Naše očakávania formujú vlastnosti detí

Do akej miery sú naše presvedčenia o vlastných deťoch sebanaplňujúcimi sa proroctvami, ktoré ich ovplyvňujú? V roku 1965 sa psychológovia Robert Rosenthal a Lenore Jacobsonová zamýšľali nad tým, ako môžu očakávania učiteľov – bez ohľadu na skutočný talent či danosti – žiakom pomáhať, alebo ich naopak brzdiť v rozvoji. Vymysleli si preto jednoduchý experiment. V šiestich ročníkoch základnej školy v San Franciscu dali na konci školského roka deťom inteligenčný test. Ich učiteľom povedali, že test identifikuje deti, ktoré sa v blízkej budúcnosti výrazne akademicky zlepšia. V skutočnosti boli mená „sľubných detí“ vybrané náhodne, a jediný rozdiel medzi vybranými a nevybranými deťmi bol v očakávaniach učiteľov. Keď ku koncu nasledujúceho školského roka výskumníci opäť otestovali všetkých šesť ročníkov, výsledky prekvapili ešte aj ich samých. U detí, od ktorých učitelia očakávali intelektuálny pokrok, namerali vyššie IQ než u detí, od ktorých učitelia pokrok neočakávali. Najdramatickejšie sa nárast IQ prejavil u najmladších detí, v prvom a druhom ročníku, kde IQ oproti kontrolnej skupine narástlo v priemere o 15 (prváci) a 10 (druháci) bodov. Vidíme, ako málo stačilo na to, aby sa deťom začalo viac dariť v škole– nič viac a nič menej ako zmena očakávaní ich učiteľov. Aj ako rodičia máme o svojich deťoch množstvo očakávaní a predstáv. Janka je plachá, Peťko je introvert, Alex je šikovný v športe, ale génius z neho nebude. Možno by stálo za to zamyslieť sa, ako tieto vlastnosti sami posilňujeme, alebo dokonca vytvárame tým, čo si o deťoch myslíme a ako sa k nim správame. Zdroj: Rosenthal, R., & Jacobson, L. (1968). Pygmalion in the classroom: Teacher expectation and pupils intellectual development. Holt, Rinehart & Winston. The post Naše očakávania formujú vlastnosti detí appeared first on Milujúci rodičia.

prejsť na článok

Prihlasovanie na kurzy zahájené!

S príchodom nového akademického roka spúšťame prihlasovanie na naše kurzy. Tento rok otvárame kurz Prvé písmená, ktorý je určený rodičom detí, ktoré sa pripravujú na prechod do sveta dospelých, do školy, prípadne navštevujú prvý alebo druhý ročník základn

prejsť na článok

Očakávania, ktoré ťa ničia a ani o tom nevieš

Často ti príde, že tvoje výkony nie sú dostatočné? Že nič, čo urobíš nie je dosť dobré? Máš pocit, že by si mal robiť viac? Myslíš si, že život by mal byť fér? V slovenčine používame slovo očakávanie ako „predpoklad, že sa nieč

prejsť na článok

Ooo, si ale šikovný! Výborný nápad! .chválenie

Počujú vaše deti od vás podobné povzbudenia? Každý z nás sa cíti dobre, keď je ocenený. Ale sami na sebe pozorujeme, že nie je pochvala ako pochvala. Istý druh nás nakopne a motivuje, inú vnímame ako cenu útechy alebo nás môže dokonca brzdiť. Máme teda ch

prejsť na článok

5 tipov, ako zatočiť s očakávaniami vo vzťahu

Očakávania nám riadne dokážu zamotať naše emócie a vytvoriť opakujúce sa konflikty. V tomto článku nájdeš ako ti domnienky komplikujú život, kým teraz ti ukážem ako nad nimi vyhrať. 1. uvedom si, aké máš očakávania a spíš si ich

prejsť na článok

Vhodný matrac do postele

Častokrát zabúdame v našom životnom štýle na jednu takisto dôležitú vec. Je ňou spánok. Prečo je spánok pre naše zdravie taký dôležitý? Dostatočný odpočinok v podobe spánku regeneruje naše telo a myseľ. Získavame nielen potrebnú energiu na fungovanie p

prejsť na článok