BOZP pri zakladaní firmy: krok po kroku

Začínate podnikať? Ak zakladáte firmu, jednou z vašich povinností je myslieť najmä na ochranu zdravia pri práci a zabezpečiť sebe aj svojim zamestnancom vhodné podmienky a bezpečné pracovné prostredie. Na čo všetko treba pri zakladaní firmy myslieť z hľadiska BOZP vám krok po kroku vysvetlíme v článku.Krok: Výber spoločnosti, ktorá vám bude zabezpečovať potrebné náležitostiPri zakladaní novej firmy ako prvé myslite na zaistenie bezpečnotechnickej služby, ktorá vám bude počas podnikania poskytovať preventívne, ochranné ale aj poradenské služby. Máte dve možnosti ako si službu zabezpečiť. Buď na trvalý pracovný pomer zamestnáte osobu, ktorá bude prácu vykonávať, alebo si zaplatíte externú dodávateľskú spoločnosť.Pri výbere externej dodávateľskej spoločnosti, berte do úvahy najmä typ svojej prevádzky, počet zamestnancov ale aj skutočnosť, či ste vlastníkom priestorov v ktorých podnikáte, alebo či si ich len prenajímate. Odporúčame vždy si najskôr porovnať ponuku a podmienky viacerých spoločností. Budete si tak môcť vybrať tú najvhodnejšie spoluprácu pre vašu firmu. Avšak dbajte na to, aby rozhodujúcim faktorom nebola cena, ale dostupnosť, kvalita a komplexnosť ponúkaných služieb.Taktiež sa vopred rozhodnite, či chcete dodávateľskej spoločnosti platiť mesačný paušál, alebo vám postačia položkové služby. Pre vás ako zamestnávateľa, ktorý má menej zamestnancov je výhodnejšia položková platba. Avšak ak vediete podnik s vyšším počtom zamestnancov, odporúčame zvoliť si mesačný paušál, pretože v cene máte aj iné výhody.Kedy sa oplatí mesačný paušál?zamestnávate väčší počet zamestnancovslužby potrebujete využívať pravidelnejšie, niekoľkokrát za mesiacvo vašej spoločnosti dochádza k častej fluktuácii pracovníkovchcete mať k dispozícii balíček služiebplánujete využívať časté konzultáciePri položkových službách:zaplatíte vždy za konkrétnu činnosť jednotlivozaplatíte iba za to, čo spotrebujeteMôžete očakávať, že zvolená dodávateľská spoločnosť vás požiada o vyplnenie vstupných údajov, podľa ktorých vám vypracuje ponuku. Ak s navrhnutými podmienkami budete súhlasiť, nasleduje podpis zmlúv, zaslanie objednávky a následne audit pracovného priestoru bezpečnostným technikom.Krok: Audit bezpečnostným technikomTechnik vykoná dôkladnú kontrolu pracoviska, pri ktorej preverí pracovné priestory, ale aj bezpečnostné prvky a skontroluje dokumenty k strojom, mašinám či iným zariadenia, ktoré sa budú pri práci využívať.Technik pri prehliadke pracoviska vykoná:Kompletný audit prevádzky.Kontrolu certifikátov k strojom a zariadeniam.Kontrolu servisných knižiek stojov.Overenie manuálov k zariadeniam a ich dostupnosť v slovenskom jazyku na pracovisku.Preverí bezpečnostné značenia, zreteľnosť označenia únikových východov a schodov, ohlásenia požiarov a priechodnosť všetkých únikových ciest.Overenie dostupnosti lekárničiek a hasiacich prístrojov na pracovisku.Ak technik pri obhliadke zistí nedostatky, navrhne vykonanie určitých opatrení a riešenia zapracuje v dokumentácii. Môže vám napríklad odporučiť, aby ste vhodnejšie umiestnili nábytok, tak, aby neprekážal pri priechode, dá podnet na odstránenie istých prekážok alebo poradí, aby ste výraznejšie označenie bariéry či únikové cesty.Krok: Vypracovanie dokumentácieDokumentácia sa zostavuje na základe auditu pracoviska. Zahŕňa popisy jednotlivých pracovných postupov, organizácie práce a upravuje aj pracovné podmienky. Hodnotia sa v nej možné riziká, uvádzajú sa odporúčania na zabezpečenie pracovných pomôcok a ochranných prvkov pre jednotlivé pracovné pozície. Dokumentácia uvádza napríklad aj smernice pre manipuláciu a prácu s bremenami, s obrazovými jednotkami, čiže počítačmi a poukazuje na možnosti eliminácie pracovných úrazov. Má zabezpečiť, aby sa zamestnanec na pracovisku cítil príjemne a bezpečne, no taktiež chráni samotného zamestnávateľa.Dokumentácia sa vystavuje iba raz, pričom platí počas celého trvania podnikania. Mení sa iba ak dôjde k úprave vyhlášky, k zmene pracovných priestorov vašej spoločnosti, alebo v prípade, že sa zmení technologický postup pri výrobe či v podnikaní. Dokumentácia sa však nemusí prepisovať nanovo. Stačí, ak sa vykoná aktualizácia.Vypracovanie BOZP dokumentácie trvá približne týždeň a cena za túto službu sa pohybuje od 200 do 500 EUR, pričom závisí od typu prevádzky. Ako zamestnávateľ svojim podpisom potvrdíte, že s vypracovanou dokumentáciou súhlasíte. Následne je potrebné ju uschovať na prevádzke.Krok: BOZP a zamestnanciV spojitosti s vašimi zamestnancami je nevyhnutné zabezpečiť vstupné BOZP školenie a školenie ochrany pred požiarmi, tzv. OPP. Nezabúdajte ale, že školenia musia byť vykonané skôr, ako zamestnanec vôbec nastúpi do práce. Predmetom BOZP školenia je upovedomenie zamestnanca o možných rizikách, ktoré vyplývajú z jeho pracovnej náplne a hrozia pri výkone práce. Zamestnanec je na BOZP školení poučený aj o postupe vykonávania pracovných úkonov, o bezpečnosti na pracovisku a o prestávkach v zamestnaní.Školenia zamestnancov sa opakujú každé 2 roky, pri výškových prácach je povinnosť nanovo školiť zamestnancov každý rok. Ak zamestnanca preradíte na inú pracovnú pozíciu alebo vykonáte zmenu miesta pracoviska, vyžaduje sa jeho bezprostredné preškolenie.Vašou povinnosťou je v neposlednom rade zabezpečiť osobné ochranné pracovné prostriedky a vhodný pracovný odev pre všetkých zamestnancov. Nezabúdajte ani na vstupnú lekársku prehliadku, podľa zákona by ju mal absolvovať každý zamestnanec. Prečo? Hoci vy posúdite a uznáte, že váš zamestnanec má odbornú klasifikáciu na vykonávanie pracovných úkonov, nemáte záruku o jeho zdravotnej spôsobilosti. Preto je vhodné, ešte predtým, ako zamestnanec nastúpi na pracovnú pozíciu, potvrdiť si jeho schopnosť vykonávať jednotlivé úkony u lekára. Kedy máte povinnosť zabezpečiť BOZP? ak budete zamestnávať seba, ak budete na plný úväzok zamestnávať jedného a viac zamestnancov, ak budete zamestnávať brigádnikov aj pracovníkov na polovičný úväzok.Nezabúdajte, že technik BOZP je poradný orgán, ktorý vám ako podnikateľovi dáva odporúčania. To, či návrhy prijmete, zapracujete a uvediete do praxe je len na vás. Myslite však na to, že za prípadné úrazy či škody budete ako zamestnávateľ zodpovedať vy. The post BOZP pri zakladaní firmy: krok po kroku appeared first on bozp-skolenia.sk.

prejsť na článok

BOZP a práca v sklade

The post BOZP a práca v sklade appeared first on bozp-skolenia.sk.

prejsť na článok

BOZP a práca v chlade

Zamestnávateľ je pri práci v chlade povinný upraviť čas práce tak, aby bezpečnostné prestávky medzi jednotlivými časovými úsekmi nepretržitej práce umožnili pobyt v ohrievanej miestnosti/ohrievarni najmenej 10 minút Maximálny časový úsek nepretržitej prác

prejsť na článok

BOZP na stavbách

Práca vykonávaná na stavenisku je jednou z najrizikovejších prác vôbec. Každoročne dochádzka k niekoľkým smrteľným úrazom a úrazom s trvalými následkami, ktorým by sa dalo predchádzať v prípade riadneho zabezpečenia a dodržiavania BOZP na stavbe. Už pred

prejsť na článok

Živnostníci a BOZP

Povinnosti v oblasti BOZP Mnoho živnostníkov sa mylne domnieva, že BOZP je výhradnou záležitosťou medzi zamestnávateľom a zamestnancom, a preto nie je potrebné, aby dané školenie absolvoval, najmä ak žiadnych iných pracovníko

prejsť na článok

Kto musí mať zabezpečené BOZP a OPP?

/*! elementor - v3.6.7 - 03-07-2022 */ .elementor-heading-title{padding:0;margin:0;line-height:1}.elementor-widget-heading .elementor-heading-title[class*=elementor-size-]>a{color:inherit;font-size:inherit;line-height:inherit}.elementor-widget-heading .el

prejsť na článok