Čiernohronská železnica

Jazda v otvorených vagónikoch historickej úzkorozchodnej lesnej železničky vidieckym prostredím a očarujúcou prírodou, sprevádzaná pískaním parnej lokomotívy umožňuje návštevníkovi vrátiť sa v čase tam, kde sa kedysi zvážalo drevo Viete že r.2019 je už 110 rok od zahájenia prevádzky? Z histórie železničky Železnička – ako jej všetci hovoríme vznikla ako ekologická aj ekonomická alternatíva vodnej prepravy vyťaženého dreva z okolitých lesov. Nahradila dovtedy používanú vodnú dopravu – splavovanie dreva, ktorá už prestávala stačiť potrebám rastúceho priemyslu krajiny. Železnica totiž dopravila omnoho väčší objem dreva, s menšími prevádzkovými nákladmi, so zachovanou kvalitou dreva, a samozrejme rýchlejšie a celoročne, bez sezónnych prestávok. História úzkorozchodnej Čiernohronskej lesnej železnice siaha do roku 1898, kedy boli vypracované prvé dokumenty na jej výstavbu. V roku 1901 sa začalo stavať a 9.1.1909 sa spustila jej pravidelná prevádzka s tradičným úzkym rozchodom 760 mm. Ten umožnil lepšie „kopírovať“ terén úzkych dolín Karpatského oblúka. Zaujímavosťou je i ručný spôsob brzdenia vlakových súprav. Železnička zároveň slúžila na prepravu lesných robotníkov a obyvateľov regiónu. Dĺžka všetkých tratí dosiahla postupne 132 km – najviac so všetkých 40-tich lesných železníc na Slovensku. Jej vetvy postupne viedli do väčšiny dolín po¬vodia Čierneho Hrona, šplhali sa až k tisícročnému Dobročskému pralesu pod mohutným Kle¬novským Veprom. Železnička sa zapísala aj do dejín SNP v r. 1944, keď zásobovala partizánov proviantom a muníciou. Aj vďaka nej Nemci Čierny Balog nikdy nedobili. Po zastavení jej prevádzky dňom 31.12.1982 na zostávajúcich 36 km trate, v tej dobe už poslednej lesnej železnice na Slovensku, bola odsúdená na zánik zošrotovaním. Železničku zachránili dobrovoľníci Čiernohronská železnica bola zachránená vďaka práci nadšencov a dobrovoľníkov mládežníckeho hnutia Stromu života. K opätovnému obnoveniu jej prevádzky došlo v 1.5.1992, odkedy je táto Národná kultúrna pamiatka sprístupnená ako turistická atrakcia na zachovanom, dnes už 19 km úseku Chvatimech (Hronec) – Čierny Balog – Vydrovská dolina Dobroč. Dnes má opäť najviac km prevádzkovanej úzkorozchodnej železnice na Slovensku. Živé múzeum na stanici V stanici Čierny Balog na staničných koľajach sú celoročne vystavené motorové aj parné rušne, nákladné i osobné vagóniky, v ktorých si môžete posedieť, prípadne sa odfotiť v kabíne lokomotívy. Je tu i malé múzeum s fotografiami jej výstavby, záchrany a tiež uchovanými železničným exponátmi a samozrejme predajom „vláčikových“ suvenírov. Významné ocenenia ČHŽ: Cena Slovenskej republiky za krajinu 2012 V Európe prestížnu cenu Európa Nostra v roku 1993 Celosvetovú Fordovú cenu v roku 1994 The post Čiernohronská železnica appeared first on Handle.

prejsť na článok

Jedinečný Lesnícky skanzen vo Vydrovskej doline

Nerušená prechádzka a pokoj v lone prírody sprevádzaná zurčiacim potôčikom, kde les odkrýva tajomstvá z histórie lesníctva, významu lesného ekosystému, jeho ochrany, práce lesníkov a spracovávania dreva. Prírodný amfiteáter, detské ihrisko, historická žel

prejsť na článok

Čierna Hora III

Tam, kde skaly vystupujú priamo z mora. pokračovanie článku Čierna Hora II Cetinje kráľovské mesto Cetinje kráľovské mesto, je kultúrnym a duchovným centrom krajiny. Tu sa odohrávala história Čiernej Hory. Malé kráľovstvo bolo učupené v horách, žilo pok

prejsť na článok

Jakutsk a moje skúsenosti z extrémneho mesta

Do Jakutsk prichádzam železnicou. Je nová, dokončená bola len pred pár mesiacmi. Vlak zastavuje v Nižnom Bestiahu, z ktorého sa po 7 km širokej zamrznutej rieke dopravím autobusom do mesta. Je 5 hodín ráno, tma, a vonku -45°C. Keď som sa na túto cestu

prejsť na článok