Domov akosapise.sk

Domov - akosapise.sk Zisti odpovede na svoje otázky z oblasti slovenského jazyka a literatúry. Čaká ťa tu množstvo užitočných informácií.

prejsť na web

Pomnožné podstatné mená: Určovanie vzorov

Pomnožné podstatné mená množným číslom pomenúvajú jeden predmet: nohavice, husle, Vianoce, okuliare. Ide o predmet väčšinou zložený z častí, ktoré tvoria celok (pľúca, nožnice). Jednotné číslo im chýba. Tvar množného čísla tak môže označovať jeden predmet

prejsť na článok

Otec Goriot: Rozbor – všetko, čo potrebuješ vedieť o postavách a obsahu diela

„V našej dobe sú peniaze všetko; poskytujú vážnosť, postavenie, priateľov, úspechy, nadanie, ba aj ducha; nie je teda nič čudného, že sa ten milučký kov stal predmetom neutíchajúcej lásky a starostlivosti každého veku a každého stavu.” Honoré de Balzac Ľu

prejsť na článok

Plnovýznamové a neplnovýznamové slovesá

Slovesá rozdeľujeme na plnovýznamové a neplnovýznamové. Plnovýznamové slovesá samostatne alebo spolu s predmetom vyjadrujú dej – činnosť alebo stav. Napr. čítať (knihu), kúpiť (ovocie), starnúť. Tiež sa oplatí prečítať: Môžte alebo môžete?

prejsť na článok

Rozbor diela Hamlet a charakteristika hlavnej postavy (II. časť)

Autor v dráme Hamlet zobrazuje idealistický boj osamoteného jednotlivca vo svete intríg a zločinu. Zločin v kráľovskom rode vedie k rozvratu celého štátu. Dej je založený na motíve vraždy a pomsty. Poďte sa pozrieť na detailnejší rozbor diela Hamlet. Pozr

prejsť na článok

Hamlet: Základná charakteristika a obsah (I. časť)

Hamlet, kráľovič dánsky Dielo Hamlet je 5-dejstvová tragédia, ktorá odráža krízové javy v Anglicku (16. – 17. stor.) aj osobný smútok dramatika zo smrti syna Hamnetha. Dej sa odohráva na dánskom kráľovskom hrade Elsinor v 12. storočí. Hlavnou postavou je

prejsť na článok

My alebo mi: Vyhnite sa častej chybe!

Kedy sa píše my a kedy mi? Ide o tvary osobného základného zámena ja. My alebo mi? > Tvar zámena my s ypsilonom je v nominatíve množného čísla. Znamená my všetci. Poukazujeme na skupinu ľudí, do ktorej patríme. Napr.: My to tak nenecháme. Boli sme doma

prejsť na článok

Diktáty pre 2. ročník: Súhrnné opakovanie a precvičovanie pravopisných javov

V 1. ročníku spravili deti veľký pokrok. Naučili sa písať hlásky, slabiky a slová, rozlišovať veľké a malé písmená a diakritické znamienka. V 2. až 4. ročníku sú už predpísané kontrolné diktáty, a to 10 v každom ročníku. Aby bolo dieťa úspešné, písaniu ko

prejsť na článok

Epos o Gilgamešovi: Staroveké eposy (I. časť)

Úvodná prezentácia k starovekej epickej literatúre predstavuje najvýznamnejšiu literárnu pamiatku mezopotámskeho písomníctva – Epos o Gilgamešovi. Nechýbajú podstatné informácie o diele, postavách i prehľadná dejová línia s pointou a výkladom symbolov. To

prejsť na článok

Metafora a personifikácia: Umelecké prostriedky

V umeleckej literatúre, predovšetkým v poézii, patrí metafora a personifikácia k najčastejším umeleckým prostriedkom. Metafora (gréc. prenos, prenesenie) je obrazné pomenovanie, ktoré vzniká prenášaním významov na základe podobnosti. To znamená, že sa sl

prejsť na článok

Rozprávanie v umeleckej literatúre

Narácia rozprávanie sa zakladá na príbehu, dejovosti. Je to zachytenie udalostí v časovej postupnosti, reťaz dejových zložiek, ktoré sú spojené časovo-príčinnými vzťahmi. Rozprávanie je pomenovanie pre slohový postup a zároveň aj slohový útvar. Rozprávan

prejsť na článok