3 najväčšie mýty o komunikácii s podriadenými

U manažérov a šéfov sa často stretávam s názorom, že od podriadených si treba držať odstup, zachovávať autoritu, „inak vám ľudia začnú skákať po hlave“. A stretávam sa s niekoľkými prístupmi alebo spôsobmi, ktorými to dosahujú. Nemôžem povedať, že sú to úplne nefunkčné „nástroje“, to nie. No z hľadiska komunikácie by som ich zaradila do kategórie „mýtov“ a „menej efektívnych spôsobov“ ako komunikáciou docieliť určitý výsledok. MÝTUS č. 1 – „S ľuďmi si treba zásadne vykať“ Veľa ľudí verí, že vykanie je prejavom úcty a určitej zdržanlivosti. Koľkokrát sme už počuli vetu „ľahšie sa povie ‚ty hňup’ ako ‚vy hňup‘. A asi je to aj pravda, ale napadlo vám niekedy, že je to vlastne umelo vytvorená platforma, ktorá ľudí „šteluje“ do určitého správania? Šéf, ktorý vyžaduje vykanie, vlastne vyžaduje rešpekt a úctu. Ide však o 3 rozdielne veci.  Na vykaní nie je samozrejme nič zlé. Dávajte si ale pozor, aby sa za „vynúteným vykaním“ neskrývala neúcta, nesúhlasy, neakceptácia. Chcete, aby vám ľudia silou mocou vykali, aby to vyzeralo, že vás „akceptujú“ a za chrbtom na vás kydali? Takto vlastne neviete, čo sa skutočne deje. Možno je lepšie si tykať, vypočuť si, že ste „hňup“, ale aspoň vedieť, na čom ste a čo máte riešiť. Všimli ste si niekedy, že človek, ktorý sa otvorene a v pokoji postaví útoku (alebo len nesúhlasnému postoju) a prijateľne ho vyrieši, si automaticky získa obdiv a úctu? Vykať alebo tykať? To je skutočne na vás, ale nesnažte sa vykaním nahrádzať komunikačné schopnosti. Vykanie nie je ani náhodou podmienka na prejavenie skutočnej úcty, rešpektu, obdivu či dôvery. MÝTUS č. 2 – „Pravidelne treba buchnúť po stole“ Zažila som jedného manažéra, ktorý na porade pravidelne „buchol po stole“ – či už doslova, alebo obrazne (na niekoho poriadne nakričal). Zdalo sa, že ľudia mali „rešpekt“, no v skutočnosti sa len báli. A človek, ktorý sa bojí, nehovorí pravdu a taktiež robí chyby, takže ani tento prístup k získavaniu autority nie je celkom efektívna cesta. Používanie sily, fyzickej či slovnej, vynúti určitý rešpekt a výkony, ale o ich kvalite by sme mohli opodstatnene pochybovať. Aj tu platí, že za dobrú komunikáciu niet dobrej náhrady. MÝTUS č. 3 – „Nepúšťajte si do firmy rodinu“ Koľkokrát som toto tvrdenie už počula. A pravda je, že mnohé firmy stroskotali práve na tom, že sa v nich zišli členovia bližšej či vzdialenejšej rodiny a nevzišlo z toho nič dobré. No na druhej strane poznám desiatky rodinných firiem, ktoré vynikajúco fungujú. Kde konštelácia ako napríklad manžel šéf a manželka podriadená nie je vôbec problém. Takže „vykať“, „búchať po stole“ či „nepúšťať si rodinu do firmy“ môžu naoko fungovať ako opatrenia, ktoré zabezpečia určitú úroveň komunikácie s podriadenými, môžu sa tváriť ako záruka odvedenia práce a preberania zodpovednosti, ale v skutočnosti sú len chabou náhradou skutočne dobre nastavených pravidiel, jasne definovaných práv a povinností a zo všetkého najviac sú náhradou naozaj dobrých komunikačných zručností šéfa. Pokiaľ je šéf kompetentný a jeho ľudia to vidia a pokiaľ s nimi dokáže dobre komunikovať, veci budú fungovať, aj keď si bude tykať s celou firmou, šetriť si päste aj hlasivky a pravou rukou mu bude jeho svokra. Samozrejme, jedna dôležitá vec je nastavenie pravidiel a systému vo firme. No musím povedať, že už som videla dosť firiem, kde systém či pravidlá do veľkej miery chýbali, ale v čele stál človek, ktorý mal výbornú komunikáciu a veci fungovali. Možno si kladiete otázku, čo je to „dobrá komunikácia“, o ktorej tu stále hovorím Jednoducho by som ju definovala ako schopnosť dosiahnuť svoje zámery takou komunikáciou, z ktorej sa cítia dobre obidve strany. Keď niekto dobre komunikuje, má nad komunikáciou kontrolu, ktorá druhej strane nevadí a rozhovory prebiehajú efektívne. Dobrá komunikácia vedie k rýchlemu porozumeniu, vyjasneniu či vysvetleniu vecí bez zbytočných negatívnych emócií a výstupov. Dobrá komunikácia je to, čo zjednoduší šéfovi život, výrazne skráti jeho pracovný čas a veľmi pozitívne ovplyvní výsledky a profit firmy. Tak teda prajem veľa dobrej komunikácie a ak cítite, že by ste sa v nej mohli zlepšiť, ozvite sa mi. Rada sa s Vami stretnem osobne. [email protected] Mgr. Erika Botlíková Efektívnou komunikáciou v pracovnej či súkromnej oblasti sa zaoberám už viac ako 20 rokov a pomáham manažérom mať v živote a práci viac efektivity a menej stresu prostredníctvom lepšej komunikácie. Príspevok 3 najväčšie mýty o komunikácii s podriadenými zobrazený najskôr Dobrá komunikácia.

prejsť na článok

ZIMNÁ ÚDRŽBA KOMUNIKÁCIÍ V KOŠICIACH ZAČÍNA 1. NOVEMBRA

Celkovo do správy spoločnosti KOSIT patrí v tejto sezóne vyše 696 kilometrov komunikácií. Pre výkon zimnej údržby nasadzujeme spolu 46 mechanizmov. The post ZIMNÁ ÚDRŽBA KOMUNIKÁCIÍ V KOŠICIACH ZAČÍNA 1. NOVEMBRA appeared first on KOSIT.

prejsť na článok

(Ne)máte problém v komunikácii?

Keď sa na stretnutiach rozprávam s ľuďmi o komunikácii,  mnohí mi povedia, že vedia komunikovať. Hovoria: „ Jasne, že viem komunikovať, “, Predsa viem povedať,  čo chcem“, „Bez problémov poviem, čo sa mi nepáči, “ a podobne. Áno, všetci vieme rozprávať. N

prejsť na článok

ZIMNÁ údržba v sezóne 2022/2023

Celkovo do správy našej spoločnosti patrí v tejto sezóne vyše 691 kilometrov komunikácií. Do prác bude zapojených vyše 200 zamestnancov. The post ZIMNÁ údržba v sezóne 2022/2023 appeared first on KOSIT.

prejsť na článok

Skutočne komunikovať znamená byť „v spojení“

 V článku „Umenie komunikovať“ ste sa dočítali, že „spojenie“ s ľuďmi je základný predpoklad pri napĺňaní cieľov. Ako ale viete, že ste pri komunikácií s ľuďmi v „spojení“. Čo všetko vám naznačí, že vás čistý a silný záujem, že vaše „nitky“, vaše „spojeni

prejsť na článok

Asertivita – moderný „všeliek“ na problémy v komunikácii

Asertivita moderná definícia Asertivita sa už nejakú dobu skloňuje vo všetkých pádoch ako dôležitá komunikačná schopnosť a pre tých, čo ju majú (alebo sa ju naučia), je vraj úspech v komunikácii takmer zaručený. Ale je to skutočne tak? Vysvetlenie tohto

prejsť na článok