Americký sen z 50. rokov

Americký sen z 50. rokoch V rôznych kútoch sveta majú majitelia klasických áut alebo lepšie povedané veteránov odlišný výzor. Jazdia naokolo v ich lásky plne udržiavanom vozidle s pohľadom, ktorý jasne hovorí: Áno, som v pohode. Tieto autá majú úsporu v palive, ktorú možno porovnať s úsporou vojenského tanku, ale napriek tomu je na týchto typoch áut niečo nepochybne v pohode.Veterány sú jednoducho cool. Každý sa za nimi obzrie, každý si pri pohľade na ne predstaví pláž, slnko a čistú pohodu. A možno aj to je dôvod, prečo by ich niektorí ľudia radi vlastnili alebo si na nich aspoň zajazdili.Predstavte si, ako by sa majiteľ takého skvostu cítil po príchode na Kubu? Krajiny, kde je možné považovať v postate všetky autá za veterány? Títo ľudia by povedali, wow pozrite sa na všetky tieto úžasné autá. No pre miestnych obyvateľov sú to len autá. Autá, ktoré väčšinou fungujú a majú štyri kolesá. Tak ako na týchto veteránoch, aj na Kube je niečo úžasné. Kuba je a dlho aj bude jednou z najvyhľadávanejších turistických destinácii na svete. A práve preto je téma starých áut veľmi populárna. Prečo má vlastne Kuba toľko starých áut, je častá otázka turistov. Odpoveď na tuto otázku je spojená najmä so bohatou históriou ostrova.Počas vlády kubánskeho diktátora Fulgencia Batistu v 50. rokoch, bola Kuba obľúbenou turistickou destináciou najmä pre Američanov. Práve vďaka ním bolo na ostrov dovezených vyše 125.000 amerických áut vyrobených v Detroite. No hneď po revolúcii, ktorú v roku 1959 úspešne viedol Fidel Castro a následnom odlive amerických obyvateľov ostali tieto autá ponechané na pospas osudu. Navyše, po revolúcii bolo na krajinu zavedené obchodné embargo a s tým spojený aj dovoz nových áut. Práve z hľadiska dovozu áut, je Kuba výhodne situovaná najmä pre amerických výrobcov vozidiel, no po zavedení embarga import amerických aut už nebol možný. Zvyšok krajín, ktoré vyrábali vozidlá sú príliš ďaleko a na dovoz aut neboli peniaze. Treba si teda uvedomiť, že Kubánci až tak veľa možností na dovoz iných aut skutočne nemali. Napriek tomu sa na Kubu dovážalo veľa áut z bývalého Sovietskeho zväzu, ktoré dodnes tvoria pravdepodobne najpočetnejšiu skupinu vozidiel vôbec. Navyše, z hľadiska opravy a údržby sú po-revolučné autá jednoducho najobľúbenejšie. Lada či Moskovich sú dobre známe pre všetkých kubánskych mechanikov.A predsa nie všetko čo jazdí po ostrove je možné považovať za múzeum na kolesách. V poslednej dobe sa stále viac stretávame s dovezenými čínskymi značkami. Tak isto je vidieť vplyv európskych a juhokórejských značiek. Európske sú dovážané najmä pre účely auto-požičovní a tie čínske sú využívané pre účely štátu vo všeobecnosti. Policajti len nedávno vymenili staré Lady za čínske Geely. Ministerstva vymieňajú obľúbené Lady za čínske MG. Verejnú dopravu ovládla čínska značka Yutong, ktorá je monopolne využívaná aj na všetky autobusové potreby v turizme. Napriek novej vlne automobilov však tie staré veterány na ostrove budú jazdiť aj naďalej.Pod kapotouRozmýšľali ste niekedy ako to vyzerá pod kapotou takého veterána? Je ťažko predstaviteľné, že aj po vyše pol storočí, tieto autá jednoducho fungujú. Teda aspoň ich hlavné časti. Napriek vyčerpávajúcej a komplexnej údržbe, nie je možné mať auto fungujúce na 100 %. Keď sa však zamyslime nad tým, že auto brázdi ulice Havany už 60 rokov, ťažko im niečo vyčítať. Najmä ak zohnať náhradné diely je skutočne problém.Väčšina veteránov v uliciach Kuby sú skôr takým mixom 20. a 21. storočia. Typický Kubánec má originálny motor uložený niekde doma a jeho auto poháňa motor z Mitsubishi alebo Toyoty. Je to praktické, ekonomické a výhodné. Originál si chráni na lepšie časy. Proste niet nad originál. Auto mu funguje vďaka neskutočnej vynaliezavosti samotného mechanika.Na druhej strane, ak sa osobne spýtate hociktorého Kubánca, ktoré auto je najspoľahlivejšie na Kube, jeho odpoveď bude jednoznačná. „Lada!“ Nech vás nezaskočí cena takej 20 ročnej Lady, ktorá môže vyskočiť aj na neuveriteľných 15.000 EUR. Hold, čoho je málo, to je drahé.Kuba nie je bohatá krajina, takže akýkoľvek spôsob akým si znížiť prevádzkové náklady na vozidlo je vítaný. Benzín stojí okolo 1.20 dolára za liter (prepočítané na americký dolár). Diesel stoji o niečo menej ako polovicu, takže ak existuje možnosť získať dvojnásobné množstvo paliva za rovnaké peniaze, máloktorý Kubánec to ignoruje. Abraka dabra a pod kapotou máme dieselový motor. Z hľadiska životného prostredia by mohli byt dieselové motory nenávidené, avšak na Kube sú pomerne obľúbené.Aká je teda budúcnosť veteránov?Ťažko povedať. Bude ešte dlho trvať kým tieto nádherné skvosty úplne vyprázdnia ulice. Bola by to aj škoda, veď práve to je to čo robí Kubu tak krásnou a zaujímavou krajinou, nemyslite? SPÄŤ .elementor-element-47ad7e5.premium-gradient-move { background: linear-gradient(-45deg,#535f70,#68c6ea,#535f70,#68c6ea); } ( function( $ ) { "use strict"; $('.elementor-element-47ad7e5').addClass('premium-gradient-move'); }( jQuery ) );

prejsť na článok

Nemusíš ísť za veľkou mlákou, aby si si splnil americký sen!

Pre veľa ľudí americký sen vyjadruje peniaze a s tým spojenú slobodu. Za peniaze si môžete kúpiť hocičo, napríklad aj krásne, výkonné auto v podobe amerického športiaka – amerických svalov tzv. “muscle cars”.U nás v Drivee nepotrebujete veľa peňazí a ani

prejsť na článok

MIMORIADNY ONLINE Od začiatku vojny prišlo o život viac ako 500 detí na Ukrajine: Americký minister obrany bol v Kyjeve

KYJEV - Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj v nedeľu odvolal generálmajorku Teťjanu Ostaščenkovú z funkcie veliteľky zdravotníckych síl ukrajinskej armády. Bola prvou ženou, ktorá túto pozíciu zastávala. Informuje o tom agentúra DPA.

prejsť na článok

Test Toyota Highlander pohledem ženy: Vítej Ameriko

Píše se rok 2000 a na japonský a americký trh vstupuje nové SUV, které láme rekordy, kde může. Tedy do chvíle, než mu vítězný věnec přebere model RAV4. Od té doby Highlander prošel kus cesty, rozměrově narostl a konečně se dostal do Evropy. Jak vypadá jeh

prejsť na článok

Vedci objavili vzácny hrob spred 3 000 rokov. Čo našli?

V Peru objavili archeológovia 3 000 rokov starú hrobku. Nachádzala sa v ňom kostra muža, ktorý bol pochovaný s drobnými darmi vrátane keramických misiek. Archeológovia majú podozrenie, že tento muž mohol byť počas svojho života vplyvným kňazom.

prejsť na článok

Líder extrémistickej skupiny Oath Keepers dostal trest za útok na Kapitol, vo väzení má stráviť 18 rokov

Zakladateľa americkej extrémistickej skupiny Oath Keepers vo štvrtok odsúdili na 18 rokov väzenia za zosnovanie sprisahania, ktoré vyvrcholilo útokom podporovateľov bývalého prezidenta

prejsť na článok