Koučing a obmedzujúce presvedčenia

Miriam Němcová, ACC (ICF) To, čomu ľudia veria o sebe, o druhých, či o svojej situácii, má obrovský vplyv na to, ako sa správajú, čomu venujú úsilie, ako interpretujú veci a v konečnom dôsledku aj na ich výkony. Jedna slovníková definícia presvedčenia znie: Presvedčenie je princíp alebo myšlienka, ktorá je bez dôkazu akceptovaná ako pravdivá. Tento koncept akceptovania niečoho ako pravdivého, či už je to pravda alebo nie, je kľúčom k pochopeniu vplyvu posilňujúcich i obmedzujúcich presvedčení na človeka. Presvedčenia ovplyvnia správanie človeka rôznym spôsobom, napríklad: nepustí sa do vecí o ktorých si myslí, že v nich nemôže uspieť pochybí vo veciach, o ktorých je presvedčený, že na ne nemá dodajú mu sebadôveru, aby urobil veci, ak si myslí, že ich zvládne. Henry Ford to vyjadril takto: “Či už si myslíte, že môžete, alebo si myslíte, že nemôžete, v oboch prípadoch máte s najväčšou pravdepodobnosťou pravdu.“ Kľúčová zručnosť kouča je počúvanie. Keď kouč započuje v reči koučovaného negatívnu samovravu alebo rozpozná skresľujúce myšlienkové stereotypy, je dôležité, aby sa pri nich zastavil, pomohol klientovi, aby si ich všimol a pozval ho plnšie preskúmať, kde je pravda. Kouč môže započuť viacero typov skresľujúcich stereotypov: generalizácia typickými slovami sú pre ňu: „všetci“, „každý“, „žiaden“,videnie spôsobom „všetko alebo nič“ – veci sú buď biele alebo čierne a nič medzitýmneexistuje,mentálny filter klient si vyberie jeden detail a lipne na ňom,personalizácia – keď klient preberá zodpovednosť za negatívne veci, aj keď na tonemá dôvoda celý rad ďalších. Napríklad nadmerná generalizácia môže znieť ako:„Vždy všetko skazím.“, „Vždy sa mi to stane.“, „Nikdy nemôžem uspieť“, „Toto sa môžestať iba mne.“ Je viacero spôsobov, ako môže kouč reagovať. Jeden z nich je položiť jednoslovnú otázku, ktorá zobjektívni klientov pohľad a umožní mu odhaliť generalizáciu: „Vždy?“ „Nikdy?“ „Iba?“ Rozhovor môže pokračovať ďalším zobjektívnením: „Kedy si to nepokazil?Hlbšie by klienta smerovali otázky: „Čo vtedy bolo iné?“ „Čo ti to hovorí o tom celom?“ „Čo ti to hovorí o tebe?“ „Čo si si práve uvedomil?“ Sformulovanie toho, čím sa klient riadi, často prináša až takzvaný „AHÁ“ efekt a cenné uvedomenie, ktoré mu dodá silu na zmenu a hľadanie nového presvedčenia. Kľúčovým je tiež jeho upevnenie – hľadanie dôkazov pre jeho platnosť a spôsoby jeho posielenia. Zmena a upevnenie presvedčenia môže chvíľu trvať, najmä ak sa klient toho pôvodného držal mnoho rokov a je pre neho ako hlboko vyjazdená koľaj. Vyžaduje to teda čas, toleranciu a trpezlivosť – aj voči sebe samému.

prejsť na článok

Práca s bariérovými presvedčeniami pre koučov (KOD8000)

.ugb-a262e30 > .ugb-inner-block > .ugb-block-content > .ugb-columns__item{grid-template-columns:1.40fr 0.60fr !important}@media screen and (min-width:768px){.ugb-a262e30.ugb-columns{margin-top:5px !important;margin-bottom:5px !important;margin-right:5px !

prejsť na článok

máj 2022

Teší nás, že sa májového kurzu Koučing párov tentokrát zúčastnili aj traja kouči z Česka. A ako na otázku Odporučil/la by si workshop aj iným? Ak áno, tak prečo? odpovedali účastníci kurzu? „Ano, je to téměř dokonalý návod, jak na koučink párů, kouči se

prejsť na článok

marec 2022

V marci 2022 sme zrealizovali prvý kurz Koučing párov s dôrazom na rozvoj ôsmich kľúčových kompetencií Čo o ňom povedali niektorí účastníci? Zo spätných väzieb po kurze: „Bol to jeden úžasný hodnotný kurz pre všetkých, ktorých tématika koučingu u pár

prejsť na článok

Poznaj sám seba

Musím povedať, že ja som sám seba až do svojich 33 rokov vôbec nepoznal. Nikto mi to nikdy nevysvetlil a nikto ma to nikdy nenaučil tak, aby som to pochopil. Aj keď som vyštudoval aplikovanú biológiu a krátko som dokonca pracoval vo výskume. Aj keď som s

prejsť na článok

Tímový a skupinový koučing (KOD8100)

.ugb-a262e30 > .ugb-inner-block > .ugb-block-content > .ugb-columns__item{grid-template-columns:1.40fr 0.60fr !important}@media screen and (min-width:768px){.ugb-a262e30.ugb-columns{margin-top:5px !important;margin-bottom:5px !important;margin-right:5px !

prejsť na článok