František Herzáň, Krajčí Tomáš Európa je synonymom úspechu automobiliek. Svetovo známe značky, ktoré dobili svet, vládli trhu – keby nenastala nutnosť transformácie spaľovacích motorov na elektrické. V tejto oblasti je budúcnosť značne komplikovanejšia. Tí, ktorí začali už skôr (Tesla) sa tešia pomerne veľkému potenciálu. Nasledovali čínske značky, ktorým sa podarilo poraziť globálnu konkurenciu a vytvorili úplnú dodávateľskú sieť na výrobu elektro batérií (akumulátorov). Technologicky je naznačený smer, že tá automobilka, ktorá s predstihom vyrába elektro vozidlá – získa trh. Bývalá vláda SR (E. Heger) dá sa povedať, že ani nezavadila o víziu hospodárskej politiky pre 21. storočie. Výrazným príkladom je transformácia slovenskej výroby automobilov so spaľovacími motormi na svetovej špičke – ale pokiaľ je tento zotrvačný trend – neprekáža to Pomaly, ale iste sa bez zásahu blíži ekonomický šok. Slovensko bude len ťažiť z geologickej polohy, ale bez zmien bude pomaly strácať aj túto devízu. Určite čitatelia, ktorí sledujú rozvoj trendov v automobilizme, postrehli že lítiovo – iónové batérie pre elektrické vozidlá vo svete rýchlo rozširujú a skvalitňujú. Odborné odhady o ďalšiu dekádu rokov odhadujú nárast kapacity batérií cca o 1600 % viac ako to bolo v roku 2020, inými slovami povedané, kto nechytí zavčasu tento vlak – bude ťahať za kratší koniec. Netreba chodiť ďaleko. Príkladom je V4 Vyšehradská štvorka, v ktorej štyri krajiny sa predbiehajú v získavaní desiatok miliárd z investícií necelej desiatky globálnych firiem. Žiaľ, Slovensku zatiaľ ostáva povestný kratší koniec (bez komentára si pozrite grafickú schému V4). Už dnes je Maďarsko podľa analýz treťou krajinou sveta v objeme výrobnej kapacity s 28 GWh s vyhliadkou na necelých 50 GWh do roku 2025. Ak náš automobilový priemysel nenaskočí na valiacu sa vlnu elektromobility, tento priemysel môže veľmi ľahko upadať a potenciálne Volvo nebude jediným riešením. Slovensku bez týchto investícii (napríklad ako v Maďarsku) hrozí strata konkurencieschopnosti. Slovensko momentálne nemá kapacitu na sto percentné pokrytie dopytu po elektromobiloch. Stačí sa pozrieť na prvých desať krajín sveta podľa produkčnej kapacity li-ion akumulátorov GWh. Ak v desiatke sú krajiny ako Čína s globálnym podielom 79,0 % na prvom mieste (kapacita 558 GWh) a na desiatom je Francúzsko s 0,1 % (kapacita 1,0 GWh) a kde sa nachádza Slovensko??? Zdroje: Ižip, R., Čarný, J,: TEND 49/2022
Aj tento rok sa podujatie 500 km slovenských teší podpore významných inštitúcií, a je nám cťou, že viaceré z nich prevzali nad podujatím záštitu. Medzi tieto inštitúcie patria: Ministerstvo dopravy SRMinisterstvo kultúry SRMinisterstvo zahraničných vec
prejsť na článokV spolupráci so SjF TUKE sme vyrobili a uviedli na trh Metalhydridové zásobníky vodíka. Je to ďalší krok, ktorý dokazuje, že ak sa zíde kvalifikovaný personál dokážeme veľa.
prejsť na článokNázov básničky: Zlosť, Autor: Renien, Kategóra: Ostatné, Časť textu: Z hĺbky môjho pohľadu som sa dostala do bodu, keď sa vo mne slušnosť stráca, ústa kričia: "Zlosť sa ...
prejsť na článokNázov básničky: ONI, Autor: ssigo, Kategóra: Ostatné, Časť textu: Príliš málo času ostáva nám Do boja poďme všetci, nech nejdem sám Budúcnosť spraviť lepšou to v mysl...
prejsť na článokVolkswagen v oblasti elektromobility a európskych krajín v oblasti batériovej sebestačnosti a konkurencieschopnosti sa prepájajú v rámci nového konzorcia Európska batériová únia. Viesť ho bude VW a švédska spoločnosť Northvolt. Nie je tomu tak dávno, čo E
prejsť na článok