recenzia Fable, Menovkyňa

Adrienne Young Fable (Dievča mora), Menovkyňa Vitajte vo svete, ktorému vládnu nebezpečné more a ešte nebezpečnejší námorníci, bažiaci po bohatstve. Vo svete, kde si mladé dievča hľadá svoje miesto i rodinu, zatiaľ čo sa snaží prežiť medzi drsnými chlapmi. Fable Fable je dcéra najmocnejšieho kupca Svätca v Úžinách. Po tom, čo príde o svoju matku a domov, ktorý pre ňu predstavovala loď Škovránok, ju otec ponecháva samú na ostrove. Musí sa sama naučiť žiť medzi zlodejmi, bojujúc o jedlo. Fable je však silná osobnosť a vie bojovať s nepriazňou, naučí sa využívať svoje nezvyčajné schopnosti a zarobí si dosť  peňazí, aby ju nejaké loď odviezla z ostrova. To je jej jediná túžba, dostať sa odtiaľ, nájsť otca a získať svoje dedičstvo. Pri úteku však potrebuje pomoc, ktorú jej poskytne mladý kupec West aj so svojou posádkou na lodi Marigold. To pravé dobrodružstvo však stojí ešte len pred nimi. Menovkyňa Fable sa podarí dostať Marigold spod nadvlády svojho otca. Sloboda však netrvá dlho a Fable sa dostane do problémov. Zolo ju zajme na svojej lodi, ktorej kormidelníkom je starý známy jej otca Clove. Fable je donútená pomôcť Zolovi, inak sa späť na Marigold nedostane. Marigold však mieri za ňou. Fable a neskôr i West sa dostávajú do spleti intríg a zakázaných obchodov. Dostávajú sa pod moc Holanďanky, najmocnejšej obchodníčky. Aby sa zachránili, musia nájsť polnočný kameň, o ktorom nik nevie, kde sa nachádza. A či sa vôbec niekde ešte nachádza. Figúrky na šachovnici sa pohli, nik však s istotou nevie dopredu, kto dostane šach-mat. Vedela som, že v Úžinách nebolo nič také, akým sa zdalo. Každá pravda bola prekrútená a každá lož starostlivo vymyslená (Fable, s. 93). Príbeh o Fable vás zhltne ako nebezpečná vlna hneď od prvej strany. Zmes dobrodružstva, akcie, rodinnej drámy, ale i romantických vsuviek, ponúka čitateľovi dobre nakombinované tituly. Knihy i keď sa radia medzi young adult, určite môžu potešiť i starších čitateľov. Na čítanie som sa tešila, pretože vnímam to, že takýto dobrodružný román odohrávajúci sa na mori, absentuje v literatúre pre mládež. Tá je viac-menej pohltená romantickými príbehmi zo strednej škole pre dievčatá a fantasy svetmi na pokračovanie. V tomto prípade autorka siaha po tematike slobody a lásky. Svet kupcov na mori sa spája s ich ne/slobodou. Za akých podmienok sa vedia dostať z lode, na ktorej sú uväznení, alebo ako si vedia odkúpiť loď spod nadvlády niekoho? Zaciťujú slobodu, keď brázdia po pokojnej i rozbúrenej hladine mora, no reálne sú neustále v područí niekoho. Tematika lásky tu má dve podoby. Tá prvá, je láska dcéry k svojmu otcovi i mŕtvej matke. Fable túži po rodinnej láske, ktorej mala dostatok, kým ešte všetci žili na Škovránkovi. Nevie si vysvetliť, prečo ju otec zanechal na ostrove a nožom jej vyryl do ruky mapu. I napriek tomu, že ho nenávidí, veľmi ho i miluje. Druhá podoby lásky je romantická. Knihy ňou však nie sú pohltené, je v ústraní a len dotvára hlavnú dejovú linku, pre ktorú je potrebná. Na prvom mieste je akcia, pri ktorej sa čitateľ určite nenudí. Hlavná hrdinka, i keď by ste to mohli čakať pri YA knihách, netúži zachrániť celý svet! Túži zachrániť seba, otca a Westa. Jej motívy sú nasmerované na nich dvoch. I samotné vyvrcholenie príbehu nestojí na nej, ale na skrytých postavách, ktoré plnia svoje funkcie bez toho, aby ona niečo vedela. Musí sa mnohokrát spoliehať na iných, čo z nej však nerobí slabšiu hrdinku. ,Mám ťa rada, Fable. Bol to môj nápad, aby si sa k nám pridala, a som rada, že si tu. Stíšila hlas. Nehovorím, že nechcem, aby si ho ľúbila. Hovorím len toľko, že ak ho kvôli tebe zabijú, neviem, či sa ovládnem, aby som ťa nepodrezala (Fable, s. 293).´ Oba tituly sú kvalitovo veľmi podobné. Autorka nepolavila po prvej časti, skôr sa snažila dej ešte viac zamotať. Jej postavy sa vyvíjajú, dialógy majú hlavu i pätu, a i keď konajú niekedy nerozumne, je to adekvátne k ich veku. V príbehu som nepostrehla logické chyby, ale predsa len sa našlo niečo, čo mi trochu retardovalo dej. Priveľa opisov, niekedy aj zbytočných, som musela preskakovať očami, aby som sa dostala k atraktívnejším častiam textu. Fable a Menovkyňa zaujmú najmä tých čitateľov, ktorí chcú siahnuť po dobrodružných knihách, nabitých neustálou akciou, zamotanými rodinnými väzbami a dávkou intríg schovaných za obchodnými aktivitami kupcov. Predpokladám, že i vy si aspoň raz pomyslíte, že ste sa ocitli vo filmoch Piráti Karibiku. Toto však nie je Karibik. Sú to Úžiny. Boli sme soľ, piesok, more i búrka. Boli sme zrodení v Úžinách (Menovkyňa,s. 340). Moje hodnotenie 4.5/5 Autor: Adrienne Young Názov: Fable, Menovkyňa Foto a text: dusazeny.sk Úryvky sú citované z knihy Fable, strany: 93, 293, z knihy Menovkyňa, strany: 340 The post recenzia Fable, Menovkyňa appeared first on Duša Ženy.

Recenzia: Aký je objektív Sony FE 28 mm F2 na APS-C?

Test full-frame objektívu pre digitálne bezzrkadlovky na crop snímači.

Recenzia: Apartmány Panagiotis I a II na Zakynthose