O moderné dieselové motory sa zo strachu z drahých opráv obvykle dobre staráme. Automatické prevodovky sa ale stále viac tvária, že od nás nič nepotrebujú. Že znesú čokoľvek, a že dokonca si už vystačia s jednou olejovou náplňou. Netreba zabúdať, že aj pri moderných automatoch je potrebné dodržiavať určité pravidlá obsluhy a údržby. Z automobilu sa stala bežná spotrebná vec, ktorá by mala s čo najmenšou údržbou pár rokov bezchybne fungovať. Automatická prevodovka je zariadenie v dopravných prostriedkoch so spaľovacím motorom, ktoré prenáša silu motora na prednú alebo zadnú nápravu. Umožňuje voľbu rôznych rýchlostných stupňov, ktorých zmenu realizuje za stáleho ťahu motora. Vodič na zaradenie rýchlostného stupňa alebo rozbiehania nepotrebuje spojku. Automatická prevodovka je veľmi citlivé zariadenie. Existuje možnosť rôznych druhov závad a preto sa nedoporučuje prevodovku rozoberať ani montovať do vozidla bez dozoru vyškoleného mechanika. Pokiaľ výrobca sám neudáva kratší interval, úplne prvá výmena oleja by sa mala urobiť určite po hranicu 100 000 kilometrov. Ďalšie kontroly nasledujú v pevných intervaloch 60 000 kilometrov pri štandardnej záťaži, pri zvýšenej po 40 000 kilometroch. Týmto sa myslí častejšie ťahanie prívesov, alebo jazdy výlučne v mestskej prevádzke. S plne elektronickou väzbou majú už pomerne rozsiahly ochranný systém, brániaci nežiadúcim zásahom. Oproti tomu pri starších typov nebýva problém poškodiť prevodovku zasunutím parkovacej uzávery alebo prehodením smeru jazdy v okamihu, kedy vozidlo ešte nezastavilo. Mnoho vodičov je tiež zvyknutých aj pri automatoch počas jazdy vyraďovať na neutrál. Nie je to vyslovene zakázané, ale automatika už zo svojej podstaty nie je stavaná na takúto manipuláciu. Dochádza k prudkým zmenám hydraulického tlaku. Žiadne palivo sa tým neušetrí a prevodovke to zbytočne ubližuje. Spozornieť treba pokiaľ zaraďovanie sprevádzajú neštandardné zvuky, niektorý rýchlostný stupeň dlhšie, prípadne trvalo prešmykuje. Ďalej pri akejkoľvek anomálii pri radení. Výrobca prevodovky Aisin AW 55-50/51 (5 st.) doporučuje výmenu náplne po 60 000 km a dobre vie prečo. Solenoidy v ovládacom elektrohydraulickom bloku sú veľmi citlivé na čo i len malé znečistenie oleja a majú celkovo kratšiu životnosť. The post Prevodovka first appeared on VR Autoservis Bratislava.
Ide o zložitý mechanizmus, kde jednotlivé časti majú na seba veľký vplyv. Pri dlhodobej jazde s pokazenou súčiastkou hrozí riziko, že závada sa prenesie aj na iné súčiastky. Prevodovka je po motore druhý najzložitejší a druhý najdrahší komponent vozidla.
prejsť na článokMulčovače KM Úvod / Stroje / Mulčovače HUMUS / Kladivové, bezpečnostné mulčovače / Mulčovače KM Rada univerzálneho kladivkového tažkého
prejsť na článokSte naturálne dobrodružná povaha s nehynúcim zmyslom pre zvrátený humor, neobľubujete instantné zážitky a ťahá vás to do Ázie? Ak zaznelo štyri krát veľké ÁNO tak je tento text Váš. Dozviete sa totiž ako sme sa vo Vietname dostali k motorkám Honda Win 110
prejsť na článok