S exponenciálnym rastom aplikácií, hier a sociálnych médií sa duševné zdravie detí stále zhoršuje.

V septembri 2008, keď som pracoval ako poradca na štátnej strednej škole v New Jersey, som si začal všímať neuveriteľný nárast počtu študentov, ktorým bola diagnostikovaná porucha pozornosti s hyperaktivitou (ADHD). Vedel som, že niečo nie je v poriadku, pretože ADHD je neurologické ochorenie, s ktorým sa človek narodí. Priemerný vek diagnostikovania je osem rokov. Navyše, ak má rodič dieťa s ADHD, je takmer nemožné, aby si jeho príznaky nevšimol do jeho piatich rokov. Medzi príznaky patrí nepozornosť, nesústredenosť, dezorganizácia a niekedy aj hyperaktivita a impulzívnosť. Čo sa teda dialo? Prečo boli všetky tieto 14- a 15-ročné deti diagnostikované v neskoršom veku? Ako sa stalo, že sa to nezachytilo skôr? Ukázalo sa, že to nebola chyba diagnostiky. Keď som začal skúmať, čo sa mohlo stať, narazil som na termín, ktorý vytvoril profesor Harvardskej lekárskej fakulty Dr. John Ratey - získaná porucha pozornosti . Hoci to nie je oficiálny odborný termín, použil ho, pretože odhadol, že približne 70 % tínedžerov, ktorým bola diagnostikovaná ADHD, ju v skutočnosti nemá. Iste, mali príznaky, ale nie neurologické ochorenie, s ktorým sa človek narodí. Namiesto toho mali mozog, ktorý sa zmenil v dôsledku toho, že trávili príliš veľa času používaním digitálnych médií. Áno, v roku 2008, keď ešte neboli dobre známe negatívne faktory používania digitálnych médii, deti trávili príliš veľa času pred obrazovkami. V Spojených štátoch to bolo v priemere 7 a pol hodiny denne (podľa prieskumu nadácie Kaiser Family Foundation z roku 2008). Táto zmena mozgu je známa ako neuroplasticita, ktorú podrobne vysvetľujem v prvej kapitole svojej knihy Disconnected. Akonáhle som to zistil, vydal som sa na “krížovú výpravu” na pomoc rodinám. Prednášam po celých Spojených štátoch, píšem knihy a vystupujem v celoštátnych televíziách ako odborný hosť. Ale posuňme sa do súčasnosti. V živote našich detí sa okrem takto získanému ADHD deje ešte veľmi veľa ďalších vecí. S exponenciálnym nárastom aplikácií, hier a sociálnych médií sa duševné zdravie našich detí naďalej zhoršuje. Odkedy sa smartfóny v roku 2012 stali neoddeliteľnou súčasťou života, medzi mládežou vznikla úplná epidémia problémov s duševným zdravím. Čo s tým môžeme urobiť? Všetko sa začína v rodine. V Spojených štátoch priemerný rodič strávi so svojimi deťmi zmysluplnou konverzáciou len 3,5 minúty týždenne. Okrem toho sa v posledných rokoch znížil počet fyzických hier o 70 %, pretože deti dávajú prednosť pobytu doma so svojimi elektronickými zariadeniami. Ďalším trendom, ktorý som si v posledných rokoch všimol, je, že tínedžeri majú tendenciu tráviť takmer všetok čas, keď sú doma, zavretí vo svojich izbách a sami sa izolujú od zvyšku rodiny. Žiaden z týchto faktorov nie je pozitívny. Trávenie času vonku s priateľmi vedie k pozitívnym výsledkom v oblasti duševného zdravia našich detí. Okrem toho, keď sú tínedžeri sami vo svojich izbách, nemôže vzniknúť vzťah s ostatnými členmi rodiny, najmä s ich rodičmi. Pre duševné zdravie našich detí je najdôležitejší vzťah, ktorý majú práve s rodičmi. Ponúkam vám päť stratégií, ako zmeniť situáciu a vrátiť sa k zdravej rodinnej atmosfére. Majte telefóny mimo spálne. Drvivá väčšina tínedžerov v Spojených štátoch má v noci svoj telefón alebo tablet v spálni so sebou. Niet divu, že medzi nimi panuje epidémia nedostatku spánku. Vyčerpaný tínedžer alebo tínedžerka jednoducho nemôže na druhý deň normálne fungovať. Dostaňte svoje deti z ich izieb do obývačiek alebo iných spoločných priestorov. Slovo spálňa sa začína slovom spať , pretože tam spíme. Slovo obývačka sa začína slovom obývať , čo je miesto, kde majú rodiny tráviť väčšinu spoločného času. Začnite svoje deti znovu učiť tráviť čas v obývačkách alebo v akejkoľvek miestnosti vo vašej domácnosti, kde sa môžete stretávať a zabávať. Vráťte sa k zvyku spoločných rodinných večerí. Rodiny, ktoré večerajú spoločne, bez rozptyľovania, väčšinu večerov v týždni, vychovávajú deti, ktoré dosahujú lepšie študijné, mentálne a sociálne výsledky. Ak to nie je možné, vyhraďte si 15 minút večer, keď sú všetci doma, a sadnite si za kuchynský stôl a rozprávajte sa. Zaveďte si pravidlo nepoužívať smartfón v aute. Dám vám príklad: Ak veziete dieťa do školy, pozrite sa na sedadlo spolujazdca. Je viac ako pravdepodobné, že vaše dieťa je počas celej jazdy prilepené k telefónu. Okamžite s tým skoncujte! Verte tomu alebo nie, ale týchto 5 až 10 minút jazdy do školy je úrodnou pôdou pre posilnenie vášho vzťahu s dieťaťom. Praktizujte to, čo kážete. Venujte pozornosť vlastnému používaniu digitálnych médií, keď ste s deťmi doma. Je pravdepodobné, že ste rovnako prilepení k svojim zariadeniam ako vaše dieťa. To nás odvádza od toho, aby sme boli tým, čím máme byť - skvelými rodičmi. Autor: Tom Kersting, americký psychoterapeut, autorom bestselleru Disconnected (Odpojený) Foto: freepik.com

prejsť na článok

[rozhovor s psychoterapeutkou] Joga a duševné zdravie

Nedávno sme sa rozprávali s fyzioterapeutkou Filipou Ondrejkovou na tému joga a duševné zdravie. Ak je v živote človeka nastolená rovnováha medzi myslením, cítením a vôľou, môžeme hovoriť o duševne zdravom jedincovi. V tomto stave rovnováhy sa človeku dar

prejsť na článok

Duševné či duchovné príčiny chorôb?

The post Duševné či duchovné príčiny chorôb? appeared first on Celostné zdravie - vzdelávanie a poradenstvo.

prejsť na článok

Matej Štepita: Veľmi mi záleží na tom, aby joga podporovala aj duševné zdravie

Matej Štepita, predseda Profesijného zväzu učiteľov jogy na Slovensku, k joge pričuchol počas dospievania vďaka svojej mame. Kto ho v joge inšpiruje, prečo sa stal lektorom jogy a čo prináša zväz učiteľov jogy , si prečítate v našom rozhovore. The post Ma

prejsť na článok

Akcie a podujatia - Diagnostický potenciál muzikoterapeutických a muzikofiletických hier a aktivít, TRNAVA

V malej skupine sa pokúsime priblížiť diagnostický potenciál rôznych muzikoterapeutických a muzikofiletických hier a aktivít. Ukážeme si tak zážitkom na sebe možnosti využitia rôznych techník, ktoré majú veľký diagnostický potenciál. Priblížime si diagnos

prejsť na článok

Počítačové hry môžu byť pre deti prospešné

Svet počítačových hier je rozmanitý a obsahuje oveľa viac ako len bojové témy, simulácie jazdy alebo športové zápasy. Sú aj také, ktoré prepájajú deti s rodičmi, deti navzájom, ale aj deti s učiteľmi. Môžu vzdelávať o dejinách architektúry alebo iných zau

prejsť na článok