Ako podporiť správny rozvoj predškolákov

Prvý školský deň je tu skôr, než sa nazdáte, a vaša ratolesť vám po prvý krát zamáva spomedzi školských lavíc. Ako si s tým poradiť, čomu venovať pozornosť a ako sa na to pripraviť? Dieťa potrebuje vašu podporu a vedenie, aby získalo väčšiu sebaistotu, posilnilo svoju schopnosť učiť sa, aby rozvíjalo vzťahy s vrstovníkmi, zlepšilo si jemnú motoriku a pohybové zručnosti i všestrannosť. Vaša aktívna pomoc, podnety a povzbudzovanie prispejú k tomu, aby z neho rástlo bystré dieťa. Veľká chvíľa „prvý školský deň“ Ak je dieťa dobre pripravené na to, aby sa stalo žiakom, bude mať vstup do školy uľahčený. V opačnom prípade si môže ťažko zvykať na nové prostredie a zmenu. Práve preto by ste nemali zanedbať prípravu a myslieť na ňu vopred. Motivácia Dbajte na to aby detská vrodená túžba po vedomostiach zostala silná aj po nástupe do školy. Prejavte nadšenie, keď vidíte, ako sa učí niečo nové. Stimulujte jeho schopnosti učiť sa. Dieťa sa naučí v škole viac a rýchlejšie, keď si bude ako žiak veriť. Pozor však na prehnaný tlak na výkon. Dieťa si na školský systém zvyká pomaly a postupne! Kamarátstvo Pre dieťa je veľmi dôležité vedieť vychádzať so spolužiakmi v triede, na ihrisku či v družine. Učí sa fungovať vo veľkých aj malých skupinách a vyžaduje sa od neho, aby sa stýkalo s ostatnými deťmi, vyhýbalo sa zbytočným hádkam a zverovalo sa kamarátom so svojimi myšlienkami a pocitmi. Dobrý základ na zvládanie týchto situácií dieťa dostáva primárne v rodine. Učte sa spoločne cez modelové situácie konflikty zvládať. Dieťa potrebuje príklad, potrebuje vidieť ako je možné konflikt riešiť. Veľa sa spolu rozprávajte, ale nezabúdajte mať aj pevne stanovené hranice vy ako rodičia. V opačnom prípade sú deti ponechané samé na seba v rozhodovaní, čo je pre ne príliš veľká záťaž, na ktorú pochopiteľne nie sú zrelé. To sa následne prejaví v konfliktnom správaní, vzdorovitosti a nerešpektovaní autorít. Štart v škole výrazne ovplyvní aj stupeň nezávislosti. Aj keď je stále pod dozorom školského personálu, existuje veľa každodenných úloh, ktoré musí zvládnuť vlastnými silami. Vy mu môžete pomôcť rozvíjať tieto schopnosti skôr, než sa stane školákom. Dieťa vo veku prváka by už malo mať doma určené aspoň dve povinnosti, ktoré si musí plniť (adekvátne veku). Učí sa tak myslieť na to, čo treba, učí sa myslieť systematicky, a zároveň aj chápať potreby svojho okolia. Veľmi dôležité je uvedomiť si, že dieťa sa žiakom stáva postupne. To, čo je pre nás dospelých už automatické, je pre dieťa nové. Nevie hneď čo znamená nachystať si každý deň tašku do školy, pripraviť si úlohy na druhý deň a pod. Pomôžete mu tým, že sa tomu budete systematicky a dôsledne najmä v prvom polroku prvého ročníka venovať. Ak mu pomôžete vybudovať silné základy, vráti sa vám to mnohonásobne v ďalších ročníkoch. Na čo by ste nemali zabudnúť je, že by sa prváčik mal vedieť predstaviť celým svojim menom a vedieť adresu kde býva. Z hľadiska vývoja a zručnosti by mal budúci prváčik ovládať: Správne držanie ceruzky/peraOvládať nožnice(strihanie), lepidlo Vyfarbovanie, kresby postáv a základných geometrických tvarov Používanie noža a vidličky Bez pomoci si umyť a utrieť ruky Ovládať pohybové hry vrátanie šmýkania, balansovania, chytania lopty Mal by vedieť preskakovať z nohy na nohu (udržať balans na jednej nohe aspoň na 20 sekúnd) Začína alebo už ovláda bicyklovanie a korčuľovanie Vedieť vyslovovať správne všetky hlásky, vytlieskať slabiky, spoznať a určiť farby, číslice (do 10), poznať základné geometrické tvary, výnimkou by nemala byť ani riekanka alebo jednoduchá pesnička. Keď si neviete poradiť sami Ak ste spozorovali, že vaše dieťa nemá zručnosti a schopnosti aké majú jeho rovesníci a neviete si rady kontaktujte naše Centrum AVARE a náš odborný personál. V našom centre sa zaujímame hlavne o to čo tieto ťažkosti spôsobuje. Pri svojej práci sa pozeráme hlbšie na symptómy a hľadáme skutočnú príčinu ťažkostí, pretože iba tak vieme účinne zasiahnuť a pomôcť ich odstrániť. Po absolvovaní komplexnej diagnostiky dokážeme vyhodnotiť a riešiť problémy, ktoré môžu stáť v pozadí porúch správania, koncentrácie alebo učenia ako: Problémy s čítaním a písaním Dyslexia Dyspraxia Dysgrafia (problémy s písaním) ADD (Porucha pozornosti) Problémy s koordináciou Problémy so sluchovým spracovávaním Oneskorený vývin reči Špecificky narušený výnin reči (dysfázia) Agorafóbia (fóbia z otvoreného priestranstva) Problémy s koncentráciou Zlyhávanie v učení – bez známej identifikovanej príčiny Aspergerov syndróm Úzkosť a panická porucha TIPY na záver. Vyhnite sa rannému zhonu – ak ste ráno v strese, prenesiete ho aj na dieťa. Vieme, veľmi náročné na realizáciu a ľahšie sa hovorí než robí. Dobre to poznáme. Ale nič to nemení na veci, že to naozaj pomáha Hovorte o škole pozitívne a v primeranej miere (aby ste dieťa nedostali do stresu z prvého dňa v škole). Žiadne prehnané diskusie, ani prehnané nadšenie. Deti to môže paradoxne až zablokovať. Berte to ako príjemnú a pozitívnu zmenu vo vašom spoločnom živote, ktorú môžete spoločne osláviť nejakou spoločnou aktivitou. Navštívte školu ešte pred nástupom, aby sa dieťa zoznámilo s priestormi (využite deň otvorených dverí kedy sa môže dieťa zoznámiť napr. aj s pedagógmi). Zdroj: Richard V. Woolfson –Bystré dieťa Predškolák; Článok je doplnený Mgr. Katarínou Sipos. Foto: pexels.com

prejsť na článok

Súťaž Sony Future Filmmaker Awards 2024

Súťaž Sony Future Filmmaker Awards, ktorú vyhlasuje spoločnosť Creo a sponzoruje spoločnosť Sony, je významným každoročným ocenením krátkych filmov, ktoré sú vstupnou branou pre rozvoj tvorivej dokonalosti. Cieľom tejto súťaže, do ktorej sa možno prihlási

prejsť na článok

POĎAKOVANIE

Chceli by sme sa veľmi pekne poďakovať v mene celej MŠ p. Vargovi za zabezpečenie  elektronického vrátnika v našej MŠ p. Radačovskému za sponzorský dar p. Karpinskému za zážitkové divadlo p. Pacigovej za sponzorský dar spoločnosti K_Corp s.r.o. za správu

prejsť na článok

Pracovný seminár: „Laboratória PROMATECH“

V priestoroch Výskumného centra PROMATECH sa 23.5.2017 konal Pracovný seminár: „Laboratória PROMATECH“. Cieľom pracovného seminára bolo zosumarizovať doterajšie pôsobenie Výskumného centra PROMATECH v celej šírke jeho laboratórií, ich využívanie, doterajš

prejsť na článok

4-kajak a brigáda

KANOISTI V ŠTÚROVE BUDÚ MAŤ 4-KAJAK VĎAKA SMURFIT KAPPA .. Opäť sa nám podarilo dokončiť jeden krásny projekt a s pomocou Nadácie Smurfit Kappa podporiť oddiel kanoistov TJ Dunaj Štúrovo v ich raste a modernizácii. Počet záujemcov, z radov detí a juniorov

prejsť na článok

Informácia - Projekt na zlepšenie zdravotného stavu lesov LM SNV s.r.o..

Európsky poľnohospodársky fond pre rozvoj vidieka -Projekt na zlepšenie zdravotného stavu lesov LM SNV s.r.o..pdf (280119)

prejsť na článok