Čo je dôležité posúdiť, preveriť, zistiť a poznať, pre správne určenie/vypočítanie predpokladanej hodnoty zákazky (PHZ), pre obstaranie služieb v oblasti súkromnej bezpečnosti (strážnej služby / SBS)?

Pri výberových konaniach prebiehajúcich v štátnych aj súkromných firmách, často krát dochádza k nesprávnemu nastaveniu/určeniu predpokladanej hodnoty obstarávanej zákazky. Dôvody môžu byť rôzne, buď neznalosť mzdových a odvodových povinností určených zákonníkom práce, pre zaradenie pozície pracovník bezpečnostnej služby, alebo zámerné/vedomé nastavenie nízkej PHZ, napríklad z dôvodu nedostatočného množstva finančných zdrojov na pokrytie obstarávanej služby, v tomto prípade SBS.Principiálne platí, že do predpokladanej hodnoty zákazky sa zahŕňa a započítava všetko, čo s ňou ekonomicky alebo technicky súvisí alebo je od nej neoddeliteľné, a to za celé obdobie, v ktorom sa má plnenie zmluvy realizovať. Pri kalkulovaní PHZ SBS, je veľmi dôležité dôsledne poznať zákonné normy, v oblasti mzdových predpisov, pretože mzdové náklady tvoria viac ako 90% celkovej zmluvnej ceny. Všetky podstatné náklady, pre prevádzkovanie strážnej služby ovplyvňujúce určenie PPZ určuje štát. Jedná sa o určenie miezd, príplatkov, stravného, povinných odvodov a pod.Zamestnanci  bezpečnostnej služby, musia byť v zmysle zákona č. 311/2001 Z.z., §120, ods.1, ods.3 a ods. 4 zaraďovaní do príslušného mzdového stupňa náročnosti. Pracovné zaradenie pozície „Pracovník bezpečnostnej služby“, spadá/sa zaraďuje do 2. mzdového stupňa náročnosti. Nedodržanie uvedenej povinnosti, je zo strany zamestnávateľa porušením mzdových a odvodových povinností, ktoré bude, v prípade zistenia sankcionované. Každoročne, spravidla na jeseň po uzákonení minimálnych mzdových nárokov (MMN) na nasledujúci kalendárny rok, je potrebné zistiť výšku minimálneho mzdového nároku, prislúchajúcemu 2. mzdovému stupňu náročnosti a mzdu od 1. januára nasledujúceho roka a aplikovať v PHZ v správnej výške. Dôležitá je aj povinnosť pridelenia správnej výšky hodinovej sadzby, pre 2. mzdový stupeň náročnosti, v závislosti od zazmluvneného rozsahu vykonávania strážnej služby. Preto je dôležité určiť, či sa v rámci rozsahu výkonov bude jednať o jednozmennú, dvojzmennú, alebo trojzmennú prevádzku strážnej služby. Hodinové sadzby pre jednotlivé typy prevádzok v 2. mzdovom stupni sa od seba odlišujú.Dôležitou súčasťou správneho určenia PHZ, je aj správne nacenenie a započítanie výšky príplatkov (za prácu v noci 40%MMN, za prácu v sobotu 50% MMN, za prácu v nedeľu 100 % MMN a za prácu vo sviatok vo výške 100%, nie z MMN, ale z priemernej mzdy zamestnanca). Výška priemernej hodinovej sadzby za náhradu práce vo sviatok (vo výške 100%) zamestnanca strážnej služby, nesmie byť nižšia ako základná  hodinová sadzba v 2. mzdovom stupni  v odpracovanej zákonom stanovenej zmennosti. Okrem mzdových veličín, je potrebné pri určovaní PHZ započítať aj ďalšie predpokladané náklady ako napríklad náklady na materiálové a technické vybavenie zákazky, náklady na supervíziu a v neposlednom rade aj predpokladaný primeraný zisk pre prevádzkovateľa bezpečnostnej služby. Predpokladaná hodnota zákazky (PHZ), je verejným obstarávateľom alebo obstarávateľom definovaná, ako celkový predpokladaný obrat bez dane z pridanej hodnoty, ktorý má dosiahnuť uchádzač/ prevádzkovateľ bezpečnostnej služby, počas celej doby trvania zákazky. Verejný obstarávateľ a obstarávateľ v dokumentácii k verejnému obstarávaniu uchovávajú aj informácie a podklady, na základe ktorých určili predpokladanú hodnotu (PHZ).© 2023 M.A.J.O.R. Agency, s.r.o. 

prejsť na článok

Čo je kontrola bezpečnosti plynu?

Kontrola bezpečnosti plynu sa líši od kontroly plynu. Je primárne určený na kontrolu všetkých plynových zariadení vrátane kotlov, sporákov a ohňov (trvalých alebo prenosných), aby sa zabezpečila ich správna a bezpečná prevádzka. Čo je súčasťou kontroly be

prejsť na článok

Dokumentácia bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci (BOZP) zamestnávateľa

V kontexte dokumentácie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci je potrebné, aby si každá organizácia zosúladila dokumentáciu z hľadiska požiadaviek na dokumentáciu v oblasti riadenia a organizácie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, doriešila, resp.

prejsť na článok

Novela verejného obstarávania prešla do druhého čítania, má zjednodušiť a zrýchliť verejné nákupy

Vládny návrh novely zákona o verejnom obstarávaní, ktorý pripravilo Ministerstvo investícií, regionálno rozvoja a informatizácie SR (MIRRI), sa dostal do druhého čítania. Poslanci Národnej rady SR to v stredu odhlasovali po prerokovaní návrhu v prvom číta

prejsť na článok

Nové rebríčky škôl po pandémii – s top výsledkami žiaci bratislavského gymnázia na Teplickej, Súkromnej SOŠ v Poprade a ZŠ sv. Cyrila a Metoda, Košice

Po dvojročnej odmlke sa opäť realizovali celoplošné merania – pozrite si školské rebríčky po zahrnutí týchto údajov. Sme radi, že sa ministerstvo školstva po dvojročnej prestávke vrátilo k realizovaniu Testovania 9 a písomnej časti maturít a po ročnej p

prejsť na článok

Aký je rozdiel medzi postupom podľa § 117 ods. 1 a podľa § 117 ods. 6 ?

Zadávanie zákaziek s nízkymi hodnotami § 117 ods.1 (1) Verejný obstarávateľ pri zadávaní zákazky s nízkou hodnotou postupuje tak, aby vynaložené náklady na predmet zákazky boli hospodárne. Ak verejný obstarávateľ vyzve na predloženie ponuky viac hospo

prejsť na článok