AI a budúcnosť artu

V posledných dňoch sa arťáckou komunitou po celom svete prehnala búrka signalizujúca zmenu toho ako tvoríme a chápeme art. Všetko má na svedomí nový fenomén s názvom AI Art, ktorý rozdelil umelecký svet na viaceré tábory. To najťažšie je však stále pred nami a preto je dobré vedieť o tom čo najviac a pripraviť sa na to čo nás čaká a neminie. Pred tým než sa pustíš do čítania, chceme ťa upozorniť, že táto téma je extrémne náročná. Preto je dôležité brať do úvahy, že názory a postoje popísané v tomto článku sa s vývojom situácie môžu meniť. Zároveň niektoré veci sú zjednodušené, aby tento článok nemal tritisíc strán. Ku všetkému však vieš nájsť zdroje na googli alebo jednoducho sledovaním situácie posledných dní.Čo je AI Art? Ide o (umelecký) obrázok, video, hudbu, text… vytvorený pomocou AI - umelej inteligencie. Nejde však o veľkého zlého robota, ktorého porazí jedine vyvolený s káblom v zátylku. Umelá inteligencia je stále iba program, algoritmus, ktorý vytvára obsah na základe parametrov alebo databázy zdrojov. Nerobí to sám, z vlastnej vôle, ale na príkaz developera alebo užívateľa. Umelá inteligencia zároveň nie je nič nové. Používa ju väčšina z nás, prostredníctvom iných programov a ich funkcií ako napríklad “Object selection” vo Photoshope alebo “Retopo” v mnohých 3D softvéroch. A takýchto príkladov sa nájdu stovky… Nebudeme tu popisovať ako AI funguje po technickej stránke, to je téma na celý samostatný článok, ale ujo google vám s láskou pošle hromadu aktuálnych článkov a videí na túto tému. Pre účely tohto článku je dôležité vedieť, že vyššie spomínaná databáza zdrojov znamená obrovské množstvo rôznych obrázkov. A obrovským množstvom myslíme databázu s viac ako 5 biliónmi obrázkov, fotiek a samozrejme artovej tvorby (zatiaľ - a to číslo každým dňom stúpa). To je číslo s dvanástimi nulami - 5 000 000 000 000 - teda päť krát milión miliónov… Ako teda funguje AI art z pohľadu užívateľa? Jednoducho. Vo väčšine prípadov zaplatíš, napíšeš do okienka čo chceš a za pár sekúnd ti AI vypľuje výsledný obrázok, prípadne viaceré variácie. Niektoré AI sú zadarmo a generujú obrázky priamo v tvojom počítači, väčšina však funguje online. To nie je všetko. AI sa neustále zdokonaľuje a učí. Užívatelia tak s novými verziami môžu namiesto textu do vyhľadávača nahrať obrázok, ktorý bude umelá inteligencia brať ako zadanie, alebo limit či referenciu. Môžu tiež upravovať a variovať jednotlivé časti obrázka, pridávať a uberať parametre podľa toho čo chcú aby im AI vypľula. Vyskúšali sme si to a musíme úprimne priznať, že je veľmi návykové skúšať čo všetko dokáže tento algoritmus vytvoriť len na základe slov. Spolu so zábavou sme však pocítili aj obavy, pochybnosti a v niektorých prípadoch sme mali pocit ako by niekto alebo niečo zaútočilo na naše ego. A nie sme sami. Podobné pocity zažíva obrovské množstvo arťákov ale aj ľudí, ktorí art neovládajú. Je to preto lebo rýchlosť iterácie a jednoduchosť používania je akoby z iného sveta. Namiesto hodín práce máme pred sebou viaceré verzie jedného nápadu za pár sekúnd. Dlhoročná snaha naučiť sa tvoriť úžasný art tak mnohým arťákom príde zbytočná. Naopak ľudia, ktorí sa nikdy art neučili zrazu majú možnosť rýchlo a jednoducho vyjadriť svoje nápady a predstavy. Samotný problém a jadro kontroverzie posledných dní však spočíva inde. Aké sú výhody a nevýhody AI artu? Medzi výhody jednoznačne patrí neuveriteľná rýchlosť procesu od nápadu po výsledok, ohromná variabilita, jednoduchosť procesu tvorby. Obrovskou výhodou je aj takzvaná learning curve - alebo krivka učenia. Naučiť sa používať AI na tvorbu artu zvládne každý do troch minút. Tým pomalším postačí nanajvýš desať. AI art sa dá využiť nie len ako vstupná brána do kreatívneho procesu pre “nearťákov” ale aj ako nástroj na zjednodušenie a zrýchlenie tvorivého procesu pre skúsených umelcov a kreatívcov. Je to extrémne siný nástroj s veľkou paletou možností využitia. Čo sa týka nevýhod začneme zľahka tým, že výsledky nie sú vždy tak dobré ako by sme čakali. Sem tam AI proste nechce vypľuť výsledok aký chceme. To je však niečo čo sa postupne bude určite zlepšovať. Ďalšou nevýhodou je cena. Väčšina AI-čiek je platených a ponúka obmedzený počet výsledkov, ktorý z našej skúsenosti užívateľ minie rýchlejšie než sa dostane k želanej kvalite výsledku. K nevýhodám však patrí aj spôsob ako developeri nastavili zber dát pre AI databázu zdrojov, ako tieto dáta používajú či priamo zneužívajú a ako ich používajú a zneužívajú užívatelia. A tu sa dostávame k pálivému jadru problémov. Problémy AI artu1- Štvornásobná krádež AI dokáže na želanie napodobniť umelecký štýl rôznych umelcov. Dokáže to vďaka tomu že v jej databáze zdrojov sa nachádzajú originálne obrázky daných umelcov. Hovoríme tu o niekoľko sto-tisícoch možno miliónoch obrázkov. Väčšina týchto obrázkov sa v databáze zdrojov ocitla bez súhlasu autora. Keďže tieto obrázky sú používané na to, aby zdokonaľovali samotný algoritmus umelej inteligencie, v jednoduchosti - aby sa AI učila, ide o použitie cudzích zdrojov bez dovolenia. To je prvá krádež. Užívateľ môže od AI požadovať art, ktorý sa štýlom podobá štýlu iného umelca. Treba mať na pamäti že väčšina AI je platených a užívateľ si “kupuje prompty (zadania)”. Takže užívateľ zaplatí za AI art, ktorý z databázy vytiahne obrázky želaného autora a ich časti či atribúty použije na tvorbu artu, ktorý imituje štýl daného autora. Teda zaplatí minimálne za zneužitie a predaj cudzieho duševného vlastníctva, pretože peniaze putujú developerovi AI a nie autorovi zdrojových obrázkov. To je druhá krádež. Užívateľ zaplatí za AI art, ktorý napodobňuje - či priam vykráda duševné vlastníctvo iného umelca, bez jeho vedomia, prefiltrovaný cez umelú inteligenciu jej developerovi. Zo strany developera je užívateľ vlastníkom daného artu a môže s ním robiť čo chce. Užívateľovi nič nebráni zavesiť tento art na internet a začať sa jeho prostredníctvom akokoľvek obohacovať. Pôvodný autor (vďaka ktorému by tento nový art ani nebol možný) za to nedostane nič. To je tretia krádež. Navyše - je dôležité si uvedomiť že s nami všetkými arťákmi aj nearťákmi developeri AI vybabrali. AI art je služba, za ktorú si platíme. Nejde však o finálny produkt. Sme to my kto svojimi promptami, obrázkami a vlastným artom zaplňujeme databázu zdrojov a učíme a zdokonaľujeme tak algoritmus. Sme to my, kto robí väčšinu roboty, ešte za to platíme a tak si pre developerov kradneme navzájom. Nevieme ako iným ľuďom, ale vzhľadom na predošlé tri príklady, nám toto pripadá ako štvrtá a najdrzejšia krádež. 2- Smrť grafikov Aby toho popri krádeži nebolo málo, mnoho grafikov podlieha obavám z vlastnej nahraditeľnosti. Ak niekto kto art neštudoval vie generovať tisícky obrázkov za deň, aký zmysel má pre zamestnávateľa platiť študovaným grafikom, ktorí nikdy nebudú taký rýchly? Veľa arťákov tým pádom bojkotuje AI art z obáv o svoju budúcnosť. Ide pritom o nezmyselné obavy. AI totiž tvorí obrázky doslovne, bez emócie či pridanej hodnoty a bez kontextu. Arťáci v herných firmách, filmových štúdiách, alebo kdekoľvek inde, koncept artisti, ilustrátori ale aj animátori však obvykle netvoria zadanie bezcieľne. Väčšinu času dostanú zadanie, na ktorého vypracovanie potrebujú poznať detaily ohľadom príbehu, moodu či “setting” sveta. Tieto zadania sú zároveň obvykle naviazané na herné mechaniky, user experience, user interface, demografiu a rôzne limity stanovené zábavným a filmovým priemyslom. A to je len povrch. Nehovoriac opäť o emócii vyjadrenej v arte, jednotlivých nuansách a skrytých významoch. To je niečo čomu AI nerozumie. Ak sa niekedy dostaneme do bodu, že tomuto bude AI rozumieť, tak to či vie tvoriť pekné obrázky nás bude trápiť najmenej, a vyvolený s káblom v zátylku bude mať čo robiť aby nás zachránil. 3- AI artist Ako sme spomenuli vyššie, ohromné množstvo ľudí, ktorí nikdy art neštudovali a netrávili roky zdokonaľovaním tohto craftu majú zrazu možnosť dať podobu svojim predstavám. Na internete sa objavuje nový trend s názvom AI artist - teda niekto, kto pomocou AI tvorí umenie. Už samotné pomenovanie niektorým študovaným arťákom skrúca žalúdok, pretože ide väčšinou o užívateľov, ktorí napodobňujú štýl iných umelcov použitím cudzích prác a štýlu bez dovolenia, bez zaplatenia alebo aspoň odkazu na zdroj. Problémom je predovšetkým to slovo “artist”, pretože význam tohto slova sa radikálne nezmenil stovky rokov. Artist - teda umelec je osoba, ktorá tvorí obrazy, sochy, hudbu alebo písanú tvorbu pomocou vedomej zručnosti a kreatívnej predstavivosti. Vedomá zručnosť pre arťákov vždy znamenala roky vzdelania, tréningu a praxe. Dnes s použitím AI užívateľom stačí kreatívna predstavivosť, a na tvorbu nepotrebujú žiadne zručnosti. Slovami Marca Bruneta - ten kto používa AI ako hlavnú či jedinú zložku svojho tvorivého procesu nie je arťák, ale klient, pretože tieto obrázky sám netvorí ale si ich kupuje. Keď ti niekto dá nápad, ktorý chce nakresliť a zaplatí ti za to - kto z vás dvoch je arťák? AI artist by tým pádom mala byť osoba, ktorá používa AI ako pomôcku pre tvorbu vlastného originálneho artu. Teda niekto, kto obrázky vygenerované umelou inteligenciou ďalej vlastnoručne spracuje, upraví, alebo použije ako referenciu pre ďalšiu tvorbu. Lenže tak ako sa bežní arťáci používajúci Photoshop alebo Blender nenazývajú “Photoshop či Blender artist” - tak by sa ani človek používajúci AI ako nástroj nemal nazývať AI artist. A už vôbec nie, ak takýto človek prezentuje to, čo si skrz AI kúpil ako vlastný finálny art. Namiesto AI art by sa tak generované obrázky mali nazývať “AI image” či “AI content”, aby bolo jasne rozlíšené o aký typ obsahu ide. Zároveň pojem AI artist by sa podľa nás mal zmeniť na “AI content creator” . 4- Boj o Artstation Za moment kedy arťákom došla trpezlivosť môžeme s istotou označiť bojkot “AI artu” a jeho prezentácie na známom artovom portáli Artstation (ďalej len AS). Zatiaľ neexistuje všeobecný precedens týkajúci sa prezentácie AI obsahu na webových stránkach, portfóliách či galériách. To sa odzrkadlilo na AS tak, že AI obsah v galérii úplne zatienil art tvorený ľuďmi a ohrozil tak vizibilitu umelcov. AS je všeobecne uznávaná platforma na prezentáciu tvorby, ktorú mnohé štúdiá využívajú ako miesto kde hľadajú nové talenty, kreatívcov a kde ponúkajú svoje pracovné príležitosti. Keď je však stránka zahltená AI obsahom, pre arťákov nemá význam sem pridávať svoju tvorbu a portfóliá, pretože sa v tom obrovskom množstve AI obsahu stratia. Zároveň headhunterom je na obtiaž ak sa musia prehnane prehrabávať irelevantným obsahom. Aby toho nebolo málo, v galérii sa začal objavovať AI obsah, ktorý obsahoval štýl alebo dokonca časti artu reálnych umelcov. Vysvitlo najavo, nielen že na AS začali pridávať AI obsah “nearťáci” ale dokonca, že developeri AI získavajú zdroje pre svoje databázy sťahovaním obsahu z AS bez dovolenia umelcov či samotného AS. To bola pre mnohých posledná kvapka a na AS za začali pridávať obrázky, ktoré mali nie len upozorniť na problém s vizibilitou a neférovým zaobchádzním, ale mali za cieľ dokázať zneužitie a krádež artu tým, že dočasne zmiatnu algoritmus AI. To sa asi podarilo keďže sa objavili obrázky zmätených výsledkov AI obsahujúcich logo “odboja”. AS zároveň podnikol krok, ktorým dal umelcom označiť obrázok tagom “NoAi” - vďaka ktorému by daný obrázok mal byť chránený pred AI algoritmom. Tento krok však rozhodne arťákov neupokojil, pretože stále nerieši neférovosť vizibility a prezentácie AI obsahu po boku človekom vytvoreného artu. A už vôbec nerieši kompenzáciu či následky už uskutočnených krádeží a napáchaných škôd. Zároveň protesty proti neférovému zneužitiu autorskej tvorby a duševného vlastníctva zatiaľ nemali žiadny efekt u AI developerov, ktorí túto vlnu nesúhlasu ignorujú a zatiaľ nepodnikli žiadne kroky zabezpečujúce ochranu autorskej tvorby. Takže sa zneužíva a veselo kradne aj naďalej a bojkot na AS sa rozrastá na Facebook, Instagram, Twitter a ďalšie sociálne médiá. Najsmutnejšie je ale to, že tento bojkot škodí hlavne samotným arťákom. Aké sú riešenia? AI je tu, a už tu ostane. Nemá žiadny zmysel sa jej brániť. Treba sa naučiť ju používať správnym spôsobom. A práve v tejto dobe je najviac dôležité vyjadriť svoj názor k tomu ako by sa mala AI používať v budúcnosti. Ako sme písali vyššie - momentálne neexistujú žiadne zákony, žiaden precedens toho ako by mala byť AI používaná developermi a užívateľmi. Preto treba vyvíjať tlak na právne ošetrenie všetkých týchto otázok a problémov. Je potrebné zabezpečiť právnu ochranu pred zneužitím, krádežou a nelegálnou distribúciou autorskej tvorby a duševného vlastníctva zo strany developerov AI. Či už obmedzením a filtrovaním súkromného obsahu alebo nákupom licencií na používanie a distribúciu takého obsahu od majiteľov. Zároveň je potrebné obmedziť a nastaviť práva na používanie určitého typu AI generovaného obsahu pre používateľov / klientov - teda ľudí ktorí si AI generovaný obsah kúpia. Tak isto je potrebná správa a kontrola obsahu databáz, ktorý je nahratý užívateľmi, aby sa do nich nedostával obsah získaný nelegálne. Keď vedia limitovať pornografické výsledky, určite vedia limitovať autorské diela. Keď niekto dokáže vytvoriť umelú inteligenciu tak slová “to sa nedá” mu do úst jednoducho nepatria. Je potrebné nastaviť podmienky pre šírenie a prezentáciu AI obsahu samostatne, ale aj po boku ľuďmi tvoreného artu a zároveň treba zmeniť terminológiu jednotlivého obsahu na základe jeho charakteru. AI generovaný obsah nie je ART… V neposlednej rade, treba zachovať chladnú hlavu, sledovať aká je situácia a snažiť sa nastaviť podmienky pre svetlú budúcnosť, v ktorej bude tvorba a používanie AI obsahu bezpečné a férové. Zaujímavé linky: https://www.youtube.com/watch?v=x4Fzqvx1jxI https://www.futurepedia.io/ https://www.thecollectivepodcast.com/episodes/233-aiart

prejsť na článok

Druhý ročník festivalového behu pre budúcnosť

V nedeľu 11. júna sme so Sadíme budúcnosť už druhý krát navštívili Zámocké hry zvolenské vďaka spolupráci s Divadlo Jozefa Gregora Tajovského (DJGT). 50 bežcov sa postavilo na štart a venovalo štartovné na výsadbu stromov. Povzbudiť prišiel aj riaditeľ Na

prejsť na článok

Tieto geotermálne startupy majú ovládnuť budúcnosť. Sú medzi nimi aj Slováci

Vývoj v geotermálnom odvetví napreduje rýchlo s cieľom sprístupniť energiu zo zeme v čo najväčšej miere. Najúspešnejšie geotermálne startupy získali v uplynulom období miliónové investície, ktoré majú technologický pokrok zrýchliť. Medzi týmito inovatívny

prejsť na článok

Kaufland detský neEKOnečný festival aj so Sadíme budúcnosť!

Prvá júnová nedeľa patrila deťom na prvom Detskom Kaufland neEKOnečnom festivale! A my sme pritom boli tiež zaujímavý a bohatý program sme dotvorili aj my, keď sme v rámci našich aktivít s deťmi skúmali stromy a ich obyvateľov a vyrobiť spolu s rodičmi s

prejsť na článok

Budúcnosť kamiónovej dopravy

Lorem Ipsum  niečo o tesla truckoch zaujímave is simply dummy text of the printing and typesetting industry. Lorem Ipsum has been the industrys standard dummy text ever since the 1500s, when an unknown printer took a galley of type and scrambled it to

prejsť na článok

HODINA DEŤOM: Kúpou nášho nového merchu pomôžete deťom s jedným rodičom

Pridajte korunku ku korunke a pomôžte tak zabezpečiť deťom jednorodičov v núdzi lepšiu budúcnosť. Kúpou ...Viac

prejsť na článok