Bezpilotné neregistrácia

Dopravný úrad vypísal 16.12.2021 verejné obstarávanie na infosystém pre registráciu bezpilotných leteckých systémov (UAS), ktorý mal podľa NEP2019/947 platiť už od 31.12.2020.  Termín predkladania ponúk 28.01.2022 09:00, dĺžka trvania 18 mesiacov.  Odhadovaná hodnota 582 433,33 EUR bez DPH. Perfektné, keď to vedia odhadnúť na dve desatinné miesta a to ma napĺňa optimizmom, že v polovici budúceho roka (2023) Čo s poistením slovenského pilota UAS ? Pilot UAS je každý, kto lieta s modelom, dronom a neviem s čím ďalším na diaľkové ovládanie. S poistením LERMAS (predtým ZMOS) to u nás je a bolo vždy veľmi neisté. Nízke krytie, obmedzená platnosť na registrované súťaže proste problém pri účasti na súťaži v zahraničí, pri tréningoch, pri lietaní za humnom. Riešili sme to poistením v rakúskom Aeroklube ale od r. 2021, keď vstúpilo Nariadenie EU 2019/947 do platnosti pre všetky štáty EÚ mám problém, vďaka nečinnosti slovenských orgánov, s poistením znova. Z oficiálnej odpovedi ÖAeC (rakúskeho Aeroklubu) z 2.2.2022 citujem:  Podľa Nariadenia EÚ 947/2019 sa prevádzkovateľ bezpilotného prostriedku musí zaregistrovať v krajine, kde má registrované hlavné bydlisko. Poistenie ÖAeC (rakúskeho Aeroklubu) je platné len vtedy, ak sa preukážete platnou registráciou vo vašej krajine a preukazom / dokladom / o spôsobilosti (v ktorejkoľvek krajine). Pre mňa teda platí, že poistenie rakúskeho Aeroklubu nebude platné (aj keď uhradím členský poplatok), lebo sa nemám kde na Slovensku zaregistrovať Môžem lietať (ak som v Lermas) s poistením na slovenských súťažiach a akciách, ktoré sú v kalendári Lermas a FAI. Registrácia na zahraničné súťaže FAI je podmienená mojou registráciou podľa  Nariadenia EÚ 947/2019 (EU regulation 2019/947: unique registration number / each pilot.) Napadá ma, že by sme sa mohli stať (Slovensko) rajom pre neregistrovaných pilotov, niečo podobné ako daňový raj vo finančníctve. Pripravme sa teda na plné letiská Čo do vtedy, kým Letová sezóna 2022 sa rozbieha, F3F sa lieta hlavne v jarných mesiacoch a naša registrácia na Slovensku je v nedohľadne. Konzultoval som to s trénerom F3F a Andrejom. Z odpovedi od Andreja ( 8.2.2022) vyberám: Ľ. Krupár na tému registrácie leteckých modelárov podľa EU 2019/947 a navrhol, že zájdeme za štátnou tajomníčkou Ministerstva dopravy aby sme sa pokúsili v čo najkratšej dobe vybaviť udelenie hromadnej registrácie pre všetkých modelárov organizovaných v LERMAS-e až do doby, kým sa podarí sprevádzkovať portál na individuálnu registráciu.  Ministerstvo dopravy Podľa šéfa sekcie civilného letectva Ministerstva dopravy, ministerstvo  podniklo (nezávisle na našom apele) vlastné kroky a zapojilo do tvorby náhradného systému registrácie vlastné IT-oddelenie, lebo je zrejmé, že registračný systém (podľa výberového konania) tak skoro nebude. Ostáva nám už len dúfať, že to ich IT-oddelenie zvládne dobre a včas (do 6.5.2022 pre nás, ktorí sme prihlásení, do súťaže Donaupokal v Hainburgu). Svetlo na konci tunela ? Na ministerstve dopravy sa uskutočnilo stretnutie, ktoré sprostredkoval  p. Krupár, predseda LERMAS, cez štátnu tajomníčku p. Brunckovú.Za LERMAS sa ho zúčastnil Andredej Molčányi, predseda klubu TOP GUN,  s podpredsedom klubu Rasťom Rihákom (ktorý sa angažuje pri tvorbe reg. systému) a za Ministerstvo dopravy p. Michal Hýsek šéf sekcie civilného letectva a p. Miroslav Kolesár šéf sekcii informatiky. IT-oddelenie z MD vytvorilo jednoduchý, no nášmu účelu registrácie ÚPLNE postačujúci, registračný systém, ktorého výstupom je PDF-dokument s vygenerovaným registračným číslom podľa NEK 2019/947. Celé je to zatiaľ ešte v testovacej fáze, termín spustenia do prevádzky by v optimistickom prípade mohol byť začiatok apríla. Dojem zo stretnutia bol veľmi veľmi dobrý, účastníci boli dostatočne kompetentní a bolo vidno, že z ich strany je úprimná snaha vyriešiť našu situáciu. Riešenie . Znova sa potvrdilo, že ani veľká snaha viacerých ľudí nestačí na neschopnosť a odmietanie jednotlivcov, ktorí majú tú moc Z registrácie na Slovensku nič nie je a tri roky ma to už zaujímať nemusí. Po niekoľkomesačnej snahe posunúť registráciu na Slovensku ďalej aspoň pre časť pilotov, ktorí sa chcú zúčastňovať súťaží v okolitých štátoch sme sa zaregistrovali v Rakúsku. Registrácia platí na 3 roky vo všetkých štátoch EÚ ale  iba v roku 2022  na registrovaných plochách a letiskách . Kto chce podrobnosti, môže mi napísať Po 4 mesiacoch od registrácie v Rakúsku sme dostali e-mail od dronspace.at. že naša registrácia bola zrušená. Ako dôvod je uvedené, že registrácia na Slovensku v marci/apríli 2022 už bola možná :-). Táto informácia údajne pochádza od slovenskej inštitúcie  Fakty Ako vyplýva zo ZMLUVY O DIELO na dodanie komplexného informačného systému (IS CRDÚ) pre manažment údajov Dopravného úradu, dátum podpísania zmluvy je 25.7.2022. Znamená to, že v Rakúsku nevedia o tom vôbec nič. Takže Rakúsko NIE ! V bode 4. Popis predmetu zákazky je článok 4.1.2.1.5 UAS preukazy, UAS register prevádzkovateľov. Tieto budované systémy budú spravovať celý životný cyklus registra prevádzkovateľov a preukazov spôsobilosti pre bezpilotné letecké systémy, vrátane výcvikových kurzov a preskúšania teoretických vedomostí uchádzačov. Realizuje sa tak vykonávacie nariadenie (EÚ) 2019/947. CR DÚ bude preberať zo systému informácie o vydaných preukazoch a registrovaných prevádzkovateľoch. Rozpočet a harmonogram:Nasadenie  začiatok T 510 koniec T 570.  Cena spolu za zmluvu o dielo  je 4 500 000,00 € Znamená to, že naša registrácia je iba omrvinkou v IS CRDÚ. Ak budú dodržané termíny, registrácia na Slovensku bude možná po skončení nasadenia (T570), t.j. 15.2.2024. Či sa niekto zaoberá preklenutím obdobia od 1.1.2021, od kedy platí NEP2019/947 pre EU, do 15.2.2024, som sa zatiaľ nikde nedozvedel.  Aké sú naše možnosti ? Informácie a stav k 20.7.2022 sú v článku

  • Web: F3X |
  • Aktualizované: 17.7.2023
prejsť na článok

Boeing zvýšil štvrťročné tržby o 18 percent a zvyšuje výrobu lietadiel 737 MAX

Americký výrobca lietadiel Boeing v druhom štvrťroku zvýšil tržby o 18 percent na 19,75 miliardy dolárov. Firma to uviedla vo svojej dnešnej správe. Zároveň oznámila, že zvyšuje výrobu svojho najpredávanejšieho lietadla 737 MAX z 31 na 38 kusov mesačne. P

prejsť na článok

Konferencia DRONTEX 2023 spojila odborníkov na bezpilotné technológie z krajín V4

Konferencia DRONTEX 2023 spojila odborníkov na bezpilotné technológie z krajín V4 Konferencia DRONTEX 2023, ktorá sa uskutočnila 18-19.Októbra 2023 v priestoroch národnej kultúrnej pami

prejsť na článok

Dvojdňová konferencia DRONTEX 2023 otvorí témy dronových služieb a bezpečnosti

Dvojdňová konferencia DRONTEX 2023 otvorí témy dronových služieb a bezpečnosti (Tlačová správa, 23.8.2023)V termíne 18-19. Októbra 2023 sa v priestoroch národnej kultúrnej pamiatky Elek

prejsť na článok

Seminár Ako sa stať pilotom dronu a bezpečne lietať bol úspešný v Trenčíne aj Prešove

Seminár Ako sa stať pilotom dronu a bezpečne lietať bol úspešný v Trenčíne aj Prešove Druhý ročník edukačno-zážitkového seminára s názvom Ako sa stať pilotom dronu a bezpečne lietať mám

prejsť na článok