Tip na výlet: Najkrajšie viadukty na Slovensku

Slovensko má čo ponúknuť aj z hľadiska technických pamiatok, ktoré sú stále častejšie obľúbeným miestom výletov, či vďačným objektom fotografov. Patria sem samozrejme aj viadukty inak povedané vysoké či dlhé železničné mosty, ktoré sa týčia ponad hlboké údolia. O tie nie je u nás naozaj núdza. Posvietili sme si na šesť z nich, ku ktorým rozhodne stojí za to si urobiť prechádzku, či sa po nich rovno previesť vlakom. Chmarošský viadukt Tento viadukt sa nachádza neďaleko obce Telgárt a je azda najikonickejšou a najviac fotografovanou technickou pamiatkou na Slovensku. Bol postavený v roku 1933, Má dĺžku 113,6 m a výšku 18 metrov a bol prvou členenou oblúkovou konštrukciou zo železobetónu v Československu. Týchto impozantných oblúkov je tu až 9. Nachádza sa na trase Červená Skala Margecany, je súčasťou takzvanej Telgártskej slučky, nad Gregorovou dolinou. Patrí sem aj tunel Kornela Stodolu, ktorý je jediným špirálovitým tunelom na Slovensku. To to miesto, aj vďaka krásnemu prostrediu, v ktorom je most zasadený rozhodne patrí do zoznamu miest, ktoré je na Slovensku nutné navštíviť. Koprášsky (Mníšanský) viadukt Len pár desiatok kilometrov od známeho Chmarošského viaduktu sa nachádza ďalšia unikátna technická stavba, a to je Koprášsky, či niekedy nazývaný aj Mníšanský viadukt, ktorý je súčasťou tzv. Gemerskej spojky, čo je názov projektu spájajúceho štyri existujúce železnice na Gemeri. Je o niečo menej známy a navštevovaný, to mu však vôbec neuberá na pôvabe, práve naopak. Nachádza sa neďaleko obce Magnezitovce pri Revúcej, je dlhý 120 metrov a vysoký až 36 metrov. Za zmienku určite stojí fakt, že po tomto moste nikdy nepremávali vlaky a vlastne nebol ani úplne dokončený, nakoľko s jeho výstavbou sa začalo v roku 1941 a tri roky neskôr vypuknutie Slovenského národného povstania tieto práce zastavilo. Toto miesto je ale priam ideálne na pešú alebo cyklo turistiku. V blízkosti mostu odporúčame tiež navštíviť Koprášský tunel. Foto: spoznaj.praveslovenske.sk Myjavský viadukt Na kopaniciach, priamo v meste Myjava môžeme nájsť jednu z najkrajších a stále funkčných železničných tratí na celom Slovensku. Jej dĺžka na územní Slovenska je 44 km z Vrboviec, cez Myjavu až do Nového Mesta a prekonáva značné výškové rozdiely. Začiatok celej trate je však ešte v Čechách, vo Veselí nad Moravou. Súčasťou tejto trasy je aj viadukt nad údolím časti nazývanej Žaboškreky, ktorý v tomto roku oslávi svoje sté narodeniny. V roku 2021 bol dokonca vyhlásený za národnú kultúrnu pamiatku. Tvoria ho tri masívne stĺpy a železná konštrukcia. V najvyššom bode nad údolím dostahuje výšku až 29 metrov. Jeho celková dĺžka je 196,7 m. S mostom sa spája aj úsmevná legenda, vďaka ktorej vraj ostal počas druhej svetovej vojny jediný v okolí nezbombadrovaný. Miestní obyvatelia totiž do nemeckých vojakov nalievali kopaničiarsku slivovicu tak intenzívne, že ich tým odzbrojili natoľko, že na vyhodenie mostu do vzduchu im už jednoducho neostala energia. Foto: Ivan Wlachovský / vlaky.net Viadukt pri Hanušovciach nad Topľou Okolie východoslovenského mesta Hanušovce nad Topľou sa môže popýšiť až štyrmi viaduktmi. Všetky sú súčasťou traťe na trase Kapušany pri Prešove Strážske. No tento, ktorý leží priamo nad údolím Hanušoviec nad Topľou má špecialné prvenstvo. Je najdlhším železničným mostom postaveným v oblúku, a to nie len na Slovensku, ale dokonca v celej strednej Európe. Jeho dĺžka je až 389,90 metrov a dĺžka všetkých štyroch viaduktov spolu je 946,92 metrov. Stavba bola dokončená v roku 1943, no už o dva roky neskôr bol takmer celkom zničený ustupujúcou nemeckou armádou. Opraviť sa ho znovu podarilo v roku 1947. Piliere sú postavené z betónu, obložené kameňom, vrchom ich spája pôsobivá priehradová konštrukcia zo železa. Najvyšší z pilierov dosahuje výšku 28 metrov a nad terénom 40 metrov. Most je stále využívaný a jazda vo vlaku po ňom je nezabudnuteľný zážitok. Beliansky viadukt Beliansky viadukt sa nachádza neďaleko obce Banská Belá a spája Banskú Štiavnicu s Pohroním. Trať nesie meno Trať mládeže. Tento názov si vyslúžila preto, lebo bola po 2. svetovej vojne súčasťou jedných z prvých propagandistických stavieb na Slovensku, ktoré mali dokázať budovateľský entuziazmus mladých ľudí. Viadukt bol do prevádzky uvedený v roku 1949 a na tomto projekte, pracovalo vyše 47 160 mladých dobrovoľníkov z Československa i zahraničia. Stavba bola dokončená za necelé dva roky. Je dlhý 300 metrov a v najvyššom bode má 21 metrov. Foto: Ján Čúzy / Facebook Historia dopravy a industriálu Ružínsky viadukt Je jedným z najvačších spomedzi všetkých železničných mostov na Slovensku, jeho výška nad vodnou hladinou je 40 metrov a dĺžka 280 metrov. Bol postavený v rokoch 1952 až 1955 vrámci výstavby traťe Družba. Tento dvojkolajový viadukt vedie mezi zastávkami Ružín a Malá Lodina, nad ružínskou priehradou, vrámci traťe ktorá dnes spája Košice a Žilinu. Zaujímavosťou je, že každá z kolají má vlastnú konštrukciu. V blízkosti viaduktu sa nachádzajú taktiež technické pamiatky výhybňa Ružín a Ružínsky tunel. Foto: Laco Milkovič / Vlaky.net Tip na ubytovanie: 3*Apartments Club Telgárt Ak by ste sa rozhodli navštíviť napríklad Chmarošský viadukt, máme pre vás super tip na príjemné prenocovanie. Ubytovacie zariadenie sa nachádza v krásnom prostredí obce Telgárt, z ktorého máte ideálnu dostupnosť na všetky zaujímavé turistické miesta alebo lyžiarske stredisko. Ubytovanie taktiež disponuje vlastným wellness centrom s tromi saunami a vírivkou. Pozrieť ponuku 4/5 - (1 vote) Príspevok Tip na výlet: Najkrajšie viadukty na Slovensku zobrazený najskôr Domolenky.

prejsť na článok

Modrý sen

Premiéra v modrej farbe. Najkrajšie sú keď spia :-) Chvíľku to trvalo kým maličký zaspal ale ten výraz jeho tváričky hovorí za všetko.

prejsť na článok

Detské lásky sú vždy najkrajšie

Práca s deťmi si vyžaduje veľa trpezlivosti. Ak sú deti v pohode, tak fotenie ide úplne prirodzene. No čo v prípade, ak pri fotení zbadáte prvú detskú lásku? Z môjho pohľadu fotografky je to nádherný zážitok. Tie pohľady, prvé flirtovanie a samozrejme fot

prejsť na článok

Prečo fotiť svadobné portréty až po svadbe

Aj keď je pre nás fotenie v iný ako svadobný deň ďalšou časovou investíciou, možno námahou znovu sa nalíčiť a upraviť, aj tak premýšľame, či to nestojí za to. Tu je 5 dôvodov, ktoré však presvedčia. #1. Vyhnete sa časovému stresu v deň svadby Odbudne vám

prejsť na článok

V jednoduchosti je krása

Pri bábätkách vymýšľame my fotografi už naozaj aj nemožné. Dekorujeme, snažíme sa vymyslieť tie najkrajšie kulisy aby sme zaujali. No často zabúdame, že v jednoduchosti je krása. Tentokrát sme vsadili na úplne jemné pastelové farby, fotku sme neprečačkali

prejsť na článok

Sestry súrodenecký výlet v zimnom lese

„Mať sestru je ako mať najlepšieho priateľa, ktorého sa nemôžete zbaviť. Viete, že nech urobíte čokoľvek, stále tu bude Amy Li súrodenci svadobný fotograf Marek Zalibera Pevne verím, že sa vá

prejsť na článok