SsangYong Tivoli Grand 1.5 GDI-T: Za málo peňazí veľa muziky

Niekedy je dobre skúsiť vyjsť zo zabehaných chodníčkov, napríklad pri kúpe auta, a navštíviť nielen predajne áut zavedených značiek, ale poohliadnuť sa aj po „outsideroch“. Vďaka tomu môžete objaviť príjemne prekvapenie. Jedným takým je značka SsangYong a jej model Tivoli Grand. Pri pohľade spredu je Tivoli Grand do posledného detailu rovnaký ako Tivoli, vrátene dizajnu LED Full svetlometov. No pri pohľade zboku je vidieť, že dostal predĺženie (o 26 cm) v zadnej časti. Vyzerá to ako akýsi batoh, ktorý nie je úplne ideálne zakomponovaný. Taktiež po dizajnovej stránke nám úplne nesedí dokopy predná a zadná čast vozidla, akoby každá bola z ineho auta. Zadná časť totiž prejavuje výraznú nezávislosť, za čo môže zjavne odlišný zadný nárazník a nový svetelný podpis zadných svetiel. Aj napriek trochu podivnému vzhľadu predĺženej karosérie (je to daň za to, že Grand Tivoli vychádza z kratšieho Tivoli) mu to v príplatkovej kombinácii bieleho laku karosérie, čiernych doplnkov a čiernych zliatinových diskov kolies, veľmi pristane. Je to skrátka nečakane príjemné auto. Nepôsobí ako „lowcost“ Po usadení za volant sme nemali pocit, že by si sme si sadli, napriek ústretovej nižšej  cene, do lowcostu typu Dacia. Sedadlá poskytovali slušný komfort sedenia (čo sa o sedadlách v Dacii Jogger nedá úplne povedať) a dobrú oporu v zákrutách a prístrojový panel nepôsobil, aj napriek klavírnemu laku a striebornej dekorácii, lacným dojmom. Samozrejme, hovoríme v intenciách tejto triedy. Taktiež musíme pochváliť kvalitné vypracovanie interiéru, počas týždňového testovania sme nezaznamenali žiadne vŕzganie, čo nebýva vždy pravidlom aj pri drahších modeloch. Testovaný exemplár mal za príplatok 10,25-palcový digitálny prístrojový štít a 8“ dotykový displej. infotainmentu. Jeho grafika a ostrosť, a veľkosť obrazu pri cúvacej kamere je krok za konkurenciou. Podporuje však Android Auto & Apple CarPlay, vďaka čomu si môžete sparovať mobil a napríklad nahradiť vstavanú navigáciu. Obsluha ovládačov je riešená konzervatívnejšie, prevládajú tu klasické manuálne ovládače, čo môže však mnohým vyhovovať. Pochvalu dostáva aj kožený volant, ktorý dobre padne do rúk a má všetky potrebné ovládače na nastavenie tempomatu, hlasitosti alebo informáciách jazdy. Kabína je na kategóriu menších SUV nečakane veľká Do zadného radu sa zmestia tri deti. Dve na podsedákoch a jedno v sedačke (bez isofixu). Pre kolená aj hlavu je vzadu centimetrov dosť aj pre dospelého. Presnejšie, pokiaľ si za sadne sadne 1,75 metra vysoká postava, tak pre kolená ostáva 77 mm a pre hlavu až 140 mm. To znamená, že by si za seba mala sadnúť bez toho, aby sa cítili stiesnene aj postavy cca 1,85 m vysoké. Pritom umiestnenie zadných sedadiel nie je posunuté dozadu a neukrojuje z batožinového priestoru, ktorý je vďaka predĺženej karosérii vskutku veľký. Objem 720 litrov by ste však netipovali. A mali by ste pravdu, lebo tento údaj platí pre objem kufra rátaný až po strop (viď v technických údajoch uvedená poznámka „podľa štandardu VDA 214“, čo prezrádza, že ide o údaj po strop). Nie je to práve férové od SsangYoungu, nakoľko sa bežne totiž očakáva údaj uvádzaný po roletku alebo po plató, nie po strop. K tejto hre čísiel sa však neraz uchyľujú aj iné značky. Objem kufra však aj napriek tomu patrí k silným stránkam testovaného vozidla. Po stranách podlahy, pod ktorou je uložená plnohodnotná rezerva, sú veľké vrecká, kam sa dajú dať napríklad tašky s nákupom. Keď sa z nich ale niečo vysype, budete to zložito hľadať na dne práve okolo náhradného kolesa. Sklopením zadných operadiel (majú polohovateľný sklon), ktoré sú delené v pomere 40:60, dostanete takmer rovnú plochu. Pri nakladaní batožiny či nákupu sa však budete musieť zmieriť s neobvykle vysokou nakladacou hranou 825 mm (bežne 660-720 mm). K pocitu voľnosti vzadu prispieva aj rovná podlaha, veľký priestor pod prednými sedadlami, kde si môžete zasunúť v pohode chodidlá. Sedadlá vzadu poskytujú taktiež dobrý posed, k úplnej spokojnosti by sme však očakávali menej ploché a o niečo menej pevné vystlatie operadiel. Plusom je ľahké nastupovanie do vyššie položených sedadiel (auto má svetlú výšku 167 mm) a veľký vstupný otvor na zadné sedadlá, ktoré uľahčujú nielen spomínané nastupovanie, ale aj nakladanie a umiestnene detskej sedačky. Model                  SsangYong Tivolli Grand                                      Dacia Jogger        Motor/palivo     1.5 turbo motor GDI/benzín        Tce 100 ECO-G/benzín Zdvihový objem (m3)     1 497     999 Počet valcov      4             3 Max. výkon motora (k/kW)          163/120              100/74 Max. krútiaci moment (Nm)        260        170 Prevodovka        automat 6-st./manuál    manuálna 6-st. Spotreba výrobca/test (l)             7,77       6,0-6,1 Hmotnosť (kg)   1 880     1 298-1 337 Max. objem kufru (l)       1 440     1 819 Max. rýchlosť (km/h)      175        172 Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s)    –             12,5 Cena od/test (€)              17 990/18 490   16 200/- Záruky (roky/km):             5/100 000           5/100 000 (679€) V ponuke je iba jeden pohon Tivoli Grand poháňa 1,5-litrový štvorvalec s výkonom 163 koní a maximálnym krútiacim momentom 260 Nm. Tento motor je zároveň jedinou možnosťou pre Tivoli Grand – v ponuke nie je ani diesel, ani hybrid, ani pohon 4WD. Jedinou možnosťou je výber prevodovky – k dispozícii je automatická alebo manuálna, každá so šiestimi stupňami. My sme mali na test verziu s automatickou prevodovkou, ktorá vo väčšine prípadov pracovala k našej spokojnosti, niekedy však pri rozjazde nepracovala úplne plynule a autom trhlo. Podľa udávaných dát by mal testovaný exemplár s automatom mať priemernú spotrebu 7,77 l benzínu na 100 km, ale reálne si auto povedalo takmer o 9 litrov naturalu. Pri ekonomickej jazde mu stačilo 8 litrov a pri ustálenej rýchlosti 90 km/h, približne 6,6 l benzínu na 100 km. Naopak pri jazde diaľničným tempom sa spotreba zdvihla na rovných desať litrov, čo z Tivoli Grand robí jedno z najsmednejších rodinných SUV. S autom sa dobre šoféruje, je dobre ovládateľné a príjemne komfortné bez toho, aby sa v zákrutách výraznejšie nakláňalo. Ostatné redakcie skôr spomínajú jeho naladenie ako pevnejšie, zrejme je toto hodnotenie spôsobené tým, že v aute sedel iba jeden človek, šofér, my sme auto testovali buď pri obsadení kabíny vo dvojici ako vodič a spolujazdec alebo so štvorčlennou rodinou posádkou a v tomto prípade pružiny pekne sadnú a zmäknú. Bohatá výbava Napriek ústretovej, nižšej cene ponúka Ssangyong Tivoli Grand pomerne slušný rozsah výbavy. Testovanému exempláru vo výbave Style+ nechýbal celý rad asistenčných systémov (udržiavanie v jazdnom pruhu, autonómne núdzové brzdenie, asistent zjazdu a rozjazdu z kopca), vyhrievaný volant, vyhrievanie predných sedadiel, bezkľúčové odomykanie vozidla, bezdrôtové nabíjanie, či dokonca aj varovanie pred vytočenými kolesami pri parkovaní. Žiaľ, vzadu chýbajú výduchy ventilácie a napájací zdroj s USB. Plusy + ústretová cena + vzdušný vnútorný priestor + nadpriemerná voľnosť vzadu + kvalitne pôsobiaci interiér + pohodlnené nastupovanie a vystupovanie + príjemne komfortný podvozok + stabilné jazdné vlastnosti aj pri naložení + kultivovaný motor + objemný kufor + slušná výbava Mínusy  vyššia spotreba – absencia zabudovanej navigácie a USB portov – vyššia nakladacia hrana – nie je v ponuke s pohonom 4×4 Viac informácii (kompletné tech. údaje, vyrátané prevádzkové náklady, rozmery vnútorného priestoru, samotnú cenu,  ceny poistenia, stratu hodnoty vozidla, záruky,  …) nájdete v aktuálnom vydaní časopisu Autotest.                                                            Text a foto: Lukáš Vajda Príspevok SsangYong Tivoli Grand 1.5 GDI-T: Za málo peňazí veľa muziky zobrazený najskôr AUTOTEST.sk.

prejsť na článok

Grand Prix Talianska 2023 vstupenky a letecký zajazd v predaji

Len 11 zákrut a inak veľa priestoru zošliapnuť plyn až na podlahu. Aj napriek tomu, že sú tu aj pomalé zákruty, je Monza stále najrýchlejšou traťou seriálu. Sami Taliani ju prezývajú La pista Magica, čiže kúzelná trať. Akýmsi kúzlom sa ju podarilo vybudov

prejsť na článok

Grand Prix Monaka 2023. Letecký zájazd a vstupenky v predaji.

Grand Prix Monaka neodmysliteľne patrí k formule 1. Monacké kniežatstvo na Azúrovom pobreží je miesto legendárnych pretekov a predovšetkým pretekov formule 1. vo svojej kariére vyhrať Grand Prix Monaka formule 1. Monako je svojou neskutočnou atmosférou vr

prejsť na článok

Lisy AD-SERVO sú “v kurze”, AD-S nezaostávajú

V poslednej dobe sú stále viac viac populárnejšie ohraňovacie lisy DURMA AD-SERVO. Výrazne nižšia spotreba elektrickej energie, tichšia prevádzka, menšie množstvo hydraulického oleja a väčšie rýchlosti barana presvedčia mnohých zákazníkov. A akákoľvek výb

prejsť na článok

Peňazí dostatok

V novom roku žiadne nehody, iba veselé príhody, doma veľa pohody, nepoznať žiadne nezhody a peňazí dostatok na hody.

prejsť na článok

Grand Prix Emilia-Romagna závod zrušený

Vážení klienti, je nám veľmi ľúto, ale preteky Grand Prix Emilia-Romagna formuly 1 z rozhodnutí FIA a FORMULA ONE, boli v termíne 19.5 – 21.5.2023 zrušené. Dôvodom sú záplavy v Imole aj ďalších miestach regiónu Emilia-Romagna. Je tak zrušený aj náš zájazd

prejsť na článok