapešti. Celá trasa meria okolo 1200 km a nie každý sa odváži zdolať ju celú. Najnavštevovanejšou trasou Dunajskej cyklotrasy je úsek z mesta Passau do Viedne, ktorý je dlhý približne 326 kilometrov. Každoročne ho navštívi približne 300 000 cyklistov, ale len 60 000 prejde celý tento úsek. Spomínaný slovenský úsek dunajskej cyklotrasy oficiálne začína pri hraničnom priechode Berg a pokračuje až do Štúrova. Celá slovenská časť meria okolo 168 kilometrov a vedie pozdĺž dunajskej hrádze. V mieste, kde končí bratislavský Prístavný most sa cyklotrasa delí na dve časti: ľavobrežnú a pravobrežnú, ktoré sa opäť spoja na hrádzi pri Gabčíkove. Väčšina trasy je pokrytá kvalitným asfaltom, takže je pokojne vhodná aj pre korčuliarov. Úsek Dunajskej cyklistickej trasy od Komárna po Štúrovo je najbližšie k Golden Beach Apartment, preto si ho aj bližšie opíšeme. Ak plánujete výlet len na pol dňa, bude lepšie ak sa dostanete do Komárna a koniec Vašej trasy bude v Štúrove resp. v apartmáne. Voľba je už len na vás. Z Komárna pokračujte po Dunajskom nábreží až k mostu, ktorý vedie cez rieku Váh. Prejdite mostom, zabočte doprava a pokračujte popri Váhu a potom opäť popri Dunaji veľmi peknou novovybudovanou asfaltovou cyklotrasou. Prvú zastávku je najlepšie urobiť si v dedinke Iža, kde sa priamo pri našej cyklotrase nachádzajú zvyšky rímskeho vojenského tábora a osady Kelemantia. Vojenský tábor bol súčasťou rímskeho obranného systému Limes Romanus (1.- 4. st. n.l., ktorý bol vybudovaný pozdĺž Dunaja a tvorí severnú hranicu rímskej provincie Panónia. Na mieste pamiatky si môžeťe pozrieť časti zrekonštruovaných, ale aj pôvodných objektov. Celý komplex rímskeho tábora je vyznačený informatívnymi tabuľami. Milovníci relaxu a oddychu určite ocenia, že blízko Dunajskej cyklistickej trasy narazia aj na rekreačnú oblasť termálnych kúpalísk Patince. Stačí ak zídete z cyklotrasy a zabočíte doľava. Nachádzajú sa tu viaceré možnosti, kde sa dá najesť alebo občerstviť a pokračovať ďalej v cyklistike. Ak zatúžite po dlhšom oddychu, môžete si dopriať aj vyhliadkovú plavbu po Dunaji. Segregovaná cyklotrasa pokračuje až po Žitavu a tam sa napája na cestu č. 63, ktorá prechádza cez obce a preto je aj pre cyklistov dosť bezpečná (úsek dlhý približne 4 kilometre). Cestou vám odporúčame zastaviť sa v dedinke Radvaň nad Dunajom v Penzióne Mlyn, kde sa môžete veľmi dobre najesť alebo si aspoň oddýchnuť. Pred obcou Moča zídete na starú cestu č.63, ktorá je označená ako EV 6 a naskytne sa vám možnosť prechádzať po jednom z najkrajších úsekov. Cesta vedie popri malých dunajských plážach, ktoré dopĺňa vyhliadka na kopcovitú maďarskú stranu. V malebnej obci Kravany nad Dunajom narazíte na príjemné oddychové miesto priamo pri cyklotrase aj s rozhľadňou a viacerými možnosťami, kde sa občerstviť. V tejto obci premáva aj loď do maďarského mesta Lábatlan. Kvalitnejšia asfaltová cyklotrasa končí pri obci Čenkov a menej kvalitná šotolinová cyklotrasa pokračuje popri Dunaji až k obci Obid, smerujúc až do mesta Štúrovo. Ak sa chcete vyhnúť šotolinovej časti cyklotrasy, za dedinkou Čenkov choďte na cestu č. 63, ktorá je pomerne pokojná. Úsek do Štúrova meria okolo 10 kilometrov. Do centra mesta sa dostanete popri železničnej stanici. Môžete zísť až dole k Dunaji, kde sa ocitnete na dokonalom mieste, odkiaľ sa vám naskytne pohľad na prekrásnu Ostrihomskú baziliku. Štúrovo je známe aj ako mesto troch riek, keďže rieky Hron a Ipeľ sa tu vlievajú do Dunaja. Štúrovo je populárne hlavne vďaka svojim termálnym rezortom Vadaš. Nablízku sa nachádzajú aj Kováčovské kopce s maximálnou výškou 395 metrov nad morom a vrchom Burda. No nesmieme zabudnúť ani na Most Márie Valérie, pomenovaný po dcére Františka Jozefa I., ktorý bol Nemcami v roku 1944 vyhodený do vzduchu a obnovený bol až v roku 2001. Po tom, ako prejdete cez most sa Dunajská cyklistická trasa na území Slovenska končí. Ďalej vás čaká už len cyklistická trasa na území Maďarska, ktorá je mnohými návštevníkmi považovaná za najkrajší úsek Dunajského ohybu