Advokáti vo víre opatrení v súvislosti so šírením ochorenia COVID-19

Aktuálna situácia, ktorá prináša množstvo nových situácií, so sebou prináša aj mnohé nové nevyhnutné krátkodobé opatrenia v oblasti justície. Advokáti, ako slobodné povolanie, plniace dôležitú úlohu vo verejnom záujme, sú aj v tejto dobe v rámci svojich možností k dispozícii každému, kto sa na nich so svojím právnym problémom obráti. Slovenská advokátska komora navyše nahradila svoju pravidelnú akciu DEŇ ADVOKÁCIE kampaňou Právna pomoc pre ľudí v karanténe, v rámci ktorej poskytujú zapojení advokáti bezplatnú online právnu pomoc v týždni od 24. marca do 7. apríla 2020 všetkým občanom, primárne však občanom v karanténe. Naša advokátska kancelária sa aj napriek vyťaženosti do tejto kampane zapojila. Preto Vám uvádzame stručný postup, ako sa na nás môžete v rámci tejto kampane obrátiť: do správy (či už formou kontaktného formuláru na tejto stránke alebo priamo e-mailom) opíšte situáciu, v akej sa nachádzate, pokúste sa stručne, ale presne a nič nevynechaťak disponujete súvisiacimi dokumentami v elektronickej podobe, alebo ich viete zoskenovať či odfotiť, pripojte ich k svojej správe Následne Vám v čo najkratšej dobe (maximálne do 7 dní od doručenia správy) zašleme našu odpoveď s odporúčaniami, ako postupovať ďalej vo Vašej veci. Predmetom bezplatnej právnej pomoci nie je spisovanie dokumentov či podaní, ani iné úkony voči súdom či orgánom štátnej správy. Celá komunikácia podlieha povinnosti mlčanlivosti advokáta. Nižšie uvádzame aj posledné opatrenia, ktoré boli prijaté NR SR v podobe zákona dňa 25.03.2020: Zákon  z 25. marca 2020 o niektorých mimoriadnych opatreniach v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby Covid-19 a v justícii a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone: Čl. I § 1 Lehoty ustanovené právnymi predpismi v súkromnoprávnych vzťahoch na uplatňovanie alebo bránenie práv na súde, uplynutím ktorých by došlo k premlčaniu alebo k zániku práva, a)v čase odo dňa účinnosti tohto zákona do 30. apríla 2020 neplynú, b)ktoré uplynuli po 12. marci 2020 do dňa účinnosti tohto zákona, sa neskončia skôr ako za 30 dní po nadobudnutí účinnosti tohto zákona. § 2 (1) Ustanovenie § 1 písm. a) platí rovnako aj pre lehoty ustanovené zákonom alebo určené súdom na vykonanie procesného úkonu v konaní pred súdom účastníkmi konania a stranami v konaní; v trestnom konaní to platí len o lehote na podanie opravného prostriedku pre obvineného, jeho obhajcu, poškodeného a zúčastnenú osobu. (2) Ak však vec z dôvodu ohrozenia života, zdravia, bezpečnosti, slobody alebo značnej škody strany alebo účastníka konania neznesie odklad, môže súd určiť, že odsek 1 nepoužije a súčasne určí novú primeranú lehotu. Proti takémuto uzneseniu nie je prípustný opravný prostriedok. § 3 (1)V čase mimoriadnej situácie1) alebo núdzového stavu2) a)súdy vykonávajú pojednávania, hlavné pojednávania a verejné zasadnutia len v nevyhnutnom rozsahu, b)je ochrana zdravia dôvodom na vylúčenie verejnosti z pojednávania, hlavného pojednávania a verejného zasadnutia. (2)Ak súd vylúči verejnosť podľa odseku 1 písm. b), vyhotoví zvukový záznam z celého pojednávania, hlavného pojednávania alebo verejného zasadnutia, ktorý komukoľvek a bezodkladne sprístupní po skončení pojednávania, hlavného pojednávania alebo verejného zasadnutia. Takto vyhotovený zvukový záznam nahrádza povinnosť vyhotoviť zvukový záznam z pojednávania, hlavného pojednávania a verejného zasadnutia podľa predpisov o konaní pred súdmi. § 4 Lehota, v ktorej je dlžník povinný podať na svoj majetok návrh na vyhlásenie konkurzu v prípade predĺženia, ktoré nastalo v čase od 12. marca 2020 do 30. apríla 2020, je 60 dní. § 5 Kolektívne orgány právnických osôb založených podľa predpisov občianskeho práva alebo obchodného práva môžu v čase mimoriadnej situácie alebo núdzového stavu používať korešpondenčné hlasovanie alebo umožniť účasť ich členov na zasadnutí takéhoto orgánu prostredníctvom elektronických prostriedkov, aj keď to nevyplýva z ich vnútorných predpisov alebo stanov. Ustanovenia § 190a až §190d Obchodného zákonníka sa použijú primerane. § 6 V čase do 30. apríla 2020 nemožno pristúpiť k výkonu záložného práva. Úkony smerujúce k výkonu záložného práva v čase odo dňa účinnosti tohto zákona do 30. apríla 2020 sú neúčinné. § 7 Dražobník, súdny exekútor a správca sú v čase do 30. apríla 2020 povinní upustiť od vykonania dražby, poverovania predajom majetku dražobníka, organizovania ponukového konania alebo iného súťažného procesu smerujúceho k predaju majetku. Akýkoľvek spôsob speňažovania majetku dlžníka podľa predchádzajúcej vety vykonaný v čase odo dňa účinnosti tohto zákona do 30. apríla 2020 je neplatný. Súdny exekútor je v čase do 30. apríla 2020 povinný upustiť od vykonania exekúcie predajom nehnuteľnosti. 1) § 3 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v znení neskorších predpisov. 2) Čl. 5 ústavného zákona č. 227/2002 Z. z. o bezpečnosti štátu v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu a núdzového stavu v znení neskorších predpisov. Čl. II Zákon č. 185/2002 Z. z. o Súdnej rade Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 267/2003 Z. z., zákona č. 426/2003 Z. z., zákona č. 458/2003 Z. z., zákona č. 548/2003 Z. z., zákona č. 523/2004 Z. z., zákona č. 597/2008 Z. z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 290/2009 Z. z., zákona č. 291/2009 Z. z., zákona č. 400/2009 Z. z., zákona č. 495/2010 Z. z., zákona č. 467/2011 Z. z., zákona č. 195/2014 Z. z., zákona č. 322/2014 Z. z., zákona č. 362/2014 Z. z., zákona č. 171/2015 Z. z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 374/2015 Z. z., zákona č. 152/2017 Z. z., zákona č. 177/2018 Z. z., uznesenia Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 285/2018 Z. z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 40/2019 Z. z., zákona č. 282/2019 Z. z. a zákona č. 459/2019 Z. z. sa mení a dopĺňa takto: 1. V § 4b ods. 2 sa slová „uplynutím dvoch kalendárnych mesiacov od doručenia“ nahrádzajú slovami „dňom nasledujúcim po dni doručenia“. 2. V § 4b ods. 3 sa vkladá nové písmeno a), ktoré znie: „a) jeho zotrvaním vo funkcii môže byť vážne ohrozená dôveryhodnosť súdnictva alebo dobrá povesť súdnictva,“. Doterajšie písmená a) a b) sa označujú ako písmená b) a c). 3. V § 26 ods. 2 sa slová „uplynutím dvoch kalendárnych mesiacov od doručenia“ nahrádzajú slovami „dňom nasledujúcim po dni doručenia“. 4. Za § 32 sa vkladá § 33, ktorý vrátane nadpisu znie: „§ 33 Prechodné ustanovenie (1) Ak ku dňu účinnosti tohto zákona plynie lehota podľa § 26 ods. 2 v znení účinnom predo dňom nadobudnutia účinnosti tohto zákona, funkcia člena súdnej rady, ktorý sa vzdal funkcie člena súdnej rady, zanikne deň nasledujúci po dni účinnosti tohto zákona. (2) Ak ku dňu účinnosti tohto zákona plynie lehota podľa § 4b ods. 2 v znení účinnom predo dňom nadobudnutia účinnosti tohto zákona, funkcia predsedu súdnej rady, ktorý sa vzdal funkcie predsedu súdnej rady, zanikne deň nasledujúci po dni účinnosti tohto zákona.“. Čl. III Zákon č. 757/2004 Z. z. o súdoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 517/2008 Z. z., zákona č. 59/2009 Z. z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 290/2009 Z. z., zákona č. 291/2009 Z. z., zákona č. 318/2009 Z. z., zákona č. 33/2011 Z. z., zákona č. 192/2011 Z. z., zákona č. 467/2011 Z. z., zákona č. 335/2012 Z. z., zákona č. 195/2014 Z. z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 216/2014 Z. z., zákona č. 322/2014 Z. z., zákona č. 87/2015 Z. z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 374/2015 Z. z., zákona č. 125/2016 Z. z., zákona č. 301/2016 Z. z., zákona č. 2/2017 Z. z., zákona č. 152/2017 Z. z., zákona č. 18/2018 Z. z., zákona č. 275/2018 Z. z. a zákona č. 282/2019 Z. z. sa dopĺňa takto: § 43 sa dopĺňa odsekom 3, ktorý znie: „(3) Ak nie je nikto vymenovaný do funkcie predsedu najvyššieho súdu ani do funkcie podpredsedu najvyššieho súdu, alebo ak má podpredseda najvyššieho súdu v čase kedy zastupuje predsedu najvyššieho súdu dočasne pozastavený výkon funkcie sudcu, neodkladné úlohy predsedu najvyššieho súdu vykonáva vekom najstarší sudca najvyššieho súdu.“. Čl. IV Zákon č. 351/2011 Z. z. o elektronických komunikáciách v znení zákona č. 547/2011 Z. z., zákona č. 241/2012 Z. z., zákona č. 352/2013 Z. z., zákona č. 402/2013 Z. z, nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 139/2015 Z. z., zákona č. 247/2015 Z. z., zákona č. 269/2015 Z. z., zákona č. 391/2015 Z. z., zákona č. 397/2015 Z. z., zákona č. 444/2015 Z. z., zákona č. 125/2016 Z. z., zákona č. 353/2016 Z. z., zákona č. 386/2016 Z. z., zákona č. 238/2017 Z. z., zákon č. 243/2017 Z. z., zákona č. 319/2017 Z. z., zákona č. 56/2018 Z. z., zákona č. 69/2018 Z. z., zákona č. 177/2018 Z. z., zákona č. 30/2019 Z. z., zákona č. 94/2019 Z. z. a zákona č. 211/2019 sa dopĺňa takto: § 63 sa dopĺňa odsekmi 18 až 20, ktoré znejú: „(18) Údaje, ktoré sú predmetom telekomunikačného tajomstva podľa odseku 1 písm. b) a d) spolu s informáciou o čase vzniku lokalizačného údaju podnik v čase mimoriadnej situácie46d) alebo núdzového stavu46e) v zdravotníctve, a to v príčinnej súvislosti so vznikom pandémie46g) alebo šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby, a) spracúva v anonymizovanej podobe na štatistické účely potrebné na predchádzanie, prevenciu a modelovanie vývoja ohrozenia života a zdravia, b) spracúva na účel identifikácie príjemcov správ, ktorým je potrebné oznámiť osobitné opatrenia Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky46f) v záujme ochrany života a zdravia, c) spracúva výlučne v rozsahu potrebnom na identifikáciu užívateľov v záujme ochrany života a zdravia. (19) Údaje spracúvané podľa odseku 18 podnik poskytuje Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky na základe odôvodnenej písomnej žiadosti. Žiadosť podľa predchádzajúcej vety musí obsahovať identifikáciu účastníka, alebo užívateľa alebo spôsob určenia identifikácie účastníkov alebo užívateľov, na ktorých sa poskytnutie týchto údajov vzťahuje. (20) Úrad verejného zdravotníctva Slovenskej republiky môže údaje spracúvané podľa odseku 18 zbierať, spracúvať a uchovávať počas trvania mimoriadnej situácie alebo núdzového stavu v zdravotníctve, najdlhšie do 31. decembra 2020.“. Poznámky pod čiarou k odkazom 46d až 46g znejú: „46d) § 3 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 42/1994 Z. z. v znení neskorších predpisov. 46e) Čl. 5 ústavného zákona č. 227/2002 Z. z. v znení neskorších predpisov. 46f) § 5 zákona č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. 46g) § 2 ods. 1 písm. q) zákona č. 355/2007 Z. z. v znení neskorších predpisov.“. Čl. V Zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 438/2015 Z. z., zákona č. 315/2016 Z. z., zákona č. 93/2017 Z. z., zákona č. 248/2017 Z. z., zákona č. 264/2017 Z. z., zákona č. 112/2018 Z. z., zákona č. 177/2018 Z. z., zákona č. 269/2018 Z. z., zákona č. 345/2018 Z. z., zákona č. 215/2019 Z. z. a zákona č. 221/2019 Z. z. sa dopĺňa takto: V § 11 ods. 2 sa na konci pripája čiarka a tieto slová: „a na zmluvu, rámcovú dohodu a koncesnú zmluvu uzatváranú na účely zabezpečovania ochrany života a zdravia v čase núdzového stavu34a) alebo mimoriadnej situácie,34b) ak sú zároveň splnené podmienky podľa § 81 písm. c) alebo § 115 ods. 1 písm. c); ak ide zákazku s nízkou hodnotu, splnenie podmienok podľa § 81 písm. c) alebo § 115 ods. 1 písm. c) sa nevyžaduje.“. Poznámky pod čiarou k odkazom 34a a 34b znejú: „34a) Čl. 5 ústavného zákona č. 227/2002 Z. z. o bezpečnosti štátu v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu a núdzového stavu v znení neskorších predpisov. 34b) § 3 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v znení neskorších predpisov.“. Príspevok Advokáti vo víre opatrení v súvislosti so šírením ochorenia COVID-19 zobrazený najskôr JUDr. Maroš Džuka | Advokát.

prejsť na článok

Odporúčania v súvislosti so šírením koronavírusu COVID-19

Manuál Covid-19Stiahnuť Čo mám robiť ak som COVID-19 pozitívnyStiahnuť Vystavenie potvrdenia o PN COVID-19Stiahnuť The post Odporúčania v súvislosti so šírením koronavírusu COVID-19 appeared first on MUDr. Iveta Marinová.

prejsť na článok

Sú náklady na testovanie COVID-19 u zamestnancov daňovým výdavkom ?

Zákon o BOZP ani žiadne z doterajších opatrení nariadených orgánmi štátnej správy neustanovili zamestnávateľovi povinnosť testovať zamestnancov na ochorenie COVID-19. Napriek tomu, výdavky (náklady) vynaložené na testovanie zamestnancov si môže zamestnáva

prejsť na článok

Banky uvoľňujú opatrenia, hypotéky sa vracajú do normálu

V súvislosti s pandémiou ochorenia COVID-19 viaceré banky upravovali podmienky poskytovania hypotekárnych úverov. Situácia sa postupne vracia do normálu. Nový koronavírus SARS-CoV-2 a pandémia ochorenia, ktoré spôsobuje, prudko zasiahla aj finančný svet.

prejsť na článok

Odklad splátok Lex Korona vidno v úverovom registri. Klientom už spôsobuje problémy, hoci nemal (+3 prípadové štúdie)

Odklad splátok na hypotekárnych úveroch využilo vyše 140 tisíc ľudí. Prax ukazuje množstvo problémov, ktoré vznikajú v spojitosti so záznamom v úverovom registri. V apríli 2020 bol prijatý zákon 67/2020 o mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v sú

prejsť na článok

Vitamín C prevencia proti Covid 19

5/5 - (1 vote) V nedávnom výskume publikovanom priamo na portáli Americkej národnej knižnice, boli preukázané výrazne pozitívne výsledky pri podaní vitamínu C int

prejsť na článok