Uloža - Brutovce

Dnešná doba plynie rýchlo. Nové dizajny vznikajú každú chvíľu a my si na ne musíme zvykať, so starými sa lúčiť. Je to proste tak a hlavy kreatívcov a dizajnérov bežia ako také motory na plné obrátky. A modernizáciu odráža aj fakt, že na našich cestách začína pribúdať množstvo nových elektromobilov a hybridov a s nimi aj nové, dynamicky sa tváriace predné masky. Čím drsnejší pohľad v späťáku, tým ekologickejší motor pod kapotou. A jeden taký dravec pristál na týždeň aj v mojej garáži. Vyšportované línie, zhmotnená elegancia francúza, mohutný zadok a jedinečné nové logo, ktoré ešte viac zvýrazňuje charakter značky. V mestskej divočine či na parkovisku sa o povahe vozidla veľa nedozviem a preto lovím v pamäti okresku, ktorá nakŕmi šelmu a aj šoféra nechá “živého”. Premietam si v hlave mapu Slovenska a dlho zanedbávané Levočské vrchy mi mávajú z diaľky. Jasné. Uloža. Nenápadná obec za Levočou, pri ktorej si po ceste do najvýchodnejších kútov môžete pokojne spievať - “...this is the best part…”. Pretože odbočkou k nej sa dostanete na zaujímavú trasu plnú zákrut, vlniacich sa plání a polí popri ceste a pokojnú atmosféru, kde vy môžete byť ten ručiaci divoch. Vychádzam z Levoče a odpájam sa z 18-ky smerom doľava na výstup po 3204-ke a po krátkej rovinke obklopenej zeleňou začínajú prvé obliny. Po tiahlej zákrute prechádzam už otvorenou krajinou a šantivo sa doťahujem s motorkárom, ktorý svojím štýlom jazdy a ŠPZ-kou jednoznačne patrí medzi domácich. Nový asfalt očividne pritiahol viac šoférov, ktorí jazdia len pre radosť. Pri prameni svätého Jána sú výhľady omnoho čistejšie a vzdialenejšie. Za obcou je to priam dokonalé, doslova mám na dohľad kúsok zo všetkého. Vysoké ihličnany občasne spestrujú ďalšie kilometre a striedavo s lúkami vypĺňajú okolie vozovky. Postupné klesanie ústi do jemného údolia a obce Vyšné Repaše a následne cez Nižné Repaše. Jemné vlnovky v podobe plynulých zákrut nepredstavujú až takú výzvu a Pežotka ich graciózne hltá jednu za druhou. Nestráca pritom výkon, komfort ani eleganciu, ktorú asertívne obtiera o zraky dedinčanov. Číslo okresky sa mení na 3214. Za Oľšavicou sa okreska stáča doľava a smerom nahor vedie k vysielaču. Na chvíľu zastavujem, schovávam auto medzi súmerne sa vlniace klasy a vychutnávam si pohľad na polia, kopce a celkovú panorámu krásnej prírody. Cenná chvíľa venovaná krajine, pretože za zákrutou sú Brutovce a výhľady budú nedostupnejšie. Za obcou schádzam k dvom vracákom popri vystavanej kamennej stene. Hlavu mi zamestnáva plynulý polkruh, ktorým spoločne kopírujeme cestu, koniec steny aj krajnicu. Ani sa nenazdám a trojuholníková tabuľa požaduje výber smeru. Tak teda doprava, kde ma 3216-ka potiahne smerom na Spišské Podhradie. Posledných pár záhybov prevetrávame a radosť z jazdy je obojstranná, súdiac podľa dokonalého splynutia podvozku s vozovkou. Smerujem priamočiaro k Spišskému hradu a úsmevne sa pýtam sám seba: “Koľkí si môžu povedať, že v Levočských vrchoch venčili ozajstného leva?”

prejsť na článok

Osem Najlepších (2022)

Keďže časom sa okrem priorít menia aj preferencie, opätovne som zostavil svoj rebríček tých najlepších slovenských okresiek, ktoré by ste v žiadnom prípade nemali pri Vašich výjazdoch vynechať. Rovnako ako predtým ich je osem a tá naj z nich je hrdo označ

prejsť na článok