Plán obnovy Reforma verejného obstarávania

PLÁN OBNOVY cestovná mapa k lepšiemu Slovensku KOMPONENT 14: Zlepšenie podnikateľského prostredia 3.1.3 Reforma 3: Reforma verejného obstarávania Výzvy: Verejné obstarávanie prešlo za posledné roky viacerými zmenami, ktoré neviedli k zvýšeniu súťaživosti, ani jeho dôveryhodnosti.Naďalej chýba zber údajov a ich aplikácia na predikciu počtu predložených ponúk či cien. Stav dát limituje centralizáciu nákupov, hodnotenie kvality a manažment nákupov v inštitúciách.Digitalizácia verejného obstarávania nespĺňa atribúty štandardizácie dát, čo má nepriaznivý vplyv na možnosť využívania analytických činností, a tým aj efektívnosť procesu.Zvýšenie transparentnosti procesov vo verejnej správe, kvalitné verejné služby pri komunikácii firiem a občanov so štátom a zúženie priestoru pre nekalé aktivity pri nakladaní s majetkom a zdrojmi štátu, verejných inštitúcií a samospráv sa dotýkajú aj oblasti verejného obstarávania. Sú potrebné nielen na zefektívnenie a zvýšenie dôvery verejného obstarávania, ale aj na efektívny boj s korupciou. Ciele: Zrýchlenie a zjednodušenie verejného obstarávania.Zrýchlenie procesu aj z pohľadu uplatňovania práv dotknutých záujemcov, uchádzačov, účastníkov a iných osôb.Zlepšenie kontroly verejného obstarávania prostredníctvom automatizácie zadávania a vyhodnocovania zákaziek a zabezpečenia efektívneho zberu a analýzy údajov o cenách.Profesionalizácia verejného obstarávania prostredníctvom centrálneho verejného obstarávania, zabezpečenia kontinuálneho vzdelávania a odbornej prípravy obstarávateľov Implementácia: Reforma prinesie legislatívne zmeny upravujúce proces verejného obstarávania v zákone č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní.Legislatíva pripraví rámec na zavedenie jednotnej elektronickej platformy pre podlimitné zákazky a niektoré zákazky s nízkou hodnotou. Preferovaným riešením pre túto platformu bude úprava a rozšírenie funkcionalít existujúceho elektronického kontraktačného systému alebo „elektronického trhoviska“ (EKS). Prinesie možnosť automatizácie zadávania a vyhodnocovania zákaziek pre všetky nákupy tovarov, služieb a stavebných prác v podlimitných zákazkách a sčasti aj v zákazkách s nízkou hodnotou, čím sa zabezpečí zvýšenie transparentnosti a nastavenie efektívneho zberu a vyhodnocovania údajov o cenách.Medzi najvýznamnejšie zmeny zákona o verejnom obstarávaní patria: V oblasti zjednodušenia postupov: Úprava niektorých existujúcich pravidiel, ktoré majú charakter národného goldplatingu.Úprava finančných limitov pre zákazku, koncesiu a súťaž návrhov, so zachovaním úpravy finančných limitov pre podlimitné zákazky, zákazky s nízkou hodnotou a finančného limitu na uplatňovanie zákona priamo v zákone.Zriadenie centrálnej obstarávacej organizácie pre štátne orgány.Používané elektronické prostriedky budú musieť podporovať aj podávanie žiadostí o nápravu a námietky (jedno prostredie pre všetky úkony).Flexibilnejšia úprava vylúčenia v prípade podozrení na existenciu dohôd obmedzujúcich súťaž.Umožní sa v žiadosti o účasť a v ponuke predkladať elektronické kópie (skeny), nielen elektronické originály.Umožní sa uzatvárať zmluvu s ďalším uchádzačom v poradí, ak predošlý neposkytol súčinnosť, a to bez obmedzenia na prvých troch, ako je tomu dnes.Zavedie sa zjednodušený režim obstarávania zákaziek na sociálne a iné služby podľa prílohy č. 1 k zákonu.Zjednotia a zjednodušia sa informačné povinnosti v podlimitných zákazkách a zákazkách s nízkou hodnotou.Budú sa postihovať špekulatívne postupy hospodárskych subjektov pri využívaní námietok.Podporia sa a zavedú nástroje na automatizáciu procesu zadávania zákaziek v podlimitných zákazkách a zákazkách s nízkou hodnotou a realizáciu podlimitných zákaziek prostredníctvom jednotnej elektronickej platformy. Bude upravená nielen na verejné obstarávanie bežne dostupných tovarov a služieb, ale aj na verejné obstarávanie tovarov, služieb a stavebných prác, ktoré nie sú bežne dostupné na trhu, a na používanie iných kritérií než je cena. V oblasti skrátenia procesu: Rozšíri sa katalóg postupov verejného obstarávania, pri ktorých bude obmedzené využitie revíznych prostriedkov (so zachovaním možnosti kontroly zo strany ÚVO).Upravia sa revízne postupy a dohľad nad verejným obstarávaním s cieľom skrátiť dĺžku procesu verejného obstarávaniaPosilnenie koncentrácie v konaní o námietkachV špecifických prípadoch osobitné odklony procesnej úpravy konania o preskúmanie úkonov kontrolovanéhoMierne sa skrátia lehoty a koncentrujú úkony v podlimitných zákazkách V oblasti zvýšenia transparentnosti: Jednotná a verejne dostupná elektronická platforma na celý proces verejného obstarávania pre všetky podlimitné zákazky a zákazky s nízkou hodnotu (ak sa budú obstarávať oslovením viacerých záujemcov)Zverejňovanie úmyslu zadať zákazku s nízkou hodnotou na jednotnej elektronickej platforme.Ak bude na predloženie ponuky vyzvaných viac hospodárskych subjektov, bude takýto postup prebiehať cez jednotnú elektronickú platformu.Úprava smerujúca k zvýšeniu profesionalizácie vo verejnom obstarávaní a zvýšeniu zodpovednosti osôb, ktoré pri verejnom obstarávaní porušia zákon. Na zrýchlenie procesu verejného obstarávania bude navrhnutá úprava procesných ustanovení revíznych postupov, vrátane konania o preskúmaní úkonov pred podpisom zmluvy na základe námietok. Cieľom je skrátenie konania so zachovaním potrebnej úrovne ochrany práv dotknutých subjektov vrátane možnosti súdnej ochrany.Na zabezpečenie efektívneho zberu a vyhodnocovania údajov verejného obstarávania budú v rámci jednotnej elektronickej platformy realizované nasledujúce úpravy:Automatizácia jednotnej elektronickej platformy (vytvorenie inteligentných formulárov na zadávanie zákaziek s použitím viacerých, aj kvalitatívnych kritérií, automatické zoraďovanie došlých ponúk na základe týchto kritérií).Umožní sa plnohodnotné fungovanie jednotnej elektronickej platformy pre všetky podlimitné zákazky, ako platformy na realizáciu elektronického verejného obstarávania nielen bežných tovarov a služieb.Bude vytvorený systém na sledovanie vývoja cien, ako funkčná súčasť jednotnej elektronickej platformy, použiteľný v podlimitných zákazkách, aj na účely určenia predpokladanej hodnoty zákazky v nadlimitných zákazkách.Zrealizuje sa integrácia na spoločný modul procesnej integrácie a integrácie údajov (IS CSRÚ) na účely automatizovaného získavania údajov, ktoré sú potrebné vo verejnom obstarávaní.Procesy verejného obstarávania by mala zjednodušiť a optimalizovať aj Centrálna obstarávacia autorita. V súčasnosti túto úlohu čiastočne zabezpečuje rezort vnútra, ktorý realizuje centrálne nákupy energií pre štátnu správu. Keďže momentálne prebieha na technickej úrovni diskusia o finálnom rozsahu úloh a kompetencií Centrálnej obstarávacej autority, v aktuálnom návrhu zákona o verejnom obstarávaní bude vytvorený predpoklad na jej zriadenie, pričom podrobnosti o rozsahu jej činnosti nie sú v tomto momente špecificky riešené.Strategickým dokumentom upravujúcim ciele v oblasti zeleného verejného obstarávania je Stratégia Zelenšie Slovensko (Stratégia environmentálnej politiky Slovenskej republiky do roku 2030), v zmysle ktorej:Slovensko bude zeleným verejným obstarávaním zabezpečovať aspoň 70 % z celkovej hodnoty verejného obstarávania a 70 % z celkového množstva zákaziek vo verejnom obstarávaní.Zelené verejné obstarávanie bude povinné pre ústredné orgány štátnej správy, samosprávne kraje a mestá. Na začiatku pre vybrané produktové skupiny a postupne sa bude rozširovať tak, aby sa do roku 2030 dosiahol vytýčený cieľ.Elektronické verejné obstarávanie zabezpečí jednoduché a prehľadné zadávanie a monitoring zeleného verejného obstarávania.Na dosiahnutie vyššie uvedených cieľov bude schválený implementačný dokument Národný program pre zelené verejné obstarávanie, ktorý by mal špecifikovať spôsob a pravidlá zavedenia povinnosti zeleného verejného obstarávania.V rámci aktuálnej reformy verejného obstarávania sa plánuje definovať, čo sa rozumie pod environmentálnym hľadiskom, čím sa spresní a uľahčí aplikácia ustanovení zákona, ktoré s týmto pojmom pracujú.Všetky navrhnuté zmeny budú v súlade s príslušnými smernicami Európskeho parlamentu a Rady a s pravidlami ustanovenými Zmluvou o fungovaní EÚ. Adresát: Subjekty verejného sektora, fyzické osoby a právnické osoby. Časový rozvrh: Ukončenie medzirezortného pripomienkového konania k novele zákona o verejnom obstarávaní sa predpokladá do 30. júna 2021.Schválenie legislatívnych zmien vládou a parlamentom sa predpokladá vo štvrtom kvartáli 2021.Účinnosť zákonov sa predpokladá v prvom kvartáli 2022.Úprava jednotnej elektronickej platformy, preferovane v existujúcom informačnom systéme elektronického trhoviska (EKS) (I. a II. etapa) – do konca druhého kvartálu 2023. The post Plán obnovy Reforma verejného obstarávania appeared first on eBIZ.

prejsť na článok

Oznámenie o verejnom pripomienkovaní projektu Elektronická platforma verejného obstarávania

Implementovaný projekt vychádza z cieľov Plánu obnovy a odolnosti Slovenskej republiky pre Komponent 14 Zlepšenie podnikateľského prostredia. V rámci tohto komponentu bola spísaná reforma verejného obstarávania, ktorá stanovila nasledovné ciele reformy v

prejsť na článok

Plán obnovy vs Elektromobilita

Zelená ekonomika na Slovensku bude v rámci Plánu obnovy podporená sumou 2,3 mld. €. The post Plán obnovy vs Elektromobilita first appeared on PowStat.

prejsť na článok

Financie na obnovu rodinného domu

Projekt obnov dom je určite najlepším Plánom obnovy pre rodiny adomácnosti. Plán obnovy chce zabezpečiť apodporiť do konca roka 2026 až 30000 rodinných domov. Nové podmienky na obnovu rodinného domu boli zverejnené aaktualizované koncom marca. Správne žia

prejsť na článok

Verejné obstarávanie ako nedeliteľná časť ekonomiky

Neoddeliteľnou súčasťou fungujúcej trhovej ekonomiky je verejné obstarávanie. To predstavuje proces, pomocou ktorého dochádza k obstarávaniu zdrojov pre danú krajinu. Zdroje však môžu byť obstarané len za určitých podmienok. Jednou z podmienok je to, aby

prejsť na článok

Riaditeľ INEKO diskutoval o Pláne obnovy v zdravotníctve v dnešnej situácii

Slovensko má dostať v rámci plánu obnovy viac než 1,3 miliardy eur na zdravotníctvo. Momentálne však jednotlivé zámery rezortu meškajú a tak je otázne, či sa k peniazom napokon vôbec dostaneme. Situácii rozhodne nepridá ani osud dočasne povereného ministr

prejsť na článok