S deťmi pod plachtami, časť 1

Poetický názov sme si vymysleli ešte minulý rok pre spoločný album z našej prvej plavby. Slovíčka sa ujali a tento rok som len doplnila vol. 2. OK, čo to ale znamená. Úplne presne to, čo je tu napísané. Plachty, ktoré natiahnete, keď chcete aby sa plavidlo pohlo vpred. Plachetnica. Môj polovičiak manžel Mišo je skipper, ktorý to s kormidlom celkom vie, baví ho to a má moju plnú dôveru. Apropó, hocikomu by som na lodi len tak nedôverovala, ale tu som si naozaj 1000% istá. Plachty vyťahujeme skoro stále a za každej príležitosti a naftu pálime v podstate len pri parkovaní (kotvení) a manévrovaní v prístave či maríne. Alebo keď nabíjame batériu... Čiže plachty u nás na lodi nie sú len na ozdobu, či na to, aby sme mali prednosť pred inými loďami na mori. Zatiaľ vždy sme plachtili na jedno trupovej lodi, takže o náklony, záklony a podobne nebola núdza. Posledné dve týždenné plachtenia sme strávili s deťmi vo vekových kategóriách necelé 2 roky až 6 rokov a k ním sme pridali aj našu vlčiačku. Ako príjemne stráviť dni na plachetnici s malými deťmi a mať z toho silné (možno) a pozitívne zážitky, vám chcem priblížiť v tomto, a asi aj nasledujúcich článkoch. PrípravaSpočíva hlavne v naplánovaní približnej trasy, ktorá sa odvíja od toho, z ktorej maríny si požičiavame loď. V letnej sezóne zvažujeme viac premenných, veľkosť lode a posádky a tiež cenu za prenájom. Trasa sa prispôsobuje už priamo na mori aktuálnemu počasiu a stavu a žiadosti posádky. Plavíme sa však tak, že máme pred sebou jeden hlavný cieľ, kam chceme prísť a rátame s plavbou tam aj späť. Zbalíme, čo sa zmestí a v maríne potom polovicu necháme v aute. Lebo na loď sa to nezmestí. Pre rodičov i deti máme aspoň po jednej merinovej vrstve, čapice a neprefúkavé bundy. Špeciálne topánky na loď v lete neberiem. Skôr ako na nepremokavosť staviam na rýchle vysušenie. Sandále, tenisky, topánky do vody na ochranu pred ježkami a ostrými kameňmi. Aj keď naše chodiace dieťa je skutočný "berfuťák" a chodí bosý aj tam, kde ja to neustojím. Tenisky sú fajn na večer, ale ani to nie je nevyhnutné, dá sa to vyriešiť ponožkami. Loď, nebýva nonstop mokrá, ak by si niekto myslel. S deťmi sme sa plavili v lete a vtedy, ak nechytíte naozaj zlý týždeň, nie je nutné brať vecí na tony. Super je mať uv ochranné tričká a pokrývky na hlavu aspoň v počte 2 ks, keby nejakú odfúklo :) Dobrý skipper sleduje počasie vopred a preto ak sa blíži zlé počasie, reaguje vopred. Plavby v búrke, resp. v daždi sme s deťmi zažili len raz a aj to nachvíľu. Bundy a hrubšie, ideálne vlnené svetre uživíme skôr kvôli vetru ako proti dažďu. Na lodi vôbec nevyužívam tielka. Buď mám plavky alebo aj nič a keď fúka tak ocením na tričku aspoň malé rukávy. Tielka sú fajn na pevnine. Dlhé nohavice stačia jedny, ja som ocenila merino leginy. Naši chlapi si berú so sebou aj vrchnú nepremokavú vrstvu, keby museli riešiť riadenie lode v zlom počasí. Ja by som sa vtedy schovala s deťmi v podpalubí, takže ich pre seba nenosím. Prijemné je vziať si deku, hamak a mäkkú podložku. V charterovke (spoločnosť, ktorá prenajíma loď) si overte, či máte na lodi uteráky. My sme zatiaľ vždy mali a dostatočné množstvo, ale nie je to povinné pravidlo. Uterákov bolo dosť (2 ks na osobu) a preto sme vlastné nepotrebovali ani na kúpanie. Ale tu záleží aj od osobnej preferencie, koľko uterákov spotrebujete. Tú si dáte večer na palubu a ležíte a pozeráte na hviezdy, keď deti spia :) Hry a hračky podľa aktuálnej potreby detí a rodičov, ale k hrám a aktivitám na lodi sa budem venovať nabudúce. Bezpečnosť na lodiNa lodi je veľa miest, ktorých sa deti môžu zachytiť, hlavne v ich výške. My dospeláci to už máme horšie :D podstatné je deťom vysvetliť, kedy môžu chodiť okolo celej lode, ako sa zohýbať. Naše mohli ísť aj von z kokpitu počas plavby, ak nebol náklon priveľký a more pokojné. Laná zvyčajne nemali dovolené chytať. A mali svoje vlastné, ktoré mohli uväzovať na určené miesta a tak sa hrali na malých námorníkov. Deti majú povinnosť mať vesty stále na sebe. A budú ich takto mať až do momentu, kedy nebudú vedieť dobre plávať a ovládnuť samých seba a nespôsobiť paniku v prípade, že by padli do vody. Vesty si počas plavby môžu dať dole len za dobrého počasia a rovnej plavby v kokpite alebo v podpalubí. Kokpit preto, že počas jedenia je to pre tak malé dieťa naozaj náročné trafiť lyžicou do úst a nie do veľkého goliéra na veste. Deťom pod vesty obliekame zvyčajne obyčajné tričko. Natierame opaľovacím krémom ráno a potom zvyčajne už netreba, alebo ak sa veľmi kúpu tak ešte poobede. Príležitostne sme im dávkovali možnosť kormidlovať loď. Niektorí z drobcov občas chceli točiť kormidlom, alebo ho aspoň držať. Tak im to za vhodných podmienok bolo opäť dovolené a tým ich túžba splnená :) Vhodný vek na plachtenieKonkrétne v tomto pár mesačnom období máme určite lodnú prestávku. Saška má 8 mesiacov, snaží sa o prvé kroky. Na zemi je extrémne pohyblivá, ale vesta by jej bránila výrazne v pohybe. Ďalšia loď s ňou bude až keď do nej dorastie. Predpokladám, že najbližšie leto. Od mnohých jachtárov sme počuli, že bábätko okolo pol roka je ideál. Ja len súhlasim. Už sa netreba báť každého vetríka, aj na slniečko už je trochu zvyknuté. Vníma, reaguje a pritom stále potrebuje veľa spinkať :) niektorí budú nesúhlasiť, že teraz nie vhodná doba na plachtenie (8 mesiacov a prvé kroky) a pre mňa mamu by to bolo úplne nepohodlné. Nonstop oči na stopkách. Ja si dávam teraz isto pauzu a ostávame na zemi. Nech má dieťa dostatočný priestor na lozenie. Loď je špecifickým priestorom, kde si treba určiť pravidlá, počúvať a rešpektovať sa. Posledné slovo má vždy skipper, ktorý je zodpovedný za nás všetkých aj za loď. Moje články o plavení prosím neberte ako mantru, ale ako jednoduché rady od mamy, ktorá má zopár skúseností a veľmi rada ich zbiera ďalej. Nie sme profesionálni jachtári, skôr sme radi na cestách po vlastnej ose a jachting je jedna z (vodných) ciest ako si to zariadiť. Haha, ešte som si uvedomila, že možno mnohí neviete, čo to znamená ten skipper... Tak to je, hm, kapitán rekreačného plavidla. To je asi najvýstižnejší popis. V ďalšej časti si prečítaš o tom, čo robíme s deťmi na lodi a ako staviame denný program aby sa aj deti zabavili a aj rodičia (nestratili nervy :) ). určite to bude zábava, teda minimálne fotky budú :D Ak máš hocijaké otázky k výletovaniu s deťmi na lodi, sem s nimi. foto: celá Tradičná rodina (Martin a Veronika Hincovci, Michal a Lenka Pechovci)

Deťmi svetla sa staňme! | mil44 | Priania

Názov básničky: Deťmi svetla sa staňme!, Autor: mil44, Kategóra: Priania, Časť textu: Anjeli sa v Biblii viac ako 20-krát spomínajú, od stvorenia sveta nám rôzne pomáhajú. Oni sú úžasní ...

Akcie a podujatia - KB intervencie pri práci s úzkostnými deťmi - online - obsadené

Osnova webinára: • pojem úzkosť, kognitívne-behaviorálny model vzniku úzkosti a jej udržiavanie • teoretické východiská kognitívne-behaviorálnej terapie (KBT) • najčastejšie úzkostné poruchy v detskom veku • prehľad techník, ktoré vychádzajú z KB prístupu

prejsť na článok

Aj medzi deťmi sa šíri dobro

Deti potrebujú vedieť, že sa okolo nich deje každý deň množstvo dobrých skutkov a že svet je plný dobra, hoci to tak niekedy nevyzerá. Alexandra Broadhurst Petrovická, s ktorou sa v novom diely rozprávala Andrea Šprochová, je zakladateľka projektu Detský

Akcie a podujatia - Kreatívne využitie hudby pri práci (nielen) s deťmi - online

ORGANIZAČNÉ INFORMÁCIE Kedy: 13.9. 2023 od 16:30 – 19:30 Kde: online cez platformu ZOOM (prihlasovacie údaje pošleme v deň konania workshopu) Cena: 33 Eur (v cene je lektorné a certifikát zaslaný elektronicky) (Zážitkový workshop o možnostiach využitia

prejsť na článok

Zásady pre cestovanie s deťmi

Keď sa narodia deti, mnohým ľuďom pristane na mysli, že dovolenka už nikdy nebude taká pokojná, aká bola doteraz. Pokiaľ patríte k ľuďom, ktorí majú deti a ktorí zároveň chcú stráviť celkom pokojnú dovolenku, prezradíme vám niekoľko zásad, ktoré s cestova