Aký by mal byť váš firemný správca pohľadávok

Kto je správca pohľadávok a ako vyzerá jeho agenda? Ak hľadáte do firmy niekoho, kto sa Vám bude starať o pohľadávky, mal by podľa mňa spĺňať tieto požiadavky: Mal by byť systematický. Nie plachý. Asertívny, ale nie arogatný. Mal by byť silná osobnosť. Schopný hľadať riešenia. Schopný učiť sa. V prvom rade si treba uvedomiť, že hľadáte človeka, ktorý je popri obchodníkoch nasadený v "prvej bojovej línii" v kontakte so zákazníkom. Preto by Vám malo záležať na tom, ako reprezentuje vašu firmu v kontakte so zákazníkom. Schopnosť vyjadrovať sa a komunikovať je samozrejmosťou. Tiež je samozrejmoťou schopnosť počúvať, nielen rozprávať - na to si treba dať veľký pozor. Je to iný typ človeka, než bežný obchodník. Nikomu sa nemusí ponúkať. Prichádza (telefonuje) za zákazníkom s vážnou vecou a automaticky očakáva, že zákazník si nájde čas, aby ho vypočul. Od zákazníka očakáva návrh riešenia. A je schopný posúdiť, či je to dobré riešenie alebo nie. Viac dbá o záujmy firmy, než obchodník. Prioritou nie je ako uvoľniť zákazníkovi ďalší tovar, ale ako bude zaplatené - potom môže byť napríklad uvoľnený ďalší tovar. Keď sa vrátime k schopnosti počúvať, túto chybu (neschopnosť) vnímame častejšie u obchodníkov. Ale je dôležité povedať si o nej aj u správcu pohľadávok. Lebo aj to som videl. V zásade, to nepovažujem až za taký problém ako u obchodníka. Vždy keď som videl "veľmi ukecaného" správcu pohľadávok, povedal som si, že to majú dlžníci za trest, že ho musia počúvať. Problém nastáva vtedy, ak si takýto človek aj sám odpovedá na svoje otázky a nenechá dlžníka, aby sa k veci vyjadril. Pritom informácie majú pri vymáhaní cenu zlata. Dobrý správca pohľadávok vie posúdiť, či dlžník klame alebo hovorí pravdu. Či sú dlžníkove návrhy reálne alebo nie. A tak ďalej. Schopnosť systematickej práce je kľúčová preto, lebo či to človek bude robiť full time alebo popri inej agende. Vždy (ak je optimálne využitý) bude mať toho toľko, že bez poriadku nemá šancu. Tu sú zase veľkou pomôckou informačné systémy. Ak si totiž plní svoju agendu poriadne (spravuje veľa pohľadávok), nemá šancu si pamätať detaily o každom dlžníkovi a dohodách s ním. Preto chaos nie je dovolený. Koľko by mal vedieť o právnych aspektoch vymáhania? To by som určite nestanovoval ako výberovú podmienku. Lebo sa to dá naučiť a nie je to vec schopností. Toto totiž nie je práca, na ktorú by ste nutne potrebovali právnika. A buďme úprimní - ani najšikovnejších správcov pohľadávok asi nebudete chcieť zaplatiť tak dobre, ako najšikovnejšch právnikov.DAVAR: vymáhanie pohľadávok, faktoring, poistenie pohľadávok

prejsť na článok

Ako vyzerá odkup pohľadávok?

V prvom rade treba povedať, že si dávame pozor na to, čo kupujeme. Je to pre nás investovanie ako každé iné. S tým rozdielom, že je spojené s vyššími rizikami. Preto nekupujeme pohľadávky staršie než 180 dní a pohľadávky, už uplatnené na súde, exekúcii. A

prejsť na článok

V čom sa poistenie pohľadávok líši od klasického poistenia

Poistenie pohľadávok je veľmi špecifický druh poistenia, ktorý sa na ostatné druhy poistenia veľmi nepodobá. Zásadný rozdiel spočíva v tom, že poisťovňa vie (aspoň si to o sebe myslí), ktorá firma skrachuje a ktorá nie. Respektíve, aké sú riziká. Klasic

prejsť na článok

Potrebujem "vymáhačskú firmu"?

Do určitého času si vie veriteľ pohľadávky vymáhať interne. Závisí to od jeho kapacít a od toho, koho touto agendou chce poveriť. Asi by sa logicky predpokladalo, že pohľadávky by aj u vás interne riešiť špecialista vyhradený na túto agendu. Prax je ale

prejsť na článok

Dokedy čakať a kedy začať vymáhať?

Vymáhanie pohľadávok prináša ťažké rozhodnutia, ktoré ale nesmiete odkladať. Jedným z nich je prestať byť príjemný dodávateľ a začať sa dôraznejšie dožadovať zaplatenia peňazí. Každému je jasné, že faktúry by mali byť zaplatené načas (veď bola dohodnutá l

prejsť na článok

Dá sa vymáhať pohľadávky externe už od prvého dňa po splatnosti?

Toto riešenie má jednu nevýhodu a viacero výhod. Tou jednou nevýhodou je dôvera. Nie je jednoduché zveriť kuminákáciu so zákazníkmi niekomu externému. Keď riešime pohľadávky od prvého dňa po splatnosti, nutne nehovoríme o neplatičoch, ale o zákazníkoch. T

prejsť na článok