#BRANDACTIVISM PREČO BY SA MAL KAŽDÝ KU VŠETKÉMU VYJADRIŤ

Majú sa značky alebo firmy vyjadrovať ku spoločenskému dianiu? Gabo V Amerike je veľmi známy príklad, ktorý sa rieši. NBA kluby, ktoré sa vyjadrovali hráči proti, neviem, či si zachytil, klasicky k Číne, že napríklad v Číne sa nedodržiavajú ľudské práva alebo že teda niečo s Tibetom a pod., čínska vláda, ktorá je nakoniec najväčší trh pre NBA mimo, mimo, samozrejme, USA, samozrejme, hneď akože vydala zákazy, že nebude žiadne v telke NBA. A zrazu stratili že stovky miliónov divákov ako NBA straty možno v miliardách dolárov. A teraz si povedali, že do riti, že tak akože áno, že. Peťo Mohli byť ticho. Gabo Presne tak a bol z toho akože pozri, počuj, že to bol akože reálny problém, že niektorých prípadoch akoby že tí hráči dostali nepriame odporúčania, no nemuseli by ste do tej Číny až tak jebať, lebo však je to trh, ktorý má miliardu akoby užívateľov. A toto je taký akoby zásadný problém, že v menšom na Slovensku, v malom, že keď vezmeš, ako je vyhrotená teraz situácia pri tých LGBT, že tie značky naozaj môžu čeliť tomu, že okej, tak my sa vyjadríme, ale ako naozaj že veľká časť spoločnosti nás bude hejtiť, naše sociálne siete, však to možno zažívate pri community manažmente, budú akože zadrbané a budú ľudia, ktorí si to nekúpia si výrobok. Akože ja som opäť, jak keby hovorím si, že strať na nich, výnimočne povedané, ale chápem tej ekonomickej dileme. Ahojte. Dostali sme feedback, že, že posledné diely s Peťom, že strašne veľa so sebou súhlasíme a že už sa stráca tá nejaká tá, akože miera, nazvem to, že doťahovania sa. Tak sme naskladali tému, ktorá podľa mňa toto vyvolá akože nejaké takú že nesúhlas medzi nami. Téma, o ktorej sa budeme dneska baviť, je aktivizmus značiek, že pôsobí to možnože politicky alebo nejaký že verejnoprospešný aktivizmus značiek, čo je veľká téma celkovo v marketingu, teraz sa to veľa rozoberá a veľa značiek, si myslím, že čelí práve tej dileme, že tak mám sa vyjadriť k aktuálnym témam, zjednodušene povedané. A na to nie je úplne správna odpoveď. Veľakrát, keď sa nevyjadria, dostanú hejt a keď sa vyjadria, dostanú taktiež hejt. To znamená, že je to naozaj že veľmi niečo, čo, čo. Peťo Správna odpoveď neexistuje. Ďakujeme. Čaute. Gabo No takto, že podľa mňa existuje, ale však poďme, poďme sa o tom baviť a čo to spustilo, aby sme akože chytili konkrétny case. Asi ste zachytili, reštaurácia Kolkovňa, ktorá hodila ako keby stanovisko k tomu, čo sa odohralo, veľmi long story short, pre tých, ktorí nepoznajú, bol tam ako keby pár, homosexuálny pár, ktorí si dali pusu v reštaurácii, videli to tam nejakí hostia, tam začali na nich pokrikovať atď. Tí ľudia boli, teda nie tí, ktorí pokrikovali, ale, bohužiaľ, pár, ktorý si tam dal pusu, bol vyhodený z reštaurácie. Strhla sa okolo toho ako keby (???) na sociálnych sieťach. A teraz Kolkovňa reaguje. A teraz Kolkovňa zareagovala dlhým stanoviskom, ktorý akože tiež si zaslúži teda ako dostať sa do učebníc, ako to nerobiť, ale prečítajme jednu vetu z toho stanoviska, ktorí akoby je kľúčová pre dnešnú debatu. Spoločnosť Kolkovňa restaurants je vždy a za každých okolností neutrálna. Nevyjadrujeme sa k politickej situácii, energetickej, či finančnej kríze, či iným záležitostiam, ktoré otriasajú, v úvodzovkách otriasajú, spoločnosťou. No a toto je podľa mňa, že riadna chujovina. Peťo Výborne. Treba teda povedať, že zároveň to súvisí aj s témami otrasnej vraždy na Zámockej a otrasnej nehody na, na Zochovej. A, samozrejme, téma vojny na Ukrajine, o ktorej sa niektoré značky vyjadrujú, niektoré nie. A predtým bola korona a téma očkovania, hej, že není to samozrejmé, že jedna Kolkovňa, ale chceme tú tému rámcovať, že či vôbec značky a firmy sa majú a do akej miery vyjadrovať ku spoločenskému dianiu. A tu už ako iste cítite, vznikne určitý názorový pluralizmus. Gabo No dobre. Však a teraz ako keby keď použijem príklad tej Kolkovne, ktorá akože teraz si odmyslím si, ako zareagovala na incident, to ako dajme teraz bokom, že to bola kože debilná reakcia, ale ako keby ten statement, že my sa nevyjadrujeme jak keby k veciam, ktoré otriasajú spoločnosťou. A to je podľa akože zásadná ako keby ten posun, kde ja si myslím, že značky, ak sú v tej téme dotknuté, to je akoby dôležité povedať. Peťo Ak sa ich to týka. Gabo Ak sa ich to týka nejakým spôsobom. Peťo Áno. Gabo No tak už neobstoja tým, že, že no my sme značka. Peťo Neutrálna. Gabo My sme ako keby neutrálna. My sa nevyjadrujeme k tomu, čo sa v spoločnosti deje. A toto je podľa mňa že zásadný posun, kde to proste už neuhráš to. Peťo Úplne súhlasím. Obávam sa, že, že z toho rozkolu nebude nič, lebo to je môj základný postoj, s ktorým sem prichádzam dnes, že ja nemám problém, keď sa presne značky vyjadrujú ku záležitostiam, ktoré, po A, týkajú sa ich osobne. To nieže nemám problém, to musia, hej. To urobila tá Kolkovňa zle. Po B, týkajú sa oblasti, v ktorej pôsobia, tam mi to nevadí, lebo je to logické, že má tá značka nejaký názor na oblasť, v ktorej pôsobí, hej, oblasť gastra, oblasť cestovania, hej, proste, že veci. Tu ešte to chápem. Potom sú ešte, že, že výnimočné udalosti spoločenské, tzn. naozaj, poviem príklad, vojna u susedov. Gabo Hej. Peťo Je tak výnimočná, že je jedno, v akej oblasti pôsobím, ale chcem preukázať nejakú solidaritu, že tam tiež tomu ešte rozumiem, že tu asi sme s Gabom úplne na jednej linke. Môj veľký problém je, keď a teraz Gabo mi zároveň sľúbil, že tento podcast sa nebude krížiť s témou brand purpose, ktorú už sme nahrali, takže ak ste ho nepočuli, si ho vypočujte, lebo nebudeme to tu dnes riešiť. Môj problém je, ak ten aktivizmus tých značiek niekomu akože už ti to akože lezie na mozog, tomu, tomu človeku tam v tej firme, že zrazu tá značka má pocit, že sa musí vyjadriť ku všetkému, lebo niekto tam vonku je zvedavý, čo si oni myslia o každom prde, ktorý sa akože v spoločnosti udeje. A to je ten opačný extrém, ktorý mi strašne lezie na nervy. Gabo Chápem, ale tu by som to inak rámcoval ako hovoríš ty, že to, čo je zlé, keď to nie je že autentické. Tzn., že keď tá značka presne má pocit, že teraz to je in, všetci sa vyjadrujú. Peťo Presne, áno. Gabo Musia sa ku všetkému vyjadriť. Peťo Áno. Gabo Ale ako rámcoval by som to autentickosťou. Ak oni v tej značke cítia, teraz poviem, že tak najväčší príklad, ktorý sa rieši pri tom brand purpose, ale aj pri tom politickom aktivizme, Patagónia a podobne. Peťo Áno. Gabo Oni majú, proste to autenticky cítia tak, že musíme riešiť klimatickú zmenu, lebo akože proste bude obrovský prúser, tak to riešia. Vyjadrujú sa ku všetkému, čo sa toho týka, lebo to majú ako keby vo svojej DNA. A toto by som ja považoval za také to rovítko, že ak to berieš tak, že to naozaj tá značka tak cíti, ľudia v tej značke, CEO hlavne alebo majiteľ a podobne, zamestnanci, tak akože je to priam povinnosť. Peťo Tu asi máme ľahký rozkol, lebo súhlasím, že ak je tá značka tak vedená, akože od hora, od majiteľa a vykazuje všetky znaky, že v tej téme, ja neviem, ochrana životného prostredia sa aktivizuje roky, tak sa bude vyjadrovať tu k nejakej ekologickej katastrofe alebo havárii alebo nejakému zákonu, ktorý sa týka tomu, rozumiem. Ale presne, len preto, že teraz akože je to trendy, tak poďme sa akože zviezť na vlne a poďme byť zrazu aktivisti a zachraňovať akože neviem čo, hentaký les niekde na nejakej planine Muránskej, vymýšľam si, tak to je akože podľa mňa total od veci, aj keď to na prvý pohľad vyzerá, že vlastne stoja za dobrou vecou. Len ten problém je totálne potom nekonzistentnosť, že, že raz tá značka zachraňuje les, druhý raz akože zachraňuje utečencov, a teraz nič z toho, čo hovorím, nenegujem ako tému, negujem to, že prečo značka sa k tomu vyjadruje, tretí raz akože zachraňuje LGBT komunitu, štvrtý raz sa vyjadruje k demokratickým praktikám a piaty raz sa akože vyjadruje ku zvieratkám, ktoré nemajú byť v cirkusoch, hej. A teraz akože si povieš, že ale tá značka nemôže stáť za každým prdom, jak som povedal, v tej spoločnosti sa deje, lebo potom určite nebude autentická v osemnástich rôznych témach. Gabo Akože to súhlasím, len akože berme to tak, že. Peťo No a sme späť. Gabo Ber to tak, že tá dilema podľa mňa nie je v tom, že či tá značka ako keby že sa vyjadruje k veľa veciam, lebo keď, keď je neautentická, že vyjadruje sa ku všetkému, tak sa jej to potom vráti. Pamätáš si sú Pepsi reklamu, ktorú oni majú, tú najdebilnejšiu, ktorú potom museli stiahnuť, že to bol nejaký akoby reklama, nejaký akože protest a tam niečo protestovali proti nejakým alebo teda za ľudské práva nejakí aktivisti. A ten protest nešiel dobre a potom si tam otvoril plechovku Pepsi a zrazu ten protest akože ožil, že to bolo super. No proste museli to stiahnuť za dva dni, lebo ľudia im povedali, že to vám akože úplne drbe, slušne povedané. Peťo Okej. Gabo Ale podľa mňa hlavný problém je niekde inde, že, že tie značky, aj keď to tak cítia, tak sa ako kebyže veľakrát boja tých dôsledkov, že sú témy, kde ako keby vyjadriť svoj názor ti môže akože pomerne že biznisovo silno ublížiť. Peťo Odkedy začala vojna na Ukrajine, tak tu máme 1 totálne asi, asi nie ani že celý obchod, ale zakomplexovaného majiteľa jedného obchodu a je to teda Dráčik. Gabo Áno. Peťo Ktorý sa na stránke, ktorá predáva hračky, on tam šíri svoje akože choré, má na to úplný, úplné právo, akože v rámci vyjadrenia svojho názoru, ale prečo tým otravuje priestor, kde sa predávajú hračky? Čo na to povieš? Prečo sa hračkárstvo vyjadruje ku vojne na Ukrajine? Akože aký to má zmysel? A prečo to vôbec podsúva tým deťom a tým rodičom, ktorí si tam snažia kúpiť vianočný darček? Gabo No tak preňho to má zjavne zmysel, lebo ako keby tomu autenticky verí a chce, nazvem to, že využiť to svoje hračkárstvo. Peťo To ja mu neberiem. Gabo Ako komunikačný kanál. Peťo Môže mať iný názor, ale prečo si z titulnej stránky e-shopu pre deti urobil svoj súkromný názorový blok, že to je podľa teba v poriadku? Gabo Nie je to v poriadku. Ja si myslím, že a to je o tej miere. Peťo Nie, nie, ale počkaj, lebo si povedal, no ale keď to ide od majiteľa, tak je to v poriadku, lebo ten majiteľ tej téme verí, tak aj celá značka tomu môže veriť. A ja hovorím, že to nemusí tak byť. Gabo No ja ti len hovorím, že príklad iný. Peťo Áno. Gabo Tak si povedze, že Horalky pred rokom počas pandémie. Peťo Áno, áno. Gabo Kde majiteľ teda Sedity dal nejaký výrok o tom, že ľudia by sa mali očkovať a keď nie sú očkovaní, talk že ostávajú doma, niečo podobné atď. Peťo Áno. Gabo A bol ako obrovský (???) z toho. Peťo Áno. Gabo A teraz akože z tohto pohľadu, že však je to majiteľ firmy, je to v podstate verejná osoba a keď sa ho spýtať na nejaký názor, má právo ten názor vyjadriť. Prečo by s tým, prečo by to mal byť problém? Zasa ja sa naopak pýtam. Peťo A môžem povedať? Lebo v tom rozhovore sedel on ako fyzická osoba a povedal svoj názor, nie názor svojej firmy, svoj osobný názor, čo je úplne v poriadku, každý môže mať názor, aký chce, pokiaľ nie je protizákonný. Ale tento chlapec, človek, muž, ten názor vešia na miesto, ktoré mu patrí, podľa myslím de iure mu patrí ten priestorom, on si ho platí, môže si tam dávať, čo chce, hej, myslím akože z pohľadu slobody slova, ale to tam nepatrí marketingovo a komunikačne, lebo to predsa nebude, že dá, že ten rozdiel je, že toho majiteľa Sedity sa opýtali a on odpovedal na súkromná osoba. Tento to vešia a hovorí to ako názor Dráčika ako firmy. A to je podľa mňa veľký problém. Gabo To súhlasím. Počkaj, ale že v tomto sme úplne že zase za jedno, že ja si ako keby myslím, že, že opäť aj tie značky, vieš, že je miera, ako sa vyjadruje, že 1 vec je trebárs podporiť nejakú komunitu menšinovú alebo podporiť, ja neviem, krajinu, ktorá je napadnutá, neviem, agresorom a pod. To podporíš akože nejaký, že komplexne. Ale typu, že vešať si, presne, že politické statementy na svoj web, kde ako keby ty svoje politické názory tam rozpitvávaš, to je úplná blbosť. Peťo Na firemný web. Gabo Na firemný. Peťo Na svoj súkromný blog ja nikomu jeho názor neberiem. Gabo A ja ti hovorím, že podľa mňa robíš falošnú dilemu alebo že podľa mňa robíš. Peťo Snažím sa tu vytvoriť nejakú dilemu. Gabo Ale pointa je v tom, že, že to, že si teda nejaká značka, veľa značiek slovenských vyjadrilo solidaritu k Ukrajine, povedali áno, my sme ako keby solidárni k ľuďom, čo museli utiecť z domovov, k Ukrajina, ktorá bola napadnutá, vyjadrujeme im podporu. Nie je to isté, ako keď nejaký akože dilinko píše politické statementy na web Dráčika. Chápeš, že to nie je ako keby to isté, len z druhej strany, ak ma, ak ma chápeš, že to není úplne rovnaká úroveň. Peťo Tie značky majú problém, keď sa vyjadria, ale vlastne majú problém, AJ keď sa nevyjadria a mali by sa. Hej, lebo sú situácie, keď sa máš vyjadriť, presne Kolkovňa a spol., no mal si sa vyjadriť, či to bolo zlyhanie jednotlivca alebo je to firemný postoj, vieš. Mal si sa vyjadriť a mal si sa vyjadriť teda lepšie ako to, čo si čítal. Čiže presne tá otázka je, že no dobre, tak aká je tá miera, že, že ja si viem odpovedať, že keď sa ma to týka mňa alebo témy, v ktorej žijem a tak, ale teraz si presne predstav, že máš nejakú veľmi hlučnú skupinu, ktorá čaká, že stojíš za nejakými hodnotami a keď sa nevyjadríš, tak ťa zhejtia vlastne viac ako keby si sa vyjadril. Čo má urobiť taká firma podľa teba, taká značka? Prieskum z Harvard Business School o dôvere ľudí k inšitúciam Gabo Pozri, že ja ti poviem pár čísel, ktoré sú akokeby z prieskumu, ktorý robil Harvard Business School a je to prieskum dokonca z tohto roka, zo septembra tohto roka. Peťo Fíha. Gabo Takže čerstvé dáta. Robili to, samozrejme, na americkej populácii, ale 14 000 vzorka, že veľmi relevantný prieskum, kde sa pýtali ľudí, že akým inštitúciám dôverujú. Teraz vezmi si, že najvyššiu mieru dôvery vnímajú firmy, že keď to porovnali, že firmy NGOs, government a media, z týchto štyroch malo. Peťo Fakt? Gabo Firmy mali že 61% dôveru. NGO 59, čo je cca. podobné. Peťo Áno. Gabo O dva stupne menej. Peťo Okej. Gabo Government 52 a médiá 50, úplne najhoršie. Tzn., že ako keby tá spoločnosť, aká je v Amerike, ale povedzme, že dalo by sa to nejakým spôsobom možnože niečo podobné by pravdepodobne vyšlo aj na Slovensku, predpokladajme, že tie firmy oni ako kebyže majú dôveru tých ľudí. To je akože prvá vec, sú súčasťou tej spoločnosti. A potom ďalšia vec a pýtali sa ľudí, že okej, že kde sú tieto, ako keby z týchto štyroch inštitúcií, že kde ako keby priraďujú akú kompetenciu. A bola klasická nejaká typológia, kde na jednej strane boli že etické, neetické, kompetentné, nekompetentné. A teraz najhoršie vyšla vláda, ktorá vyšla že neetická a nekompetentná. Peťo Nekompetentná, to som čakal. Gabo Klasika, klasika. NGO, samozrejme, bola najvyššia ako keby etické a získali pomerne málo bodov v kompetentnosti, povedzme. Peťo Áno, taký (???) podľa mňa, áno, average. Gabo Poďme ďalej. Médiá boli také, že ani-ani, že v strede, že tak ľudia sa ako keby nezhodli. Ale firmy vyšli v podstate z toho najlepšie, lebo mali vysokú mieru kompetencie. Peťo Okej. Gabo Akože v zmysle, že akože. Peťo V tej svojej oblasti. Gabo V tej svojej oblasti, akokže manažment a neviem čo a podobne. A nazvem to, že ani na tej etickej škále neskončili, akože skončili v tej lepšej polovici, že tam ako kebyže v tej lepšej. Peťo Okej. Gabo A to ako keby ich istým spôsobom, čo tým chcem povedať, je, že tie firmy ako keby istým spôsobom to zaväzuje, že oni sú súčasťou tej spoločnosti. Majú nejakú dôveru ľudí, a ľudia to od nich očakávajú, že sa budú správať minimálne zodpovedne. To je prvá vec, dobre, že nebudem robiť zle. Peťo Potiaľto rozumiem. Gabo Nebudem robiť zle. Peťo Ale že očakávaš, že sa budú správať, ale či sa majú ku každému. Gabo Nie, počkaj. Peťo Ku všetkému vyjadrovať, to si nie som istý. Gabo No ale to je, Peťo, lebo hyperbelizuješ to, lebo že. Peťo Áno. Gabo To neznamená, že keď poviem, že majú byť politicky aktívne, že sa majú vyjadrovať ku všetkému. Peťo Áno. Gabo Majú mať témy, ktoré sú pre nich dôležité aj zo svojej podstaty podnikania a nemajú, nemajú sa báť v tých témach vyjadriť svoj názor. Príklad, ekológia. Peťo Áno. Gabo Akože keď sa dôjdeme k téme ekológie, že ako keby každý asi chápe, čo sú príčetní, že nám tu hrozí akože zásadná zmena klímy, ktorá bude mať dopady na obrovské ako keby toto. A tie značky, ktoré napríklad riešia energetiku. Peťo Áno. Gabo By som prirodzene očakával, že sa tej téme budú venovať, že sa k nej budú vyjadrovať a že aj správaním, aj produktami budú ako keby naväzovať na to. A teraz ja, samozrejme, nie som ako keby odborník na energetiku, ale očakával by som to. Peťo Dobre. Čiže keď SPP má produkt, že čistá elektrina a tvrdí nám, že, že priplaťte si, lebo my investujeme do obnoviteľných zdrojov a solárnych zdrojov a vodných a veterných a neviem čo, neviem čo, tak je to podľa teba správny spôsob aktivizácie, aj dokonca aj nabádania akože tých svojich zákazníkov, lebo je to, sú podľa teba kompetentní takéto niečo žiadať. Ale keby to žiadal odo mňa výrobca ponožiek, vymyslím si, že priplať si o euro viac a my budeme brať elektrinu len zo slnka, tak je to blbosť. Teraz som to strašne vystrelil. Gabo Ale viem, viem, kam smeruješ a viac-menej akoby súhlasím, že to máš ako keby klasicky, že teraz SPP rieši, že cez ako keby vysádzanie stromov, že teraz fajn. Je to ako keby niečo, čo, čo potrebujeme a sedí to s ich podnikaním. Že napríklad ja ti poviem, že napriek tomu, že počkaj, poviem ti, napriek tomu, že, napriek tomu, že značku ako keby Lidl že uznávam, že majú poviem že mega super ako keby komunikáciu. Peťo Áno. (???) uplatiť. Gabo Ešte nie, ale mám tam veľa kamarátov, ale pointa je, že, že kým ich uznávam, nikdy som úplne nepochopil akoby, že, že prečo sadia stromy, že. Peťo Dokonca za minerálku. Gabo Za minerálku, že tam mi to ako keby že úplne nesedí, že rozumiem množstvu veciam, ktoré robia, ale tu mi to nesedí. Peťo Áno. Gabo Ale keď to povie SPP. Peťo No. Gabo Ako keby ktorý má dopad, že má aký produkt, ktorý (???) že uhlíková stopka. Peťo Prečo SPP sadí stromy? Gabo Však akoby energetika, klíma a pod., že dáva mi to ako keby zmysel. Peťo Okej. Gabo Že je to z tej oblasti, že zase nie som na to odborník, ale dáva, akoby dáva mi to logiku, že niekto, kto vyrába elektrinu. Peťo Áno. Gabo Alebo teda distribuuje plyn. Peťo Áno. A nejak teda prispieva akože k tej, k tej uhlíkovej, uhlíkovej stope. Gabo Emisiám a podobne, tak to proste konverzuje cez to, že vysádza stromy. Peťo Tak trošku pomáha naspäť niečím takýmto? Gabo Presne tak. No a teraz, keď sa dostanem k tým kompetenciám, že ten prieskum ako keby hovoril to isté, že sa pýtal, dobre, tak ako keby hovoríte ľudí, že očakávate, že firmy budú pomáhať svetu a vyjadria svoj názor a pod., tak kde by ste očakávali, že, že to majú robiť. A teraz mňa prekvapilo, tí ľudia dávajú najväčšiu mieru nejakej kompetencie v tom, ako v issues témach, ako je napr. rovnosť platov, že akoby tam by očakávali, že tá firma proste bude leadovať to. Peťo Áno. Gabo Že minimálne zamestnanci a tá téma bude ako keby dôležitá. To isté ako keby (???). Peťo Počkaj, ale môžem, môžem? Gabo No. Peťo Lebo toto sme mali príklad v tom brand purpose. Gabo Hej. Peťo Čiže to si fakt vypočujte, lebo tam bolo na to výborných pár príkladov mojich, tak preto. No ale počkaj, lebo ja nemám nič proti tomu, že oni to majú ako internú policy a že naozaj to strážia a sledujú, ale majú sa k tomu vyjadrovať? Že pozrite, my už sme to dosiahli, tak teraz všetci robte tak ako my, lebo my sme super a my máme rovné platy? Ja sa len pýtam. Chápeš? Gabo Áno. Peťo Lebo je rozdiel, ja nemám žiaden problém, že tie firmy robia správne veci, ja s týmto vôbec. Ja sa pýtam, ku čomu všetkému sa má firma vyjadriť, okrem svojho produktu, svojej, chápeš, svojich akože core biznisu. Gabo No tak to, že, že platová rovnosť. Peťo Áno. Gabo Sa priamo týka tej firmy. To znamená, že jasné. Peťo Každej firmy. Gabo Že sa má vyjadriť k tomu. A teraz pochválime Lidl, že Lidl mal kampaň, v ktorej ako keby hovoril o tom, že, že u nás ľudia majú ako keby rovnako nezávisle od svojho pohlavia ako keby platy, mal úplne dobrú kampaň k tomu, aj vyhral za to nejaké ceny. Toto by som očakával, to by som od tých značiek čakal, že budú hlasno kričať, že proste toto je dôležitá vec a platová rovnosť je veľmi dôležitá. Peťo Teraz si si spomenul, koľko tam más kamarátov a ako veľmi vynadajú za tie minerálky, hej, tak akože ideme rýchlo naspäť. Gabo Som, som spravodlivý. Dobre, ale ešte jedno. Peťo (???) spravodlivý. Gabo Akosi nenapadlo ma lepšie slovo, úprimný. Peťo Nič, poď, poď. Gabo Ale teraz, že, že dôležitá vec, čo z toho prieskumu vyšla a ktorá podľa mňa robí tú zásadnú dilemu vôbec, je, že ľudia očakávajú, až 73 % očakávalo, že tá firma bude preferovať akoby blaho svojich zákazníkov alebo zamestnancov nad blahom akoby majiteľov alebo tých stake holderov. Peťo Akcionárov. Gabo Akcionárov. Peťo Jasné, jasné. Gabo A toto je podľa mňa že obrovský problém, že sa rieši teraz akoby akoby na západe, že, že tá premisa toho kapitalizmu bola v tom, že tá firma má slúžiť na vytváranie zisku a stake holders. Peťo Áno. Gabo A tak fungujú všetky trhy, že vlastne firma má fungovať efektívne. A teraz hovoria, že nie, my čakáme, že ona bude ako keby dobrá k zákazníkom, bude držať svoje názory aj na úkor svojho zisku a svojho ekonomického fungovania. Peťo Počúvaj, ja, ja trošku problém, že podľa mňa trochu lietame, lebo stále ti opakujem a som úplne s tebou, že firmy majú, samozrejme, robiť aj iné veci ako len generovať zisk a robiť bohatých ľudí bohatšími a chudobných chudobnejšími. A potiaľto tomu rozumiem. Ale ten aktivizmus u mňa znamená, že čo k čomu všetkému sa vyjadrujú a o čom všetkom rozprávajú, okrem toho svojho core biznisu. Gabo Okrem produktu. Peťo No okrem produktu alebo služby alebo niečoho. Gabo No, klasický (???). Peťo A ja, a ja ešte raz, že áno, súhlasím, že firmy sa majú stavať aj o blaho, aj o neviem čo, neviem čo, neviem čo. Ale teraz má sa firma vyjadriť k tomu, či stojí alebo nestojí za LGBT komunitou? Hej, po tej vražde. Má sa firma vyjadriť, či je na ruskej alebo na ukrajinskej strane konfliktu? Má sa teraz firma vyjadriť k voľbám, že či teda odporúča tá firma voliť demokratické alebo nedemokratické strany? Chápeš, že toto je ten môj konflikt vo mne, ktorý je, že kde je tá miera. A rozumiem, že je to, kým som v tej téme autentický a akým sa ma to týka, no ale práve si povedal, že rovnosť platov sa vlastne týka každej firmy. Gabo Áno. Áno. Peťo A takto by si mohol vlastne 3 štvrtiny, tým chcem povedať, že ale to sa týka vlastne celej spoločnosti, takže aj nás, firmy, takže by sme sa mali vlastne vyjadrovať ku všetkému. A tu, tu ja mám problém. Gabo No nie ku všetkému, ale keby som si mal vybrať, že kde tu položíš tú, tú, nazvem to, že tú deliacu hranicu. Peťo Áno, áno. Gabo Tak som výrazne viac naklonený asi, že tým. Peťo Že skôr viac. Gabo Skôr viac ako skôr menej. Peťo Áno. Gabo To je, myslím, že teraz nepomer medzi nami dvoma, lebo ty si povedal to, ja sa chytím toho, čo si ty povedal, že pri tých zásadných spoločenských témach, kde napríklad si povedal, že to bola vražda teda na Zámockej. Peťo Áno. Gabo Alebo vojna na Ukrajine. Peťo Áno. Gabo To je tak široká téma, že tá značka ako keby istým spôsobom, že by sa mala k tomu alebo mala zaujať nejaký postoj, minimálne keď sa niekto jej opýta, že keď sa ľudia jej na Facebooku pýtajú a tak ďalej, že to mi príde úplne prirodzené, tá značka povie, že áno, tu stojíme na správnej strane. A teraz, ja neviem, že ak vieme autenticky pomôcť a není to len, že pošleme do zbierky nejaké peniaze a potom sa tým chválime na Facebooku, autenticky pomôcť, akože je to skoro povinnosť. Peťo Výborne. Napr. slovenskí operátori, keď začala vojna na Ukrajine a oni teda si akože prefarbili profilovku, hej, tak to dokáže aj materská škola, no tak väčšina z nich, neviem, či všetci alebo väčšina, nechcem ich teraz kvôli tomu menovať, tak väčšina povedala: Všetci Ukrajinci, ktorí budú na Slovensku využívať našu roamingovú sieť, volajú na Ukrajinu zadarmo. Hej, čiže normálne v rámci svojej kompetencie urobili fantastické gesto, lebo tí Ukrajinci tu na Slovensku potrebovali byť v spojení s tými doma. A toto bolo, že nemusia si meniť SIM-ky a proste paušály nakupovať a debiliny. Viem, že to urobil prvý operátor, potom sa pridal druhý, tretí, ale že, že áno, že wau. A vtedy tomu rozumiem, že my sme, stojíme za Ukrajinou, a preto sme v rámci našej kompetencie spravili toto. Že potiaľto tomu rozumiem, že to drží, sedí jak riť na šerbeľ, fantastické. Ale dobre, Zámocká, hej. Prečo, že čo tá firma, okrem toho, že si prefarbí profilovku, ja viem, že to je nejaké gesto, ja tomu rozumiem, ale že chcem ja vedieť, a teraz to idem strašne prehnať, tak ak ma neukameňuješ ty, tak ma ukameňujú komentujúci, hej, že, že firma, ktorá a teraz to strašne idem prehnať, vyrába akože dierkovacie štítky, hej, niečo na inventarizáciu majetku, no zaujíma akože niekoho tam vonku, čo si ona myslí o vražde na Zámockej? Že toto je ten môj konflikt. Gabo Vieš čo? A to podľa mňa nejde len o to, že či niekoho niekde vonku zaujíma, že teraz všetci čakajú, či ten. Peťo No ale prečo by, prečo by sa mala. Gabo Ale ja ti poviem prečo. Peťo No. Gabo Ja ti vysvetlím, prečo. Peťo No. Gabo Lebo tá firma funguje v nejakej spoločnosti. Peťo Áno. Gabo Má nejakých ľudí, ktorí sú, žijú, občania Slovenskej republiky, žijú tu na Slovensku. Peťo Áno. Gabo A je to tak zásadná téma, že či tu nejaká ako keby menšina má ako keby, nazvem to, nemať svoje práva a ešte navyše akože nejakí psychopati ju majú vraždiť. Peťo Áno. Gabo Že je úplne autentické, keď my ako súčasť tej, tej spoločnosti povieme, áno, s týmto nesúhlasíme a chceme ako keby, aby na Slovensku mali všetky, všetci rovnaké práva napr. Peťo Áno. Gabo Že mne to príde úplne, že, že pochopiteľné a podľa mňa, ako kebyže aj silne autentické, keď to tí ľudia tak cítia, že je to naozaj tak a že možno majú od zamestnancov, ktorí sú z komunity alebo, ja neviem, podobne, tak. Peťo No ale to je pointa. Toto je, súhlasím. A toto je tá pointa, že ak ich majiteľ alebo ľudia u nich pracujúci sa akože verejne hlásia k LGBTI komunite, tak je logické, že tá firma aj týmto ich vlastným ľuďom dá najavo, že na ktorej strane toho názorového spektra stojí, hej. Potiaľto tomu rozumiem, že robíš to napr. pre zamestnancov, nie pre ten svet tam vonku, že výborne. Ale kritizovať nejakú firmu, že k tomu nezaujala postoj, mne zase príde choré, že prečo by mal každý ku všetkému sa vyjadriť? Gabo To určite, to určite súhlasím. Peťo Ja nehovorím, že ty to robíš, ale to taký bol aj pocit. Gabo Ale ja ti len hovorím, že, že to sa nedeje v praxi, že ty nemáš teraz záplavu pneuservisov, ktoré píšu po facebookoch, že podporujeme LGBT tému. Práve naopak, akože typu, ani, ani to ľudia nevyzývajú a tie, ktoré sa ozvú, tie čelia pomerne veľkému hejtu. Peťo Áno. Gabo Však to vidíme na tých sociálnych sieťach. Peťo Áno, áno. Gabo Takže ako keby nie je to v zmysle teda, že všetci sa vyjadrujú a je to akoby trápne. Naopak, že mohlo by sa vyjadrovať omnoho viacej a teraz nielen firiem, ale akoby inštitúcii na podporu a, bohužiaľ, je to málo a keď sa vxyjadria, ešte schytajú hejt. Peťo Áno. Gabo Takže tá situácia v praxi je horšia ako popisuješ ty. Peťo Však ja popisujem takú. Gabo Hypotetickú, jasné. Americký vs. slovenský mediálny trh Peťo Aby som, aby som tú tému otvoril. Dobre. A mám ešte pre teba, na teba, vyslovene na teba ako na politického marketéra veľmi dobrého mám konkrétnu otázku. A vychádza z toho, ako funguje americký mediálny trh a slovenský mediálny trh. Americký mediálny trh z mojich skromných znalostií je o tom, že to médium si verejne, verejne si vyberie svojho kandidáta a normálne ho akože viditeľne ho podporuje. Normálne sa nehanbia, hovorí my sme a podporujeme a hlavne zdieľa jeho a negatívne od protikandidáta, hej. Že je tam úplne jasné, že ktoré sú koho médiá, nie že ich, nie že platí. Áno, sú tam aj nejaké akože sa tvária mienkotvorné. Gabo Ale nechápem, čo chceš povedať. Peťo Hej, že proste však Trump mal svoju telku, svoje, svoje, do ktorej chodil a do iných nerobil. Gabo Fox News. Peťo Hej, Fox News, áno a máalproste a tie mal spustené celý deň v kancelárii, lebo sa tešil, že tam hovoria, čo chce on počuť. Gabo A dokonca aj počúvaj, že niektoré značky vedeli, že on pozerá nejaké šou na Fox News. Peťo Áno. Gabo Tak si kupovali presne reklamu iba v ten deň, keď oni vedeli, že Trump to pozerá. Peťo Áno, áno. To viem, geniálne cielenie, no ale počkaj. No a na Slovensku je to tak zatiaľ, že žiadne médium to nikdy akože verejne nepovedalo. Gabo Sú, poviem ti aj ktoré. Peťo No dobre, ale ja ti hovorím, ako vnímam zvonku. A áno, vidíme podľa toho, ako píšu, že na akej názorovej strane stoja, ale nikdy to nebolo, že my sme priami podporovatelia tohto kandidáta. Vždy sa snažia, aby sa tvárili, že sú objektívni, ale je z toho cítiť, že komu držia palce, zjednodušene. A ja sa len chcem opýtať, či si myslíš, že ten americký spôsob je v poriadku, čiže veľmi transparentný, na druhej strane vieš, že čítaš iba vpravo alebo iba vľavo, teraz nemyslím pravicu, ľavicu, myslím čierna-biela alebo ten slovenský, keď máš pocit, že čítaš akože objektívne správy, ale vlastne aj tí novinári sami to tendenčne a nemyslím zaplatene, ale z toho, ako to oni cítia, tak tú realitu prispôsobujú tomu svojmu videniu sveta. Daj. Lebo to je podľa mňa politický aktivizmus par excellence. Gabo Ako médiá myšlíš teraz. Peťo Média, keď sa médium prihlási, na ktorej je strane. Poď. Gabo Že dal si tam veľa, veľa tém. Peťo Snažil som sa. ga Gabo Ale keďže mám, k tomu ako kebyže samostatnú prednášku, tak to skúsim že veľmi rýchlo zhrnúť. Že americký prístup je za mňa úplne OK, ak to to médium transparente povie, áno, my sme konzervatívne médium a my proste máme takéto názory a teraz ako snažíme sa byť čo najobjektívnejší, ale proste preferujeme takéto videnie sveta a tým pádom aj tých kandidátov. Peťo Môžem? Ale to, že niekto je konzervatívne médium, to už sa deje aj tu a my sme skôr liberálne, že, že ešte taký ten názorový prúd áno, ale oni sa postavia za konkrétneho politika. O tom hovorím. Gabo No ale to s tým súvisí. Peťo Okej. Gabo Lebo ty keď hovoríš, že si ako kebyže konzervatívec, poviem ti príklad slovenský, .týždeň bol taký. Peťo Áno. Gabo Ktorý, keby sa len, my sme konzervatívne médium a zároveň oni reálne pred každými voľbami dali na titulku, že koho podporujú, respektívne nepodporujú. Peťo Okej. Gabo Ja si pamätám fotku Gašparoviča preškrtnutého alebo Fica pred prezidentskými voľbami. Peťo Fica áno. Fica áno. Gabo A neviem, či aj Gašparoviča nemali preškrtnutého. Peťo Škrtnúť Fica, vieš, to není konzervatívny postoj. Gabo Dobre, je to, je to vyjadrenie nejakého politického názoru. Peťo Okej. Gabo Atď. A viem, že niektoré slovenské médiá, aj keď nepriamo, teraz nie som si istý, nehovoria, že koho voliť, ale koho nevoliť napr., že majú nejaké odporúčania. Peťo Okej. Gabo Deň pred volieb vydá, ja neviem, šéfredaktor alebo teda redakcia nejaké odporúčanie, že áno, pre záujmy Slovenska je lepšie, ja neviem, nevoľte fašistické strany a podobne a tak ďalej. Peťo Áno, áno. Gabo Takže je to nejakým spôsobom ten princíp, aj keď tam nenapíšu, že voľte tohto konkrétneho politika. Peťo Áno, áno. Gabo A teraz, čo je pre mňa zásadný problém pri tomto, že zatiaľ som úplne OK, je, ak toto médium tento (???) sa volá, že (???) mediálny. Peťo Áno. Gabo Neprizná, predsudok. Čiže to znamená, že oni ako keby nepovedia, že oni sa tvária, že my sme úplne, že, že nestranní, ale tlačia to tam akokeby medzi riadkami. Vtedy to je problém. Ale opäť, že na Slovensku, keď sa bavíme o tradičných médiách, ja napríklad nemám pocit, že by tu bolo nejaké médium, ktoré by sa tvárilo, že, že my sme závislí a pritom akože priamo niekoho tlačili, že akože. Peťo Ale, ale, ale, ale, ale. Gabo No není to tak. Peťo Počúvaj ma. Gabo Počúvaj, že fakt to, fakt to tak nie je, že. Peťo Dobre, asi si to rozoberieme nabudúce. Gabo Dobre, toto si môžme. Peťo Asi si to rozoberieme inokedy. Gabo Každý má pocit. Peťo Lebo podľa mňa, podľa mňa je to úplne jasné spektrum už teraz konzervatívnych médií, ktoré majú svojich obľúbených politikov a je to úplne jasné spektrum. V úvodzovkách to hovorím liberálnych médií, ktoré majú svojich favoritov, ale pozor je to jasné. Gabo Nemýl si to, že my hovoríme, že my sme konzervatívne médium. Peťo Áno. Gabo A tým pádom dávame priestor konzervatívnym názorom, resp. opačne, liberálnym, liberálnym názorom. Peťo Áno, áno. Gabo A že nekriticky niekoho tlačíš dopredu a hovoríš svojim čitateľom, že voľte tohto politika, to je zásadný rozdiel. Peťo No veď to, ale to mne vadí. Gabo To je zásadný rozdiel. Peťo Že keby sa k tomu priznali, tak je to ten americký štýl a rozumiem, prečo to robia. Ale teraz, ako si povedal, iba negujú tých, čo nevoliť a z toho ti vlastne vypadne, koho voliť. A ešte tých, koho voliť, tomu dávajú viac priestoru. A myslím si, že toto sa ale deje na Slovensku. Gabo Dajme si to ako samostatnú tému. Peťo Dajme. Gabo Lebo zamotáme sa, dajme si to ako samostatnú tému. Peťo Vidím, svietia ti očká. Gabo Teším sa na to veľmi. Peťo Čiže, priatelia, ja by som to tu niekde ukončil. Značky, vyjadrujte sa, prosím vás, keď sa vás to týka priamo alebo aspoň nepriamo, ale nejak sa vás to týka. Nevyjadrujte sa ku všetkému. A zase neostanete úplne vždy ticho, lebo alibizmus už dnes úplne nefičí. Gabo Nikdy nefičal. Peťo Ale dnes už ti to zrátajú aj za, aj za nevyjadrenie sa. Gabo Tak.

prejsť na článok

Vzťah k národu

Viete, prečo sa slovenský politik najlepšie cíti na toalete? Lebo len tam dokáže vyjadriť svoj skutočný vzťah k národu.

prejsť na článok

Daruj krajší deň

Denne si uvedomujeme ako poslednú dobu každý vedie hektický život. Vážime si každého človeka okolo nás. Radi by sme chceli vyjadriť pocit,že každý na tomto svete niečo znamená a spolu zapadneme ako puzzle. Náš projekt DARUJ KRAJŠÍ DEŇ, je o všimnutí si ľu

prejsť na článok

Ohluchne

- Synak, prečo chodíš každý večer na diskotéku, veď ohluchneš! - Ďakujem ti mama, ale už som obedoval.

prejsť na článok

O kúzle Vianočných spotov.

Trocha sĺz, ale hlavne veľký zázrak spolupatričnosti. Pozrite sa na môj výber. P.S.: Na spolupatričnosť nezabudnite ani vy! Je dobré vyjadriť ju vašim klientom. Radi Vám pomôžeme. The post O kúzle Vianočných spotov. appeared first on Mo

prejsť na článok

Pitie

- Prečo pijete? - Pretože trpím. - Prečo? - Lebo zle chodím. - A prečo? - Pretože mám ploché nohy a zem je guľatá.

prejsť na článok