Studený motor: Čo sa deje pod kapotou, kým sa agregát zohrieva?

Studený motor dokáže potrápiť vaše auto viac než si myslíte, no čo sa počas jeho zohrievania deje? O studenom motore teda hovoríme vtedy, pokiaľ nie je zohriaty na svoju prevádzkovú teplotu, bez ohľadu na ročné obdobie. Čím je však vonkajšia teplota nižšia, tým neskôr sa agregát zohreje. Každý studený štart má na motor nepriaznivý vplyv a je jedno či je leto alebo zima. Samozrejme v zime sa agregát zohrieva dlhšie, podľa vonkajšej teploty a tak nepriaznivé účinky na motor trvajú o to dlhšie. Pre rýchlejšie zohriatie pohonnej jednotky by ste nemali mať hneď od začiatku pustené kúrenie v aute, pretože o to dlhšie sa bude motor zohrievať. Studený motor a nedostatočné mazanie jeho komponentov: www.pixabay.com Počas doby, kým sa zohreje motor a motorový olej, dochádza k nedostatočnému mazaniu jeho komponentov. Motorový olej je vtedy ešte stuhnutý a kvôli jeho hustote nedokáže olejové čerpadlo vyvinúť dostatočný tlak na to, aby sa potrebné množstvo oleja dostalo do mazacej sústavy. To znamená že olejový film na mechanických pohyblivých častiach motora je nedostatočný a práve vtedy sa zvyšuje ich opotrebenie. Ako zohriať motor rýchlo a šetrne: Najlepším riešením pre studený štart je po naštartovaní počkať približne pól minúty a až potom sa vydať na cestu. Kým sa však motor nezohreje na prevádzkovú teplotu, nemali by ste motor vytáčať a otáčky by sa nemali vyšplhať na viac ako 2500 ot/min. Pri zohrievaní agregátu by ste ale nemali ani motor podtáčať a držať ho v nízkych otáčkach, teda ručička otáčkomeru by nemala klesnúť pod 1500 ot/min. Zaťaženie motora je práve vtedy ešte väčšie, ako keď otáčkomer o trochu presiahne 2500 otáčok. Agregát by ste ale nemali vytáčať ani ihneď po dosiahnutí prevádzkovej teploty. Netreba totiž zabúdať na to, že motorový olej sa nedokáže zohriať tak rýchlo ako chladiaca kvapalina. Studený motor zvyšuje spotrebu paliva: www.pixabay.com Spotreba paliva je pri studenom motore vyššia ako pri zohriatom práve preto, že potrebuje k plynulému chodu viacej paliva. Pokiaľ máte naštartovaný studený motor, voľnobežné otáčky sú taktiež väčšie, pričom spotreba na voľnobehu je vtedy výrazne vyššia. Ak motor zohrievate na voľnobehu a pritom v aute zapnete kúrenie, motor sa vám bude zohrievať veľmi dlho, čo sa nepriaznivo prejaví na spotrebe. Pri jednorázovom odsledovaní sa vám to nemusí vôbec zdať, no ak by ste si tieto spálené litre benzínu/nafty spočítali, zabolela by vás hlava. Zvýšené emisie výfukových plynov www.pixabay.com Zvýšená spotreba paliva a nedostatočné mazanie pohyblivých komponentov motora však nie sú jediné problémy studeného motora. Počas zohrievania motora sú takmer dvojnásobne zvýšené emisie výfukových plynov, čo je spôsobené tým, že motor spaľuje bohatšiu zmes. To sa však deje až dovtedy, kým sa na prevádzkovú teplotu nezohreje katalyzátor a lambda sonda. Horšie sú na tom vznetové agregáty, ktoré sú vybavené DPF filtrom. Ten potrebuje pre svoju správnu funkciu dosiahnuť prevádzkovú teplotu až 600 °C. Studené štarty výrazne ovplyvňujú životnosť motora a pokiaľ jazdíte krátke trasy, kedy sa motor nedokáže zohriať na prevádzkovú teplotu, mali by ste skrátiť interval výmeny motorového oleja. To by však nebol až taký problém, no po naštartovaní by ste mali motor zohriať, nielen kvôli oleju, ale aj katalyzátoru, DPF filtru, lambda sonde a mnohým ďalším komponentom. The post Studený motor: Čo sa deje pod kapotou, kým sa agregát zohrieva? appeared first on AutoBlink.sk.

prejsť na článok

Studený nos

Stoja dve dogy na ulici. Okolo ide jazvečík a jedna sa dá na útek. Druhá ju po čase dobehne a pýta sa: - Čo ti šibe? Snáď sa ho nebojíš!? - Ale čoby, len on má taký studený nos, že som minule dostala zápal vaječníkov.

prejsť na článok

Čo sa deje v Liberty Steel Ostrava?

Pozrite si, čo sa deje v českej Liberty steel v Ostrave: 6. listopad Reportéři ČT | Česká televize (ceskatelevize.cz)

prejsť na článok

Detská kolobežka GOGOBEST V1 150 W motor 21,6 V 2AH batéria chrániče grátis

E-kolobežky, E-Bicykle Poľský sklad Elektrická skladacia detská kolobežka GOGOBEST V1 150 W motor 21,6 V 2AH batéria Maximálna rýchlosť 4~6 km/h pre detské outdoorové športy s voľnými chráničmi kolien a lakťov  NAKUPUJ TU

prejsť na článok

Ukradli jej motor

Ide žena po diaľnici v starej Škode. Auto zrazu poskočí a zastane. Žena vybehne von, otvorí prednú kapotu a zakričí: - Ježišmária, mne niekto ukradol motor! Tak začne stopovať a zastaví jej iná vodička, tiež za volantom starej Škody. Tá prvá jej povie, čo

prejsť na článok

Volkswagen Passat B6 1.6 FSI: Dobré auto, strašný motor

V tomto teste jazdených áut vám predstavíme Volkswagen Passat B6 1.6 FSI. Passat patrí medzi obľúbené jazdenky aj napriek tomu, že pri porovnaniach s jeho konkurentmi pôsobí len ako priemerné vozidlo. Ako si však toto auto viedlo naším testom s nájazdom 1

prejsť na článok