Tipy ako napísať podnikateľský plán tak, aby bol čitateľovi jasný

Aj keď sa mnohí podnikatelia nikdy nezaoberali ich prípravou, dokonca mnohým podnikanie funguje i bez nich, podnikateľské plány dokážu priniesť úžitok viacerým typom podnikania. Či ste grafik na voľnej nohe alebo poskytovateľ revolučného high-tech riešenia, napísanie podnikateľského plánu vám dokáže pomôcť uchopiť viac príležitosti, lepšie porozumieť silným a slabým stránkam a tiež vyhnúť sa nákladným chybám – ak ho teda pripravíte správne. Jednoducho, je prospešné si ho pripraviť nielen pre investora alebo banky, ale i pre vlastnú potrebu. Zhrnieme pár pravidiel, ako napísať podnikateľský plán, ktorý vám poskytne skutočnú hodnotu a pomôže vášmu podnikaniu rásť. 1. Zhrňte všetko podstatné Podnikateľský plán môžete pripraviť v ľubovoľnom “tvare” v závislosti od účelu a cieľa. Ak však hľadáte finančné zdroje pre svoje podnikanie, jeho štandardný formát by mal obsahovať určité konkrétne časti. O tomto je na internete a v rôznych učebniciach popísané až nadmieru. Pre úplnosť však uvediem tie základné kapitoly: popis spoločnosti, produkt a služby, predaj a marketing, analýza trhu (kto sú konkurenti, aký veľký je trh, akú cenu nastaviť), finančné projekcie, vedenie a manažment. Ak žiadate o finančné zdroje, určite nevynechajte kapitolu o tom, koľko finančných prostriedkov potrebujete, na čo budú získané prostriedky použité a aké sú ďalšie budúce požiadavky. Pre orientáciu vám pomôže táto osnova. 2. Dĺžka dokumentu Neexistuje žiadna správna dĺžka podnikateľského plánu. Viac zabehnutý a komplexný biznis potrebuje možno aj 100 strán (vrátane rôznych príloh), zatiaľ čo novému biznisu stačí maximálne 20 strán. 3. Zrozumiteľnosť Treba si uvedomiť, že čitateľ podnikateľského plánú nemusí byť z odboru podnikania. Text musí byť napísaný jednoducho a čitateľne tak, aby bolo jasné, aj človeku s iným vzdelaním a skúsenosťami o čo ide, a čitateľ sa v texte nestratil. Niekedy menej je viac. Nekomplikované vety sú zrozumiteľnejšie. Zároveň nezabudnite na čitateľnosť vášho dokumentu. Inak nezaujmete. 4. Vlastný finančný vklad Treba však pripomenúť, že investor sa na vaše podnikanie a príležitosť budú pozerať inak, keď budete investovať aj vlastné finančné zdroje a inak ako keď nevkladáte nič. Investori nie sú ochotní investovať, ak do podnikania nevložíte aj svoju “krv”. 5. Buďte realisti Podnikatelia by sa mali vyhnúť pokušeniu preháňať to vo finančných projekciách. Samozrejme, že chcú vždy ukázať ako úžasne bude ich biznis rásť, no mali by sa sami seba spýtať, či je to naozaj dosiahnuteľné, či existujú na dosiahnutie týchto cieľov predpoklady, či ste ochotní vzdať sa určitých vecí na dosiahnutie cieľa, a podobne. Podnikateľ by mal byť v číslach čo najreálnejší, nech nezavádza investora a hlavne nech neklame ani sám seba. Je vysoko pravdepodobné, že investor nečíta cez ružové okuliare, a o číslach vo vašich finančných projekciách si vytvorí svoju predstavu. 6. Nechajte si poradiť Prekonzultujte podnikateľský plán s niekým iným. Nielen kvôli chybám, ktoré ste možno spravili, ale získate pohľad druhých očí či spätnú väzbu na vaše podnikanie. Môžu to byť priatelia či firma, ktorá sa tejto téme profesionálne venuje. Pomoc môžete hľadať aj u kolegov. Ak máte zamestnancov, “nakazte” ich myšlienkou rozvoja biznisu, nech sú jeho súčasťou, získate ich podporu, nadšenie a oni sa budú cítiť súčasťou niečoho nového a zaujímavého. Na záver: KISS - keep it simple and sexi.

prejsť na článok

Rady pre začínajúce podnikateľky.....čítajte celý článok :)

Plánujete podnikať? Nezabudnite na finančný plán. Váš prvý podnikateľský plán už leží na stole. Je bez príkras, jasný a zrozumiteľný? Ak áno, pusťte sa do tvorby jeho ďalšej podstatnej časti – financií. Podnikateľský zámer každého podnikateľa by mal koru

prejsť na článok

Video tutoriál o tom, ako napísať podnikateľský plán

Pre tých, ktorí radšej počúvajú ako čítajú, máme aj video návod o príprave podnikateľského plánu. https://www.youtube.com/watch?v=9FzX9E-OoL8t=11s

prejsť na článok

Čitateľný podnikateľský plán

Prv než presvedčíte potenciálneho investora alebo bankára, aby zainvestovali do vášho projektu, musíte ho presvedčiť, aby si váš podnikateľský plán prečítal. Väčšina väčšinu textu v nich nečíta, napriek tomu je podnikateľský plán potrebný. Svet je plný i

prejsť na článok

Základ vášho podnikania? Dobrý biznis plán!

Rozmýšľate o tom, že by ste sa pustili do nejakého podnikania, prípadne už niečo rozbehnuté máte a nedarí sa vám? Určite ste už počuli o tom, že pri podnikaní je nevyhnutné mať pripravený kvalitný podnikateľský plán, ktorý je živým dokumentom každého začí

prejsť na článok

Aké chyby nerobiť pri príprave podnikateľského plánu

Slobodu a flexibilitu v práci ste našli v podnikaní. Možno začínate, alebo sa rozvíjate a zisťujete, že potrebujete podnikateľský plán? Čo robiť a čo nie, ako rozmýšľajú a čo vo vašom pláne hľadajú investori či banka a čo by ste v ňom mali nájsť vy? Tiet

prejsť na článok