Ako na kvalitné a použiteľné logo: 5 základných vecí, na ktoré myslieť

Ak sa chcete v dnešnej dobe prezentovať v online a offline priestore, potrebujete mať kvalitné logo. Ide o formu prezentácie vašej firmy, značky alebo produktu. Môže byť vytvorené len z textu (typografický logotyp) alebo kombinované so symbolom (samostatný alebo len forma abstrakcie). Treba však myslieť na to, čo by malo obsahovať a ako ho exportovať na ďalšie používania. Platí to v rovnako v prípade, ak si ho vytvárate sami, ako aj keď si ho dávate vytvárať agentúre či grafikovi. Kvalitné logo sa neodvíja len od toho, či sa vám a okoliu páči, ale aj na základe splnenia nasledovných piatich faktorov: 1. Vytvorte si logo manuál a nezabudnite ho i používať Čo je logomanuál? V skratke je to nevyhnutný dokument, ktorý stanovuje presné pravidlá používania loga, grafických prvkov a ich špecifikácií. Obsahuje informácie o farbách v škálach. Napríklad, ak vaše logo obsahuje červenú, čiernu a sivú, tak v logomanuále bude zápis ako na obrázku.  Vaše logo bude mať všade rovnaké farby, ak budú zadefinované farby pre digitálnu (RGB A HEX) a printovú grafiku (CMYK a Pantone) v logomanuáli. V logomanuáli sa nachádzajú aj iné špecifikácie ako firemná typografia, ochranná zóna logotypu, zakázané použitia logotypu a priame zadefinovanie používania logotypu (prípadne aj grafických prvkov) na sociálnych sieťach, online banneroch, perách, polepoch firemných áut a iných propagačných materiáloch.  Ak budete mať takýto dokument, nemôže sa stať, že vaše logo uvidíte v inom odtieni na Facebooku ako na vizitke. Časom bude s vaším logom pracovať viacero grafikov či marketérov. A vďaka logomanuálu budú mať jasno vo farebnosti a grafických prvkoch. No má to hodnotu aj pre vás, ak náhodou zabudnete, ako sa volá firemná typografia. V tomto dokumente budete mať všetko na jednom mieste.  Ukážka logomanuálu, ktorý môže byť v elektronickej forme, ale aj v tlačenej, aby ste ho mali vždy poruke. 2. Vaše logo musí byť aplikovateľné všade Ak ste si práve založili biznis a dostali ste sa ku kroku „vytvoriť logo”, myslite na to, že musí byť aplikovateľné všade. Môže sa stať, že ste so svojím logom spokojní, no po rokoch fungovania narazíte na problém, kedy vám tlačiar alebo grafik oznámi, že je nepoužiteľné. A vy si neviete predstaviť zmenu logotypu, prípadne celej vizuálnej identity… Preto na to myslite už na začiatku.  Zvážte, kde všade by ste chceli vaše logo používať. Ak ho potrebujete teraz len na webovú stránku a na online reklamy, vedzte, že v budúcnosti ho môžete používať aj na extrémnych formátoch. To znamená aplikovanie loga vo veľkosti pre bilbordy, steny budov, alebo ako veľmi malé na perách, vizitkách, či pečiatkach. Preto by malo byť vaše logo čitateľné a použiteľné rovnako na malom i veľkom formáte. Nemalo by obsahovať tenké línie, ktoré by mohli pri tlači v menších formátoch splynúť s ostatnými prvkami, alebo úplne zaniknúť. Ak bude písmo či podnadpis vo veľmi tenkých líniách, stane sa úplne nečitateľným.  Takto sa môže znehodnotiť vaše logo, ak by ste použili rastrový formát na aplikáciu pečiatky alebo reklamy na billboard. Ako tomu predísť?  Tieto princípy by mal ovládať každý grafik. Ale ak si logomanuál vytvárate sami, máme pre vás rady: Ak ste práve dokončili svoje logo, oddiaľte si ho pomocou lupy do takej vzdialenosti, aby bolo úplne malé. Dobrým príkladom je, ak si predstavíte svoje logo na firemnom pere. Pokiaľ je čitateľné a žiadny prvok či písmo nezaniká, tak môžete byť spokojný. V logomanuále sa napr. definuje aj minimálna veľkosť logotypu.  Určite svoje logo nevytvárajte v rastrovom formáte, ale vo vektorovom. Čo to znamená si povieme v ďalšom bode.  3. Logo v PNG a JPG formáte nestačí: Vytvárajte ho vo vektorových nástrojoch Ak chcete, aby bolo vaše logo zobrazované v online či offline platformách, musí byť predtým exportované v štandardných formátoch.  Populárne je png s priehľadným pozadím, alebo jpg. To však nestačí! Tieto formáty sú typu raster (fungujú na princípe pixelov) a pri zväčšovaní či zmenšovaní strácajú kvalitu.  Vektorová grafika funguje na princípe matematických rovníc medzi bodmi. Pri práci s týmto logom nie je možné, aby stratilo kvalitu. Navyše s ním viete efektívne pracovať bez zbytočných škôd, ktoré by mohli logo znehodnotiť. Preto, ak vytvárate logotyp, vyhľadajte vektorové grafické nástroje ako Adobe Illustrator, či Corel Draw. Dokonca aj taká populárna Canva vám vie logotyp exportovať do vektorových formátov.  Rozdiel medzi vektorovými a rastrovými formátmi. Vektor zachová kvalitu na rozdiel od rasteru. Najpopulárnejšie a najlepšie sú .svg, pre tlačiarov .eps a .pdf. Mnohokrát sa stáva, že firmy maju v hlavičke webovej stránky rozmazané logo, alebo pri načítaní mobilnej verzie je logo tzv. rozkockované. To sa vám však nestane, ak na webovú stránku nahráte logo vo formáte .svg. Z týchto formátov si už viete následne vytvoriť aj formáty .png a .jpg. Ako príklad si vezmite vaše logo vytvorené vo formáte .jpg. Na používanie v online platformách sa vám môže zdať postačujúce. No ak sa rozhodnete vy, alebo váš marketingový tím vytvoriť billboard či polep predajne, vtedy príde ten problém. Vaše logo bude rozmazane a nekvalitné. Budete zháňať grafika, ktorý vám ho prekreslí do vektorového formátu. Ušetrite si čas, financie aj námahu a myslite na to už na začiatku.  4. Vaše logo bude potrebovať aj varianty: Myslite na všetko dopredu  Žiadne logo nebude vyzerať dobre pri akomkoľvek použití. Vaše logo bude potrebovať viacero variabilných variant do rôznych priestorov. Tie si môžeme rozdeliť do dvoch druhov: propozičné a farebné. Z hľadiska propozície myslite na to, že ak je vaše logo horizontálne (v tvare obdĺžnika), vypracujte ho aj vo vertikálnej podobe (v podobe štvorca). Ďalšou formou propozície loga môže byť to so sloganom alebo použitie len samotného symbolu. Farebné a propozičné varianty vášho loga. Za farebné varianty považujeme farebné logo (vaše logo s originálnymi farbami), biela a čierna verzia a logo v odtieni sivej (grayscale). Porozmýšľajte, ktoré z týchto variant bude reprezentovať základné použitie vášho loga a definujte použitie iných doplnkových či špecifických variantov najlepšie v logomanuáli. Ak vaše logo obsahuje efekty ako tieň, odtiene a farebné prechody, určite vypracujte už spomínanú čiernu a bielu verziu. Bude sa vám hodiť napríklad na pečiatky, alebo aj na iné online či offline propagačné materiály.  5. Máte presnú predstavu ohľadom vášho nového loga? Nechajte priestor aj grafikovi Ak ešte nemáte logo pre vašu firmu, no presne viete, čo chcete, stačí ak všetky svoje nápady, inšpirácie, postrehy spíšete grafikovi. Ten vám podľa vášho zadania pripraví logotyp.  Logo vám prišlo na mail, no vy nie ste spokojní, pretože nie je presne podľa vašich inštrukcií? Nebuďte tvrdohlaví a nechajte si poradiť, prípadne nájdite kompromis s grafikom. Aj taký guláš navarí každý kuchár rôzne. Má svoje postupy a princípy. Rovnako je to aj s grafikom, ktorý má svoj rukopis, no vie vám aj povedať, čo sa hodí, čo sa nehodí, prečo to nemôže byť presne podľa vašej predstavy. Podstata je v komunikácií. Komunikujte s grafikom, aj keď sa vám prvé zaslané variácie nepáčia. Nenechávajte mu úplne voľné ruky, no ani mu ich nezväzujte. Všetky tieto grafické princípy my v High5 ovládame. Netrápte sa a nechajte si u nás vypracovať kvalitné, použiteľné a zapamätateľné logo, ktoré vás odlíši od konkurencie. Ak máte iba predstavu, alebo len názov, nevadí. Kontaktujte nás a s grafikom nájdeme ten správny kompromis pre vás a váš biznis.  Príspevok Ako na kvalitné a použiteľné logo: 5 základných vecí, na ktoré myslieť je zobrazený ako prvý na High5.sk.

prejsť na článok

Prečo je jednoduché logo lepšie?

Jednoduchosť je zložitejšia ako zložitosť Logo = Jednoduchosť. Jednoduchosť.  Logo. 4 jednoduché písmenka. Presne. Takto ma vyzerať logo jednoducho. Čím jednoduchšie logo, tým lepšia funkčnosť. S logom budete môcť veľmi jednoducho manipulovať či pri tlači

prejsť na článok

LOGO je identita Vašej firmy.

Firemné logo má byť čitateľné, charakteristické a reprezentujúce firmu alebo subjekt nositeľa. Ponúkame Vám profesionálnu tvorbu logotypu / loga, obchodnej značky alebo produktovej značky. Ako sme už načrtli, logo je identifikačným znakom, symbolom alebo

prejsť na článok

Načo platiť za NOVÉ LOGO? My už máme logo a nič mu nechýba...

Často sa stretávame s tým názorom, že načo nám to je? Okrádate sa o zisky, zobudte sa, konkurencia nespí... Príklad stavebnej firmy XY v Trnave: Na stretnutí sme sa rozprávali s konateľom o novučičkom logu a s tým spojenej grafickej identite celej firmy.

prejsť na článok

Evolúcia značky Apple

Evolúcia loga Apple Apple logo je jedným z najrozpoznateľnejších symbolov na svete, ktoré predstavuje inováciu a kvalitu. Pôvodné logo zobrazovalo Isaaca Newtona pod jablonou, no v roku 1977 ho Steve Jobs zmenil na jednoduchšiu verziu – jedno sústo z jabl

prejsť na článok

REDESIGN je ako tuning, niekedy oprava niečoho nepodareného.

Máte nepoužiteľné logo? Nie ste sním spokojný? Potrebujete inováciu? Je tu REDESIGN! Redesign loga sa spravidla tvorí vtedy, keď nie ste so súčasným logom spokojný po akejkoľvek stránke. Napríklad ste rozšírili pole podnikania a logo ho nijako nevystihuje

prejsť na článok