Môže e-shop zbierať dátum narodenia zákazníkov?

Dátum narodenia je bezpochyby považovaný za osobný údaj. Ochrana osobných údajov sa dostala do popredia predovšetkým v súvislosti s prijatím nariadenia GDPR. Uvedené nariadenie predstavuje základný rámec ochrany osobných údajov v celej EÚ. V nadväznosti na prijaté nariadenie GDPR bolo aj u nás schválený zákon o ochrane osobných údajov. Vzhľadom na to sa množstvo podnikateľov začalo zaoberať otázkou, aké osobné údaje o zákazníkoch môžu zbierať. Minimalizácia zbierania osobných údajov Nariadenie GDPR obsahuje zásadu, podľa ktorej prevádzkovatelia môžu zbierať len také osobné údaje, ktoré reálne potrebujú. Táto zásada sa prejavuje tak, že podnikatelia môžu od zákazníkov zbierať len také osobné údaje, ktoré na poskytnutie služby naozaj potrebujú. Pokiaľ nejaký osobný údaj nepotrebujú, nemajú zákonný dôvod ho zbierať. Ako príklad môžeme uviesť nákup v obchode. Keďže zákazník zaplatí tovar na mieste, predávajúci o ňom nezbiera žiadne osobné údaje a vydá mu iba pokladničný doklad. Osobné údaje zbiera až pri prípadnej reklamácii, kedy musí identifikovať osobu, ktorá tovar prišla reklamovať. Túto osobu následne musí vyrozumieť o vybavení reklamácie, a preto tieto osobné údaje musí zbierať. Názor súdov na zbieranie dátumu narodenia V roku 2021 sa dostal na súd zaujímavý prípad. E-shop s automobilovými súčiastkami podal proti zákazníkovi žalobu. Žalovaného však označil iba menom a priezviskom. Konajúci súd tak nemal možnosť takúto osobu identifikovať. Nakoľko súd nevedel osobu identifikovať, žalobu odmietol, voči čomu sa žalobca odvolal. Žalobca trval na tom, že podľa nariadenia GDPR nemôže zbierať dátum narodenia (zásada minimalizácie) a preto nemôže kvôli absencií takéhoto údaja osobu identifikovať. Odvolací súd sa s týmto názorom nestotožnil, pričom výslovne uviedol: Zákon o ochrane údajov umožňuje získať, resp. spracovať osobné údaje v rozsahu primeranom na daný účel. Za takýto (primeraný účel) možno v prípade zmluvného vzťahu považovať aj uplatnenie/vymáhanie pohľadávky (titulom tohto zmluvného vzťahu vzniknutej) v rámci súdneho konania. Inými slovami, založenie záväzkového vzťahu v sebe implikuje aj predpoklad vymáhania pohľadávky prostredníctvom súdneho konania, čo legalizuje požiadavku získavania nevyhnutného identifikačného údaja v podobe dátumu narodenia. (Uznesenie Krajského súdu v Žiline, sp. zn. 10CoCSP/29/2021) Podnikatelia a dátum narodenia Uvedené uznesenie Krajského súdu znamená, že e-shop má právny základ na to, aby zbieral osobné údaje dátumy narodenia zákazníkov. Toto oprávnenie vyplýva z toho, že uzatvorenie zmluvy v sebe implikuje aj pravdepodobnosť vymáhania pohľadávky, ktorá by bez dátumu narodenia nebola možná. Práve preto, podnikateľ právo takýto údaj zbierať, aby mohol neskôr svoju pohľadávku vymáhať. Dôležité je upozorniť na to, že krajský súd uvádza, že takéto zbieranie umožňuje zákon o ochrane osobných údajov. Do pozornosti však dávame, že e-shopy musia dodržiavať Nariadenie GDPR, ktoré má prednosť pred zákonom. Uvedené závery podľa nášho názoru môžeme aplikovať aj na Nariadenie GDPR. V praxi to znamená, že aj iní podnikatelia, teda nie len e-shopy, môžu zbierať dátum narodenia a ostatné údaje potrebné na identifikáciu osoby, pokiaľ je predpoklad vymáhania pohľadávky v budúcnosti. Môže ísť napríklad o kúpu tovaru v stavebninách, pričom kupujúci na základe vystavenej faktúry zaplatí tovar až neskôr. Uvedené uznesenie Krajského súdu v Žiline tak poskytuje podnikateľom vyššiu mieru istoty pri spracovaní osobných údajov zákazníkov. Príspevok Môže e-shop zbierať dátum narodenia zákazníkov? je zobrazený ako prvý na JUDr. Ing. Ondrej Randiak, advokát.

prejsť na článok

Táto vláda musí skončiť! Začali sa zbierať podpisy na referendum

Táto vláda musí skončiť! Začali sa zbierať podpisy na referendum.Spísať všetky prešľapy a dôvody prečo by táto vláda mala skončiť,... Zdroj

prejsť na článok

Shop Roku 2019 pre nášho klienta shrimp.sk

Náš klient Shrimp.sk vyhral svoju kategóriu v ankete Shop Roku 2019 Klienti sú ako deti, žiadneho by ste nemali mať radšej, ako tých ostatných. Lenže niekedy sa to nedá. Online akvaristika Shrimp.sk je pre nás špecifickým klientom aj preto, že jej majiteľ

prejsť na článok

Ako vytvoriť úspešný e-shop: dobré recenzie a doručenie tovaru nasledujúci deň

Ako vytvoriť úspešný e-shop? Slováci sú veľmi nároční zákazníci. Pri nákupoch online by chceli spojiť štandardné výhody kamenného obchodu (tovar okamžite k dispozícii, renomovaný obchod) a e-shopu (široký výber, podrobné informácie o produkte, dobré recen

prejsť na článok

Príklad využitia WEBP a JPEG formátu pri optimalizácii obrázkov pre web

Optimalizácia obrázkov pre e-shopy je proces, ktorý sa zameriava na zlepšenie rýchlosti načítania obrázkov na vašom e-shope. Je to dôležité preto, že rýchlosť načítania stránky má vplyv na SEO (optimalizácia pre vyhľadávače) a používateľský zážitok. V tom

prejsť na článok

Informácie o zápise do 1. ročníka pre ZŠ Plickova

Informácie pre rodičov predškolákov zo spádovej oblasti ZŠ Na Pántoch 9 (po zmene sídla školy Plickova 9) Zápis detí do prvého ročníka základnej školy sa uskutoční za účasti zákonných zástupcov a detí a v zmysle VZN č.5/2022 MČ Bratislava-Rača o mieste

prejsť na článok