Ťažné zariadenie. Čo musí spĺňať?

Mnohým motoristom sa stáva, že sem tam potrebujú odviezť niečo, čo sa do auta dať nechcú, alebo sa to tam jednoducho nezmestí. Či už je to stavebný materiál, motorka, kôň, alebo auto upravené tak, že už na bežné cesty nesmie. Vtedy je najlepším riešením potiahnuť to za autom na prívesnom vozíku. Nečudo teda, že Ťažné zariadenie je stále obľúbeným doplnkom v aute. Najme ak sa v poslednej dobe jeho využite stále rozširuje. Už totiž nie sú žiadnou novinkou nosiče na bicykle, alebo nosiče na lyže montované práve na ťažné zariadenie. Ako ho však vybrať? Čo musí spĺňať? Vybrať ťažné zariadenie na svoje auto sa by mohlo zdať, ako ľahká úloha. Každý typ auta má totiž trochu inú karosériu a keďže je ťažné zariadenie prichytené na nosnú časť karosérie, musí byť prispôsobené danému typu auta. Ak však máte jedno z obľúbených a masovo predávaných áut je veľká šanca, že ťažné zariadenie na vaše auto ponúka mnoho výrobcov. Podľa čoho si teda vyberať? Pre ťažné zariadenie sa vo všeobecnosti vžil ľudový názov guľa. Nie je to náhoda. Už od tridsiatych rokov minulého storočia sa totiž na pripájanie prívesných vozíkov používa guľový čap. V Európe je štandardom guľový čap ISO 50, ktorého priemer je 50 mm. Je určený pre pripájanie prívesných vozíkov s maximálnou prípustnou hmotnosťou 3 500 kg. Keďže ide o súčasť auta, ktorá má výrazný vplyv na bezpečnosť premávky, (odpojený a nekontrolovateľný príves môže spôsobiť veľké škody) musí spĺnňať určité legislatívne požiadavky. V Európe je to predpis EHK č.55. Základným parametrom bude nosnosť, teda presnejšie maximálna dovolená hmotnosť prípojného vozidla a maximálne vertikálne zaťaženie. Mimochodom podľa toho čo potrebujete ťahať, je dobré si skontrolovať aj maximálnu hmotnosť prívesného vozíka, ktorú môže vaše auto potiahnuť. V prípade, že je nižšia ako hmotnosť vášho karavanu, či prívesného vozíka s nákladom, budete sa musieť poobzerať po inom aute. Druhým dôležitým parametrom bude typ ťažného zariadenia respektíve spôsob odnímania ťažnej gule. Z tohto pohľadu rozlišujeme pevné a odnímateľné ťažné zariadenia. Medzi pevné paradoxne patria, nie len v minulosti používané pevne navarené ťažné zariadenia, ale aj zariadenia, kde je ťažná guľa pripojená pomocou skrutiek. Odnímateľné zariadenia využívajú rôzne rýchloupínacie mechanizmy, bajonety, či automatické upínacie systémy a na ich namontovanie, či odobratie z auta netreba žiadne náradie. Tu ale pozor. Legislatíva na Slovensku, konkrétne vyhláška č. 464/2009 Z.z. a jej § 3 hovorí: "Vozidlo vybavené spájacím zariadením s odnímateľnou spojovacou guľou (ISO 50) triedy A50-X bez použitia špeciálnych nástrojov musí mať túto guľu odňatú, ak nie je využitá na spojenie s prípojným vozidlom alebo s iným zariadením, napríklad s nosičom bicyklov." Znamená to teda, že ak sa rozhodnete pre odnímateľné ťažné zariadenie, musíte ťažnú guľu demontovať vždy keď ju nepoužívate. Inak vám hrozí pokuta. Toto pravidlo sa však nevťahuje na ťažné zariadenia s priskrutkovanou ťažnou guľou. Na jej odmontovanie totiž už potrebujete kľúč a ten nie je súčasťou ťažného zariadenia. Takúto ťažnú guľu teda môžete mať trvalo namontovanú ak nezakrýva časť evidenčného čísla vozidla, alebo časť osvetlenia vozidla. ©B.A.S.Slovakias.r.o.

prejsť na článok

Základné druhy ťažných zariadení – aké sú medzi nimi rozdiely?

Rozmýšľate nad dodatočnou montážou ťažného zariadenia na vaše vozidlo? Na výber máte niekoľko možností. K dispozícii sú rôzne typy ťažných zariadení, ktoré sa líšia najmä spôsobom uchytenia na vozidlo. Ako ich rozlíšiť a ktoré bude najvhodnejšie pre vás?

prejsť na článok

Ťažné zariadenie na Hyundai Tucson 2021 – tipy, ako zlepšiť praktickosť vášho auta

Hyundai Tucson 4. generácie sa len prednedávnom dostal do oficiálneho predaja, no na cestách už tieto autá stretávame pomerne pravidelne. Jedná sa o praktické auto kategórie SUV, no ak chcete jeho možnosti povýšiť na novú úroveň, odporúčame na neho inštal

prejsť na článok

5 parametrov, ktoré si všímajte pri výbere ťažného zariadenia

Pri výbere ťažného zariadenia na auto máte v dnešnej dobe veľa rôznych možností, ktoré viete využiť. Na trhu pôsobia rôzni výrobcovia, ktorých produkty sa vzájomne líšia svojou konštrukciou a technickými parametrami. Ktoré základné údaje by ste si mali vš

prejsť na článok

Škoda Octavia Combi Tour 1,9 TDI 74kW

Kompletná servisná história, registrované na Slovensku. VIN: TMBJS41U998843118 Palivo: Nafta Farba: Šedá Satin metalíza Rok výroby: 2008 Najazdené km: 309.827 km Prevodovka: 5° MP Výbava: Manuálna klimatizácia El. ovládanie okien El. Nastaviteľné spätné z

prejsť na článok

Zmenka

Čo je zmenka, aké musí spĺňať náležitosti, akú má splatnosť a aké sú riziká jej zneužitia?Prečítajte si celý článok na Podnikajte.sk

prejsť na článok