OROFACIÁLNA STIMULÁCIA

Na našich stretnutiach často diskutujeme o tom ako posilniť svaly v oblasti tvárovej oblasti, aby bolo pre deti jednoduchšie nielen hovoriť, ale aj papať. Ideálnou pomôckou je orofaciálna stimulácia, ktorá je ľahko dostupná všetkým rodičom. Ide o súbor pohybov a úkonov, ktoré napomáhajú rozvoju motoriky tváre, líc, pier, jazyka, podnebia a hltana. Je vykonávaná v tvárovej (faciálnej) a ústnej (orálnej) oblasti. Cieľom stimulácie je snaha navodiť normálne alebo podľa možností čo najnormálnejšie pohybové vzorce orofaciálnej oblasti. Najčastejšie je vykonávaná fyzioterapeutmi, logopédmi a ergoterapeutmi, no jej prvky môžete aplikovať aj vy sami doma so svojimi deťmi. Pri stimulácii sa využíva viacero manuálnych techník – dotyk, tlak, hladenie, ťah a vibrácie. Dotyk – musí byť príjemný a istý. Dotýkame sa špičkami prstov alebo celou dlaňou ruky. Ťah – jemný, pomalý ťah jedného svalu, prípadne svalového reťazca. Tlak – silný, ale nikdy nesmie vyvolať bolesť. Vibrácie – podstatou je vyvinutie striedavého tlaku od úponu svalu (miesto kde sa sval pripája na kosť) až k jeho koncu. Stimulácia sa dá vykonávať dvomi spôsobmi:    Prvým je „bodová technika“ kedy stláčame jednotlivé body v oblasti tváre.    Druhým spôsobom je „dráhová technika“ kedy jemne prechádzame rukami po tvári dieťaťa po určitých líniách. Je vhodná a odporúča sa aplikovať ju u predčasne narodených detí, pre deti s poruchou sania a prehĺtania, pre sondované deti, pre deti s neurologickými ochoreniam alebo poškodením centrálneho nervového systému, pre deti s Downovým syndrómom, pre deti s mozgovou obrnou a pre mnohé iné. Medzi najväčšie výhody orofaciálnej stimulácie patrí: aktivácia orofaciálnych funkcií ako je sanie, hltanie, žuvanie a hryzenie rozvoj vnímania zlepšenie pohybu rozvoj reči a mimiky podpora vlastnej iniciatívy a samostatnosti   Pri stimulácii sa odporúča dodržiavať nasledovné zásady: stimuláciu je dobré vykonávať približne 15 minút pred obvyklým časom jedenia pred začatím si uložiť dieťa do zvýšenej polohy – podložiť trup dieťaťa (deka, vankúš) dieťa by nemalo mať žiadne predmety v ústach ak je dieťa nekľudné, tak jednou rukou si pridržiavame hlavičku a druhou cvičíme. Ako postupovať pri orofaciálnej stimulácii nájdete na priloženom linku: https://downovsyndrom.sk/v16/node/2353

prejsť na článok

Stimulácia vágového nervu u detí s farmakorezistentnou epilepsiou − naše skúsenosti

Ramos Rivera G. A., Švecová L., Radová S., Horn F., Jasenek R., Rudinský B., Novotný M., Šteňo A., Kolníková M.Stimulácia vágového nervu u detí s farmakorezistentnou epilepsiou − naše skúsenosti. Simanov 19. deň detskej chirurgie, Bratislava, 16. december

prejsť na článok

Antigraffiti úprava ochráni fasády škôl pred sprejermi

Primárnou úlohou vzdelávacích inštitúcií je rovnako edukácia, ako aj stimulácia kritického i tvorivého myslenia. Prostredie, ktorým sa človek obklopuje, má nezanedbateľný vplyv na rozvoj jeho osobnosti. Architektúra verejných budov by preto mala ísť príkl

prejsť na článok

Vitamín C

Varenie – Potraviny – Poznávajte vitamíny Význam pre organizmus: tvorba aochrana spojivového tkaniva, hojenie rán, zdravé ďasná, lepšia obranyschopnosť organizmu, stimulácia tvorby bielych krviniek, zníženie rizika srdcových chorôb aniektorých druhov rak

prejsť na článok

Rehabilitácia

Vývoj rehabilitačnej medicíny hlavne v poslednom období bol výrazne ovplyvnený pacientami s veľmi ťažkými, v minulosti takmer vo všetkých prípadoch smrteľnými, komplexnými deficitmi. Ešte v 80 rokoch 20 storočia panoval názor, že títo pacienti nie sú reha

prejsť na článok

Cumlík a reč

Ako vplýva sanie cumlíka na reč? Má svoje výhody? Aký typ cumlíka vybrať? Kedy dieťa od cumlíka odnaučiť? A ako? Alebo zvoliť namiesto cumlíka radšej palec? Na tieto otázky odpovedá klinická logopedička PaedDr. Adelaida Fábianová. Problematike poruchám

prejsť na článok