Chlad „zabíja“ dojazd elektromobilov, u niektorých aj o tretinu

František Herzáň, Tomáš Krajčí Elektrické autá sa zatiaľ konvenčným vozidlám nedokážu vyrovnať v niekoľkých ohľadoch. Jedným z najpodstatnejších je maximálny dojazd elektromobilov, a to nielen v ideálnych podmienkach, ale aj v tých náročnejších, medzi ktoré patrí zimné počasie. Najmenší rozdiel medzi prevádzkou v chladnom a v teplom počasí dosiahol Jaguar I-Pace, len 3% Mladá americká spoločnosť Recurrent vznikla s cieľom poskytnúť záujemcom o elektromobilitu objektívne informácie, ktoré im majú pomôcť pri výbere elektrického auta a následne aj pri prevádzke. Ako je známe, jazda a život s elektromobilom sa odlišujú od jazdy a života s autom so spaľovacím motorom. Ak sa pre elektrické vozidlo rozhodne motorista žijúci v subtropickom pásme, kde počas celého roka nemrzne, bude s deklarovanými parametrami o spotrebe elektriny a o dojazde môcť počítať nezávisle od počasia. Lenže v miernom pásme už výskyt mrazov nie je ojedinelý a napríklad vo vyšších nadmorských výškach môže zima trvať tri alebo štyri mesiace. Príkladom tohto fenoménu je aj Švajčiarsko. Švajčiari teda riešia, ako zabrániť blackoutu. Recept je v podstate jednoduchý, musia radikálne znížiť spotrebu elektrickej energie a to na všetkých frontoch. Návrh Švajčiarskej konfederácie z 23. novembra 2022 s názvom „Nariadenie o obmedzeniach a zákazoch používania elektrickej energie“ počíta s drastickými opatreniami, ktoré by sa mohli prijať v rámci štyroch stupňov eskalácie v prípade nedostatku energie. Existujú napríklad špecifikácie, podľa ktorých budete môcť prať maximálne na 40 stupňoch Celzia a potraviny chladiť na nie menej ako šesť stupňov Celzia. To je ale len začiatok, pretože zakázané môže byť aj používanie sauny, a čo je zaujímavé pre nás, dokonca aj používanie elektromobilov. Tie sú skutočnými žrútmi elektriny. A práve rozdielu v dojazde v teplom a v chladom počasí sa firma Recurrent v analýze zamerala. Ako základ poslúžili údaje o viac ako 7 000 elektromobiloch a o ich dojazdoch pri teplote 21 stupňov Celzia a mínus 3,5 stupňov Celzia. Do výberu sa dostalo 13 najrozšírenejších elektrických modelov v zámorí. Pokles dojazdu vyjadrili v percentách. Agentúra Green NCAP skonštatovala, že v mrazoch rastie spotreba elektrických áut aj o 70%. Najväčší pokles dojazdu sa ukázal v prípade Chevroletu Bolt (32 %), Fordu Mustang Mach-E (30 %) a Volkswagenu ID.4 (30 %). V praxi to znamená, že ak teplota klesne pod bod mrazu, so spomínanými autami prejdete takmer o tretinu menej kilometrov, ako v ideálnej teplote pre batérie, čo je približne 20 °C. O niečo menší pokles dosahujú Tesla, ktoré sú vo všeobecnosti veľmi energeticky efektívne, no aj im zimná prevádzka uberá od 15 % (Model X a Model Y) do 19 % (Model S) z dojazdu. Najmenší rozdiel medzi prevádzkou v chladnom a v teplom počasí dosahujú Audi e-tron (8%) a Jaguar I-Pace (3%). Zdroj: Mikula, M.; Andrejčák, T., auto.pravda.sk

prejsť na článok

Nové riziko elektromobilov? Hrozí nosnosť nadzemných garáží

František Herzáň, Tomáš Krajčí Britská spoločnosť BPA upozornila na ďalší aspekt elektromobility, ktorý zatiaľ nik neanalyzoval. Ku nešťastiu nemusí byť ďaleko. Ladné krivky elektromobilov v skutočnosti však ukrývajú ťažké batérie (akumulátory). Čo sa

prejsť na článok

Volkswagen spoluzakladá Európsku batériovú úniu

Volkswagen v oblasti elektromobility a európskych krajín v oblasti batériovej sebestačnosti a konkurencieschopnosti sa prepájajú v rámci nového konzorcia Európska batériová únia. Viesť ho bude VW a švédska spoločnosť Northvolt. Nie je tomu tak dávno, čo E

prejsť na článok

BEZIOR XF005: Azda prvý fat bike s dvomi 500 W motormi aj dvomi 16 Ah + 6,4 Ah batériami. S doručením do týždňa

Pokiaľ sa pozeráš po kvalitnom fat biku s výkonným motorom, novinka BEZIOR XF005 je parádny kúsok, navyše s dobrou výdržou batérie a zaujímavou cenou. Tento bicykel sa nezľakne ani divokejšieho terénu a dovolí ti zažiť jazdy, na ktoré sa možno už dlho teš

prejsť na článok

Čínske automobilky ohrozujú pozície západných značiek na európskom trhu

František Herzáň, Tomáš Krajčí Podiel čínskych automobiliek na európskom trhu s elektromobilmi stúpol od roku 2019 z menej než jedného percenta na takmer päť. Čínske značky rastú najmä v segmente menších áut, od ktorých sa európski výrobcovia odkláňajú

prejsť na článok

Celkové výsledky ABARTH 500 Cup 2019

Kategória 1 Ondrej Szilágyi ml. Martin Prič Pavel Ďurkove Kategória 2 Artur Parol Gabriel Steiner Peter Straka Kategória 3 Ondrej Szilágyi st. Vladimír Tanečka Pavel Marton Pozrite si aj galériu z niektorých pretekov.

prejsť na článok